Specificaties 10,1" (1920x1200), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B Review

Warapapaba 28 april 2015, laatste update op 11 mei 2015, 1.812 views

Asus Transformer Book T100CHI-FG003B

Deze Asus T100 Chi gaat mijn Macbook Air van 2010 vervangen. Hij zit zeer stevig in elkaar en heeft een prachtig scherm

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm
  • Via micro USB op te laden
  • Stil, geen actieve koeling

Minpunten

• Zwaar, vooral in combinatie met het toetsenbord
  • Plaatsing poorten
  • Geen adapter kabeltjes meegeleverd

Na een jaartje op een Macbook Air van 11 inch te hebben gewerkt vond ik het tijd voor iets anders. Ben zelf altijd erg enthousiast geweest over Windows 8, maar heb het nooit op een Touch apparaat geprobeerd. Ik heb altijd een beetje zitten kijken naar die convertables maar vond ze allemaal te lelijk en of te goedkoop overkomen. En dan bedoel ik met name de normale t100 / t300 serie van plastic.

Toen Asus met de Chi lijn op de proppen kwam, was ik eigenlijk direct verkocht, zeker toen ik hoorde dat de nieuwe t100 Chi een 1920x1200 IPS scherm kreeg. Ik heb hem dus zo snel mogelijk besteld.
Dit word mijn eerste echte geschreven review, dus alle tips zijn welkom.
Ik ben nog niet helemaal tevreden over de layout van de review, dus dat gaat nog veranderen in de loop van de week.

Specificaties
Kaartlezer
Windows 8.1 Bing editie
Gewicht 1,1kg

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van het apparaat was dat het behoorlijk zwaar is voor zijn formaat. Echter vind ik dat niet zon probleem. Hij is namelijk ook erg stevig, en geeft wel een robuust gevoel. Het scherm is ook prachtig.
In eerste instantie kreeg ik hem niet eens aan, hij moet eerst een keer aan de oplader hebben gehangen voor dat hij wil opstarten. Het toetsenbord typt eigenlijk prima, en het touchpad werkt ondanks zijn formaat erg fijn. In de doos zit een oplader met oplaadkabel, en het tablet zelf. Het tablet heeft alleen maar micro poorten. Er word echter geen enkel adapter kabeltje meegeleverd. Dat valt me wel een beetje tegen voor deze prijs.

Bouwkwaliteit
Ik ben zeer tevreden over de bouwkwaliteit. Er is veel aluminium gebruikt en dat voelt erg stevig aan. Ook heeft het tablet een echte premium uitstraling doordat er glimmende randjes om het toetsenbord zitten. Je moet er van houden. De onderkant van het toetsenbord van plastic, dat waarschijnlijk om gewicht te besparen. Omdat dit toetsenbordje zo licht is, en het tablet vrij zwaar, is het geheel soms wat onstabiel. Op een bureau heb je er niet zo'n last van. Ook omdat de hoek van het scharnier niet echt groot is. Maar als je op de bank zit valt hij al snel om, maar daar is mee te leven.

klikbaar

Het scharnier van het toetsenbordje Is stevig, en het houdt het tablet met magneetjes vast. De magneetjes zijn sterk genoeg om het scherm vast te houden, ook als je het apparaat op de kop houdt.
Alleen heeft het tablet wel een beetje speling, dus hij beweegt wel wat heen en weer in het scharnier. Nou is dat op zich geen probleem maar het doet wel een beetje af aan zijn robuustheid.

Het toetsenbord veert wel een beetje mee met zware aanslagen. Wat dat betreft was het toetsenbord van mijn Macbook Air beter. Ook de knopjes van het touchpad voelen wat ielig aan. Maar het typt prima. Het is zeker even wennen maar de toetsen zitten op logische plekken, en na 5 minuutjes tikken heb je er totaal geen last meer van. Ook is er geen uitsparing gemaakt om het scherm te openen. Soms zit de glasplaat zelfs tegen het toetsenbord aan gezogen, zo is het scherm soms lastig te openen.

Het toetsenbord is met de laptop verbonden via Bluetooth en heeft daarvoor een eigen accu, met een eigen oplaad poort. Zo kan het scharnier lekker dun blijven, maar moet je tijdens het opstarten soms even wachten voordat de zaak gekoppeld is.

Het tablet zelf ligt lekker in de hand. En de knoppen zitten op logische plaatsen. Alleen de Windows home toets zit aan de bovenkant. In tegenstelling tot vele Windows tablets waar de Windows knop onderaan het scherm zit.

