Netgear SC101 Storage Central Review

GoT 11 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.881 views

Netgear SC101 Storage Central

Pluspunten

• 2 HDD's
  • RAID1
  • stil, het zijn de HDD's die je hoort.

Minpunten

• standaard meegeleverde software niet gebruiken, maar van Netgear website pakken incl. firmware.
  • eigen File system, geen NTFS
  • geen Gigabit, de Turbo versie is wel Gigabit, maar daar moet weer SATA in.
  • Waar is de AAN/UIT schakelaar ?, oh wacht even die is er niet... stekker er maar uit.

Kwaliteit voeding Score: 4
Omdat ik een aantal oude systemen heb afgedankt zat ik met een aantal oude IDE harde schijven.
Ik was toen op zoek naar een harde schijf behuizing waar 2 (of meer) HDD's in konden, het liefst met RAID1.
Mijn oog viel op de SC101 (niet te verwarren met de turbo versie: SC101T.)
Uiteraard heb ik de reviews hier gelezen, maar deze waren niet allemaal even positief.
Toch heb ik het maar aangeschaft, want er waren niet veel behuizingen die voldoen aan mijn eisen.

Bouwkaliteit/afwerking
Bouwkaliteit is niet veel over te zeggen, het ziet eruit als een broodrooster.
De behuizing is gemaakt van plastic met wat aluminium aan de binnenkant voor de harde schijven zelf.
Aan de bovenkant zit een rooster voor de warmteafvoer.
De onderkant van de pootjes zijn voorzien van anti-slip profiel. De behuizing weegt zelf niet veel, maar als je 2 HDD's erin stopt, dan is het gewicht meer dan genoeg om het stabiel te laten staan.

Inbouwmogelijkheden
Er gaan 2 IDE harde schijven in, deze kunnen in RAID1.
Iedereen die met RAID heeft gewerkt weet dat je bij voorkeur 2 dezelfde grootte HDD's moet gebruiken. Verschillende groottes zal wel werken, maar het verschil zal niet gebruikt worden.
RAID0 heb ik verder niet naar gekeken, bij mij was alleen RAID1 belangrijk.

Koelingsmogelijkheden
Aan de onderkant zitten 2 ventilatoren, maar die zijn nooit aan gegaan, ook niet na het kopieren van bestanden. In de overige reviews lees je over een slechte warmteafvoer, maar ik vind de warmte vrij normaal. Ik neem aan dat als de warmte te hoog wordt de 2 ventilatoren wel aan gaan, dit ga ik verder niet testen.

Vormgeving
Het ziet eruit als een broodrooster.
Ik ga het gebruiken om wat bestanden te backupen en het zal ergens in de meterkast verstopt zitten.
Zie: http://tweakers.net/gallery/sys/18154
Vormgeving is voor mij niet boeiend

Installatiegemak
Het installeren van de HDD's is erg simpel.
Voorkant eraf, HDD's erin stoppen, aansluiten, voorkant er weer op.
De HDD's worden niet met schroeven vastgezet! Ik had liever gehad dat de HDD's nog vastgeschroefd konden worden. Niet dat de 2 HDD's nu helemaal staan te trillen, ze zitten best aardig ingeklemd, het gaf mij alleen een beter gevoel.

Modbaarheid
Wat wil je eraan modden ?

Kwaliteit van voeding
Goed, standaard voedingsblokje met een LED erop, geen ventilator.

Slecht: we praten over IDE, dit zal wel een behuizing zijn van een aantal jaren geleden.
Ik heb het weliswaar nieuw gekocht, maar niemand gebruikt meer IDE tegenwoordig. Dan mag je toch wel wat lager zitten met de prijs.

Extra
Als je de overige reviews leest zie je veel negatieve opmerkingen staan.
Ik ben er ook een aantal tegengekomen, maar toen ik de nieuwe manager software en firmware van de Netgear website gebruikte zijn hiermee veel punten opgelost.
De standaard bijgeleverde software is zelfs in het Duits, als je die van de website pakt is het in het Engels.

Ook lees je dat het heel traag is, ik zal een screenshot meesturen van mijn netwerk traffic.
De gebruikte PC is: http://tweakers.net/gallery/sys/19523, de 2 HDD's staan in RAID1
Als de test klaar is zal ik het op mijn server aansluiten.

Er zijn ook veel mensen die denken dat dit een NAS is, maar het is dus een SAN
Het staan notabene in de Device manager!
Je hebt een host nodig of bij elke PC dien je de software te installeren.
Voor mij is dit geen issue, omdat ik toch een 24x7 server heb. Je kan het verder in Windows sharen, dus kan je het ook daarmee benaderen zonder de software te hoeven installeren op elke PC.
Het maakt ook gebruik van een eigen File System, opvallend is dat de naam van het File system anders was voor de firmware upgrade. Indien ik de HDD dus in een Windows systeem installeer zal het hoogstwaarschijnlijk niet gelezen kunnen worden. (niet getest)

De SC101 maakt verder gebruik van 4 (!) IP-adressen, voor elke HDD 2 IP-adressen, ook al staan ze gemirrored. Dit maakt natuurlijk niet veel uit, er zijn er zat, maar het is wel een beetje vreemd.

Heb jij ook een Netgear SC101 Storage Central?

mooie review,

het enige wat ik niet goed begrijp:

veel negatieve eigenschappen maar wel goeie punten bovenaan.

dat ze na een tijdje uitvallen om energie te besparen.
MAAR hou er dan wel rekening mee dat als je server een zoekactie uitoefent ook al is het niet op de schijven van je SAN, de schijven in je SAN zullen EERST actief worden voordat hij nog maar aan je zoekactie begint.

en dan nog iets kan je mij eens een foto sturen van de onderkant, je beweert namelijk dat daar 2 fans zitten, die heb ik nooit gezien/gehoord, ik heb er zelf eentje op gemod :P