Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97I AC Review

AjHartog 20 april 2015, laatste update op 8 februari 2016, 1.127 views

MSI Z97I AC

Zeer uitgebreid moederbord met veel aansluitmogelijkheden. De UEFI-bios is uitgebreid, maar simpel in gebruik. Helaas is de prijs wel vrij hoog.

Pluspunten

• Displayport + hdmi + DVI + VGA (met adapter)
  • WiFi AC + Bluetooth + 2x Lan
  • Goede UEFI-Bios

Minpunten

• Geen labeling voor front-connectors
  • Plaatsing van Fan-connectors
  • 4 sata connectors
  • Geen eSata

Layout Score: 4
Waarom dit bord?
Voor mijn mini-itx computer in de Cooler Master Elite 110, heb ik veel gezocht naar het goede moederbord. Ik wil hier uitleggen waarom ik op dit moederbord ben uitgekomen.

Minimale eisen
Ten eerste mijn eisen die het moederbord minimaal moet hebben:
- Chipset H97 of Z97 (voor upgrademogelijkheid naar Broadwell)
- WiFi
- Displayport

Waarom deze eisen
WiFi: Bij mij thuis gaat alle internet draadloos en omdat er maar één PCIe-slot past op een mini-itx moederbord, wil ik dat het standaard op het moederbord zit.
Displayport: De vier meest gebruikte aansluitingen, VGA, DVI, HDMI en Displayport, vind ik Displayport veruit de beste. De beeldkwaliteit verschilt tussen DVI, HDMI en Displayport niet, maar de resolutie wel. Op 60Hz zijn de maxima namelijk: 2500x1600 voor DVI, 1920x1200 voor HDMI en 3840x2160 voor Displayport. De nieuwste HDMI variant kan ook 3840x2160 pixels weergeven op 60hz, maar dit is op dit moment op nog geen enkel moederbord te vinden.
Chipset: Omdat ik van plan ben om deze computer minimaal een jaar of 5 te gaan gebruiken naast mijn hoofd/game computer, wil ik zoveel mogelijkheden open houden voor eventuele upgrades. De belangrijkste upgrade om mijn computer sneller te kunnen krijgen in de toekomst is het vervangen van de processor. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om een Broadwell processor te kunnen gebruiken. Op dit moment zit de Celeron G1820 erin omdat dit de goedkoopste processor is die je kan krijgen voor socket 1150. Het is niet de snelste, maar al een stuk sneller dan de Core 2 Duo T9400 waarvoor deze in de plaats komt. Voor deze processor heb je de keuze uit de volgende chipsets: H81, B85, H87, Z87, H97 en Z97. Naast de processorondersteuning zijn de belangrijkste verschillen in het geval van mini-itx het aantal Sata 3 6Gbit/s en USB 3.0 aansluitingen. Hieronder de vergelijking tussen deze zes chipsets.

H81B85H87Z87H97Z97
Sata-expressneeneeneeneejaja
M.2neeneeneeneejaja
Overclockenneeneeneejaneeja

Chipset
Als ik in het kleine aanbod van itx moederborden alleen de borden met H97 en Z97 aanvink, blijven er nog maar dertien borden over. Deze varieren in prijs van ongeveer 100 tot 200 euro. Tussen deze dertien moederborden zitten als ik de verschillende reviews mag geloven geen uitschieters qua kwaliteit; geen hele slechte en ook geen extreem veel betere dan de andere. Ook maakt het merk mij bijna niks uit. Tot zo ver dus nog geen afvallers.

WiFi
Tegenwoordig zijn er tussen de verschillende merken voor de WiFi adapters ook geen enorme verschillen als je vooral gewoon zit te internetten. Wel wilde ik graag een adapter die minimaal 300mbps aan kan omdat deze bij mij over het algemeen een stabielere verbinding hebben dan de langzamere adapters. Bij het aanvinken van WiFi is er een eerste afvaller: de Asus H97I-Plus. Ik vind het wel wat karig van Asus dat er geen WiFi op zit omdat zeker in een mini-itx computer meestal geen ruimte is voor een losse kaart.

Displayport
Voor mij is ook een Displayport aansluiting een vereiste. Naar mijn mening is Displayport van alle video-uitgangen de beste omdat het de hoogste resoluties aan kan en toch een kleine connector heeft. Daarnaast heeft mijn monitor alleen VGA, DVI en Displayport (Dell Ultrasharp U2312hm). Na ook Displayport bij de selectie te hebben gezet, vallen er nog drie moederborden af, en wel de AsRock H97M , Gigabyte H97N / Z97N. Ik vind het jammer dat deze drie afvallen omdat deze drie zes M.2 en/of Sata aansluitingen hebben in tegenstelling tot de vier van de MSI.

Op dit punt zijn de volgende acht moederborden nog over:
AsRock Z97E-ITX/AC
MSI Z97I AC
MSI Z97I Gaming AC
MSI Z97I Gaming ACK

VRM
Nu wordt het voor mij selecteren op hoe de borden opgebouwd zijn. Ik wilde bij deze build het liefst dat het moederbord niet de hoogte in is ontworpen. Op basis hiervan kan ik weer een drietal moederborden afstrepen: beide borden van Asus en de MSI Z97I Gaming ACK. Bij deze drie borden zit er op de vrm een te hoge koeling zodat ik naar mijn mening te weinig ruimte over zou houden voor de processor-koeler. Voor de overige vijf heb ik een tabel gemaakt waar bijna alle verschillen in staan.

ASRock Z97E-ITX/acGigabyte GA-Z97N-Gaming 5MSI H97i ACMSI Z97i ACMSI Z97i Gaming AC
ChipsetZ97Z97H97Z97Z97
2(4)2(4)2(2)2(2)4(2)
Aantal USB 3.0
(+ intern)
4(2)4(2)4(2)4(2)4(2)
AudiochipRealtek ALC1150Realtek ALC1150Realtek ALC892Realtek ALC892Realtek ALC1150
Display uitgangenDisplayport
2x HDMI
2x HDMI
Prijs op moment van schrijven140,80141,00109,80118,80153,30

Omdat ik voor de overgebleven vijf borden geen specifieke voorkeur heb, ben ik als laatste gaan selecteren op prijs. De prijsvergelijking is voor mij pas de laatste stap omdat dit de simpelste van allemaal is. Ik heb per moederbord de goedkoopste vertrouwde verkoper gezocht. De goedkoopste was de MSI H97I-AC met een prijs van 113 euro. Daarna kwam de MSI Z97I-AC voor 115 euro. Als de prijs toch maar twee euro verschilt, betaal ik graag die twee euro extra voor een extra Lan-poort en overclock mogelijkheden.

Ervaring met dit bord

Inbouwen + CPU-koeler
Nu zal ik ook nog kort zeggen wat mij is opgevallen bij het inbouwen van dit moederbord. Om te beginnen was het plaatsen van mijn koeler (Noctua NH-L12) niet het makkelijkste. Omdat bij dit moederbord de CPU relatief dicht bij het pci-e slot zit, heb ik de koeler in allevier de richtingen moeten draaien om te kijken op welke manier het pci-e slot nog te gebruiken is. Op de site van Noctua wordt gezegd dat de koeler over het slot heen komt, maar met de heatpipes richting het slot blijft er nog net een milimeter ruimte over. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het niet aandurven om een videokaart zo dicht tegen de koeler aan te zetten, maar met een klein beetje isolerend plakband maakt het mij niet uit.

Grootste nadeel
Het grootste nadeel wat ik ondervond met het bouwen, was het ontbreken van labeling voor de front connectors. Ik heb de handleiding erbij moeten pakken om te zoeken naar waar de aan/uit en reset schakelaars en de led aansluitingen in moesten. Bij de Asus en AsRock moederborden waar ik mee heb gewerkt was er (wel heel klein) op het moederbord geprint wat waarin moet.

Interne aansluitingen
Verder was het aansluiten van alles vrij makkelijk. Zoals altijd heb ik even moeten priegelen voor de fan-connectors op hun plaats zaten, maar dat was niet moeilijker dan bij andere computers die ik ooit heb gebouwd. De audio, USB 3.0 en Sata aansluitingen zitten allemaal dicht bij de zijkant wat het heel makkelijk maakt om deze aan te sluiten. De 4-pin CPU en 24-pin ATX connectors waren ook niet moeilijker dan bij eerdere builds. Wat me wel opviel bij de 4-pin CPU connector is dat deze middenin achterop zit, wat ik niet de meest handige plaats vind.

Connectors

Totaalplaatje PC
Zoals ook op onderstaande foto te zien is, overlapt het koelblok bijna het hele moederbord. I.v.m. de hoogte tussen de koeler en de voeding in mijn kast, zit alleen de kleine 92mm fan erop. Deze fan blaast lucht naar boven, door mijn voeding heen, de kast uit. Onder een half uur prime95 is het moederbord nog koel genoeg dat ik mijn hand niet verbrand. De ventilator draait dan met een kleine 250rpm waardoor deze ook bijna niet te horen is. Samen met een Plextor M6 Pro SSD en een HGST Travelstar 7K1000 HDD, is het geheel bloedsnel en heel stil.

