Samsung Galaxy S6 32GB Zwart Review

Garret1410 29 april 2015, laatste update op 6 oktober 2015, 7.693 views

Samsung Galaxy S6 32GB Zwart

Beste Galaxy telefoon tot nu toe. Heb de S4 en S5 gehad en alle minpunten hebben ze bij de S6 opgelost.

Pluspunten

• Design
  • Beeldscherm
  • Camera

Minpunten

• Geen SD kaart
  • Niet meer ip67
  • accu zou iets beter kunnen

Korte review en vergelijking van Galaxy S6 en iPhone 6

Zoals bekend uit reviews is de S6 een geweldig toestel en men zou naar de consument geluisterd hebben. Ik was enerzijds een beetje sceptisch want heb al een S4 en S5 gehad en hoewel dat zeker hele goede toestellen waren, zijn er toch een paar minpuntjes waar ik constant tegen aan liep.

Design

Design was altijd een punt waar mensen over vielen en inderdaad de S5 is geen juweeltje van een telefoon. Toen ik de S5 had maakte dat mij niet uit want de rest was wel goed in mijn ogen.

Maar toch toen de iphone 6 uitkwam wilde ik die wel eens proberen. Het was mijn eerste Apple product want ik was geen Apple man vanwege de hype rondom Apple produkten.

Toen ik dus de i6 in mn handen had begon ik toch wel wat voor het design te voelen. Het was mooi en voelde veel degelijker aan ook al is dat vaak niet zo. Plastic kan naar mijn mening meer hebben dan zacht aluminium. Maar het voelt in ieder geval wel stevig en degelijk. Mijn S5 begon steeds meer op een goedkoop toestel te lijken van een paar honderd euro.

De S6 zou hier verandering in brengen en op de eerste foto's leek het wel aardig maar ik had niet zoiets van WOW.
Toch in het echt ziet hij er stukken beter uit. De zwarte uitvoering lijkt meerkleurig te zijn. Soms blauw en dan weer antraciet en weer zwart afhankelijk van het licht en kijkhoek. De achterkant spiegeld heel mooi en lijkt metallic-achtig.

Het glas heeft aan de zijkanten een bolling wat iets boven de aluminium rand uitsteekt wat het swypen makkelijker maakt. Een beetje als de iPhone6 maar dan minder extreem.

Het toestel ligt goed in de hand maar net als de iPhone6 ben ik steeds bang dat hij uit de hand valt omdat hij toch wel glad is. De S5 was een stuk stroever wat dat betreft.

De knoppen voelen stevig en goed aan. De plaatsing vind ik iets minder. De volume knoppen hadden wat mij betreft wat lager mogen zitten. maar dat is persoonlijk.

Scherm

Wat kan ik over het scherm zeggen. Het is scherp. Kleuren knallen van het scherm af. Vind je de kleuren wat over de top dan kun je de basis modus kiezen.
Kijk ik daarna naar de iPhone 6 dan lijken kleuren flets en tekst minder scherp. Maar dat went.

Toch heb ik een minpuntje. In "basis mode" vind ik het wit aan de warme kant en lijkt het gelig ipv wit.
Kies ik "adaptive display" dan is wit wel wit maar dan zijn de kleuren ook erg verzadigd en naar mijn mening te gekleurt.

Ook in zonlicht is het scherm van de iPhone 6 helderder dan de S6. Nu kan het het scherm van de S6 feller maar alleen wanneer automatische helderheid is gekozen en alleen in direct zonlicht.
Probleem is dat dit er in n keer in knald en dus niet geleidelijk en het werkt alleen in direct zonlicht.
Ook werkt de automatische helderheid van de iphone beter omdat het geleidelijker en sneller reageert.

Toch ten opzichte van de Galaxy S4/S5 werkt stukken beter want die hadden slechts 4 stappen als ik het me goed kan herinneren.

Camera

Camera van de S5 was best goed wanneer er voldoende licht aanwezig was. Bij minder licht zag je de kwaliteit dramatisch achteruit gaan. Ook de snelheid van de camera was niet om over naar huis te schrijven.

De iPhone 6 heeft een fantastische camera. Goed, makkelijk en snel bij alle omstandigheden. Voor mij ook een reden om een iphone te kopen.

De galaxy S6 heeft een camera die daar een schepje bovenop doet. Kwaliteit van de foto's is erg goed, ook is de camera snel met opstarten en scherpstellen. Gelijkwaardig aan de iPhone 6 wat dat betreft.
De Pro Mode is ook erg handig. Het handmatig scherpstellen kan wel eens helpen in moeilijke situaties zoals in het donker.

