HTC One M9 Zilver Review

Daskwartelkanon 26 april 2015, 205 views

HTC One M9 Zilver

Goede stevige telefoon met schoonheidsfoutjes.

Pluspunten

• Behuizing
  • Scherm
  • Snelheid

Minpunten

• Accuduur
  • Warmteproductie
  • Camera bij weinig licht

De HTC One M9 is nu een klein weekje in mijn bezit dus is het tijd voor een review. In deze review zal ik mij niet laten leiden door benchmarks maar kijk ik voornamelijk naar het dagelijkse bruikbaarheid van de telefoon. Tijdens deze review probeer ik ook mijn eigen bevindingen te vergelijken met reviews die overal op het internet te vinden zijn over de M9, deze heeft immers veel kritiek gehad in recensies.

Design en afwerking:
Het eerste wat opvalt wanneer je hem uit de doos haalt is dat het een juweel van een telefoon is. Het design heeft veel weg van de M7 en M8 en het is dan ook meer een evolutie dan een revolutie. Maar het is zeker een mooie telefoon waardoor je veel positieve reacties krijgt van mensen. De telefoon ligt lekker in de hand, al is de powerknop nogal laag gepositioneerd waardoor je snel de volumetoets indrukt in plaats van de powerknop(al is dat natuurlijk ook een stukje gewenning).
Over de afwerking van de telefoon kan ik kort zijn, die is top. Je hebt echt een blok metaal in je hand en het voelt echt alsof hij echt wel tegen een stootje kan(alsnog zou ik er heel voorzichtig mee omgaan want het blijft een duur apparaat waarbij het zonde zou zijn als je beschadigingen eraan krijgt).

Geluidskwaliteit:
Het geluid dat uit de boomsound speakers komt is simpelweg mindblowing. Heel luid en diep geluid met een verbluffend bereik. Toen ik de M7 kreeg dacht ik dat speakers in een telefoon niet beter konden worden, maar met de M9 bewijst HTC het tegendeel. Ook bij bellen is de geluidskwaliteit gewoon dik in orde.

Scherm:
Het scherm van de M9 op het blote oog gewoon dik in orde. In veel mensen werd gezegd dat de kleurverhoudingen niet helemaal zouden kloppen maar dit zal je in dagelijks gebruik niet storen. Helemaal als je het vergelijkt met de gemiddelde amoled beeldschermen is het beeldscherm erg natuurgetrouw en zijn de kleuren dik voor elkaar. Ook het contrast en de scherpte is dik in orde dus ik kan in het dagelijks gebruik niks negatiefs vinden over het scherm.

Prestaties en accuduur:
In deze telefoon is de Snapdragon 810 te vinden. Deze 64-bit octa-core processor heeft 4 snelle A57 kernen en 4 energiezuinigere A53 kernen. Deze soc is in het dagelijks gebruik bloedsnel en mede door het minimalistische HTC Sense resulteert dat in helemaal geen lag en altijd meteen actie op je commando’s.
In veel reviews las ik hele verhalen over dat deze soc extreem warm werd waardoor het zelfs onplezierig vasthouden was. Dit kan ik echter weerleggen want de M9 wordt maar klein beetje warmer als de M7. Het blijft nou eenmaal een metalen telefoon en de behuizing zal dus ook warm worden van je hand en van de soc wanneer je zware taken aan het doen bent.
Ook de accuduur is iets waar de M9 in veel reviews veel kritiek op kreeg. Ik moet eerlijk toegeven dat deze inderdaad niet top is. Dit is erg vergelijkbaar met die van de M7. Bij dagelijks gebruik zal je net de dag doorkomen maar wanneer je de telefoon veel gebruikt kan je hem binnen hele korte tijd de accu leegtrekken.
Voor zover ik dat in kan schatten denk ik dat de CPU de boosdoener is voor deze teleurstellende accuduur. Wanneer je namelijk in CPU-Z kijkt zal je zien dat bij normaal idle, alle 8 de cores aanstaan en een aantal zelfs rond de 600 mhz geklokt zijn. Dit is wanneer alle apps uitgeschakeld zijn. Dus dit betekend dat ook bij licht gebruik de energieverslindende A57 kernen aanstaan. Dit alles terwijl mijn oude HTC m7 het bij idle maar met 1 core doet met nog niet eens op 400 mhz geklokt. Dit wetende geeft het mij veel hoop dat HTC in de toekomst een update uitbrengt waarbij de A57 kernen standaard uit staan en alleen bij echte zware taken actief worden. Dit zal de accuduur zeer ten goede komen.

Camera:
Ook de camera is een punt dat veel kritiek opleverde bij veel reviews. Onterecht als je het mij vraagt. De camera van de M9 is verre van slecht, bij normale en goede licht omstandigheden kan je hele mooie scherpe plaatjes schieten. Bij weinig licht is het echter een ander verhaal en is de kwaliteit niet top, maar dit zal de meeste mensen niet uitmaken. De selfie camera is super en maakt onder alle licht omstandigheden hele mooie foto’s.

Dot case:
De HTC dot case is een accessoires die je los van de telefoon moet kopen. Het is een vrij duur hoesje die het geld zeker waard is. De productiviteit en betrouwbaarheid van je telefoon krijgt een hele boost doordat je niet het flapje en je telefoon hoeft te openen om te zien of je iets hebt ontvangen of om een telefoontje op te nemen. Ook ziet het er gewoon super goed uit en vergroot het de wauw-factor heel erg bij je vrienden.

Conclusie:
De HTC One M9 is zondermeer een hele goede telefoon die me ondanks het vele kritiek uit reviews blij verrast heeft. Desalniettemin heeft de telefoon een paar punten waarbij de telefoon het gewoon slechter doet dan zijn directe concurrentie (Samsung galaxy S6). Toch heb ik het idee dat die punten, en dan met name de accuduur, op te lossen zijn met betere softwareoptimalisatie en niet de schuld is van de hardware.
Al met al is de HTC One M9 gewoon een hele fijne telefoon die in mijn ogen veel slechter in de publiciteit heeft gestaan dan hij verdient.

Heb jij ook een HTC One M9 Zilver?

Reviews door de redactie