Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

batavier 23 april 2015, laatste update op 23 april 2015, 5.131 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Honderd euro voor een muis lijkt veel. Honderd euro voor een muis *is* veel, maar deze muis is het waard (of net niet?). Solide, geweldig scrollwiel, veel knoppen en een mooie afwerking en ergonomie. Alleen die prijs...

Pluspunten

• Dat scrollwiel
  • Lekker zwaar en stevig
  • Koppelen met drie computers
  • Genoeg knoppen voor het betere kantoorwerk

Minpunten

• Bijna honderd euro
  • Zij-scrollwiel overtuigt niet

MX Master vervangt amechtige G7... Bijna tien jaar was hij een trouwe partner naast mijn toetsenbord. De Logitech G7. Maar zijn accu’s werden trager en hadden moeite hun lading vast te houden. Zijn scrollwiel was kaal en glad geworden en draaide niet meer zo soepel als tijdens zijn jonge jaren.

MX Master in aantocht
Gelukkig kwam huisleverancier Logitech net op tijd met de MX Master. Schitterend ontwerp, veelbelovend scrollwiel en genoeg knoppen voor meer dan gemiddeld huis-tuin-thuiskantoor-gebruik.

Kost dat echt...
Alleen die prijs. Die prijs! 100 euro! Wat zegt u? U hebt een muis van honderd euro? Kost die muis h-o-n-d-e-r-d euro? Ja, die muis kost honderd euro. En hij is het nog waard ook, nou okee, misschien niet helemaal. Waarom? Lees maar verder.

Dit is de echte supermuis
Nee, het is geen vliegtuig, het is een supermuis. Hij is lekker zwaar (145 g), draadloos, past perfect in mijn hand en heeft een heerlijk scrollwiel.
Het scrollwiel wisselt snel en naadloos tussen klikscrollen (een paar regels tegelijk) en vliegwielscrollen (continu schuiven). Dat werkt heerlijk met een prima mechanisch geluid. Ik hoop dat het een beetje stevig is, maar het voelt in ieder geval niet gammel aan.
De backknop zit precies onder mijn duim, want ik houd mijn muizen altijd een beetje naar rechtsgedraaid vast. Misschien niet biologisch dynamisch verantwoord, maar ik vind het prettiger werken.
De knop bij het scrollwiel is handig en is via de Logitechsoftware gemakkelijk toe te wijzen aan diverse functies. Ik gebruik het om tussen applicaties te wisselen.
Boven de backknop zit nog een forwardknop, en op de plaats waar mijn duim rust (dat uitstekende met rubber bekleedde deel van de muis) heeft ook nog een knop. Allemaal via de software te configureren, dus je kunt helemaal los.

Maar...
Er is een tweede scrollwiel, vr de forward- en backknoppen. Je kunt er bijvoorbeeld horizontaal mee scrollen. Voor mij is het niet handig, want dan moet ik mijn duim teveel strekken. Maar iemand anders die mijn muis even gebruikte (heel even maar, want ik kan niet zonder hem) vond het juist wel prettig.

Drie computers
Dankzij de bluetooth en unifying aansluitmogelijkheden is het gemakkelijk om deze muis op drie verschillende computers aan te sluiten. Ik heb hem op mijn werklaptop aangesloten en op mijn PC. Wisselen gaat via een knopje aan de onderkant van de muis. Lekker makkelijk.

Kortom
Als je geld over hebt, is dit een prima muis. Het is een beetje als met mechanische toetsenborden. Waarom zou je (meer dan) honderd euro betalen voor een toetsenbord als je er ook eentje van 10 euro kan kopen? Bij deze muis is dat net zo. Maar ik denk dat 99,99 euro (voor zoveel staat ‘ie nu in de pricewatch, 23/4/2015) net een beetje te veel is. 89 was beter geweest.

EDIT:
Foto's geleend van Logitech site

Vergelijking met G7.
Foto 1, foto 2, foto 3.

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?

Weet je ook over deze muis piept? (niet grappig bedoeld).

Ik heb zelf een Logitec Performance Mouse MX met DarkField Laser ondersteuning en die produceert bij elke beweging een hele hoge pieptoon.

In het begin hoorde ik het onbewust, maar dacht ik dat het van mijn monitoren afkomstig was - nader onderzoek gaf aan dat het de muis zelf was.

Elke keer dat ik hem beweeg, piept er een condensator of iets dergelijks. Ik kan zelfs horen hoe snel ik beweeg en welke richting - omdat de pieptoon dan anders klinkt.

Het ding was 120 euro en totaal onbruikbaar hierdoor; ik werd gk van het gepiep, omdat het door merg en been gaat.

Diverse mensen op fora klagen er over (niet iedereen kan het horen - maar als je met je oor erbij gaat hoor je het zeker). Ik heb hem al opengeschroefd en volgegoten met siliconen in de hoop het gepiep te isoleren - maar dat bracht geen soelaas....
Ik hoor gepiep, maar da's van mijn tinnitus. Helaas ook geen grap. Ik heb nog even mijn oor vlakbij de muis gehouden, maar hij maakt geen geluid. Behalve klikken van de knoppen en schuiven over mijn bureau.

[Reactie gewijzigd door batavier op 23 april 2015 13:58]

Bedankt voor de reacties - het geluid van mijn muis doet zich inderdaad voor als je hem heen en weer schuift.

Het is geen hard hoorbaar geluid, bijna sonar, maar ik hoor het wel heel goed en altijd... Zoals gezegd is het wel afhankelijk van je eigen (over-)gevoeligheid voor geluid.

Eigenlijk is het een compliment; je hoort het alleen bij een goed gehoor...

Garantie is al te laat - dan had ik hem niet moeten openschroeven... Sowieso heb ik het ding flink verbouwd, want voor de scrollwheel zit een knop die dusdanig hoog uitsteekt, dat ik - letterlijk - een blaar / irritatie onder mijn wijsvinger er van overhield.

Bij elke scroll-move wreef ik over die scherpe, uitstaande knop... Soelaas hiervoor was om de muis open te halen en met een elastiek die knop ingedrukt gehouden te forceren...

De kit rondom alle elementen die kunnen piepen hebben niet geholpen... al met al gebruik ik de muis elke dag - hij ligt super in de hand - maar als ik er op let is het echt een martelgang...

Het schijnt dat Logitech goedkope materialen op het moederbord plaatst en bewust voor het piepen kiest, omdat dit A) goedkoper is en B) het een technische reden heeft die ik even vergeten ben (iets met interferentie, ofzo).

Niet al hun muizen doen dit, de goedkope sowieso niet... wellicht koop ik bovenstaande muis dan maar en hoop ik verlost te zijn van het gepiep.

Batterijduur is sowieso een pluspunt, de huidige muis is na een dag al leeg...
Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, piepende computermuizen. Op zich wel toepasselijk natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat het bijzonder irritant kan zijn. Ik zal vanavond mijn zoon even laten luisteren, die heeft nog jonge oren (damn, I'm old).

Batterijduur: accu's worden natuurlijk slechter, maar een dag is wel erg weinig. Ik gebruik mijn muis vandaag ook al de hele dag, maar nog steeds 3 van de 3 streepjes. Ik zal het in de gaten houden.
Ik heb speciaal voor die muis een complete oplaadbare battery-pack gekocht, omdat ik dacht dat het aan de oplaadbare batterijen lag...

Maar ook die zijn na +/- een dag wel leeg... ik gebruik de muis actief +/- 14 uur per dag en zet hem meestal niet uit als ik ga slapen.

Het geluid komt bij de meeste Logitech muizen voor, maar ik hoor het ook bij bijvoorbeeld een draadloze oplader of wall-charger - blijkbaar heb ik een te kritisch afgesteld oor :(

Forum 1

Forum 2

Forum 3

Die laatste is erg interessant, compleet met een lijst van alle "affected" mices en sounds samples...
Mijn Logitech MX Master heeft hier in ieder geval geen last van. Ik herken het type geluid (de transformators van mijn Philips Lightstrips doen dit ook), maar de muis heeft nergens last van. Ook mijn vorige Performance Mouse MX had dit niet. Bij apparatuur met draad zou ik al snel denken aan of dit aangesloten is op een wel of niet geaard stopcontact, maar bij wireless denk ik niet dat dit effect hierop zou hebben.
Wellicht heb jij er geen last van - maar misschien omdat je het niet kan horen?

Jouw (en mijn) muis zijn ook affected - en ik hoor het zelfs met de muziek aan (al hoor ik het dan niet, maar neem het wel waar - omdat ik na een uur oorpijn krijg er van).

Het is bij wijze van spreke ultra-soon geluid, niet elk oor is daar gevoelig voor.

Overigens het een productie-beslissing van Logitech (Microsoft kiest voor iets duurdere componenten, al scheelt het vaak maar enkele centen).
Nou zoals gezegd hoor ik die Philips dingen wel en het geluid in de audiofiles van de 3e forumpost die hierboven gelinked staat kan ik ook prima horen. Dus tenzij het daadwerkelijke geluid echt anders is dan op die opnames, dan heeft mijn muis er (gelukkig) geen last van.
Dan is er hoop voor mij :)

Koop ik gewoon die nieuwe muis en hoop ik dat het geen geluid maakt, of mijn versie iig. geluidsvrij is...

Kan ik na twee jaar eindelijk zonder oorpijn werken en daarna slapen...
Even hier een test gedaan met twee andere personen die wel een goed gehoor hebben, maar men kon geen gepiep horen. n=1, maar ik heb een vermoeden dat het wel goed zit. Of dat ze het in ieder geval niet allemaal hebben. Succes!
Thx - ik ga zeker overwegen deze aan te schaffen.

Enige waar ik over twijfel is de plek van de duimknop. Op mijn huidige muis zitten drie knoppen op die plek, waarvan er n lager zit;

Die gebruik ik heel veel, omdat ik er een copy-action aan heb gehangen (handig met codes kloppen).

De nieuwe mist die knop en de overgebleven knoppen zitten wat hoger - op mijn huidige muis zitten ze ook en daar gebruik ik ze niet, omdat ze voor mij te hoog zitten.

Maar goed, dat kan ik in de winkel wel uitproberen - met piepen gaat dat niet, omdat je in een winkel toch niets hoort :)
- was voor batavier bedoeld -

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 23 april 2015 21:33]

Volgens mij hebben wij het er al eens eerder over gehad een tijdje terug :) Ik heb ook een MX Performance en die van mij piept ook niet hoorbaar bij normaal gebruik... en toen vroeg je ook aan mij of het aan mijn oren lag :) Alleen als ik mijn oor stevig tegen de muis druk en dan wat beweeg hoor ik wat elektronisch piepjes, maar niet hoorbaar bij normaal gebruik.

En ik ben normaal gesproken ook heel erg gevoelig voor dat soort dingen, ik hoor ook altijd de piepjes en kraakjes die een ander pas hoort als ze er heel dichtbij staan. Ik kan om die reden ook niet met de meeste goedkope muizen werken omdat ik die eigenlijk altijd hoor, vooral die muizen die HP/Compaq levert bij systemen.... verschrikkelijk! Maar ook heb ik bv. een Philips bluetooth koptelefoon die ik om die reden niet meer gebruik, geeft altijd een hele lichte 'hiss'... aan broertje gegeven en hij kan het niet horen.

Het is overigens wel een 'bekend probleem', er zijn blijkbaar meer mensen met die klachten over de MX... maar ze hebben het dus zeker niet allemaal.
Heeeel vaag herinner ik het me weer :)

Denk dat die hisssss mijn hersens langzaam aantast...

Maar goed, om nu allemaal muizen te kopen 100 euro en hopen dat je net die ene hebt die niet piept, is ook een dure hobby...

