Bekijk alle uitvoeringen

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

B_Swinkels 26 april 2015, laatste update op 26 april 2015, 353 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver

Ideaal apparaat voor school- en thuiswerk. Compact en licht, met de voordelen van laptop ťn tablet, en bovendien ook nog zelfstandig neer te zetten. Nu ruim een half jaar in gebruik en nog geen krasje op te vinden.

Pluspunten

• Kickstand
  • Behuizing
  • Beeldscherm
  • USB poort in oplader voor opladen telefoon
  • Gewicht (voor laptop-maatstaven)
  • Surface Pen
  • Integratie met OneNote

Minpunten

• Warmte en ventilator

Rond deze tijd vorig jaar was ik op zoek naar een nieuwe laptop, voornamelijk voor schoolgebruik. Mijn eisen waren hoog, maar wel praktisch: licht, goed genoeg om een paar jaar te gebruiken, geschikt voor wat zwaardere software en makkelijk in gebruik. Bovendien hadden hybride-apparaten een voorkeur.
Toen ik me ging oriŽnteren viel mijn oog al meteen op de Surface-serie. Toen was echter de Surface Pro 3 nog niet op de markt, maar zat er al wel aan te komen. Zodra de SP3 geÔntroduceerd werd was ik meteen enthousiast, maar was ie voorlopig nog niet in Nederland verkrijgbaar.
Wat me wel deed schrikken waren de (dollar)prijzen. Dat heeft me besloten toch nog even verder te zoeken. Na een uitgebreide afweging tussen o.a. de Lenovo Yoga Pro 2, Surface Pro 2, Surface Pro 3 en nog wat andere apparaten heb ik toch voor de SP3 gekozen. Inmiddels was het augustus en de SP3 leverbaar en heb ik 'm besteld. Binnen drie dagen was ie in huis, ondanks de vermeldde levertijd van ongeveer 7 ŗ 8 dagen.

Ik was als een kind zo blij, want ik had m'n nieuwe speelgoed. Wel merkte ik al snel dat het apparaat behoorlijk warm kon/kan worden. Op een gegeven moment zat ik namelijk tegen de 85/90 graden, wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn. Ik heb dit gemeld bij Microsoft, en vervolgens was er in no-time een omwisseling geregeld en had ik weer een nieuwe Surface. Ook deze haalt de 80 graden, maar ja, daar heb ik inmiddels mee leren leven.
Na ruim een half jaar gebruik is er op mijn Surface nog geen krasje te vinden. Bij mijn dagelijks gebruik op school en na school gaat de accu makkelijk zo'n 6 uur mee. Ik heb zelden tot nooit problemen met het apparaat. Wel was m'n typecover na enkele maanden uit elkaar gevallen, de rand waarmee ie aan de Surface zat was losgekomen. Ook deze werd uitstekend en zonder problemen vervangen, er kwam een nieuwe en deze gaat nu zo'n vijf maanden mee.

In combinatie met MS Office 2013 is de cloudintegratie van de Surface geweldig, altijd en overal de meest recente versie van je bestanden bij je. Hierdoor laat ik mijn USB-sticks voortaan thuis, waardoor de aanwezigheid van slechts 1 USB-poort geen probleem is.

De i5 processor in combinatie met 8GB werkgeheugen zorgt dat alles soepel loopt. Photoshop doet het goed en ook een beetje gamen gaat de Surface goed af.

Alles bij elkaar ben ik na een dik half jaar nog steeds erg blij dat ik voor de SP3 gekozen heb en heb ik er (afgezien van de hitteproblemen en het toetsenbord) nog geen problemen mee gehad en is ie z'n prijs meer dan waard.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver?