Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

MLPN 14 april 2015, laatste update op 15 april 2015, 5.124 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart

De S6 Edge is een prachtige telefoon. Het design, de prestaties en de kwaliteit van de het scherm zijn geweldig! Echter voegen de edge functies niet bijster veel toe. Dus is het zijn hogere prijs dan een gewone S6 waard? Oordeel zelf door het lezen van de reviews.

Pluspunten

• Fantastisch Design
  • Snelheid
  • Kwaliteit Scherm
  • Uitstekende Camera
  • Voelt licht aan

Minpunten

• Glazen achterkant wordt snel vies
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Edge functies voegen weinig toe
  • Hoge prijs

InhoudsopgaveVoorwoord naar boven
Toen ik afgelopen week op mijn mail keek zag ik een mail staan gefeliciteerd je hebt gewonnen! Mijn eerste gedachte was dat het spam was en per ongeluk door de filter gekomen was, maar toen ik nog eens goed keek. Zag ik dat Coolblue de afzender was, daarom toch maar geopend, toen ik de mail opende besefte ik mij dat ik de S6 Edge gewonnen had! Het enige wat ik wat van mij verwacht word, is het schrijven van een review op de site van Coolblue.
Alleen een review op de site van Coolblue vond ik niet genoeg en ik had altijd al het plan om een keer een review over een mobiel te maken op tweakers. Dit is dus een mooie mogelijkheid hiervoor.

Wat ook bij de andere reviews te lezen is van de mensen die de s6 vanuit de tweakers Samsung event hebben gewonnen, heb ik geen restricties/eisen vanuit Coolblue dan wel Samsung over wat er wel en niet in de review mag staan.

In deze review zal ik ingaan op mijn bevindingen van de S6 Edge. Opmerkingen, vragen en tips voor deze of een volgende review hoor ik graag in de comments. Verder heb ik zelf geen ouder model van Samsung, dus hiermee kan ik niet uitgebreid vergelijken. Wel hebben flink wat vrienden verschillende samsung modellen. Dus ik heb wel enige ervaring met Touchwiz.

Update 15 April
• Grafiek Batterijduur toegevoegd
• Comment van Garret 1410 over de lader toegevoegd
• kleine grammaticale wijzigingen

Algemene beoordeling naar boven
Kort gezegd vind ik het een fantastisch mobiel. Hij ziet er geweldig uit, de afwerking vind ik er erg mooi uit zien en op het scherm ben ik gewoon weg verliefd. Alleen de toevoeging van de Edge mis ik ten opzichte van de de gewone galaxy S6. De verschillende mogelijkheden met de edge vind ik zelf lastig te bedienen of zal ik niet snel gaan gebruiken. Daarentegen vind ik het ontwerp van de schuine randen er wel weer erg mooi uitzien. Hiermee val je ook zeker op. Dus als je er (op dit moment) 150 euro meer voor overhebt dan de s6 vanwege het design en/of vind je de edge functies wel leuk. Dan is dit je mobiel! Vind je echter puur de specificaties helemaal geweldig en maakt het uiterlijk je weinig uit. Dan is waarschijnlijk de galaxy S6 een betere keuze.

Eerste Ontmoeting naar boven
Het pakketje kwam binnen in een kleine blauwe coolblue doos. Daarin zat een Samsung Galaxy S6 Edge 32Gb Black Sapphire.
De doos van de S6 Edge is basic, met daarin:

- S6 Edge 32Gb Black Sapphire
- Witte oortjes
- Witte 2A Samsung lader
- Grijze pin voor de SIM
- Documentatie (Warranty, Regional Lock Guide (EU SIMs only phone) en Quickstart (NL + EN))

Gebruiksgemak naar boven
Het gebruiksgemak is goed te noemen. De telefoon weegt 132 gram en voelt niet zwaar aan voor zijn grote Ik vind zelf dat de S6 edge mooi is afgewerkt met grijze metalen afwerking om de gehele telefoon. De glazen achterkant vind ik mooi, maar gelijk ook weer jammer. Zoals ook al andere reviewers melden, wordt de achterkant snel viezig. Ook vond ik de glazen achterkant aan de gladde kant. Bij het vasthouden van de telefoon had ik het idee dat hij elk moment uit mijn hand kon glijden, maar na meerdere keren vasthouden wende ik er aan. De voorkant met de schuin aflopende zijkanten, dé edge uiteraard ziet er goed afgewerkt uit. De telefoon vind ik verder prima vasthouden, ja ik moest wennen aan de relatief scherpe rand aan de zijkanten. Andere reviewers vonden deze rand vervelend. Dit ervaar ik niet zo. Ik ben er inmiddels zo erg aangewend dat ik nu ik dit typ pas weer besef, 'owja er zit daar een wat scherpere rand'.
De aanknop zit ook op een wat aparte plaats, ook hier moest ik weer aanwennen, maar omdat ik mijn mobiel vaak met links vast heb, valt het mee hoe storend ik de positie vind. Met mijn middelvinger is de knop prima aan en uit te zetten.

Ik ben even langs de media markt gelopen en heb de s6 edge met de gewone s6 vergelijken qua buitenkant en ik vind de edge er wel mooier uitzien. Hij is minder standaard. De s6 vind ik echt weer in de galaxy lijn passen qua uiterlijk, ja er is natuurlijk verschil met de vorige modellen, maar in mijn ogen spat de edge er veel meer uit. Met de edge val je geheid meer op dan met de gewone s6.

Verder openen en sluiten alle apps vloeiend, het swipen door de verschillende menu gaat zonder haperingen en ik ben nog geen vastlopers tegen gekomen.

Hardware naar boven
De telefoon beschikt over een Exynos 7420 chip wat een octacore is met het big.little principe, vier kernen op 2.1 Ghz geklokt en 4 langzamere/zuinigere kernen op 1.5 Ghz. Over het werkgeheugen kan ook niet geklaagd worden met 3Gb zit dat wel goed. Mijn geteste S6 Edge heeft 32 Gb opslag aan boord welke niet uitbreidbaar is, maar er zijn ook modellen te koop met 64Gb en 128Gb opslag. Verder heeft het een 5.1 inch QHD scherm (2560x1440). De rear Camera kan 16M aan en de front Camera 5M. Ook zitten er een vingerafdrukscanner en hartslagmeter in. Voor de rest heeft hij ook NFC, WiFi, GPS en Bluetooth aan boord.
De s6 Edge is dus niet uitbreidbaar met een sd kaart, wat ik zelf in het begin jammer vond. Alleen bedacht ik me toen dat ik al 3 jaar in het bezit ben van een HTC One S die 16Gb heeft en ook niet uitbreidbaar is. Die 16Gb is een aantal maal wel aan de krappe kant geweest, maar met 32 Gb weet ik dat ik mij wel ga redden voor de komende 2/3 jaar.
Wat ook een minpunt voor sommige mensen kan zijn is dat de S6 Edge niet waterdicht is en de batterij niet vervangbaar is. Daar tegenover staat wel weer dat de batterij nu ook 2 jaar garantie heeft.

Software naar boven
Het startscherm is te vinden in de onderstaande plaatje. Het is gewoon een standaard touchwiz scherm in mijn ogen. Verder is te zien dat je er mappen in kan zetten die je naast een naam ook verschillende kleuren kan geven (Blauw, oranje, geel, groen en grijs).

startscherm en verschillende kleuren opties van mappen

Dan het meldingenscherm. Deze vind ik persoonlijk nogal vol staan. Mijn huidige HTC One S is het een stuk leger. Dat het wat voller staat is natuurlijk niet nieuw van Samsung, maar de snelkies iconen hadden van mij wel wat kleiner gekund. Ook had de Sfinder/ Snelverbinden balk achterwege gelaten kunnen worden. Deze sneliconen vind ik wel weer erg handig en miste ik erg op mijn One S. Ook kan je zelf handig kiezen welke snelkies iconen je zichtbaar wilt hebben door op 'bewerken' te klikken. Hier kan je dan uit verschillende opties kiezen

Meldingscherm

Bloatware
Helaas staan er ook op deze telefoon weer een aantal voorgeïnstalleerde apps die je mogelijk niet gaat gebruiken en die dan toevallig ook weer niet te verwijderen zijn. Zoals Facebook, instagram en onedrive.

