Cowon iAudio X5 30GB Review

JAHRASTAFARI 22 juli 2005, 2.382 views

Cowon iAudio X5 30GB

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is top
  • 1:1 overzetten van Windows mappen
  • Geen software nodig
  • Capaciteit van HDD en accu
  • Veel functies en mogelijkheden
  • Vormgeving

Minpunten

• Kijkhoek display is (te) beperkt
  • Blijft veel geld...

Geluidskwaliteit Score: 5
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Cowon iAudio X5L 30 Gb. De "L" in X5L staat voor de versie met een zwaardere accu.

Features

De iAudio X5L staat bol van de features, ik geef hieronder een opsomming van de belangrijkste kenmerken:
- zwaardere accu, volgens leverancier 35 uur (praktijk zeker 25 uur)
- 30 gb opslagcapaciteit, benaderbaar als externe harddisk
- geen synchronisatiesoftware nodig, gewoon mappen overzetten
- geen MP3 tag database ondersteuning
- line in opname mogelijkheid
- ingebouwde microfoon
- ondersteuning van veel verschillende audioformaten, incl OGG en FLAC
- kleurendisplay
- uitgebreide mogelijkheden op het gebied van geluidsinstellingen
- veel instelmogelijkheden voor wat betreft persoonlijke voorkeuren
- USB on-the-go feature voor bijv. het overzetten van digicam foto's
- FM radio, incl. voorkeuzezenders
- mogelijkheden om video's te bekijken, deze moeten wél mbv een programma worden overgezet

Geluid

Belangrijkste aspect, wat heb je aan veel features als het ruist en niet klinkt? Dit is waarschijnlijk het sterkste punt van de X5L: het geluid is SUPER!

Het ruist niet en het geluid klinkt vol, transparant, echt goed gewoon. Met behulp van enkele instellingen kun je het geluid nog wat naar je eigen smaak vormen. De bijgeleverde oordopjes zijn wel redelijk, maar ik kan persoonlijk niet tegen oordopjes, ze doen me pijn. Ik heb daarom een Sennheiser PX-100 koptelefoon gekocht, super ding: lekker geluid en zeer goed draagcomfort. Bij de plaatselijke mediamarkt slechts 35 euro, een directe aanrader.

Overig

Kwaliteitsindruk is zeer goed te noemen, apparaat ziet er zeer mooi, degelijk en "duur" uit. De bediening is in het begin even wennen, maar daarna gaat dit soepel. Heel handig vind ik dat je het bedieningsknuppeltje kunt voelen, als de X5L bijv. in een hemd of jas zit. De kwaliteit van het display is op zich goed, maar de kijkhoek is erg beperkt. Dit betekent dat als de X5L bijv. schuin voor je op tafel ligt, je de display echt niet kunt lezen, jammer - ik moet de unit dan altijd even oppakken. Dat er geen MP3 tag database is, vind ik geen enkel punt. Ik heb op de PC een duidelijke mappenstructuur met alle MP3's, dus alles kan 1:1 worden overgezet. Ook is het handig dat er geen software nodig is; je kunt op elke PC even MP3's "bijtanken", dit in tegenstelling tot de ipods. De accuduur is een genot, je hoeft maar weinig op te laden. Lege X5L opladen duurt wel een uur of drie. Echt compact is de X5L niet, maar maakt dit ruimschoots goed door de features, opslagcapaciteit en geluidskwaliteit.

Ik heb er 404 euro voor betaald, incl verzendkosten (bij mp3man.nl). Toch nog altijd veel geld, maar ik zou het zo weer doen.

Heb jij ook een Cowon iAudio X5 30GB?

Ik heb een vraagje,

Zelf heb ik ook een duidelijke structuur op mijn HD voor mijn MP3tjes. Maar kan ik op dit stukje goud ook shuffle-en door verschillende mappen?

Update:

Aangezien het antwoord niet binnen een dag kwam heb ik er maar een gekocht om erachter te komen.

Wat een prachtig apparaat.

Zodra ik er een oordeel over kan vellen zal ik ook een review plaatsen