Qua filmen is de S6 erg scherp en stabilisatie werkt goed. Toch vind ik de beelden van de iphone 6 wat vloeiender overkomen en de stabilisatie werkt iets beter. Nadeel van de iPhone is dan weer dat je heel weinig beeld overhoudt omdat de digitale stabilisatie veel van het beeld weg snoept. Bij de S6 heb je meer groothoek, dus meer beeld.

Snelheid

Snelheid is een stuk verbeterd sinds de S5. Alles gaat snel en/of direkt. De gallerij,camera en recent apps starten meteen op en dit was bij de S4 en S5 wel anders, dus wat dat betreft is het een stuk voorruit gegaan. Ook het keyboard is nu snel en reageert direkt.

Toch merk ik wel eens een lichte hapering in de animaties. Komend van een iPhone dan valt dit direkt op. Als ik het geheugen leeg maak dan zijn de haperingen weg.
De iPhone met iOS8.3 is heel soepel en snel.
Qua snelheid zijn ze gelijk. Ik heb geen timing gedaan maar gewoon op gevoel starten apps net zo snel op.

Surfen op het internet lijkt op de S6 sneller te gaan en heb even een testje gedaan met speedtest en om de een of andere reden haal ik met de S6 hogere doorvoersnelheden dan met de iPhone.

In verhouding tot de iPhone dan valt me op dat scrollen in apps meerder soepel gaat maar dat zal een Android dingetje zijn.

Verder moeten we niet vergeten dat er waarschijnlijk nog wel een update in het verschiet is met diverse prestatie verbeteringen. Tenminste dat hoop ik.

Ontvangst

3G/4G ontvangst vind ik goed. Ik heb in iedergeval nog geen problemen gehad ook al heb ik maar 1 a 2 streepjes.
WiFi is iets beter dan de iPhone. Het verschil is maar klein maar ik merk dat de verbinding het langer vasthoudt en snelheid hoger ligt.

Geluid

Het volume van de S5 vond ik persoonlijk magertjes. De ringtone vond ik niet echt hard en de vibratie ook niet. De iphone 6 heeft wel een redelijk hard geluid en stevige vibratie.

Uit het speakertje van de Galaxy S6 komt een stevig volume en ringtone is echt heel hard met de classic bell die ik heb. Vibratie is ook goed. De kwaliteit is wat minder als die van de iPhone 6 maar ik ben al blij dat het hard kan.

Bel gesprekskwaliteit en volume is goed. Volume kan echt hard, dus ook in luide omgeving zou het geen probleem moeten zijn.
Het gespreks volume van de iPhone 6 is bedroevend. Kwaliteit is goed maar in luide omgeving is het onverstaanbaar. Gelukkig heeft de iPhone 6 een optie om het geluid harder te maken. Deze is te vinden in toegankelijkheid > gehoorapparaten.

Accu

Accu is heel wat over geschreven en ik denk dat er teveel factoren zijn wat de accuduur kan beinvloeden.

Ik persoonlijk vind de accu duur goed genoeg. Tuurlijk had ik een betere accuduur verwacht en Samsung had er een iets grotere in kunnen doen maar vanuit marketing oogpunt zullen ze dit niet gedaan hebben denk ik. Men wilde gewoon een dunnere telefoon dan de iPhone 6.

Ik doe gemiddeld een dag met de accu. Gebbruik ik hem weing dan is de accu duur echt heel goed. In standby gebruikt hij zeer weinig. Vaak haal ik 24uur accutijd en 4uur schermtijd.

Bij zonnig weer buiten dan kun je verwachten dat het scherm veel energie gebruikt en dus de accu sneller leeg trekt.
Ook de signaal sterkte is erg belangrijk. Op mn werk heb ik een zendmast dicht in de buurt dus dat scheelt. Kan me voorstellen dat als je veel onderweg bent dat dan het signaal minder wordt waardoor de accu het iets minder snel vol houdt.

Veel apps installeer ik niet en sowieso geen vage. Noem mij maar gek maar na een update doe ik vaak een systeemherstel. Door mijn ervaring met custom/stock roms te flashen heb ik geleerd dat een herstel heel veel problemen kan voorkomen.
Met iOS 8.2 had ik ook veel problemen, na een herstel waren deze problemen weg dus ook bij een iPhone doe ik een herstel.

