Specificaties Afstandsbediening (ZigBee) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue Tap lichtschakelaar Review

NoUseWhatsoever 16 april 2015, laatste update op 9 augustus 2017, 1.748 views

Philips Hue Tap lichtschakelaar (Product gekocht)

Goede toevoeging op je Hue verlichting, maar voor de prijs had de hardware kwaliteit wel iets beter mogen zijn.

Pluspunten

• Draadloos en batterijloos
  • Gemakkelijk toe te voegen

Minpunten

• Knopje klemt soms
  • Raakt connectie vaak kwijt

Kwaliteit Score: 3
Ik heb thuis 7 Hue spotjes en 1 staande lamp. Deze gebruikte ik via de app op mijn Android smartphone of mijn iPad Air. Het leek mij echter toch wel handig om alle lampen aan en uit te kunnen zetten middels een ouderwetse lichtknop, zodat je niet je apparaat hoefde te pakken, app opstarten en de gewenste scéne te selecteren.

Zoals bij de rest van de Hue producten levert Philips een eenvoudige gebruiksaanwijzing mee. Het is ook erg gemakkelijk om de Hue Tap te koppelen met de Bridge. Daarna dien je via de app de verschillende knoppen van de Hue Tap in te stellen. In totaal zijn er vier knoppen te configureren; de drie kleine knoppen en de grote ronde knop daaromheen. Minpuntje bij het instellen van de Tap is dat wanneer je een scéne aanpast, je deze daarna ook nog moet toevoegen aan de Tap. Er is dus geen real-life koppeling tussen app en Tap; je moet de aangepaste instellingen dus nog naar de Tap toesturen voordat ze daarop werken.

Het bevestigen van de Hue Tap gaat met dubbelzijdig plakband. Dit kan ook met schroefjes gedaan worden, maar was bij mij niet nodig. Even flink aandrukken, wachten, en dan zit de Tap goed vast aan de muur. Door een draaibeweging naar links, kun je de Tap dan alsnog van de muur pakken en meenemen. Daarna is hij net zo gemakkelijk weer terug aan de houder te zetten.

In het begin had ik wat moeite met de bediening, aangezien je de knoppen vrij hard moet indrukken. Vooral bij de 3 kleine knoppen is voelt dat wat raar. Ze moeten ingedrukt worden totdat een duidelijke klik te horen is en daarbij druk je de kleine knop ver genoeg naar beneden om de grote knop in zijn geheel ook in te drukken. Dat is dus even wennen, maar uiteindelijk geen probleem. Wat ik onlangs heb gemerkt na ongeveer 3 maanden gebruik, is dat de linkse van de 3 knoppen af en toe klemt bij indrukken. Dan druk ik de knop in en wil hij niet meer uit zichzelf omhoog komen. Dat vind ik voor een knop van ¤60 toch niet wenselijk.

Al met al is de Hue Tap een goede toevoeging aan de Hue collectie maar is er in kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid nog enige ruimte voor verbetering.

Update augustus 2017: af en toe raakte de Hue Tap verbinding met de bridge kwijt en dan moest ik weer opnieuw het apparaat toevoegen. We hebben ook een Hue dimmer die werkt op batterijen en die heeft nog nooit de verbinding met de bridge verloren. Ik denk dus dat het ligt aan het feit dat de Hue Tap geen batterijen heeft en als je hem niet vaak gebruikt, er niet genoeg stroom is om de verbinding in stand te houden.

Het komt er nu in ieder geval op neer dat ik de Hue Tap helemaal niet meer gebruik omdat ik er gewoon niet op kan vertrouwen dat hij elke dag doet wat ik wil. Misschien ligt het aan mijn type gebruik of opstelling, maar mocht je geen bijzondere voorkeur hebben, dan zou ik eerder de dimmer aanraden dan de tap.

Heb jij ook een Philips Hue Tap lichtschakelaar?