Specificaties 30" @ 2560x1600 (WQXGA) (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XB3070WQS-B1 Zwart Review

trogdor 14 april 2015, laatste update op 31 december 2015, 898 views

Iiyama ProLite XB3070WQS-B1 Zwart

Deze prima 30" monitor heeft visueel ongeveer de zelfde pixelgrote als het (pre-retina!) scherm van een 17" macbookpro (omdat deze monitor wat verder staat dan een laptop), en is voorzien van een mat laagje tegen reflecties, wat in een home-office omgeving byzonder prettig is. Er zijn ook wat kritiek punten.

Pluspunten

• Mooi rustig beeld door de matte laag
  • Lekker groot en vooral veel hoogte
  • Niet goedkoop maar voor zoveel vierkante centimeter scherm moet je wat over hebben

Minpunten

• Geen digitale audio output
  • Helderheids verloop

Deze prima monitor heeft ongeveer de zelfde pixelgrote als het (pre-retina!) scherm van een 17" macbook pro (omdat deze monitor wat verder staat dan een laptop). Meegeleverde miniDP stekker er in, kleuren profiel downloaden (van http://www.digitalversus....or-a424/iiyama-ap427.html . Op deze zelfde site staat ook ergens hoe je dat moet installeren.) en gaan met deze banaan.
De monitor is ook voorzien van een mat laagje tegen reflecties, wat in een home-office omgeving byzonder prettig is.

Kritiek
- Ik zie wel wat helderheids verloop bij een wit scherm, het beeld is wat grijzig aan de zijkanten.
- Na een paar maanden is er een pixel defect ontstaan, een blauwe pixel blijft hangen op 1/3,1/3
- Ook is er een feature die ik echt mis: op mijn vorige scherm, de HP LP2475w, zit een digitale audio uitgang, daarmee kan ik mijn playstation op hdmi inprikken en surround 5.1 audio vanuit de monitor naar mijn versterker routeren. Bij deze iiyama moet ik daar dus iets anders voor verzinnen want er zit wel een audio uitgang op, maar dat is een simpele analoge 3.5 mm jack.

Lof
- Het beeld is rustig en prettig aan mijn ogen.
- Ik hoor hem niet. Geen coilwhine of andere gekkigheid.
- voor wat ik er voor heb betaald enorme schermruimte.
- Sinds een maand heb ik hem op mijn PS3 aangesloten, geen last van ghosting of iets dergelijks. Lag heb ik niet kunnen meten, maar ik merk er in iedergeval niets van.

Het was wat mij betreft een prima aankoop, maar door de kanttekeningen toch geen 5 maar 4 sterren.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XB3070WQS-B1 Zwart?