Specificaties 25" @ 2560x1440 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart Review

johncheese002 19 april 2015, laatste update op 19 april 2015, 4.575 views

Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

Gekocht en de P2415Q (Jawel; de 4K van Dell!) retourgezonden, 2560x1440p native op 25" is ook wel een ideale resolutie voor Mac OS X imo, 4K is net iets te priegel en al het andere is net te lomp- dit is de "sweet spot" monitor, in deze. :)

Pluspunten

• Scherp beeld, geen 4K, maar toch scherp beeld
  • Smalle bezel i.c.m. groot werkoppervlak
  • Veel connectivity, grote plus
  • Zeer goede anti-glare
  • Goed uitgevoerd (exterieur), zeer goede standaard/mount etc.

Minpunten

• Geen SD-card lezer
  • USB-connectie zit op onmogelijke plek, waarom niet min. 1-2 pluggen onderaan, waar je een stick in kunt prikken?
  • Had nog wel een dropveter HDMI of MiniDP <> DP kabel bijgekund, voor de prijs
  • Ghosting van tekst bij "Fast repsonse mode" op aan in het menu
  • Iets te veel brightness in de avond merkbaar, beter was een auto-sensor net als in je smartphone, die vanzelf aanpast (anno 2014-2015)

Eigenlijk is dit een enigszins een dubbele review, want ik de review maar vergelijk de P2415Q gelijk t.o.v. de U2515H (ook van Dell), omdat ik beide schermen in huis (gehad) heb en zo dus een goed beeld heb, omtrent de direct merkbare verschillen, die voor de consumer van belang kunnen zijn.
Dus twee reviews voor de prijs van één keer lezen, ofwel: twice the sex, half the foreplay... ;)

De P2415Q in één woord: Ruk. Scherm van de P2415Q is top hoor- zeker als je 1:1 instelt en retina op je scherm tovert, het blaast je vanachter je bureau vandaan, MAAR: dit scherm leidt een eigen leven! Komt niet meer uit de slaapstand, springt af- en toe aan als je je Mac Mini opstart, als het al lukt- heb dit scherm 2 weken in huis gehad en heb mij de hele periode kapot geërgerd. Het is nog net geen boksbal geworden, bij wijze van :+ Problemen komen voor op de Displayport, als op HDMI. Heel irritant!!! Inmiddels is deze terug richting de shop en daar deden zij niet moeilijk met retourneren, nu staat er een U2515H van Dell voor in de plaats- stukken beter!!! Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, zo slecht (P2415Q). Je kunt aanklooien wat je wilt, stekkers lostrekken, display detect, stekkerdoos uit/aan etc.- het wilt niet baten, alleen een harde reboot van je Mac helpt evt. nog en zelfs tijdens een verse reboot pakt het scherm het maar eens in de vier keer booten, gewoon onwerkbaar. Dit gebeurt ook allemaal als je de UHD-resolutie probeert in te stellen, springt hij op zwart- gaat niet meer aan. Twee uur bezig geweest en gelukkig weer terug kunnen krijgen op 2560x1440.

Met de pixellock van de pixelclock eraf krijg ik de Mac Mini late 2012 op 3840x2160 over het hele scherm en op 30Hz is het prima werken- geen haperen met scrollen of trage muisbewegingen- dus die verhalen steun ik niet, ik vond het zeer goed werkbaar. Alleen alles is zeer klein, kon het nog goed zien en retescherp, superkwaliteit beeld- geen pixel te zien, echt heerlijk is het. Helaas kan je in Mac alles groter maken, behalve de menubalk #bummer. :/ Dat is net hetgeen wat je iets groter zou moeten hebben, samen met je dock en je Finder-icons (die laatste twee kun je wel upscalen.)

Voor 4K op je Mac Mini late 2012 moet je wel in de monitor de MST-setting op secondary-screen zetten (displayport op je Mac is het tweede scherm, HDMI is de eerste) en dan zie je in SwitchResX ineens de mogelijkheid om je scherm op 3840x2160 @30Hz te zetten- gebedje/kruisje geslagen en klik...scherm blauw...mijn maag draait om...scherm zwart...en holy crap, 4K!!!!!!!! Gruwelijk!!!!!! Sick!!!!!!! Master!!!!!!! Dit is zoals scherp behoort te zijn, de trend is gezet, de lat is gelegd etc. Vorsprung durch Technik, nu kun je niet meer terug, je bent verwend, je ogen zijn gekieteld. Dit is the real deal, 4K UHD. Ants in my pants and butterflies in my stomach...Daarom heb ik deze P2415Q met pijn in mijn hart teruggezonden en moest ik even diep slikken toen de U2515H aansprong- want je ziet wel weer gewoon de pixels in je scherm (zeker met radar-ogen, het valt gelijk op kan ik je zeggen.)

Wel verandert soms de muis in een blokje met strepen (op 4K) en krijg je soms een flikkerende balk in je scherm halverwege, dit zijn problemen die je ook weleens bij een dropveter-videokabel of te weinig VRAM ziet (in dit geval 768MB shared ram, ik lees dat mensen met een i7 en 1024MB deze problemen met balk en muis niet hebben, dus ik gok het daarop.) Wel is zonder rare vergrotingen 2560x1440p iets prettiger werken, over het algemeen, met 4K zit je -ondanks de scherpte- wel af -en toe met knijpende oogjes naar dingen te zoeken, dat ik denk: het is voor sommige dingen wel priegelen (en heb zelf visus 20/20, dus perfecte ogen.)

Ik ben zeer tevreden met de U2515H Dell nu, op native 2560x1440p @60Hz- op de P2415Q is dit niet native en dus geinterpoleerd, wat de tekst altijd een beetje wazig maakte- dus de U2515H vind ik sowieso een geschiktere monitor, ondanks de lagere DPI van 117 t.o.v. 185 van de P2415Q is dit wel de native prettigste resolutie om langdurig op te werken, zonder dat je ogen toch te vermoeid raken, zoals bij 4K.
Het voordeel van op 4K werken is de scherpte in foto's, die minimaal met een 10Mpixel camera geschoten zijn op ca. 4K, zoals mijn Samsung compactcamera. Je browser (FireFox iig) en Word etc. kun je groter scalen, het zijn alleen de zaken die niet te scalen te zijn (OS dingetjes), die voor 'hinder' zorgen op 4K.
De muis in Mac OS X haperde niet door de 30Hz limiet, maar omdat je desktop zo riant is, merk je wel dat de maximale uitslag die je in preferences in kunt stellen, ontoereikend is. Daar zul je dus een app voor moeten vinden, die dat tekort compenseert.

De U2515H is daarnaast een 25" monitor met een zeer smalle bezel en tot op heden het beste anti-glare scherm, wat ik ooit in mijn leven gezien heb, dus ben als een kind zo blij; supergroot werkvlak, maar niet te groot dat je er een stijve nek aan overhoudt, overdag zeer goed werkbaar door brigthness en anti-glare en smalle bezel maakt het allemaal zeer stijlvol. Naar mijn idee is dit één vd beste schermen, waarop ik ooit gewerkt heb, alles is in verhouding gewoon bijna ideaal (soort van de perfecte vrouw zeg maar ;) )
De P2415Q heeft een dikkere bezel, niet onaardig- maar smal is imo netter/more stylish.
Dell mag van mij de U2515H ook wel omtoveren tot een UHD 4K scherm, in de nabije toekomst.
Extra HDMI-poort erop en twee extra usb 3.0-poorten out erop, t.o.v. de P2415Q- altijd meegenomen deze features. De anti-glare op de P2415Q is ook wel goed, maar anders en imo inferieur aan de U2515H.

De U2515H is alleen erg fel qua brightness, dus deze staat standaard teruggeschroeft tot waarde 27 en in de avond draait sowieso "Flux" mee, om de temperatuur terug te brengen naar ca. 4700 K.
Ondanks dat de kleuren ansich heel goed worden weergegeven op de U2515H, is het door de overweldigende brightness wel af -en toe een beetje 'te' fel imo, ik dacht even dat ik naar een TN-paneel zat te koekeloeren, in eerste instantie. Gelukkig kan deze omlaag, maar heb met de U2515H wel iets meer moeten stoeien (en piel af -en toe nog een beetje, noem het 'finetunen'), om de settings 'to my liking' te krijgen- waar ik met de P2415Q snel klaar was (stond eigenlijk bijna gelijk goed.) Dus niet meegaande met de algemene opinie, geef ik de P2415Q daar toch een puntje +1, t.o.v. de U2515H (hate it or not.)

Het zou een welkome optie in het menu zijn, om bijv. door een automatische sensor de brightness te kunnen laten bepalen, net als op je smartphone. Overdag met ramen/gordijnen open- lekker fel en goed leesbaar en bij minder omgevingslicht, automatisch dimmen van de brightness. Dus Dell, als je meeleest: doe er iets mee a.u.b. en wees eens innovatief, zet er eens een engineer op en laat het eens landen in een trial. Het is in de tijd van "Internet of Things", Web 2.0, het Nieuwe Werken, Smartphones, Google Glass etc. niet echt meer 'done' dat je deze feature met handgepiel periodiek terug moet schakelen (dit zou je in 2015 eigenlijk al met je stem moeten kunnen aansturen; "brightness -down! stop!" bijv. of dat je monitor via Bluetooth/NFC synced met je smartphone, voor de juiste settings ofzo- het mag wel wat meer connected anno 2015 imo.)

Foto's openen en kijken op de P2415Q is werkelijk een waar genot, alles op 1:1 geopend, kleuren springen eraf en dit is zoals het moet zijn; op ware resolutie gewoon vlijmscherp zaken bekijken en editten evt.
Op andere resolutie's moet je toch weer in/uitzoomen etc.- openen ze waziger etc.

De capacitieve buttons op de U2515H, waar ik matige dingen over las- werken perfect, dus ik herken dit scherm daar verder niet in (knoppen die niet reageren etc.), jammergenoeg zijn ze niet zachtjes verlicht met een gedimde led ofzo, want in het donker is het aftasten. Gelukkig heb je het menu eigenlijk niet echt nodig, tenzij je meerdere inputs aangesloten hebt- dan schakel je via de buttons tussen je HDMI/DP ingangen.
De plastic-lucht die bij de P2415Q sterk aanwezig is, valt bij de U2515H nauwelijks op.
De P2415Q valt in energieklasse C en de U2515H valt in klasse B (=zuiniger) volgens de stickers op de monitoren (terwijl de laatste een veel sterkere brightness heeft?!)
De U2515H voelt een duidelijk zwaarder aan, dan de P2415Q (bijna een veertje, ter vergelijking), maar zouden allebei aan een VESA-mount opgehangen kunnen worden (zeker niet te zwaar.)
Special (service) menu is op de standaard manier te verkrijgen: power down, bovenste twee buttons vasthouden dan power on en na 1-2 seconden loslaten. Dan alleen de bovenste button indrukken en je bent er. Voor de U2515H zijn de meeste linkse knoppen, de bovenste als het ware. Na een lange tijd of opnieuw power off/on, is je service mogelijkheid weer weg.

Leuk scherm (P2415Q) voor deze prijs, maar hij is niet helemaal kinderziekten-vrij. Voor de rest is het een topscherm van Dell, menu is wel een beetje simpel, kijk naar de andere punten die ik heb aangegeven- het is geen lange review met kwantitatieve fancy banners, kleuren-grafieken en gouden sterren, maar meer een soort to-the-point concrete review, doelend op de kwaliteit en bruikbaarheid van deze monitor (P2415Q) met inherente waarschuwing/aankoop-ervaring. Ik hoop dat ik hiermee andere Tweakers deze slaapstand-ergernis kan besparen. Een scherm moet gewoon aangaan, als je op 'power' drukt en niet dat je je Mac weer kunt rebooten en aan gods gratie overgeleverd bent, of het beeld het een keer pakt, of niet. In de powersave mode blijven hangen, na boot of sleeptime vd Mac; het is niet meer van 2015 en Dell had dit echt moeten testen- zeer slordig en ben eigenlijk alleen maar kwaliteits-schermen van hun gewend, dus dit was zeker een domper. Wellicht is het nog iets te vroeg voor 4K en wacht men beter tot HDMI 2.0 en DP1.3 erop zit en alle eerste flaws eruit zijn gewerkt, althans- ik doe dit nu wel.

Het duurt ook echt een paar seconden voor het scherm zijn input heeft herkend en het beeld verschijnt.
Een soort Windows-98 blauw scherm en dan een logo van DP-input+stekkertje en dan wachten...en wachten en na een halve hartstilstand springt hij dan op beeld en zie je je desktop. ik denk ook: als dit nu zo gaat, hoe gaat het dan als de elco's wat ouder zijn en hij nog meer moeite krijgt? Hoe snel zit je aan een rollator, als je al krakkemikkerig geboren bent :?
Geen goed omen, dit soort aanloop-problemen. Ook verschijnt er soms een half-om-half scherm, indien hij een keer wel zin heeft om uit de slaapstand te komen, met de helft van het scherm in Launchpad uitgevoerd en de andere helft, de gewone desktop.
Men zegt wel dat het een SST-monitor is (Single Stream Transport), maar hoe verklaar je die twee helften dan na het ontwaken? Heel bijzonder allemaal. :/

De aan 4K en het paneel zelf inherente eigenschappen zijn absoluut om over naar huis te schrijven, maar worden echt overschaduwd door het negatieve powersave-fiasco. Het haalt de glans heel snel van de positieve eigenschappen af- na een paar keer ergeren, let je niet meer op 4K, maar word je pissig omdat je weer de Mac moet rebooten (met powerbutton!) omdat het scherm zwart blijft- alles wat open stond, Word-docs, websites...weg!
Zelf heb ik de frustratie-tolerantie van een bak geraniums, ik raak al geagiteerd als ik een pakje boter niet snel genoeg open krijg, dus dit soort type-A personality frustraties zijn niks voor mij. ICT moet VOOR mij werken, niet TEGEN mij- daarom gebruik ik ook geen Windows bijv.- slecht voor mijn gezondheid. :')

Ik weet niet hoe het onder Windows/Linux is, niet getest.
Verder gedraaid met een Mac Mini late 2012 en Mac OS X ML 10.8.5 en Thunderbolt 1/DP1.1a en HD4000 Intel graphics-chip als IGP. SwitchResX gebruikt, pixellock eraf gehaald (165Mhz) en HiDPI instelling geactiveerd (dat ziet er helemaal niet uit, 1920x1080p- infantiel sesamstraat-scherm, zulke grote letters (wel glad/scherp, maar infantiel groot van resolutie.) In SwitchResX werd aangegeven dat het om revisie A0BE firmware gaat, op de doos stond "revision A01", de laatste volgens fora op internet is de A1BE-firmware, waarbij gezegd moet worden, dat de sleepmode/powersave problemen volgens gebruikers hiervan nog steeds niet verholpen zijn.

Rest mij nog te zeggen dat het volgende nog opviel vandaag: als je de response time op "Fast" zet, zie ik bij de U2515H tijdens heel snel op/neer scrollen van een website, een lichtblauwe ghosting vd (zwarte) letters, heel irritant is dat. Bij de P2415Q zag ik dat niet. Zet ik de response weer op "Normal" dan is het effect weg. Je zou denken dat bij "Fast" je ghosting juist zou verhelpen, maar blijkbaar niet. Bijzonder, maar weer een +1 voor de P2415Q in deze.

Dus als je al twijfelt tussen deze twee schermen, make up your mind- voorkom een koude douche voor jezelf als je ook een Mac gebruikt. :)
Anderzijds, je kunt het altijd testen natuurlijk (en evt. omruilen), mocht het wel lukken- dan had ik schijnbaar een maandagmorgen-bakkie en ben ik gewoon de pisang (adoe, kassiejan), shit happens.
Ik lees echter (pas na de aanschaf; as usual :') ) op internet, dat werelwijd meer mensen met deze problemen kampen en dat maakt het imo een vrij generiek probleem en geen exceptie of incident.

Ik geef het scherm een waardering "onvoldoende", want de powersave-problematiek maakt het scherm op de Mac in ieder geval onwerkbaar en valt imo als een defect te classificeren, het overschaduwt werkelijk alle goede eigenschappen (het lukt de P2415Q niet, om over zijn eigen schaduw heen te stappen ;) )
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, je bent zo goed als je laatste klus en ook hier geldt: dit device is zo goed als zijn zwakste eigenschap en in dit geval is dat imo een nekschot, voor iets wat een fabelachtig-goede monitor HAD kunnen zijn, helaas.

Het scherm als IPS-paneel is fabuleus goed, maar de firmware er omheen is 'beserk', regelrechte CRAP van de hoogste plank en het scherm had al enorme vertraging (begin jan 2015 besteld, eind maart geleverd- door leveringsproblemen bij Dell), dus het lijkt erop als het een 'haastklus' was. Wellicht is deze monitor daarom zeker de moeite waard, maar pas bij firmware-release ver. A5 of A6 ofzo. Deze review is daarom imo niet 'cast in stone' en het is nu aan Dell om de zaak te reviseren. Aankopen op eigen risico!
(Stuur dit scherm maar als je de zaak gefixt heb, ongetwijfeld dat de monitor er dan anders voorstaat.)

Verder kan ik over de P2415Q niks meer schrijven, reviewen of wat dan ook- hij is immers retour nu; beschouw dit maar als een straightforward review over de dagelijkse gebruikservaring van de P2415Q en U2515H. Bedankt voor het lezen, ik hoop dat je er wat aan hebt in je aanschafproces en indien je aan- of opmerkingen dan wel vragen hebt over deze review of de P2415Q of U2515H, stel ze gerust- ik kan een snel antwoord niet garanderen, maar nooit geschoten is altijd mis! Tot slot, ben ik zeer benieuwd of mensen echt wat aan deze review hebben gehad of dat ik de volgende keer beter mijn tijd kan besparen, dus wees vrij om te raten- bij voorbaat dank! With kind regards, John Cheese ;)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart?

Bedankt voor de review!

Ik sta/stond ook op het punt om deze monitor aan te schaffen, maar zie nu overal in fora allerlei problemen beschreven worden met betrekking tot de DaisyChain functie (MHL, DisplayPort 1.2). Voor zover ik nu kan zien werkt het gewoon niet goed en geeft Dell op alle support vragen ontwijkende antwoorden (ik heb zelfs een keer "wij maken deze monitoren niet" voorbij zien komen).

De monitor terugsturen naar Dell is het enige advies dat ze geven. Je krijgt dan een 'refurbished' (oudere, gebruikte) monitor terug met nieuwere firmware, waarin het probleem nog steeds niet volledig is opgelost.

De problemen worden omschreven als:
- tweede (en volgende) monitor in de chain wordt niet wakker uit sleep.
- tweede (en volgende) monitor begint na een tijdje te 'knipperen' of gaat spontaan op zwart.
- alleen stekker eruit/erin lost het probleem tijdelijk op.