Koeler

UEFI-Bios
Omdat computers een hobby van mij is, ga ik als ik de eerste keer een computer opstart eigenlijk altijd direct naar de bios. Het eerste wat mij opviel was dat deze bios heel duidelijk in elkaar zit. In mijn hoofdcomputer zit een moederbord van Asus dus dat is de bios die ik het beste ken. Bij deze bios valt direct op dat er heel duidelijk met woorden en plaatjes staat aangegeven wat er onder de zes grote vakken zit. Verder staat er bovenin de temperaturen van de CPU en het moederbord samen met informatie over de processor en het Ram geheugen. Bij het Asus moederbord staat die informatie alleen op een aantal plaatsen tussen de instellingen. Verder viel mij ook op dat als ik een instelling zoek in de MSI bios, ik deze heel snel heb gevonden in tegenstelling tot het moederbord van Asus. Mocht je toch niet houden van het zoeken tussen allemaal tekst, kan je ook op Board Explorer klikken zodat je een plaatje van het moederbord ziet en daar op de verschillende componenten kan klikken.

Settings

Ook het instellen van de snelheden van de ventilatoren is heel simpel omdat je in een grafiekje vier punten kan verslepen. Afhankelijk van hoe stil of koel je de computer wilt hebben kan je heel makkelijk verschuiven tussen de mogelijkheden. Zelf kies ik stilte boven koeling en mogen de ventilatoren op hun laagste snelheid blijven draaien tot de 60 graden wordt gehaald. Het maximum waar ik me veilig bij voel is 80 graden dus als de computer die temperatuur ooit zal halen moeten de ventilatoren vol aan staan.

Ventilator

Complete systeem
Voor de volledigheid zal ik hieronder het complete systeem neerzetten:

MoederbordMSI Z97i AC
BehuizingCooler Master Elite 130
VoedingCorsair CS450m
CPU koelerNoctua NH-L12 Single Fan Mode
CasefanNoctua NF-P12

Klik hier voor meer foto's.

Al met al ben ik zeer blij dat ik voor dit moederbord ben gegaan en niet voor een simpele H81 variant. De koeling en stroomvoorziening zijn gewoon goed, het aantal aansluitingen en hun locaties zijn ook zeer goed. Samen met de simpele maar toch uitgebreide bios kan ik niet anders dan de volledige vijf sterren geven. Na deze hele goede ervaring met MSI is de kans zeker aanwezig dat ook mijn volgende moederbord weer van MSI wordt.

Update Februari 2016
Omdat mijn hoofd-computer vanaf december nogal veel problemen begon te geven, heb ik ruim anderhalve maand de PC met dit moederbord gebruikt. In die tijd ben ik er achter gekomen dat 8GB ram voor mij niet meer voldoet. Daarom ben ik van 2x4GB naar 2x8GB gegaan. Omdat ik altijd nieuwschierig ben hoeveel er uit een computer te halen valt, heb ik het ram-geheugen op 1866mhz i.p.v. de standaard 1600mhz ingesteld. Op mijn AMD computer draaide hetzelfde geheugen met moeite op 1600mhz, maar op dit systeem werkte het gelijk. Na 2 maanden draait het systeem nog net zo stabiel als voorheen. Ik heb met geen enkel ander moederbord letterlijk NUL problemen gehad; met deze wel. Dat een moederbord een jaar VOLLEDIG PERFECT draait met mijn gebruik is echt bijzonder te noemen.

EDIT:
Lay-out
Aanvulling
Update Februari

Heb jij ook een MSI Z97I AC?

iets betere layout maakt deze review een +3. fijn te lezen waarom jij voor dit bord hebt gekozen, dat is iets dat bij veel andere reviews vaak mist.
Dank voor de feedback. Ik zal proberen de lay-out wat te verbeteren. Als je nog meer tips hebt hoor ik ze graag.
ziet er een stuk leesbaarder uit sinds de kopjes. De +3 van mij heb je binnen. toch zijn er misschien nog punten die je (extra) kunt aanstippen. In de conclusie schrijf je dat je blij bent dat je niet voor simpele H81 variant bent gegaan.

wat is de reden waarom je h97 of z97 wou hebben en niet de z87 of b85?

wat maakt de bios simpel maar toch uitgebreid? zijn er speciale bios functies die alleen op dit bord zitten?
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb het een en ander toegevoegd.