Als je er eenmaal op gaat letten, hoor je die piep overal en nergens :(
Eenmaal gehoord dan blijft het in je kop zitten... ik heb echt wel eens momenten dat ik wens dat ik wat minder gevoelige oren had. Bij mijn garage worden ze bijvoorbeeld wel eens gek van mij, dan hoor ik ook weer wat wat ze niet kunnen horen en dus niet kunnen vinden. Tijdje terug bijvoorbeeld heel zacht geratel, ik werd er helemaal gek van. Niemand anders hoorde het, vrienden niet, collega's niet en dus ook bij de garage niet. Toch maar even op de brug gezet, lang zoeken maar toen vonden we een minuscuul haaltje aan de alu bodem plaat die tijdens het rijden tegen de carrosserie aan tikte/kraste :)
Ik ben zojuist eigenaar geworden van de mx master en ik hoor ook die irritante geluiden van opladers, muizen en andere electronische apparaten. Maar deze muis is stil en op zijn minst zo geweldig als overal staat.
Dank voor je aanvulling!
Ik heb ook de performance MX en nu je het zegt valt het mij ook op dat deze piept. Ik hoort het alleen als ik h'm bij mijn oor heb. Als de muis beweging waar neemt wordt het piepen harder. Nu vind ik het geen probleem omdat ik doorgaans mijn hoofd niet gebruik als muismat maar als die harder zou piepen zou het inderdaad behoorlijk irritant zijn.
Tja, ik hoor het ook op +/- 50 cm afstand terwijl de muziek aanstaat en de fans van mijn computer blazen en de HD ratelt...

Hopelijk heeft de nieuwe versie daar geen last van!
Dank voor deze openbaring, dacht ook altijd dat het mijn monitor was, maar heb dezelfde muis als jou en die piept ook. (Stiekem wel grappig, maar ook irritant).
Grappig?

Bij mij "verziekt" het voor een deel mijn plezier in het gebruik ervan.

Het is dat hij perfect in de hand ligt en er geen alternatieven zijn- anders wist ik het wel :p
Ik vind een piepende computermuis grappig ja :+ . Naja, de nieuwe MX is een alternatief ;)
Ik heb liever een dode... maar dan wel met genoeg juize voor de battery!
Bij mij gebeurt dit ook met mijn Performance MX, maar het is echt heel zacht. Ik merk eigenlijk niets van het probleem tenzij ik mijn muis tegen mijn oren houd.
Je had hem denk ik beter kunnen verzenden voor garantie... Of had je dat al gedaan?

[Reactie gewijzigd door Merethil op 23 april 2015 13:53]

Ik zie je over je muis gebogen op je werk zitten, rare blikken krijgende van collega's. Of zijn ze dat ondertussen wel gewend?
Nee ik hield hem aan mijn oor, alsof ik een telefoon gebruikte. De blikken waren dus nog afkeurender dan normaal ;)
Ik heb die muis nu zo'n 1.5 jaar en heb niets dan lof over dat ding. Ik hoor alles wat maar een beetje piept (LCD inverters, Living Colors oude generaties, voedingen, sommige andere muizen) op meters afstand, maar deze is bij normaal gebruik helemaal stil. Alleen als ik er echt met m'n oor bij ga hangen hoor ik een subtiel geluid, maar in een muisstille (haha.....) kamer hoor ik echt niks, terwijl ie naast een volledig stille iMac met SSD ligt.
Ik besef me dat dit al een vrij oude discussie is, maar ik zal voor de volledigheid (met het oog op mensen die in de toekomst wellicht met dezelfde afweging zitten) mijn ervaringen nog even toevoegen:
-Ik heb al tijden een Performance MX en vind het (nog steeds) een geweldige muis. Dat die piept heb ik nooit gemerkt tot ik de opmerking van Deathgrunt hier las. Nu hoor ik de piep inderdaad als ik de muis over mijn oor beweeg, maar ondanks dat ik weet dat de piep er is hoor ik hem bij normaal gebruik nog steeds niet.
-Ik heb net mijn MX Master binnengekregen (eerste ervaring: erg fijne en mooie muis) en daar hoor ik geen piep, ook niet als ik de muis over mijn oor beweeg.

Dit is natuurlijk weer een verslag van maar twee enkele muizen, dus dat vangt natuurlijk geen variatie in productiekwaliteit of onderdeel-batches o.i.d. Maar wellicht dat het, met de andere vermeldingen hier, helpt om een redelijk beeld te vormen.
Hoe is de batterijduur?
Batterijduur kan ik nog niet zoveel over zeggen. Ik heb de muis nu een week en hem bij eerste gebruik helemaal opgeladen (via bijgeleverde USB-kabel). Nog steeds drie van drie lampjes. En dat is veel beter dan de batterijduur van mijn G7. Zelfs toen die nog jong was.

Ik heb ook een M510 voor in mijn laptoptas. Die zal het waarschijnlijk weer langer uithouden van de MX Master, want de M510 heeft 2xAA batterijen als accu.

Ik verwacht dat ik, met gemiddeld kantoorgebruik, ongeveer een week doe met n lading in de MX Master. Maar ik zal het in de gaten houden en updaten.
De G7 haalde als ik het mij goed herinner hooguit een uurtje of 6-8, afhankelijk van de instellingen. Heb de G7 Carbon Limited Edition] nog wel ergens liggen geloof ik.

Ligt de MX Master net zo lekker in de hand als de G5/G7 trouwens?

[Reactie gewijzigd door Raven op 23 april 2015 16:34]

Ja, die G7... ik voelde me soms net een Amerikaanse agent, zo vaak moest ik 'herladen'. ;)

De G7 is iets hoger naar de achterkant van de muis toe en hij is ietsje langer. En geeft dus anders ondersteuning dan de MX Master. Ik heb getest zoals de meeste mensen hun muis vasthouden en niet op mijn macrobiotische dynamische fingerspitzen manier. Maar het is een miniem verschil. Ik zal even een paar plaatjes uploaden (als dat nog past) van de G7 naast de MX Master.

Linkjes toegevoegd aan review.

[Reactie gewijzigd door batavier op 23 april 2015 17:10]

Die is slecht bij alle MX muizen... laten we hopen dat deze dan de uitzondering gaat zijn. Komt uiteraard ook omdat het een 'performance' muis is... :+
Misschien een rare vraag maar is er iemand die deze Master heeft en die ooit een MX1000 Laser heeft gehad?

De reden dat ik dit vraag is vanwege de ergonomie.

Ik heb onlangs een Performance MX geprobeerd maar die was hoger en ik kreeg daardoor steeds een zere pols.
Er is 1 gebruiker die zegt: De MX master ligt iets anders in de hand dan de performance mouse MX, daar moest ik even aan wennen.

Dat zou voor mij goed nieuws kunnen betekenen.

Dus als er iemand is die hier een uitspraak over zou kunnen doen?

Bvd
Ik heb ooit wel een MX 1000 gehad, maar da's zo lang geleden dat ik niet zou kunnen zeggen of hij hoger of lager is. En hij is helaas niet meer in mijn bezit, dus ik kan niet vergelijken.

Wel vond ik deze foto, met een vergelijking in hoogte tussen de performance MX en de master MX.

Daar lijkt de performance net iets lager. Check je de specs op logitech, dan zijn de hoogtes:
  • mx 1000: 46 mm
  • performance: 47 mm
  • master: 48,4 mm
De master is dus 2,4 mm hoger. Of dat te veel voor je is, dat weet ik niet.
Thnx voor deze verhelderende info :)

Als de Master nog hoger is dan de performance is hij voor mij zeker te hoog, ik had juist met die performance al problemen.

Aan de andere kant.... 1mm hoogteverschil is natuurlijk verwaarloosbaar... het zal dan toch de ergonomie zijn waar ik niet aan kon wennen.

Ik zal eens ergens in een winkel kijken of er wat te proberen valt.

Mvg
Geen probleem. Ik weet zelf hoe nauw het luistert. En 1 mm lijkt niet veel, maar bij ergonomie, zeker bij een muis die je soms urenlang kan gebruiken, is het best belangrijk. Het moet wel 'goed' voelen.

