Tweakers zegt: 8,5

Nikon D3300 Body Zwart Review

jjrotte 25 april 2015, 3.963 views

Nikon D3300 Body Zwart

Nikon D3300 prima foto's maar van korte duur

Pluspunten

• Handig in gebruik door GUIDE optie

Minpunten

• Snel kapot

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De NIKON D3300 aangeschaft als vervanger van D40, na vijf jaar was deze ook niet meer 'optimaal inzetbaar' want haperde af en toe (al geruime tijd). Dit D3300 exemplaar vertoont na 8 weken een buitengewoon vervelende 'error' melding wellicht veroorzaakt door een vastzittende spiegel of zoiets. Althans, dat begrijp ik uit allerlei berichten op diverse internetfora. Er is absoluut geen foto mee te maken, het schermpje vertoont steeds dezelfde error melding en de ook de ontspanknop opnieuw indrukken (zoals het toestel suggereert) levert niets op. Het beeld is een grijs-lichtblauwe soep wat nergens op lijkt. De D3300 is zeer fatsoenlijk behandeld (niet gevallen, gestoten, nat gemaakt of wat dan ook...) en het is uitermate frustrerend dat een product van ruim 500 zo snel het 'gewoon' niet meer doet. In de handleiding wordt bij deze foutmelding het advies gegeven om contact op te nemen met een geautoriseerd dealer maar daar heb je tijdens een vakantierondreis helemaal niets aan.
Kortom, na 2x Nikon ben ik met deze fabrikant he-le-maal klaar, Nikon at the heart of the image...?
Heren; uw image is compleet verziekt.

Heb jij ook een Nikon D3300 Body Zwart?

dit is een rant, geen review.
je moet gewoon ff langs de winkel voor een RMA.

mijn d3300 doet 't iig prima, al zou ik met wat ik nu weet voor een oudere en goedkopere d3200 zijn gegaan.
filmen op 60fps is leuk, maar dan moet je het wel gebruiken (wat ik dus niet doe).
@Webjunkie wat zijn de redenen dat je nu voor de D3200 zou kiezen (ipv de D3300)? Alleen 60fps filmen of ook nog andere redenen?

[Reactie gewijzigd door splug op 30 april 2015 10:08]

Snap de het heel vervelend is als dit je op vakantie overkomt. Heb zelf ooit 2e camera (Nikon D90) gekocht om dit soort frustraties te voorkomen. Maar dan ga je na je vakantie toch terug naar de winkel en laat je je camera repareren of vervangen in plaats van zo'n kansloze review te schrijven.

Ik heb al paar Nikons "versleten" (lees geupgrade naar nieuwer model, niet omdat ze af waren) en die weigerden echt nooit dienst ondanks dat ze best wel wat meegemaakt hebben. Dus ben bang dat dit gevalletje pech is.
De D3300 op half mei terug gebracht naar de winkel; nee, dit hadden ze nog nooit meegemaakt (...) en de body is opgestuurd naar NIkon. Inmiddels zijn we bijna 3 weken verder maar vooralsnog taal noch teken... Wordt vervolgd, hoop ik.
Dit is geen review, maar een rant. Ondertussen een nieuwe gekregen?
Graag, ten behoove van de kwaliteit van deze site, je review herzien...
Hier erg blij met de D3300.
Benieuwd of je hem retour hebt inmiddels? Het lijkt inderdaad op een gevalletje ( heel veel) pech...
D3300 retour gekregen, 'men' had geen idee wat er mee aan de hand was (geweest), vervolgens camera deze zomer en herfst af & toe gebuikt. Probleemloos totdat met de Kerst familiediner gefotografeerd werd. Exact dezelfde fout (zie boven). Buitengewoon raadselachtig, terug naar de winkel toestel ingeleverd en geld terug. Prima service.
Ook hier een D3300 die het nog binnen een week begeven heeft.
De review van jjrotte is dan misschien wat subjectief :), maar ik heb mijn D3300 net een week geleden aangeschaft en heb nu exact hetzelfde probleem, dus dit komt ongetwijfeld vaker voor. Spiegel klapt op, maar sensor wordt duidelijk niet belicht. foto's zijn helemaal zwart/grijs. Ook de 'Live view' functie toont zwart beeld. En elke keer de melding om de shutter release nog een keer in te drukken, wat niet helpt nee. Net bij de dealer (kamera-express) geweest, en die zeggen ook nog nooit zoiets gezien te hebben. Uiteraard valt het onder garantie, maar een reparatie duurt enkele weken.
Niet dat dat voor de review wat uitmaakt, maar ook ik heb dit ding gekocht voor vakantie en hij kan dus volgende week niet mee. Zeer teleurstellend, zeker omdat het lijkt dat dit dus vaker voorkomt. Nikon is nieuw voor mij, maar dit is geen goed begin. Maar als ik de laatste reactie van jjrotte zo zie kan ik 'm beter meteen proberen om te ruilen voor een Canon. Welke winkel was dat jjrotte?
Tsja... Gekocht bij Verschoore winkel in Middelburg. Na enig aandringen geld terug en Canon Powershot 5 gekocht. Die bevalt overigens prima, ook op vakantie! :)
Nog wel het vermelden waard dat kamera-express de body vandaag wel heeft verruild voor een nieuwe en ik hoef dus niet op de reparatie te wachten. Nu hopen dat ik een maandagochtend model had en dat deze nieuwe het wat langer uithoudt :)
Ook prima geregeld door de winkel, veel succes er mee!