Linksys WRT1900AC Review

36639 22 april 2015, laatste update op 22 april 2015, 802 views

Linksys WRT1900AC

Ik heb de WRT1900AC een paar maanden in gebruik gehad. De router gaf grote problemen met wifi (trage verbindingen die regelmatig uitvielen). iOS-apps om mijn hifi (Sonos, Naim) en tv te bedienen konden vaak niet verbinden. Onlangs de WRT1900AC vervangen door een ¤50 Eminent-router en sindsdien geen problemen meer.

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Instabiele wifi
  • Wifi-bereik valt tegen (mijn ¤60 Eminent-router heeft groter bereik)
  • Firmware (laatste release 3 december 2014)
  • Beperkte functies (alleen basisfunctionaliteit, geen VPN/ftp-server e.d.))
  • Linksys Smart Wi-Fi app werk niet als de router in brugmodus staat

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 3
Ik heb de WRT1900AC in oktober 2014 aangeschaft omdat ik een goed en stabiel thuisnetwerk wilde opbouwen. Sinds het in gebruik nemen heb ik echter alleen maar problemen gehad met de draadloze verbindingen. De wifi-verbindingen vielen op mijn apparaten regelmatig uit (iPhones/iPad/laptop) en internetpagina's laadden traag of zelfs niet.

Naast internet maak ik ook gebruik van verschillende apps (iOS) om mijn aangesloten apparaten te bedienen, zoals naim, Sonos, Argon iNet en Spotify om mijn hifi-apparaten te bedienen, Remotie om mijn tv te bedienen en iDMSS Plus om mijn IP-camera's te bekijken. Met al deze apps kreeg ik vaak geen verbinding met de apparaten en haperde het streamen van muziek en camerabeelden.

In december 2014 kwam er eindelijk een firmware-update uit (v1.1.8.164461). Dit heeft de problemen helaas niet opgelost. Sindsdien is er geen officiele firmware-update meer uitgekomen (wat ik onbegrijpelijk vind voor het 'vlaggenschip' van Linksys).

Een aantal maanden geleden heb ik een Draytek Vigor 2860n+ aangeschaft en de WRT1900AC maar ingezet als wifi-repeater (brugmodus, alle verdere functionaliteit dus uitgeschakeld, bedraad aangesloten op de Vigor (LAN-poort)). Echter, nog steeds wifi-problemen. In brugmodus is de Linksys-app 'Smart Wi-Fi' overigens niet meer te gebruiken. Vervolgens heb ik van alles geprobeerd om de problemen te verhelpen, zoals vaste IP-adressen (van zowel de WRT1900AC als alle gekoppelde apparaten), automatische kanaalselectie, handmatig een kanaal geselecteerd (m.b.v. de interface van een FRITZ!WLAN Repeater 300 bekeken welke kanalen niet bezet waren door routers in mijn omgeving), Vigor en WRT1900AC dezelfde kanalen, Vigor en WRT1900AC op verschillende kanalen, alleen 2,4 GHz (5GHz uitgeschakeld) en vice versa etc... Niets bood soelaas.

Ik heb ook zonder resultaat diverse advanced wireless settings geprobeerd, die niet via de standaard interface in te stellen zijn, maar alleen via de URL 192.168.1.1/ui/1.0.99.164461/dynamic/advanced-wireless.html

Drie weken geleden was ik het zat en heb ik de WRT1900AC vervangen door een Eminent EM4571 300N van ¤50 die ik nog had liggen (op precies dezelfde wijze aangesloten als de WRT1900AC was). En sindsdien heb ik helemaal geen problemen meer! Het wifi-netwerk is nu snel en stabiel. Het draadloos bereik is zelfs beter. Alle apps die netwerkapparaten bedienen maken snel contact en ik heb geen verbindingsproblemen meer.

Kortom: de WRT1900AC is een dure miskoop geweest die me maanden frustratie heeft opgeleverd.

Heb jij ook een Linksys WRT1900AC?

Het kan toch niet dat deze router standaard zo slecht is.
Heb je hem al voor garantie aangeboden?
Het lastige is dat de router niet ' niet werkt', maar soms wel werkt en dan ineens hapert. Wat ik zie op diverse fora is dat veel eigenaren van de WRT1900AC met dezelfde problemen kampen. Mijn conclusie is dat mijn exemplaar dus niet stuk is, maar het een algemeen probleem is (hoewel anderen weer geen problemen ondervinden). Misschien heb je gelijk en moet ik hem gewoon inruilen (hij ligt nu toch afgekoppeld in de kast...).
misschien heeft de eminet de functie zelf het jusite kanaal te kiezen en de linksys niet.

wat ik lees is vooral een boze frustratie die niet echt onderbouwd is.

hier een aantal vragen die die je review kracht bij kunnen zetten als je ze meeneemt in de review.
  • heb je gemeten met een wifi meter? inssder (of vergelijkbaar product) op tablet, telefoon of laptop. welke kanalen zijn er actief. is er een beter kanaal beschikbaar en helpt het wisselen?
  • ook op 5Ghz?
  • staat die wel op maximum power output voor wifi?
  • en hoe is dit in vergelijking met de andere routers/accepoints die je hebt gebruikt?

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 22 april 2015 10:16]

Dank voor de tips.

Jouw punten heb ik wel degelijk meegenomen in mijn zoektocht naar een oplossing, alleen had ik ze niet puntsgewijs beschreven. Ik heb mijn review aangepast, hopelijk is het nu duidelijker wat ik zoal geprobeerd heb (echter nog steeds niet uitputtend).

Mijn relaas was overigens niet bedoeld als objectieve review, ik wilde alleen mijn ervaringen delen aan mijn mede-Tweakers (is per definitie subjectief, want N=1). Mijn mening is (na mijn eigen ervaringen en de diverse fora en reviews die ik in de afgelopen maanden gelezen heb op zoek naar oplossingen) dat er voor minder geld betere routers te koop zijn.

Ik blijf hopen op een officiele firmware-update waarmee de problemen worden verholpen. Hardwarematig blijft het nl. een indrukwekkend apparaat.
Een heel herkenbaar verhaal Xander. Ik heb dezelfde ervaring als jij. Om onverklaarbare reden is er verschillende keren per dag geen internettoegang terwijl mijn mobiele apparaten verbonden zijn met de router. Aan mijn provider ligt het niet aangezien de bedrade internetverbinding wel stabiel is. Net als jij heb ik inmiddels zo'n beetje alle automatische en handmatige instellingen geprobeerd zonder enig resultaat. Ik had het apparaat gekocht om een beter Wifi bereik te creëren maar ik kan ook niet anders concluderen dan dat het een dure miskoop is.
Hier nog iemand die dezelfde dure miskoop gemaakt heeft. Ergens heb ik een vaag vermoeden dat het aan de combinatie van Linksys met bepaalde andere apparaten (bijvoorbeeld SONOS) ligt
Wat ik inmiddels in alle jaren zowel zakelijk als privé heb ervaren met diverse apparatuur is dat de voedingsblokjes vaak van een belabberde china kwaliteit zijn.
Soms na enige tijd, maar in enkele gevallen zelfs vanaf het begin blijken deze een kwakkelende spanning/stroomvoorziening te zijn.
Vervangen door een gelijkwaardige voeding kan dus ook tot oplossingen leiden, het verdient in ieder geval ook aandacht.
Net als voldoende koeling, die CPU'tjes en WiFi modules op vol vermogen leveren veel warmte op, juist lágere WiFi power kan dus ook nog mee helpen in betere stabiliteit.