Het opladen gaat heel snel zoals bekend. Ook met een normale 2A lader gaat het vlot.
Draadloos laden heb ik nog niet geprobeerd dus kan daar weinig van zeggen.

Ik ben in iedergeval tevreden met de accu. In vergelijking met de iPhone 6 is hij iets beter. Maar ook met de iPhone haal ik de dag tenzij ik veel game of zo.

Diversen

Wat me bevalt aan de iphone zijn kleine details zoals hoe de notificaties binnen komen. Dit vind ik persoonlijk wat mooier en ook kan ik instellen hoe de notificaties binnen moeten komen. Bij de S6 heb je ook wel een paar opties maar lang niet zoveel.

Ook lijkt op Android alles vergroot/ingezoomd als ik het vergelijk met de iPhone. Zowel lettertype als de app zelf. Hierdoor krijg ik ondanks het grote scherm toch minder informatie te zien als op de iPhone.

Verder vind ik de effen kleuren in Android lollipop niet zo mooi. De transparante look van de iphone trekt me meer maar dat is persoonlijk.

Voordeel van de S6 of Android is de vrijheid om het uiterlijk aan te passen, 3rd party keyboards installeren welke wel goed werken en apps die niet helemaal legaal zijn, kunnen ook zonder probleem geinstalleerd worden.
Ook vind ik het makkelijker om het toestel aan de PC te hangen en gewoon een mappen structuur te zien waardoor over zetten van bestanden makkelijker gaat.

Ook de uitgebreide deel mogelijkheden zijn stukken beter in Android. Bij Android kun je makkelijker delen vanuit een app naar een andere app en ook kun je vaak instellingen van de app wijzigen in de app zelf. Bij iOS zitten alle instellingen onder "Instellingen"

Wat bij de iPhone wel weer goed werkt zijn de backups. Dit gaat snel en goed. Ik had met Kies van Samsung wel eens ruzie en maakte dan meestal handmatig een backup. Contacten enzo gaan wel weer makkelijk via Google maar dan moet je de contacten wel onder je Google account opslaan.

Ander puntje wat de iPhone voor heeft is een stukje zekerheid. Met de iPhone weet je gewoon dat je de komende jaren nog gewoon je updates krijgt en met de S6 is het afwachten en vaak weet je ook niet wanneer. Ik denk, weet niet zeker, dat de iPhone op langer termijn meer zn waarde vasthoudt mocht het toestel willen verkopen over een jaar.

Voorlopige conclusie

Al met al is de S6 een prima toestel en een hele grote verbetering tov de Galaxy S5. Als ik het vergelijk met de iPhone 6 dan zou ik zeggen dat het waardige tegenstanders zijn.
Het is maar net welke punten je belangrijk vind. De S6 met zn geweldig scherm of de iPhone met zn soepele besturing.
Qua prestaties zijn ze aardig gelijkwaardig dus wat overblijft is of je kiest voor iOS of Android.

Ik loop nu met twee toestellen rond en kan nog niet kiezen.

Update: 6-10-2015

Hierbij een kleine update over de S6.

Uiteindelijk heb ik de iPhone 6 verkocht en de S6 gehouden. De camera, beeldscherm en uitgebreidere mogelijkheden hebben mij doen besluiten om de S6 te houden.

Helaas na een aantal maanden had ik toch het idee dat de S6 niet zo soepeltjes meer liep. Af en toe kreeg ik last van lag of het home screen wat opnieuw opgebouwd moest worden. Vooral als je van een iPhone af komt is het best wennen.

Uiteindelijk besloten om een custom rom erop te zetten en dat is echt een verademing. De rom is in de basis gewoon Touchwiz maar dan afgeslankt en getweaked.
De rom draait echt heel soepel en ik kan niet begrijpen dat Samsung dit niet voor elkaar weet te krijgen want het kan wel. Ook de memory management bug is in deze rom grotendeels verholpen. Accuduur is ook heel goed en met name de standby tijd is enorm toegenomen.

Op dit moment wel twee probleempjes met de S6. De USB connector is niet helemaal lekker waardoor het opladen niet altijd goed gaat en de camera OIS wil wel eens gaan zoemen tijdens opstarten. Zal binnenkort naar een Samsung service center voor deze problemen.

Al met al nog steeds tevreden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 32GB Zwart?

Meer advertenties

Over de Update service vanSamsung zal ik me geen zorgen maken die zijn minimaal 2 jaar na het uitkomen van het toestel. De S6 is het flagship die wordt zeker lang ondersteund. Daarnaast zal er vast ook veel vanuit de community worden ontwikkeld zodat je altijd aan de custom rom kan gaan.

