HTC One M9 Zilver Review

fonstein 24 april 2015, 421 views

HTC One M9 Zilver

De M8 was een daverend succes vorig jaar, De M9 werd al bekritiseerd voordat deze was gelanceerd, was het terecht of onterecht? mijn mening is dat het onterecht is en dat HTC weer een fantastisch toestel heeft neergezet!

Pluspunten

• Design
  • Accu
  • Sense 7
  • Camera overdag

Minpunten

• Camera bij Nacht
  • side buttons niet te onderschijden

Vorig jaar heeft NU.nl en diverse andere site's de M8 als toestel van het jaar geprezen, dat was precies wat HTC nodig had. Omdat het toestel van het jaar was en de lat zo hoog was gelegd door HTC waren de verwachtingen uiteraard ook hoog en zijn ze daarom dit jaar kritischer dan ooit. Om deze reden wordt de M9 dit jaar dan ook een stuk slechter ontvangen dan de M8 vorig jaar, HTC heeft gedacht aan een goed product moet je niet teveel slijpen, en de Media heeft gedacht, ze zijn zo innovatief, we willen meer! Maar waarom kan een Merk als Samsung wel uiterlijk dezelfde modellen uitbrengen (De S3 en De S4 zijn namelijk qua uiterlijk identiek) maar mag HTC dit niet doen?, ondanks dat het als je de 2 toestellen naast elkaar ligt en kritisch bent toch meteen ziet welke de M9 is en de M8 en dus toch wel degelijk van elkaar verschillen!

Daarop verdergaand, het design van de telefoon is ongekend goed en doordacht zoals bij mijn M7 al het geval was, alleen nu is het veel verder verfijnd en geperfectioneerd. T toestel ligt fijn in de handen en is niet te groot. Het is een goede stap geweest van HTC om de aan/uit knop te verplaatsen naar de zijkant, hier is deze makkelijker te vinden. meer onderscheid tussen de volume knoppen en de powerbutton had echter wel gemogen. keerzijde is dat HTC nu wel definitief mag beslissen waar die powerbutton nu moet zitten, sinds de HTC One X heeft deze knop al op 3 verschillende plekken gezeten.

Het beeldscherm is helder en geeft een krachtig beeld, het scherm is met 5 inch is even groot als die van de M8 en groter als de M7 en de One X welke ik tot nu toe nog in gebruik had, dit is ook groot genoeg om plezierig erop te kunnen werken. Als t moet neem ik zelfs een server over met mijn telefoon, dan valt er goed mee te werken! verder geeft het toestel een goede weergave van de kleuren aan en zijn deze helder genoeg, in andere recensies wordt er gesproken dat deze zouden tegenvallen en flets zijn, echter vind ik dit meer een persoonlijke smaak wat je ervan vind, In mijn ogen een goed helder en scherp beeldscherm!

De telefoon heeft een super goede performance, deze is door zijn 3GB ram en octacore processor zeer snel te noemen. Het verschil met de M7 en One X is goed merkbaar.

HTC Sense is in mijn ogen al jaren een ontzettend fijne schil dat als je er eenmaal mee hebt gewerkt niet anders meer wilt zien. maar waarom is de zaklamp app nu vervangen door een snelkoppeling in t instellingen menu? had hier een snelkoppeling voor gemaakt, want het openen d.m.v. de app was voor mij een aangenaam genot en erg snel te vinden, sneller als in t drop-down menu! Voor de rest geen opmerkingen hierover en is Sense 7 alleen maar weer een verbetering ten opzichte van de vorige versie's! en zeker door het gemis van Sense zal er geen Samsung worden gekocht!

Bij het instellen van de telefoon kwamen de beltonen als eerste ten gehore wat bij mij wederom een WOW effect bracht. een zeer mooi geluid komt er uit deze dolby audio speakers! De camera schiet op het eerste gezicht goede foto's in het donker en de flitser zorgt voor voldoende bij verlichting om leuke foto's te kunnen maken, echter wanneer je de foto’s op de computer bekijkt kom je tot de conclusie dat er software matig nog veel kan gebeuren om aan te sleutelen zodat de camera in het donker ook goede foto’s kan maken! Zeker doen HTC.

Mijn laatste HTC was een M7 met een ultrapixel camera. deze maakte overdag goede foto's maar
s’ avonds was het een waar rampenplan en had ik voornamelijk donker paarse foto's hierdoor was ik genoodzaakt om de One X te pakken voor de foto's... de eerste indrukken met de nieuwe 20 megapixel camera is vergeleken met de M7 uitmuntend en ben hier dan ook zeer tevreden over.

Wat mij wel direct vanaf het eerste begin opviel is dat de telefoon erg warm wordt bij het opladen, hier hebben mijn One X en M7 geen last van. De One X had alleen last van veel warmte tijdens het spelen van spelletjes. Daarin tegen gaat de accu stukken langer mee dan de M7, na een dag werken staat de accu tussen 65 en 70%. Daarnaast kwamen er meteen bij het inschakelen al 2 vrij grote updates ter installatie aangeboden, voor een toestel van amper een maand oud vind ik dit wel opmerkelijk.

In de Auto is de telefoon vanaf dag 1 meteen een fijne metgezel van mij, zodra het toestel is gekoppeld via de bluetooth carkit kan je instellen dat de telefoon dit als een "vertrouwde" locatie ziet waardoor je niet meer je scherm hoeft te unlocken. Het Synchroniseren van de contacten naar
de carkit gaat stukken sneller als dat het ging met de M7!

Al met al vind ik de M9 een waardige opvolger van de M8 en generaties daarvoor maar hoop bij een volgend model wel graag meer innovatie weer te zien, dat is tenslotte waar HTC om bekend staat, goede kwaliteit en innovatie!

Heb jij ook een HTC One M9 Zilver?

Reviews door de redactie