Scherm
Het scherm is prachtig, heldere kleuren maar niet over verzadigd. De helderheid is prima, maar niet geweldig hoog. Ook zit er een glimmende glasplaat overheen, en dat zorgt voor aardig wat reflectie. Dat maakt het gebruiken buitenshuis van dit tablet niet erg aangenaam.

klikbaar

Doordat dit scherm een hoge resolutie heeft op zo'n klein schermformaat, gaat Windows 8 met schalen aan de gang. Dit werkt binnen Windows prima, maar als ik Spotify open, of een ander programma zoals een installer, ziet alles er erg wazig uit. Ook de icoontjes in de taakbalk worden korrelig. Dat is zonde op zo'n mooi scherm, en daar kan ik me goed aan irriteren. Als je het schalen uit zet, blijft er niks over van de taakbalk, en de tekst in menu's en programma's is dan zeer lastig te lezen. Ik hoop dat Microsoft met Windows 10 die schalings optie eens goed aanpakt.

Software
Wat mij direct opviel, is dat er eigenlijk totaal geen bloatware op staat. Het enige wat voor ge´nstalleerd is een gratis office pakket voor 1 jaar, McAfee Virusbeveiliging, en Skype.
Ook worden er wat dingetjes van Asus mee geleverd. waarvan er eentje noemenswaardig is en dat is "Chi Keyboard Power" deze kan het batterij percentage van het toetsenbord laten zien, en dat is handig, want deze geeft ook een melding als deze bijna leeg is. Ook levert Asus 1TB aan cloudopslag mee.

Prestaties en Hardware
De Intel Atom z3775 levert meer dan genoeg kracht voor dit tablet. Alles loopt vloeiend en lekker rap. Het tablet kan 1080P content vloeiend afspelen. Ook de 64GB eMMC schijf van Samsung zorgt ervoor dat alles lekker vlot laadt. Het geheel is passief gekoeld en er zit geen mechanische schijf in, het tablet maakt dus totaal geen geluid.
Ook is er een SD-Kaartlezer aanwezig waardoor het geheugen is uit te breiden. Het is alleen jammer dat de SD kaart een stukje uitsteekt. Hij had wat mij betreft wat dieper in de behuizing mogen zitten.

Het wifi kaartje komt bij Broadcom weg, en kan overweg met ABGN netwerken. Ook ondersteunt hij 5GHz netwerken. Ondanks dat het toetsenbord via Bluetooth verbonden is met het tablet, kun je nog gewoon een 2e apparaat koppelen en die tegelijkertijd gebruiken. Dit heb ik getest met mijn Bose Soundlink speaker, en met mijn Logitech Bluetooth muis.

Het geluid uit de interne stereo speakertjes klinkt helder, maar het geluid kan niet erg hard. Laag en midden tonen komen iets minder goed uit de bus. Maar voor een tablet klinkt het prima.

De plaatsing van de poorten had ik liever anders gezien. Aangezien in de laptop modus alle aansluitingen in principe naast het scherm zitten, krijg je dus overal kabels naast je scherm. Dat is met de oplaadpoort geen probleem, en ook de mini jack port zit op prima hoogte (dicht bij het toetsenbord)
Echter zitten de USB 3.0 poort en de HDMI poort aardig hoog. Als je die in laptop modus wilt aansluiten moet je uitkijken dat het geheel niet om kiept. Ik heb een USB 3.0 adapter, en een microHDMI -> HDMI adapter besteld, zodra die binnen zijn laat ik hier weten wat mijn bevindingen zijn.

Benchmarks
De eMMC schijf van Samsung doet zijn werk redelijk vlot, maar komt niet spetterend uit de benchmark:

En een benchmark van Cinebench:
Als ik nog andere benchmarks moet draaien stuur maar een DM of plaats een reactie!

Op het moment van aanschaf kost hij ongeveer 450 euro. Ik vind de prijs wat aan de hoge kant, maar daar krijg je ook veel voor terug. Een goede bouwkwaliteit, een prachtig scherm, en prima prestaties.
Maar voor zo'n bedrag had ik graag wat extra's gezien, bijvoorbeeld een micro HDMI naar HDMI, maar zeker een Micro USB 3.0 naar USB 3.0 female zodat je ook USB sticks en dergelijke kan aansluiten. Nu kun je praktisch niks met die poort.

Batterij
Aangezien ik de tablet nog niet zo lang heb, kan ik hier nog geen uitspraak over doen. Asus geeft een accuduur van ongeveer 8 uur op. Zodra ik dat wel kan, laat ik het hier weten.

Wat wel opvalt is dat het tablet er erg lang over doet om op te laden als hij aan staat. Ondanks dat het een speciale USB adapter is. Als hij de T100 detecteert schroeft hij het voltage op naar 9V ipv 5V.
Deze oplader is dus ook gewoon te gebruiken om je telefoon op te laden, wel op 5V natuurlijk.
Het USB kabeltje is echter wel erg kort, hij is nog geen 1 meter.

