Specificaties 500GB 1,8" Slim SSD met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart Review

Koeznetsov1982Testpanel 29 april 2015, laatste update op 1 mei 2015, 2.419 views

Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart (Testpanel)

Dit is een snel toegankelijke bibliotheek in je handpalm

Pluspunten

• Snelheid > Bijna SSD snelheid met UASP
  • Beveiliging > AES 256-bit encryptie
  • Mobiliteit > Compacte behuizing dat in je hand past

Minpunten

• korte USB kabel
  • Windows 8 / UASP ondersteuning is een noodzaak

Mobiliteit Score: 5
SAMSUNG Portable SSD T1

De Samsung SSD wordt aangeboden in een mooie kleine doos, het voelt heel speciaal om die open te maken. De SSD ligt in een soortgelijke vormpje met daaronder boekje en kabel. Hier blijft het ook bij, geen overbodige stickers, cd's en papierwerk. Wat meteen opvalt is dat de bijgeleverde USB kabel nogal kort is, 13cm om precies te zijn. Prima voor portable maar te kort voor desktop aansluiting.

We gaan ervoor, kabeltje erin en starten maar.
Het eerste wat we te zien krijgen is de bijgeleverde encryptieprogramma van Samsung, hiermee kunnen we een wachtwoord instellen om de datapartitie te beveiligen.
Als je de SSD nogmaals aansluit wordt meteen je wachtwoord gevraagd, of als je geen hebt ingesteld, wordt de datapartitie direct geopend. Het is belangrijk om te weten dat als je de wachtwoord kwijt bent, je ook al je data kwijt bent. Je kunt de SSD niet resetten. Wel kun je de encryptiesoftware opnieuw downloaden via Samsung.

Compatibiliteit
Tijdens het eerste keer aansluiten van de SSD valt op dat de schijf geformatteerd is volgens exFAT hierdoor wordt het erkend door zowel Windows als Mac OS. Om de optimale snelheid te kunnen gebruiken is de SSD geformatteerd naar NTFS bestandssysteem.

Geluidsproductie
De SSD bevat geen bewegende componenten en is geruisloos. Tijdens het testen heb ik geen piepjes of andere geluiden waargenomen

Warmteproductie
Standaard in aangesloten staat wordt de temperatuur in de SSD op 25 graden gemeten. We gaan ermee aan de slag en onderwerpen de SSD aan reeks van testen. Na een uur is de temperatuur opgelopen naar 35 graden, tijdens HD tune pro benchmarks piekt de temperatuur naar 40graden, maar gelukkig daalt de temperatuur weer naar stabiele 30 graden.
De Samsung SSD kan veel hitte verdragen, het is namelijk uitgerust met Dynamic Thermal Guard Protection. Meeste SSD kunnen temperatuur verdragen tot 70 graden Celsius, de DTGP van Samsung zorgt ervoor dat bij het overschrijden van 70 graden grens, de SSD zijn schrijfsnelheid verminderd, om stroomverbruik en warmte te reduceren totdat de SSD afgekoeld is.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Gemiddeld is de SSD stabieler en betrouwbaarder dan een harde schijf, maar Samsung voegt nog een paar extra’s toe.

De Samsung T1 SSD maakt gebruik van Samsungs 3D V-Nand Memory, deze is ook gebruikt in 850 Pro en de 850 EVO serie. In tegenstelling tot eerdere techniek van Samsung zorgt de V-Nand dat de transistors in de flashgeheugen va SSD niet in enkele laag gerangschikt zijn maar in meerdere lagen boven elkaar. Hierdoor verminderd de kans op storing en wordt het gebied dat geleiding vasthoud groter, waardoor de prestaties en duurzaamheid van de SSD beter worden.
De Samsung T1 SSD gebruikt USB 3.0 / USB 2.0 en ondersteunt UASP ( USB attached SCSI Protocol) wat bijdraagt aan hoge snelheden van de schijf.
Tevens maakt de SSD gebruik van hardware matige AES-256 Encryptie, dit is op het moment een van de sterkste versleuteling algoritmen.
Het valt ook op dat de SSD de TRIM functie heeft, echter heb ik die niet via de USB aansluiting kunnen testen. Wellicht is de functie alleen beschikbaar indien de SSD uit het behuizing wordt gehaald en rechtstreeks op de moederbord wordt aangesloten of aanzetten met de juiste software van Samsung, die op het moment niet beschikbaar is.

Mobiliteit
De SSD behuizing is gemaakt van stevige zwarte plastic, met een geribbelde patroon en zonder scherpe randen. De afmetingen zijn 71mm x 53,2mm x 9,2mm (L x B x H) niet langer dan een visitekaartje. Het gewicht is niet meer dan 30 gram. De kleine formaat en stijlvolle uitwerking maken de Samsung T1 uitstekend geschikt om overal mee naar toe te nemen.

Momenteel is de laagste prijs van Samsung T1 500GB 258,- euro gemiddeld 0,51 cent per gigabyte. De goedkoopste SSD op het moment van schrijven heeft een prijsverhouding van 0,43 cent per gigabyte. Echter zijn dat de schijven voor intern gebruik en Samsung T1 wordt aangesloten via USB, je zou het vergelijken binnen de categorie externe harde schijven. De T1 SSD spant hierin de kroon, met name door prijs en de hoge snelheid waarmee gegevens op een veilige manier verplaatst kunnen worden.

Benchmarks

Voor onze test gebruiken we twee computers, beiden gebruiken Windows 7 64-bits en hebben USB 3.0. Het enige verschil is dat PC1 UASP ondersteuning heeft en PC2 niet. Dit zal ik verderop in de review uitleggen.

We gebruiken de volgende software.

- Crystaldiskmark
- AS SSD benchmark
- ATTO Disk Benchmark
- HD tune Pro
- Anvil's Storage Utilities

Elk software geeft ons een uitgebreid beeld van de mogelijkheden van de SSD

Prestaties
  • De UASP
UASP staat voor USB Attached SCSI - Protocol.
Dit USB protocol kan ervoor zorgen dat de snelheid van het USB 3.0 apparaat tijdens het lezen 70% hoger ligt, en bij het schrijven 40%. Daarbij wordt de processorverbruik tot 80% verminderd.
Dit komt o.a. omdat UASP het mogelijk maakt dat de apparaten die via USB 3.0 zijn aangesloten, tegelijkertijd verschillende activiteiten kunnen uitvoeren.
Tijdens het testen, valt het verschil meteen op. Dankzij de UASP is de lees snelheid toegenomen met 66% en de schrijfsnelheid met 92%

Wees er wel van bewust dat je hardware (moederbord) dit protocol moet ondersteunen, niet alle moederborden doen dat namelijk. Voor besturingssystemen geldt dat de UASP drivers sinds
Windows 8 standaard worden bijgeleverd, tevens vanaf Mac OSX v10.8

Voor onze benchmarks gebruiken we een systeem met UASP ondersteuning
  • AS SSD Benchmark (UASP)
Deze benchmark specialiseert zich vooral in oncomprimeerbare data. De hoogste leessnelheid is 387mb/s , de schrijfsnelheid iets is hoger 389 mb/s

• ATTO Disk Benchmark (UASP)
Hiermee kunnen we de sequentiŽle transfer rates bij verschillende blokgroottes testen. De lengte wisselt tussen 0,5kb en 8192kb, bij de totale lengte van 256mb

Kleine bestanden worden vaak gezien als 4kb bestanden, terwijl de grote meestal hoger dan 1 MB zijn.
Bij kleine bestanden is de schrijfsnelheid 440 MB/s en leessnelheid van 260 MB/s
Bij grote bestanden is de schrijfsnelheid 416 MB/s en leessnelheid van 420 MB/s
Naarmate het bestand in omvang toeneemt, neemt de leessnelheid ook toe. Dus voor grote bestanden is deze portable uitermate geschikt.
  • HD Tune Pro Benchmark (UASP)

Hieruit kunnen we opmaken dat de gemiddelde snelheden hoger liggen vergeleken met flash geheugen maar doen wel onder aan de interne SSD. Toch is 394 MB/s lezen en schrijven via USB 3.0 een behoorlijke prestatie.
  • Anvil's Storage Utilities (UASP)

Hier zien we weer mooie stabiele leessnelheid van 390 MB/s en schrijfsnelheid van 388 MB/s

Wat we uit deze benchmarks kunnen opmaken is dat de SSD toch een stabiele snelheid heeft die rond de 400 MB/s ligt. Voor een portable is dit een waanzinnige snelheid. Ik ben er ook van overtuigt dat als Windows 8 gebruikt wordt de snelheid gemakkelijk op kan lopen naar 450 MB/s. Wellicht kan de toekomstige software de TRIM functie via USB 3.0 benutten, hierdoor zouden de lees en schrijfsnelheden nog meer oplopen.

EIND CONCLUSIE

De Samsung T1 Portable heeft mij versteld doen staan van de snelheden.
Die zijn te vergelijken met de eerste generatie interne SSD en zelfs hoger. Ik weet bijna zeker dat indien Windows 8 gebruikt wordt met UASP hardware, de maximale snelheid van 450 MB/s gemakkelijk gehaald kan worden.

Grote bestanden zijn geen uitdaging voor deze SSD.
Dit maakt de schijf uitermate geschikt als een portable voor films of spellen.
Met het bijgeleverde beveiliging software van Samsung is dit een ware kluis / bibliotheek, die letterlijk in je handpalm past en je gemakkelijk mee kan nemen.

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T1 USB 3.0 500GB Zwart?

Er staat een typfout bij het begin van je review. "Mobiliteit > Compacte behuzing dat in je hand past"

Overigens een mooie en best uitgebreide review :).
En dat moet die zijn ;) Nette review trouwens!
Wow wat een snelheden inderdaad. Mooie review en een mooi product! Samsung stelt ook hier niet teleur wat betreft SSD.
Mooi dat je hem even in de hand laat zien. Dan heb je pas door hoe klein hij is.
Die korte kabeltjes heb ik vaker gezien. Ik heb ook een externe schijf die aan een kort USB3 kabeltje bungelt als ik hem in mijn PC heb.
Dank jullie wel voor reacties ,heb typfout gecorrigeerd :-) bedankt