Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

Robemo 28 april 2015, 351 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B

Degelijke en fraai uitgevoerde Windows-tablet, die zich kan meten met de andere grote merken. Voor mensen die veel media data uitwisselen tussen PC en tablet en die af en toe toch ook productief willen zijn is dit misschien wel de oplossing.

Pluspunten

• Fraai beeldscherm
  • Degelijk en compact gebouwd
  • Vele aansluitmogelijkheden
  • Vlotte werking
  • Vertrouwde Windows-omgeving

Minpunten

• Windows 8.1, je moet ervan leren houden
  • 2 Gb wat krap
  • Jammer dat er niet een pennetje bij zit

Lang voordat Apple zijn iPhone in 2007 introduceerde, later gevolgd door de iPad, waren er al mensen bezig met slimme mobieltjes. Zo stoeide ik enige tijd met Psion's, Palm's en vooral met Windows CE en Windows Mobile op HTC toestellen. Zoals bijna iedereen was ik onder de indruk van Apple's nieuwe apparaten, maar toch bleef er ook onvrede klagen met wat Apple had te bieden. Ja, prima hardware en OS, maar toch voelde de Apple-dictatuur soms ongemakkelijk. Het gemak waarmee je zelfs die ' oudere' apparten kon aanpassen aan je eigen wensen en data kon uitwisselen tussen PC's en je mobiele apparaat ontbrak bij Apple. Het moest op de Apple-manier en anders niet. Zo kon ik al jaren voor de iPhone zelfgemaakt videomateriaal op mij HTC-tje zetten met Windows Mobile door simpel te klikken en te slepen zonder vervelende en langdurige recoding-processen en gedwongen gebruik van iTunes.

Met Android werd een interessant alternatief geboden. Terug was de vrijheid en gemak om bijna elke soort media makkelijk van het ene op het andere apparaat te zetten. En vandaag de dag zijn er genoeg kwaliteitsapparaten die op Android werken tegen sterk concurrerende prijzen. In mijn huidige werkpraktijk gebruik ik Apple en Android door elkaar, waarbij de vrijheid van Android voor mij een aantrekkelijke factor blijft.

Maar beiden hebben als minpuntje dat de koppeling met de PC-wereld maar matig is. Zowel Apple als Android/Google hebben hun eigen sub-cultuurtje ontworpen, waarbij ze hun stinkende best doen om gebruikers aan zich te binden met slimme functies en leuke programma's.

Omdat je in het werk toch heel veel PC's blijft tegenkomen, verreweg het meeste eigenlijk, bleef ik al die jaren met een schuin oogje kijken wat Microsoft er nu van ging bakken. Windows had een aanzienlijke achterstand in te halen bij de mobiele gebruikers, ondanks die solide basis van (zakelijke) PC-gebruikers, zodat ik meestal niet onder de indruk was van de eerste pogingen.

Met de introductie van de Asus T100 Chi leek mij het moment gekomen om nu maar eens in de praktijk te ontdekken hoe het ermee staat bij Microsoft. Is de tijd gekomen om weer terug te gaan naar een mobiele Windows-ervaring na ruim 10 jaar? Vanuit die achtergond wil ik mijn ervaringen delen.

Bij het uitpakken van de T100 Chi wordt meteen duidelijk dat het hier gaat om een premium model. Het apparaat doet qua bouwkwaliteit niet onder voor de nieuwste iPad's en duurdere Android tablet's. Superdun, zeker aan de randen. Prachtig full HD scherm (eigenlijk ietsje meer zelfs), mooie kleuren, contrast en helderheid, zeker ook in dat opzicht te vergelijken met de andere toppers. Nee, natuurlijk niet met de Samsung Oled-schermen, die zijn echt uniek.
Nou ben ik zelf niet zo'n fan van Windows 8.1, maar ik was wel onder de indruk van de snelheid waarmee alles werkt. Een koude start duurt even, maar na 15 seconden staat 'ie toch aan. Bij wakker maken is het apparaat binnen een tel paraat. Dat is natuurlijk niets bijzonders voor een Apple of Android machine in deze klasse, maar je verwacht het gewoon niet van een Windows machine. Omdat ik de Chi laat doorstarten naar de desktop en gebruik maak van een alternatieve vervanger voor het Startmenu voel ik mij keurig bediend door deze nietige tablet die bij binnen een tel mijn desktop toont waarop ik wil werken. Zelfs mijn heavy-duty PC-systeem met SSD's doet dat niet na.