Qua keuze komt het denk ik vooral neer op welk OS je het prettigst vind werken. Voor mij is de keuze dan Android plus dat je met Android wat meer kan met customs en zo. Maar als dat je niet boeit dan maakt dat natuurlijk niet uit.
Ik heb ook een S4 en S5 gehad en die hebben wel hun updates gehad maar vaak weet je niet precies wanneer en of het er komt. Ik heb in het verleden ook een Xperia S gehad en daar is Sony gewoon gestopt met updaten terwijl de firmware nog vol met bugs zat.

Met een iPhone weet je gewoon zeker dat je een update krijgt en ook wanneer. En keer per jaar komt er sowieso een grote update. Ook zullen bugs er sneller uit gehaald worden omdat Apple daar wat meer prioriteit aan geeft. Is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk als je maar een paar toestellen hebt in tegenstelling tot de Android fabrikanten.

Verder vind ik beide besturings-systemen wel wat hebben, maar heb wel een lichte voorkeur voor android.
Ik denk hoe meer er van een bepaald type telefoon verkocht zijn hoe langer de updates blijven komen. Opzich logisch ook en een reden om altijd voor een populair model te gaan. Het zelfde geldt voor custom roms deze zullen er ook meer zijn bij een populair toestel.

O trouwens mooie review. Ik mis nog wel een foto van de twee rivalen side by side maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk want dan kan je geen foto maken meer.

Mag Ik vragen waarom je eigenlijk de S6 als nog gekocht hebt ondanks dat je toch heel tevreden lijkt met de iphone 6?
Ik kom van Android af en de iPhone was gewoon om te proberen vanwege de hype erom heen en ik was nieuwsgierig hoe een iPhone nou echt is.

De iPhone beviel eigenlijk steeds beter en heb hem maar gehouden en mijn S5 verkocht.
Toen de S6 kwam waren de reviews zo lovend dat mijn nieuwsgierigheid weer gewekt was en ik dacht misschien is dit wel wat ik zoek en dat is eigenlijk Android maar dan snel, soepel en hele goede camera.

Allebei de telefoons hebben hun voor en nadelen en dat maakt het voor mij wat moeilijk. Het scherm en de snelheid van de S6 is geweldig maar de soepelheid en zekerheid van de iPhone zijn ook belangrijke punten.
IP staat voor Ingress Protection, een aanduiding voor de mate van beveiliging van de constructie van elektrische of elektronische apparatuur tegen eigen schade door gebruik in "vijandige omgevingen" en tegen eventueel gevaar voor de gebruiker.

Zie dit Wikipedia artikel voor meer informatie en de codes.
Ohhh dus waterdichtheid :+
Ik zit met hetzelfde dilemma! Ik kan niet kiezen. Mijn vriendin heeft een de iPhone 6, echt een prachtig ding. Persoonlijk vind ik de iPhone mooier dan de S6. Twijfelpunten bij mij zijn, 4,7 inch tov 5,1 scherm resolutie, 4k film met Samsung. En de vrijheid van Android bv even snel muziek op je toestel knallen. Ik loop nu al tig jaar met Android toestellen en ik moet zeggen dat ik een beetje Android moe begin te raken!

Hmmm, lastige keus nog steeds. Misschien dat jij nu al meer een voorkeur hebt?!

Thx voor de review!
ik heb ondertussen gekozen voor de S6.

Reden is uiteindelijk het scherpe beeldscherm tov de gewone iPhone 6, de camera en toch wel iets meer vrijheid van Android. En met vrijheid bedoel ik dat ik hem even aan pc hang en diverse bestandjes overzet en dergelijke. Ook kan ik apps installeren die met iOS niet mogelijk zijn zoals Youtube downloader of Popcorn time.
Ook de look en feel van de S6 kan ik helemaal naar eigen wens indelen vooral nu met de themas's die te downloaden zijn. Het zijn nog niet echt geweldige thema's maar dat komt vast wel goed.

Nadelen van Android zijn bekend en met name toch dat allerlei bugs te langzaam opgelost worden.

De iPhone blijft een goed toestel maar de deelfuncties zijn wel erg karig. Sinds kort kun je wel zaken delen via Whatsapp wat al een flinke verbetering is.

Uiteindelijk zul je met beide toestellen een goed toestel hebben. Gewoon kijken welke punten je belangrijk vindt.