Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

scorpion-biker 15 april 2015, laatste update op 15 april 2015, 347 views

Logitech Performance Mouse MX

De Logitech Performance MX is een fijne muis die mij prettig in de hand ligt. Het is fijn dat de DPI ingesteld kan worden en dat het mogelijk is te kiezen hoe je scrollwheel werkt, maar ik ben niet overtuigd van de werking van de scrollwheel.

Pluspunten

• Vorm
  • Applicatie switcher
  • Instelbaarheid

Minpunten

• "piep" toon USB dongle
  • Geen standaard DPI switch knop
  • Werking scrollwheel

Ik heb deze muis gekocht bij mijn Dell Precision M3800, vooral omdat ik in sommige gevallen liever de muis gebruik dan het trackpad van een laptop. Ik heb vooral gekozen voor deze muis vanwege de vorm die de muis heeft. Ik heb jaren met een MSI game muis gemuisd en deze is qua vorm gelijkend hierop.

In het pakket
  • De muis :-)
  • Unify dongle
  • USB oplaadkabel
  • Fabrieksinformatie / korte handleiding
De muis
De muis is donkergrijs/zwart van kleur met zilveren accenten. Op de muis zitten diverse knoppen (buiten de linker en rechter muisknop). Het is een vrij hoge muis die mij lekker in de hand ligt. Met je wijs- en middelvinger bovenop, ligt je duim prettig in de daarvoor bedoelde ruimte en aan de rechterzijde zit er een klein hobbeltje waar je ringvinger tegen aan ligt.
Met je duim kan alle knoppen aan de zijkant bedienen;
  • Forward
  • Back
  • Zoom
  • App-switcher
Bovenop, achter de scrollwheel zit nog een knop waarmee je de scrollwheel kan instellen op smooth scrolling of linescrolling

Verder zijn er op de muis drie ledjes zichtbaar, die zowel de DPI instelling (level 1, of level 2) en de batterij status weergeven.

Onderop de muis is de aan- en uitknop te vinden en een vakje waarin de NiMH batterij zit. Dit is een AA-batterij type accu, dus mocht de accu niet meer werken is deze vervangbaar door een nieuwe accu of een willekeurige (oplaadbare) batterij, zolang deze maar voldoet aan de eisen van 1,2V en 180 mA.
Als je toch de muis aan de onderkant aan het bestuderen bent, zie je dat de glijpads van kunststof zijn gemaakt en zo op het eerste gezicht vervangbaar zijn.

Eerste ervaringen
Ik heb de muis nu een week of twee (15/04) in gebruik en het muizen bevalt goed (met uitzondering van de scrollwheel). De muis is erg precies te bewegen en glijdt zonder problemen over de tafel.
Als je de muis aanzet maakt deze zonder problemen verbinding met de Unify dongle en kan je gelijk muizen. Bij het aanzetten zie je ook het niveau van de accu, 3 ledjes, helemaal vol, 2 of 1 ledje voor respectievelijk een lager niveau.
Standaard staat de dpi instelling op level 1 en zonder de mogelijkheid om deze te wijzigen blijft dit ook zo. Als je de Logitech Setpoint software hebt ge´nstalleerd en de DPI instelling van level wijzigt, lijkt het erop dat dit wordt onthouden als je de muis weer opnieuw aanzet.

In eerste instantie heb ik de muis aangesloten zonder de Logitech software te installeren, dit werkt verder prima, maar wel mis je dan alle opties die je kan instellen voor de muis. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de DPI in te stellen en de app-switcher werkt dan ook niet.
Ik heb na een paar dagen toch maar de software bij Logitech gedownload en ge´nstalleerd. De smart installer die beschikbaar was, werkte bij mij niet, dus heb ik de 64-bits full download gepakt.
Als de software is ge´nstalleerd krijg je Mouse and Keyboard Settings applicatie openen. Hierin krijg je mogelijkheid om elke knop van de muis in te stellen, kan je de status van de batterij bekijken, DPI instellingen wijzigen ed.
Ik heb zelf eigenlijk alleen gekeken naar de knop instellingen van de muis gekeken. Hier heb ik ingesteld dat de Zoom-knop vanaf nu de mouse sensitivity switcher moet zijn. Hierdoor kan je met een druk op de Zoom knop wisselen tussen DPI level 1 en level 2 (zichtbaar door de ledjes op de muis. Bij level 1 lichten de voorste twee ledjes op en bij level 2 de achterste twee)

Na het installeren van de SetPoint software werkt de app switcher ook. En dit is toch wel een erg leuke, makkelijke, toevoeging om snel tussen applicaties te wisselen.

Bevindingen
  • als de dongle in de laptop zit, is er (voor mij) een soort van pieptoon te horen. Als je gewoon bezig bent valt het niet heel erg op, maar als ik even rustig een webpagina lees hoor ik het wel.
  • als de muis gewoon in gebruik neemt zonder de Logitech software te installeren kan je de dpi instelling van de muis niet wijzigen
  • bij smooth scrolling is het af en toe zo dat, terwijl je niet aan de scrollwheel zit, de pagina toch nog door scrolled, net of de scroll hangt tussen twee posities. Dit heb je niet bij line scrolling
  • ik ben nog niet overtuigd van de scrollwheel. Line scrolling vindt ik traag en bij smooth scrolling ervaar ik dat op een pagina naar beneden scrollen soepel gaat, maar terug naar boven scrollen gaat langzamer / haperig.
  • de Forward button zit voor mijn smaak iets te ver naar voren, waardoor ik echt mijn hand van de muis moet lichten om er bij te komen. De Back knop is wel gelijk bereikbaar en aangezien ik die eerder gebruik is het niet zo erg dat de Forward button wat buiten bereik ligt.
  • de Zoom button gebruikte ik eigenlijk niet (CTRL + scrollen werkt beter) en dus heb ik die button toegewezen aan sensity switch
De Logitech Performance MX is een fijne muis die mij prettig in de hand ligt. Ik vind het prettig dat ik de DPI kan instellen en dat het mogelijk is te kiezen hoe je scrollwheel werkt, maar ik ben niet overtuigd over de werking van de scrollwheel. Mijn aanbeveling is om in ieder geval de SetPoint software te installeren om alle mogelijkheden van de muis te kunnen benutten.

update
Je kan met de software instellen wat de scrolling size is. Ik had deze gewijzigd naar 6 lines. Dit zorgde schijnbaar voor het haperige omhoog scrollen. Als ik de instelling op de default van 3 lines zet, gaat zowel omlaag als omhoog scrollen zonder problemen of haperingen.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?