HP Pavilion dm1-4000sd Review

Sophie01 27 april 2015, 237 views

HP Pavilion dm1-4000sd

Aanvankelijk een toplaptopje, kon er alles op doen wat ik wilde: films kijken, zelfs een aantal games kon die aan. Nu hapert alles wat ik in vlc wil afspelen, is hij redelijk gammel (verbinding scherm met toetsenbord), en erg langzaam -- nog geen 3 jaar oud.

Pluspunten

• Veel opties door usb/hdmi/rgb
  • Fijn toetsenbord met redelijk lichte toetsen
  • Klein en licht, daardoor ideaal om mee te nemen
  • Mits goed onderhouden kan deze zijn snelheid wel behouden
  • Groot intern geheugen
  • Goede accuduur

Minpunten

• Niet erg sterk gebouwd, verbinding scherm met toetsenbord erg gamme
  • Touchpad is niet glad maar geribbeld, soms irritant voor de vingers (is echter persoonlijk)
  • Erg traag na verloop van tijd (iets wat wellicht verholpen kan worden met regelmatig opschonen)

Ik kocht deze laptop 2,5 jaar geleden voor mijn studie, omdat hij redelijk goed geprijsd was met zijn 400 euro en makkelijk in mijn tas zou passen met 11,6 inch (in tegenstelling tot de 17 inch laptop die ik toen had).

Aan het begin was het werkelijk een toplaptop. Alles deed 'ie vlekkeloos, omdat ik in het begin ook erg zuinig erop was. De laptop was alleen maar schoolgerelateerde dingen. Na verloop van tijd wil je de laptop meer gaan gebruiken en worden er meer programma's op geïnstalleerd, waardoor de snelheid exponentieel afnam.

Nu zit ik aan het einde van mijn studie en begint de laptop regelmatig kuren te vertonen. Ik ben één keer gevallen met de fiets toen de laptop in mijn rugtas zat, en de behuizing had het bij een van de hoeken meteen begeven. Gelukkig werkte hij nog als een zonnetje, maar na verloop van tijd liep het scherm steeds vaker vast en reageerde het niet meer op mijn toetsenbord. Dan moest er even aan het scherm gewiebeld worden. De verbinding tussen het scherm en het toetsenbord is totaal niet stabiel en waarschijnlijk zit er een defect ergens wat het af en toe plotseling uitvallen van de functies tussen beeld en toetsenbord veroorzaakt.

Daarbij kan de laptop het ineens niet meer aan om bestanden in het mediaprogramma VLC af te spelen zonder dat deze enorm haperen (Windows Media Player is geen probleem, maar dat heeft weer zijn eigen gebreken t.o.v. VLC). Bovendien staat de laptop het niet meer toe goed te functioneren met meerdere programma's open; in het begin was dit geen probleem.

Ik ben geen held op het gebied van technologie en heb weinig verstand van de specificaties. Ik heb dan ook geen idee of het normaal is dat een laptop binnen drie jaar niet meer fatsoenlijk functioneert, of dat het ligt aan de manier waarop ik ermee om ben gegaan (toegegeven: de laptop is dagelijks zeer intensief gebruikt). Wat dat betreft is het nog een prima laptop, en doet 'ie wat 'ie moet doen. Hij is echter niet meer betrouwbaar (kuren) waardoor ik deze laptop niet meer als hoofdcomputer wil/kan gebruiken.

Verder is het een ontzettend gebruiksvriendelijke laptop met vele opties en mogelijkheden en zeker in zijn prijsklasse. Ook is de accuduur na al die tijd nog steeds prima.

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-4000sd?

Mijn zusje heeft dezelfde laptop en nu inmiddels bijna 3 jaar in gebruik. Hij is een jaar geleden in de garantie gerepareerd voor precies dezelfde schermkuren die jij ook hebt: het bleek aan de interconnect-kabel te liggen tussen het scherm en het moederbord. Die gaat jammer genoeg niet zo lang mee en maakt na een x aantal keer open- en dichtmaken slecht verbinding met het moederbord (totdat hij het op een gegeven moment helemaal begeeft).

Verder kan ik je vertellen dat zij net als bij jou ook al geruime tijd last had van dezelfde haperingen in Windows/VLC/Chrome/Office/etc. en dat haar gehele gebruikerservaring in zijn algeheel nog maar een fractie was van de ervaring toen zij hem pas in gebruik nam. Grote kans dat dit te maken heeft met de harde schijf: die heeft een gemiddelde 'werkbare' levensduur van 3 jaar. Ik zeg met nadruk 'werkbaar', omdat ik daarmee doel op de dagelijkse functionaliteit. De harde schijf wordt na verloop van tijd niet meer zo responsief als in het begin qua access time en ook de lees- en schrijfsnelheid neemt af. Hij zal natuurlijk wel wat langer meegaan dan die 3 jaar maar inmiddels is de werkbaarheid van de schijf in de dagelijkse praktijk dusdanig afgenomen (opstarten duurt lang, apps starten traag, stroperig beeld, geen directe reactie op het switchen van actieve windows etc.) dat je hem liever eruit trekt en er een SSD in stopt.

Dat laatste heb ik dus ook gedaan bij de laptop van mijn zusje, en voilà: hij draait weer als nieuw :)
Heb daarbij ook gelijk de behuizing verder geopend, vervolgens alles binnenin vrijgemaakt van stof en de koelpasta op de processor vernieuwd.

In jouw geval zou ik proberen om de interconnect-kabel te laten vervangen. Wie weet zelfs in de garantie, bel HP gewoon op en leg het probleem voor; ik heb een paar keer goede ervaringen met HP gehad wat betreft coulance. Als dat lukt, dan loont het zeker om je harde schijf eruit te halen en er een SSD in te stoppen. Hoogstwaarschijnlijk ben je dan van al je problemen met het ding af en gaat hij weer gerust een jaartje of anderhalf á twee mee ;)
Ik kreeg inderdaad al de tip om een SSD erin te gooien, wat ik inderdaad maar al te graag zou doen. Het laten vervangen van de interconnect-kabel is echter weer een ander verhaal, gezien de garantie van mijn laptop al enige tijd verlopen is. Dan ben ik inclusief het laten plaatsen van een SSD een flinke som geld kwijt, terwijl dan de behuizing van mijn laptop nog steeds stuk is. Ik zal het zeker in overweging nemen, dus bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad een afweging maken van de kosten en de eventuele baten. Op zich hoeft het niet zo duur te worden:

- 128 GB SSD van rond de ¤50 (groter is denk ik niet nodig; je kunt immers de harde schijf die je eruit trekt gebruiken als externe harde schijf voor opslag van bestanden)
- nieuwe interconnect-kabel kost ongeveer $8-$15 op Ebay.com
- optioneel (een gedeelte van) de behuizing vervangen, ook te vinden op Ebay

Als je een beetje handig bent kun je de kabel prima zelf vervangen aan de hand van de Youtube-filmpjes die dit uitgebreid laten zien, zoals deze. Inclusief het plaatsen van de SSD ben je dan in totaal rond de ¤60 kwijt + een middagje klussen.

Mocht je het liever willen overlaten aan een professional, dan kan ik je zeker onze mede-Tweaker sebastius aanraden. Informeer even bij hem of hij je kan helpen en wat hij ervoor rekent, dan kun je voor jezelf bepalen of je het de moeite waard vindt. Succes!