Instellingen naar boven
Deze spreken redelijk voor zichzelf. Hier is niet veel anders dan in de meeste telefoons. Wat wel erg leuk is, zijn de 'snelle instellingen' hier kan dingen aan toevoegen en verwijderen en zo hier je instelmenu's inzetten die je snel wilt kunnen bekijken.

Instellingen van Android

Edge naar boven
Hier gaat het waarschijnlijk bij de meeste mensen om. Wat voegt die Edge nu toe? Binnen de instellingen is er ook het kopje 'edge'. Hier kunnen je verschillende dingen instellen die betrekkingen hebben tot de schuine randen (zie onderstaande afbeelding). Wat ook andere reviewers zeggen, is dat de toevoegingen vooral gimmick zijn

Lightning Edge
De verschillende functies vind ik vooral grappig, maar niet super veel toevoegen. De visuele toevoeging van geluid en/of trillen wanneer je gebeld wordt ziet er leuk uit, maar in mijn ogen vooral leuk als andere mensen dat zien gebeuren en 'wow, wat is dat' zeggen.

People Edge
Ik heb moeite om de people Edge te activeren op de telefoon. Na flink wat keren proberen heb ik nog steeds niet helemaal door hoe je dit nu het handigst kan activeren.

Informatiestroom
Ook met deze had ik net zoals Maven82 moeite om hem aan te krijgen. Als ik hem dan eindelijk na wat gepruts aankrijg zie je de tijd, daum en batterij. Dan kan je scrollen om zo je verschillende newsfeed te zien indien je die hebt ingesteld.

Nachtklok
Met deze functie kan je de nachtklok aan of uitzetten met een zelf gekozen tijd wanneer hij aangaat en uitgaat. In deze tijd wordt dan met een lage helderheid de tijd en datum weergeven op 1 van de 2 kanten. Ook hier vind ik net zoals andere reveiwers het raar dat deze maar max 12 uur per dag in te stellen is. Wel is hij overigens gewoon overdag ook in te stellen. Dus bijvoorbeeld van 08:00 tot 20:00. Echter heb je er overdag vrij weinig aan, omdat de helderheid van de edge dan gewoonweg te laag is. Verder gaat de nachtklok automatisch uit als er minder dan 15% batterij over is.

Alle mogelijkheden onder het kopje Edge in instellingen

Scherm naar boven
Ik ben geen kenner qua schermen en mijn huidige mobiel heeft een aanzienlijk lagere resolutie (960x540), maar wat is hij mooi! Ik kan hier geen slecht woord over kwijt. Ik heb 4k filmpjes opgezocht op youtube en dat zag er echt prachtig uit! Hetzelfde filmpje speelde ik ook af op een OnePlus One (1080p) van een vriend en het viel ons vooral op dat de kleuren op de S6 Edge veel levendiger waren. Vooral groen spat echt van het scherm. Nogmaals ik ben geen kenner, maar ik ben echt verliefd op het scherm geworden.
Verder zie je ook goed dat zwart echt zwart is al bij het opstarten van het mobiel als het witte samsung logo in beeld komt. Het wit knalt er vanaf.

Camera naar boven
De camera op een mobiel is voor mij steeds belangrijker geworden. Vroeger gebruikte ik hem niet tot nooit (Htc Desire), maar toen ik een nieuwer mobiel kocht (HTC One S) waarbij de camera ook beter was, ging ik steeds meer foto's nemen. Maar nog steeds vind ik mij geen expert met (mobiele) fotografie.

Net zoals bij de HTC One S steekt de camera bij de S6 Edge uit. Dus dit is geen verschil voor mij. De toestand van de camera van mijn One S is nog steeds goed te noemen. Er zijn aan de buitenkant van de metalen behuizing lichte gebruikssporen te zien. Daarnaast is er ook een voordeel van een uitstekende camera, want hierdoor is hij makkelijker op te pakken.

Ik gebruik mijn camera op het moment vooral voor het snel overnemen van aantekeningen van medestudenten. Hiermee heb ik dan ook vooral gekeken wat ik van de camera vind en dat is in 1 woord samen te vatten: Top! Hij stelt op de auto stand enorm snel scherp. Ook als ik eerst wild heen en weer beweeg, stelt hij nog steeds direct scherp. Waarbij ik bij mijn One S de telefoon erg stil moest houden om nog een scherpe foto te maken. Is dat bij de S6 Edge niet nodig. Het is klik en hoppa een scherpe foto. Bij het inzoomen op de aantekeningen zijn er nog steeds erg goede details te zien.

Een aantal foto's heb ik onderaan toegevoegd.

Instellingen
Bij de instellingen van de Camera zijn een aantal dingen aan te passen waaronder de Fotogrootte, en Videogrootte.
Verder zijn er een aantal opties die aan of uit te zetten zijn:
- AF traceren (volg een onderwerp, niet tegelijk aan te zetten met videostabilisatie)
- Videostabilisatie (Niet gelijk aan te zetten met AF traceren)
- Hulplijnen
- Locatietags
- Foto's bekijken (meteen foto bekijken na opname)
- snel starten (2x klikken op home button om camera te openen)
- Spraakopdracht
en als laatste wat de functie van de volumetoetsen is foto's maken, video opname of in-/uitzomen

De volgende opties zijn helaas niet te gebruiken bij het opnemen in UHD, QHD en FHD (60 fps):
- HDR (rijke toon)
- Video effecten
- Video stabilistatie
- Foto's maken terwijl u filmt
- AF tracking

De instelling die ik persoonlijk heel erg mis is om het geluid uit te zetten als er een foto gemaakt wordt. Je krijgt dan altijd zo'n neppe fotoklik te horen. De enige manier die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken om dit te voorkomen is door de telefoon op stil of alleen trillen te zetten. Dan maakt de camera geen geluid.

Standen
De camera heeft zelf nog verschillende standen die gebruikt kunnen worden:
Rear Camera:

- Selfie
- Brede Selfie
- Virtuele opname
- Interval opname

Daarnaast kunnen er ook nog meerdere standen gedownload worden die allen op het moment gratis zijn. De meeste standen spreken voor zichzelf alleen prof en virtuele opname had ik zelf niet gelijk door wat je ermee kon.
Bij prof kan je verschillende settings zelf instellen zoals witbalans, iso, of je meer voor dichtbij of landschap gaat en of je het o.a. een standaard, levend, nostalgisch, zacht en helder.
De virtuele opname laat je een filmpje van foto's maken om een object heen. Het object laat je midden in het zicht van de camera en dan draai je rond het object om zo een 'virtuele' opname van je object te hebben. Het komt erop neer in mijn ogen dat je net zo goed een filmpje kan maken.

Mogelijkheden bij de Camera

Batterij naar boven
In de onderstaande grafiek heb ik de oplaadtijd gezet met de originele Samsung lader en mijn HTC 1A oplader. Wat mij opviel is dat hij echt enorm snel oplaad met de originele lader, met net iets meer dan een uur is de batterij weer helemaal vol! Op 64 minuten gaf mijn telefoon 100% aan en na 76 minuten vond hij dat hij ook echt helemaal gevuld was. Garret1410 gaf in de comments aan dat het niet zo gek is dat hij snel oplaad vanwege de 1.65A met 9V stand. Dit levert een wattage 14.85 tegen over 10 Watt met de 5V 2A. Natuurlijk is dit allebei nog steeds sneller dan laden met een 5V 1A lader zoals ook te zien is in de onderstaande grafiek. Met mijn HTC 1A lader was de telefoon weer helemaal geladen na net geen 2 uur (112 minuten). Wat ik ook nog steeds niet traag vind. Enige benchmarks van hoelang de batterij meegaat zijn te vinden onder het kopje Benchmarks.

Signalen naar boven
Bellen
Bellen, je zou het bijna vergeten bij al de geweldige specificaties, maar het eigenlijk nog wel een van de belangrijkere functies bij een mobiel en ja gelukkig kan de S6 Edge dat ook gewoon. Ik heb geen problemen met het ontvangst. Dit is gewoon vloeiend en duidelijk, waarbij ik met mijn HTC One S al snel op mindere plekken (veel beton) snel last had van minder ontvangst, ervaar ik dat bij de S6 Edge niet zo erg.

WiFi en de GPS
Ook bij deze functies zie ik geen problemen. De Wifi is goed en beter dan mijn HTC One S. Waar ik thuis op het randje van ontvangst zat bij mijn HTC One S, gaat het bij de S6 Edge nog goed.
Ook de GPS is bij mij goed. Ik gebruik zelf voor de GPS eigenlijk alleen runkeeper bij hardlopen en fietsen en daar heb ik voor de verandering binnen 2 seconde een signaal, zelfs binnen. Dat kon ik bij de One S binnen wel vergeten en buiten duurde het soms meer dan een minuut voordat hij contact had. Hier ben ik dus erg over te spreken! De bluetooth heb ik niet getest. Ik gebruik het zelf nooit en heb daarom ook niks om het mee te testen.

Hartslag naar boven
Net zoals bij de S5 zit er een hartslagmeter op de S6 Edge. Ik vond het lastig om mijn vinger altijd goed erop te leggen, van de 8 keer proberen lukte de meting 3 keer. De andere keren was de meting te onrustig. Het was vooral moeilijk omdat ik niet de meest lange vingers heb om erbij te komen en het toestel nog vast te houden met de zelfde hand. Als je tenminste je scherm nog wilde aflezen. De 3 keren dat het wel lukte was de meting elke keer bijna hetzelfde (78, 77, 78). Voor een hartslag in rust achter de PC vind ik dat redelijk. De hartslagmeter vind ik zelf niet heel veel toevoegen aan een mobiel in het algemeen. Ja als je voor de grap even wil kijken wat ongeveer je hartslag is, is het leuk, maar als je echt je hartslag wilt meten raad ik je toch aan om een wat professionelere hartslagmeter te pakken.

Hartslag app

Benchmark naar boven
Alle tests zijn uitgevoerd nadat er een aantal apps geinstalleerd zijn op het mobiel. Hiervoor heb ik bewust gekozen, omdat apps en een gevulde telefoon in mijn ogen mogelijk effect kunnen hebben op de resultaten en je wilt toch weten hoe snel je mobiel is bij normaal gebruik en niet op een kaal systeem. Indien mijn beredenering niet klopt, hoor ik het graag in de comments.
De batterijtest heb ik uitgevoerd met antutu battery life. Deze heeft verschillende standen van hoeveel batterijpercentage je wilt gebruiken voor de test. Ik heb 4%, 20% en 40% gebruikt (ook in die volgorde in de onderstaande afbeelding). Wat mij hierbij opviel is dat de S6 bovenaan staat bij de 4% test, maar bij de 20% test een stuk gezakt is en bij de 40% weer verder is gezakt. Het heeft dus niet de allerbeste batterij.

Benchmarks van Antutu, Geekbench en PC Mark

Aansluiten op PC naar boven
Bij de eerste keer aansluiten op mijn pc moest hij de benodigde drivers installeren en dit ging snel en zonder problemen. Vervolgens zijn de verschillende mappen aan te spreken. Het viel me op dat hij 25.4 Gb als grote aangeeft en niet de 32Gb. Dit komt waarschijnlijk omdat er al 6.5 Gb door het systeem gebruikt worden en toch niet vrij te maken is.

Conclusie naar boven
De Samsung Galaxy S6 Edge vind ik een ontzettend mooi mobiel. De specificaties zijn je ook om je vingers bij af te likken. Hij is snel, reageert goed en ik vind de afwerking ook erg mooi. Zoals ik al eerder zei ben ik verliefd geworden op het scherm, maar dit komt misschien wel omdat ik van een mobiel kom met een aanzienlijk lagere resolutie/DPI. Alleen mis ik de meerwaarde van de Edge functies. Het zijn vooral gimmicks en voegen niet echt wat toe op het oplichten van de zijkanten na bij gebeld worden. Ja ik vind de aflopende zijkanten persoonlijk erg mooi en ja je valt ermee op als je graag wilt showen, maar ik zou er geen 150 euro meer voor over hebben dan de gewone S6. Al zou ik de S6 met de huidige prijs ook niet snel los kopen.
Dus is geld geen belemmering of vind je de Edge er gewoon zoveel mooier uitzien dan de gewone S6 dat die meerprijs je niks uitmaakt, dan is de Samsung Galaxy S6 Edge de telefoon voor jou!

Foto's

Close up bloemen
Foto markt Enschede
Toren 5x ingezoomd
Markt/van Heekplein Enschede

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Ik lees vaker dat de glazen achterkant een "fingerprint magnet" is, maar ik heb er absoluut geen last van. Weet wel zeker dat er een oleophobic laagje overheen zit.
Waarschijnlijk heb ik ook geen vette handen.