De 'nostalgische' ervaring met Windows, maar nu op een tablet, gaat zover, dat ik tot mijn schrik al vrij snel geconfronteerd word met een BSOD, weliswaar wordt er daarbij een glimlach op het scherm getoverd, maar echt blij was ik toch niet. Het bleek dat ik eerst had moeten updaten via auto-update. Daarna ging het goed.

Werkelijk heerlijk om verder in een soort ' vertrouwde' omgeving te kunnen werken. Simpel een USB kabeltje van de tablet naar de PC en je kunt overslepen wat je wilt. De tablet gedraagt zich keurig als een externe harddisk. Even snel een rap 64 Gb microsd kaartje erin gestopt en ook dat gaat zonder enige hapering vlotjes. Een wat oudere draagbare harddisk via USB aansluiten? Geen enkel probleem. Omdat het tablet zo dun is gemaakt, zitten er alleen micro-usb poorten op, dus je moet wel even een verloopje gebruiken. Ik had nog een on-the-go micro usb kabeltje liggen en dat werkte zonder problemen.

Een micro-HDMI kabeltje erin en aansluiten op een wat ouder model Panasonic plasma-TV? Geen enkel probleem. Weer zonder enige hapering worden mijn eigen full HD videobestanden met hoge bitrates (50mb/sec) afgespeeld. Ik begin nu werkelijk enthousiast te raken. Zo simpel gaat dat met andere apparaten meestal niet.

Verder in normaal gebruik werkt alles prima en vlot, waarbij het fijn blijft dat je vertrouwde toepassingen of browsers gewoon kunt installeren en gebruiken. Internetten, tekstverwerken, spreadsheetjes, allemaal appeltje - eitje. En dat met een fijn scherm met een 16:10 beeldverhouding, die dus net iets hoger is dan de 16:9 schermen die de meeste Windows tablets gebruiken en daardoor veel prettiger werkt bij algemeen gebruik.

Dus is dit nu de gedroomde machine? Nou, bijna. Zoals gezegd moet je van Windows 8.1 houden. Ik vind die schizofrene benadering van tablet-interface en desktop een beetje gekunsteld. Misschien moet ik er aan wennen. Ik verblijf het meest in de desktop-omgeving, maar af en toe ga je toch wat zitten spelen met die tablet-interface (Metro). Wie weet trekt Windows 10 me over de streep. Het werkt allemaal keurig naar behoren. En verder moet je eraan wennen, dat dit apparaat toch echt primair als tablet is ontworpen met maar 2 Gb werkgeheugen (een beperking van de gebruikte processor). Dat dwingt je ertoe om niet teveel toepassingen open te laten staan. Eigenlijk tegenstrijdig, omdat Windows 8.1 juist stimuleert om apps open te laten staan. Als je niet wilt dat de boel teveel vertraagt, dan moet je dus de discipline opbrengen om apps en toepassingen na gebruik te sluiten. Jammer van die 2 GB, zeker als je een PC gewend bent met 16 Gb. Maar goed, je koopt niet zo'n tablet om er een 2 uur durende 4K video op te gaan zitten renderen, terwijl je zit te surfen en nota's zit te schrijven.

Kortom, aangenaam verrast en een leuke hernieuwde kennismaking met 'Windows Mobile'. Een aanrader voor mensen die een voorkeur hebben voor open architecturen en makkelijke uitwisseling van diverse en uiteenlopende mediabestanden zonder poespas. En als je dan ook nog productief wilt zijn in een vertrouwde Windows omgeving, dan kun je eigenlijk niet om dit kleine wondertje heen.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?