Daarnaast kom ik tegen:
- Monitor wordt niet wakker uit sleep bij gebruik van HDMI.
- Monitor wordt niet door Windows herkend via HDMI (Generic PnP Monitor).

Kortom... best serieuze issues. Ik zie er dus voorlopig van af, maar ben wel benieuwd of hier tweakers zijn die met dezelfde problemen te maken hebben en ze daarmee omgaan. Iemand?

Ik wacht ook eerst af hoe de reviewers de HP z24n gaan beoordelen.
Wil dat zeggen dat een multimonitor set-up met dit scherm een no-go is?

Never mind, net even op gezocht wat DaisyChain is. Een 'gewone' multimonitor set-up zou dus wel normaal moeten werken (via twee video-out).

[Reactie gewijzigd door BramVroy op 4 januari 2017 15:00]

Vindt het eindoordeel gezien de minpunten ... opmerkelijk.

edit vindt het ook een beetje storend dat eigenlijk 2 reviews door elkaar lopen hier.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 19 april 2015 20:46]

Het is een combi-review, ik heb hem hier ook maar bij gezet, omdat ik wel vaker lees dat mensen twijfelen tussen de P2415Q en de U2515H.

Eindoordeel voor de U2515H is imo uitstekend, ondanks de naar mijn mening iets te heldere brightness. De ghosting zie ik niet in normal response mode, de SD-card lezer die ontbreekt is niet echt een oorzakelijk iets van dit scherm, maar meer mijn subjectieve mening- het doet niks af aan het scherm zelf verder. Dat zijn een beetje van die dingen: de één wilt dit, de ander graag dat etc.
Als fabrikant maakt men een keuze, ik hoop dat men meeleest en de volgende keer bepaalde dingen op een andere plaats monteert, zoals die usb-ingang. Steeds achter je Mac of je scherm moeten klooien, om even een stickie erin te schuiven- dat kan beter, denk ik dan.
Maar nogmaals; dat zijn zeer tijdelijke items, waar imo wel mee te leven valt.
Maar in de samenvatting staan alle vlaggen op groen, terwijl volgens de tekst met het powersave fiasco juist niet valt te leven. Zou dat niet op z'n minst als een minpunt in de samenvatting genoemd kunnen worden?

Edit: of is dat juist weer het andere scherm? Verwarrend inderdaad. Als je een vergelijking wilt maken in de body van de review, zou je beter een groot tussenkopje kunnen maken: "Vergelijking met een ander model".

[Reactie gewijzigd door pmeter op 22 april 2015 16:35]

Op zich een goede review, je beschrijft de praktische dingen die je als koper/gebruiker graag wilt weten, maar ik zou hem iets inkorten, met name het stuk over de Dell P2415Q.
Ik ga dit scherm waarschijnlijk aanschaffen en lees daarom alle reviews door- dan is een korte review prettiger dan een lange. Verder wel een positieve beoordeling, want je haalt wel de negatieve punten aan die je als tweaker graag van tevoren wilt weten voordat je een dergelijke monitor aanschaft. Succes! d:)b
Bedankt voor de opbouwende kritiek (beiden)- ik neem deze ter harte en zal de review aanpassen, dat zal op zijn vroegst vanavond of morgen zijn, door chronisch tijdgebrek :)
Ik heb ontzettend genoten van je review!
Wat een lees plezier. _/-\o_ Tuurlijk had het vergelijk wat duidelijker kunnen zijn, maar ik kan mij niet heugen dat ik zo plezierig een review heb gelezen. HULDE! CHAPEAU!
"Had nog wel een kabel bij gekund voor de prijs." is onverenigbaar met een monitor die zo ongeveer de beste bang-for-buck reviews krijgt in tijden.
Voor de auto-birghtness zou ik f.lux gebruiken