Verder lees ik dat videostabilisatie niet werkt bij bepaalde videoinstellingen. Dit geldt alleen voor de digitale stabilisatie. De optische stabilisatie werkt wel en best goed. Ik heb de digitale niet eens aan omdat het minder goed werkt bij mij vreemd genoeg.

Ook is de snel-lader van de S6 een 9V 1.65A lader. Hij kan wel werken als gewone 5V 2A lader maar door het hogere voltage en daar aan samenhangend wattage van15watt (9x1.65) laadt hij snel op.

Voor de rest goede review voor de eerste keer.
Bedankt voor je commentaar. Je hebt helemaal gelijk! met het wattage, dat ik hier zelf niet bij stil stond. Ik zal het aanpassen in mijn review :)
Mooe uitgebreide review. je kan zien dat je er een hoop werk in gestoken hebt. Er zijn hier en daar wat grammatica foutjes en de zinsopbouw kan wat beter. Misschien een paar foto's erbij als het wat donkerder is. Ga zo door :)
Haha, ja ik had er zelf bij mijn verschillende controles al een paar kromme zinnen uitgehaald. Ben je nog zinnen of typefouten tegen gekomen die echt niet door de beugel kunnen? Dan pas ik die nog even aan.
Verder zal ik ook binnenkort nog wat foto's toevoegen als het wat donkerder is, goede tip!
Bedankt voor de goede review. Ik heb de edge gold 64 gb besteld , maar de levertijd is inmiddels al 3 weken. Hij komt nu eind eind april. Van diverse Koreaanse techmedia heb ik al gelezen dat de edge versie zelfs beter verkoopt dan de normale versie. Het schijnt iets meer dan 50% edge te zijn en minder dan 50% standaard.
Bedankt voor het compliment :). Ik heb de gold versie zien liggen in de media markt en ziet er grappig uit, je kan de achterkant ongeveer als spiegel gebruiken :9 . Wel erg lange levertijd trouwens :S. Wist niet dat de Edge zo aardig verkocht. Had juist het idee dat veel mensen hem links zouden laten liggen vanwege de hogere prijs, dat valt dus mee!
Leuke review :).
Ik heb hem gisteren gekocht. Ik vind wel dat hij soms warm wordt net onder de lens. Heb jij dit ook zo ervaren?

Alvast bedankt!
Dankje!
Je bedoelt puur net onder de lens? Is mij nog niet opgevallen. Wel dat de achterkant warmer aanvoelt.
Ik zal er nog eens wat meer op proberen te letten.
Bedankt. Ik heb ondertussen al gepolst bij andere Edge-eigenaars en het is inderdaad zo dat die daar wat warmer aanvoelt, maar is compleet normaal. Ik was een iPhone met lederen hoesje gewoon en daar voelde je het niet door. Het is echt aanpassen aan Android en ik ontdek elke dag iets nieuw, maar ik ben zeer tevreden over deze smartphone.
haha ok, als je altijd een iphone gewend bent, is het wat anders ja. Als je het niet prettig vindt van het warm worden, zou je natuurlijk altijd een cover kunnen nemen. ;)

En veel plezier verder met je edge, hij is natuurlijk veel leuker dan een iphone :P
Haha ja ik ben aangenaam verrast over Android. Het is veel functioneler en laat je meer vrij. Heb je misschien nog goede Androidtips? :9 :9
Nee niet echt, ik ben het zo gewend, dat voor mij ontzettend logische dingen voor je mogelijk wel handig kunnen zijn, maar waar ik zelf dan nooit bij stil gestaan heb :P.
Je zou altijd kunnen googlen natuurlijk op 'android tips' of iets dergelijks

[Reactie gewijzigd door MLPN op 23 april 2015 00:11]

Mooie uitgebreide review!
Het geluid van de camera kun je met een app uitschakelen.
Weet eigenlijk niet of ik die hier zo mag noemen? Anders haal mijn reactie maar weg 😊 SilentCamSwitch in de PlayStore.
Dankje :). Klopt van die app had ik ook al wel eens gehoord na het schrijven van de review. Al ben ik inmiddels gewend aan het geluid of als ik hem geen geluid wil laten maken zet ik hem snel even op trillen.