Succes!
Inmiddels aangeschaft, met dank aan deze review, en hij piept niet!

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 4 september 2015 18:44]

Ha, goed om te horen! Ik had het ook niet verwacht, want de mijne piept niet en het andere exemplaar dat ik in levende lijve heb gezien piepte ook niet, volgens de eigenaar.
Na ruim een jaar gemarteld te zijn door het gepiep van diens voorganger, kan ik eindelijk ongestoord werken...

Enige nadeel is dat de duimbuttons voor mij niet lekker bereikbaar zijn... terwijl ik die extreem veel gebruik tijdens het developpen (copy / paste)... maar dat went wel.

Ander voordeel is dat de batterij niet al na een dag leeg is... Bij de vorige muis had ik zes batterijen per week nodig...
Ik houd mijn muizen altijd iets 'gedraaid' vast. Dus stel dat de ingang van het oplaadsnoer normaal gesproken op '12 uur' zit, houd ik mijn muis zo vast dat 'ie op '1 uur' zit. Daardoor zijn de twee knoppen aan de zijkant altijd goed onder vingerbereik. Alleen het scrollwiel niet, maar dat is niet zo erg.
Goede beknopte review. Heb de muis nu zelf ook een week of twee in gebruik.
Vind het bijvoorbeeld jammer, dat Bluetooth niet werkt als je nog Windows 7 hebt.

Verder heb ik juist geen moeite met het duimscrollwheel, maar wel met de knoppen er naast. Vooral de page up knop is te klein en moet ik een bijna onmogelijke beweging met mijn duim maken om alsnog dat knopJE op de juiste manier in te kunnen drukken.

Verder is de muis zijn geld wel waard en ja, drie verschillende computers. Wel weer jammer, dat ik hem niet op mijn Linux laptop kan gebruiken, maar dat was van te voren bekend. We wachten wel op de drivers van de community.
Inderdaad, scrollwiel aan de zijkant is misschien persoonlijk. Komt ook door hoe ik de muis vast houd, maar ik ken meer mensen die hun hand niet netjes op de muis houden. Doe je dat wel, dan zit het scrollwiel goed onder je duim. Ik kan dan wel makkelijk de backknop gebruiken, maar de forward (of page up) knop is dan inderdaad lastig te bedienen.
Ik heb de muis zelf ook en ik vind het scrollwiel aan de zijkant juist erg fijn. Afhankelijk van waar ik veel mee bezig ben stel ik het in als forward/backward button in de browser/explorer (daar staat ie meestal op), zijwaarts scrollen bij editing programma's (Visual studio, foto bewerking) of als volumewieltje. Ik vind het voor wat betreft het forward/backward in de browser net wat fijner werken dan de 2 knoppen, die bij mij ingesteld staan als copy en paste.
Leuke, duidelijke review. Heeft mij de doorslag gegeven om toch maar die 100,- uit te geven :P. Ik zat er eigenlijk wat tegen aan te hikken, 'van zal ik wachten tot hij in prijs daalt of moet ik het toch maar doen'. Afgelopen zaterdag is hij geleverd en inderdaad, wat een top muis. Naar mijn mening zeker de 100,- waard. Hiervoor gebruikte ik Apple's magic mouse, maar kreeg de laatste tijd (na jaren ermee gewerkt te hebben) vaker na lang werken een raar gevoel bij mijn pols (de magic mouse is TOTAAL niet ergonomisch natuurlijk). Even wennen, maar geen seconde spijt.

De back/forward knoppen zijn niet erg prettig geplaatst en gebruik ze haast niet, daar gebruik ik o.a de horizontale scrollwiel voor. Wat ik wel een nadeel vind is dat het horizontale scrollwiel niet qua snelheid in de software aangepast kan worden. Ik werk veel met photoshop en het gaat net wat te snel om er prettig mee te werken.
Ha, dank! Ja, het is een fijne muis. Fijn dat je iets had aan mijn review. En ik vermoed dat je na enige tijd werken gewoon went aan de scrollsnelheid.