Specificaties GF 9800 GTX+ (765MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard Review

Dur3x 13 april 2009, laatste update op 13 april 2009, 1.260 views

XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard

Pluspunten

• de prestaties zelf
  • prijs/prestatie verhouding
  • PCI-e voeding aan zijkant

Minpunten

• formaat
  • stroomverbruik
  • koeling die niet zachter gaat

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van aankoop
Ik heb ongeveer twee jaar gedaan met mijn XFX 8800GTS 320, daar ben ik altijd erg tevreden over geweest. Na een tijdje heb ik er een tweede in SLi bij kunnen hangen voor een vriendenprijsje.
Echter bleek toen mijn athlon 5200+ op een asus Crosshair een beetje een bottleneck te vormen. Ik heb toen een e6750 overgenomen van een vriend, echter had deze maar één PCI-e slot. Ik heb mijn GTS'jes weer verkocht en voor precies hetzelfde geld deze kaart aangeschaft.

Prestaties
De prestaties vindt ik erg goed, vooral in vergelijking met twee 8800GTS kaarten presteerd hij toch duidelijk een stukje beter. Dat zal waarschijnlijk komen doordat niet alle games gebruik maken van twee GPU's.
In 3dmark06 haal ik een score van om en nabij de 14600 met een e6750 op 3.8Ghz en 4GB geheugen op een Gigabyte P35-DS3
In CoD4 haal ik nu op 1680*1050 met alle settings op high ongeveer 90-100fps zonder lag of framedrops.

Overklokbaarheid
Natuurlijk kon ook deze kaart niet onder mijn overklokdrift uit komen. Het viel alleen een klein beetje tegen. Standaard loopt de core op 765Mhz en het geheugen op 2200Mhz. De core gaat ongeveer tot de 805, daarboven geeft hij na eentijdje artifacts met atitool. Het geheugen ging (dacht ik) een stuk verder, die heb ik tot 2500 gekregen, alleen kreeg ik daar na een tijdje ook problemen mee en heb het toen terug gezet baan 2300, daarbij kreeg ik geen artifacts te zien voor een half uur in atitool.

Modbaarheid
Ik was niet tevreden met de geluidsproductie van deze kaart omdat de fan niet langzamer gaat draaien als de kaart koeler wordt. Daarom heb ik een Arctic Cooling Accelero S1 rev.2 gemonteerd. Dat ging vrij makkelijk en was dan ook zo gebeurd. De koeler is er makkelijk af te halen en de vervangende koeler was ook weer makkelijk te monteren.

Warmte en geluidsproductie
Zoals ik hierboven al zei, ben ik niet zo tevreden met de geluids en warmteproductie van deze kaart. Ik heb hem een maand of twee met de standaard koeling laten draaien en ben daar tegen een probleempje aan gelopen. In wondows draait de kaart perfect en heerlijk stil, alleen als ik ga gamen dan loopt de temperatuur op en gaat de fan harder draaien. Tot zo ver gaat alles prima, als ik dan stop met gamen wordt de kaart weer een stukkoeler (45C) maar de fan blijft op volle toeren blazen. Onder het gamen vindt ik herrie niet zo erg, maar het binnenhalen van downloads is erg moeizaam met een straaljager op je kamer.

Prijs vind ik goed, ik had mijn 8800GTS ooit voor de volle nieuwprijs gekocht omdat het de allernieuwste kaart was die op de markt verscheen. Die fout maak ik alleen nooit meer, de prijs daalt gigantisch snel en daarom heb ik nu gekozen om een generatie ouder te pakken. De prijs is ongeveer gehalveert en de prestaties worden er niet minder om.

Heb jij ook een XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard?

9800gtx max oc

core 802
shader 2005
mem 2390

als je verder wilt moet je spelen met voltages
ja, ik weet het. Dat wilde ik eigenlijk ook al gaan doen, nuhij wat koeler wordt met mijn accellero erop. Maar ik heb hetniet zo op solderen op die kaarten. Zal wel lukken, maar ik vindt het toch een beetje tricky.

Ik hoopte dat ik ergens nog een pencil mod kon vinden ofzo. Hoe heb jij dat gedaan, of heb je geen voltageveranderingnen gedaan?

[Reactie gewijzigd door Dur3x op 13 april 2009 14:37]

Mag ik vragen hoeveel die 8800GTS 320MB kostte bij introductie, als je dat nog herinnert? En evt. de 640MB? Was laatst kleine discussie over :P
Die van mij was toendertijd 309 euro, de 640 was geloof ik meteen een heel stuk duurder, maar ik weet niet meer precies hoeveel.
Toprevieuw :D aan zo'n gebruiker hebben we wat! ga zo door!
Mijn Point of View GeForce 8800GTS 640MB koste ¤ 330.50 maar dat was niet bij launch.
Van een 5200+(am2) naar een e6750 is niet echt een upgrade te noemen. de e6750 wordt nog vaak vergeleken met een 5000+ black edition.
Dat klopt, maar mijn 5200+ wilde nog geen100Mhz extra klokken, mijn e6750 heb ik tot 3.9Ghz gekregen. En ik heb altijd AMD gehad en wilde wel eens intel proberen.
En het plan was eigenlijk om er nog een keer een quadcore in te prikken.
Echt niet. Een E6600 versloeg de 6000+ al in gaming. Een E6750 is weer een stap sneller.

Mijn 8800GTS 320MB koste me 290,-.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 14 april 2009 10:48]

mijn XFX Geforce 8800GTS 640Mb koste destijds 330 euro ( in Duitsland)
voor degene die dat vroeg ;p