Camera
De Asus T100 Chi heeft een 2MP camera aan de voorzijde, en een 5MP camera aan de achterzijde.
Hij maakt op zich prima kiekjes, maar het is niet spectaculair.
Ik zal binnenkort wat samples plaatsen.

De T100 Chi is stevige convertible met een premium uitstraling en een prima accuduur. Het is niet de lichtste en hij heeft een mooi scherm. Voor deze prijs krijg je veel tablet, en ook redelijk wat ultrabook voor je geld. En doordat er een jaar gratis office bij zit, is hij erg geschikt voor school doeleinden.

Mochten jullie nog vragen hebben, of een benchmark gedraaid willen zien, laat maar weten, ik zal de review dan aanpassen.

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100CHI-FG003B?

Hoi :)

Ik ben ook aan het rond zoeken naar een convertible, maar het enige wat mij afschrikt is het RAM. Is 2gb niet wat weinig?? Op mijn gamebak zit ik met 1 tabblad open op Internet Explorer, al op 1,9gb Ram gebruik...zal ik dan toch voor de T300Chi moeten gaan??

Alvast bedankt!

Oja, +2 van mij :)
Ik ben met je eens dat 2GB iets aan de lage kant is. Er staat een 32Bit installatie op, dus alle programma's nemen net even minder RAM. Ik heb nu 5 tabbladen en Spotify en Word (ook 3 documenten) open. Ik zit ongeveer op 95% geheugenverbruik en dat is inderdaad aan de hoge kant. Maar hij trekt het allemaal prima.

Het nadeel aan de t300 vind ik zijn grootte. Ik vind 10 inch zoals de t100 precies goed voor onderweg en mee naar school etc. En voor normale taken is 2GB RAM voldoende, zeker met dit 32Bit besturingssysteem.
Als ik nog wat voor je moet testen laat je het maar weten ;)
Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken om muziek op te zetten. Samen met office en internet. Geen intensieve taken dus...weet jij zo of je er een HDD of SSD bij kan plaatsen?? Of alleen het Micro-SD slot??
Oei, als je lokaal veel muziek gaat opslaan word het wel lastig. Aangezien er geen plek voor een HDD of SSD is, alleen een slot voor het SD kaartje.
Ik weet niet hoe groot je muziek bibliotheek is, maar dan zou je dat op het SD kaartje moeten wegzetten.
Dat is wel een beetje jammer, anders had ik er waarschijnlijk een 1TB HDD in gezet. Maar mijn muziek bibliotheek is niet zo groot hoor, ik gok zo rond de 15-20gb :P . Misschien is een filmpje erbij, maar dat moet wel lukken op zo'n SD kaartje. Zitten SD kaartjes vastgeklemd of kun je ze er zo uittrekken (zonder er eerst op te duwen??)
Zitten in een klemmetje. Alleen zoals in mijn review beschreven, blijft hij helaas wel eens stukje uitsteken :(
Bedoel je dat je 'm erin moet schuiven zonder een klikje te horen/voelen?? Of hoor/voel je juist wel een klikje??
Mooizo, dan blijft ie tenminste zitten :) .

Dank voor alle informatie en tijd :)
Fijne review.

Zou je eens wat spellen/programma's kunnen draaien ter indicatie wat kan worden verwacht? Ben met name benieuwd hoe hij League of Legends en Minecraft draait. Maar andere spellen hoor ik ook graag. Bedankt voor de (eventuele) moeite.
Leaque of Legends installeer ik liever niet ivm met de schijfruimte op dit moment.
Minecraft ga ik voor je installeren en mijn bevindingen laat ik aan je weten!
Graag! En als je andere programma's/games draait die een beeld kunnen geven hoor ik het ook graag.
Minecraft gedraaid.

Draait soepel. Heb wel de geleden chunks iets naar beneden gezet van 10 naar 5, smooth lightning op minimum en graphics op fancy, draai ik ongeveer ~30 FPS
Dat het ssdtje van samsung niet echt spetterend uit de verf komt is misschien omdat het emmc geheugen betreft :p geen SSD dus!
Soms lees ik een goede review en vergeet ik de moeite te nemen even mijn feedback achter te laten, deze keer dacht ik er wel aan.

Fijn review, het geeft mij een uitstekend idee hoe dit apparaat mij in de praktijk zal bevallen. Vond vooral de stukjes over het indrukken van het toetsenbord, het schanier en de fragiele knopjes interessant. Een tweaker die zulke dingen noemt, beschouw ik als een echte tweaker met betrouwbare mening :). Bedankt.
Ook bedankt voor je feedback! Fijn dat mijn Review een goede indruk geeft. Mocht je nog wat willen weten kun je het altijd vragen.
Kun je via de micro-usb 3.0+ verloop, een externe 2.5 sats hdd of SSD aansluiten?
Lijkt mij wel geinig.