Specificaties 5,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S5 Plus Zwart Review

edwardo 13 april 2015, laatste update op 20 december 2016, 9.748 views

Samsung Galaxy S5 Plus Zwart

Niet zomaar een S5, maar een Plus met extra spierballen!

Pluspunten

• Snapdragon 805 + Andreno 420 gpu (gewone S5 801+330)
  • 4G+ (tot 225Mbit/s !!)
  • Verwisselbare accu van 2800 mAh
  • Optioneel microSD
  • Zeer goede 16MP camera
  • Waterdicht
  • Prijs (440 euro, apr-15)

Minpunten

• Onhandig klepje openen om op te laden
  • Nog geen Android Lollipop (apr-15)
  • Redelijk groot toestel

Ik overwoog een Galaxy S6 te gaan kopen, met name de Edge is natuurlijk ongekend fraai om te zien. Een iphone lijkt er een goedkoop Chinees toestelletje bij ;-)) Vond 700 euro alleen veel geld en 850 euro voor de Edge natuurlijk helemaal. Duur abonnement heb ik geen zin in, wil een toestel los kopen.

Los van de prijs van de Galaxy S6 vond ik het ook jammer dat de S6 geen verwisselbare accu meer heeft, ook geen microSD mogelijkheid en niet meer waterdicht is. Sowieso is de accu in de S5 groter (2800 mAh) dan in de nieuwe S6. Bovendien zal het FullHD scherm in de S5 de accu minder snel leegtrekken dan het 4K-scherm in de S6. Toch maar een Galaxy S5 dan? Maar wacht even, zie ik daar een S5 Plus te koop staan voor slechts 20 euro meer dan een reguliere S5? Dat gaat hem worden!

De Galaxy S5 Plus is een aangepaste versie van de reguliere Galaxy S5 met ondersteuning voor 4G+ en een krachtigere Snapdragon 805-chip met een 2,5GHz-quadcore-processor en Adreno 420-gpu.
De normale S5 is voorzien van een Snapdragon 801-chip met een 2,5GHz-quadcore-processor en Adreno 330-gpu.

Voor 440 euro heb ik met de S5 Plus een supersnelle smartphone gekocht (AnTuTu 52000) met toch wel een aantal voordelen t.o.v. de S6. Voor het stukje design van de S6 moeten wel offers gemaakt worden. Neemt niet weg dat ik de S6 Edge nog steeds een beauty vind om te zien, maar rationeel gezien is de S5 Plus voor mij gewoon de betere koop.

De Galaxy S5 plus is razendsnel en is voorzien van vele mogelijkheden. Daar zal ik je allemaal niet mee belasten. Ik heb hem overigens nog wel wat sneller gekregen door onderstaande tips op te volgen, hij vliegt nu helemaal! De tips gelden ook voor veel andere modellen en zijn de moeite waard even te bekijken.

1. Instellingen, Toestel info, tik 5 keer achter elkaar op Buildnummer. Ga terug en als het goed is zie je er nu een pictogram Ontwikkelaars opties bij staan.

2. Ga naar Ontwikkelaars opties en scroll naar onderen naar Tekening. Verander vervolgens Vensteranimatie schalen, Animatieschaal overgang en Schaal van duur Animator van 1X naar 0,5 X (bij alle 3).

3. Ga naar de app store en download Nova Launcher (gratis) of Nova Launcher Prime (3 euro). Binnen Nova Launcher kunnen al je app instellingen zoals je die had eenvoudig worden overgenomen vanuit Touchwiz, die optie wordt ook direct aangeboden. Vervolgens kun je binnen Nova zoveel instellingen doen als je wilt en ben je niet meer beperkt door Touchwiz. Ga naar Nova instellingen, Uiterlijk en gedrag en stel bij Scroll snelheid en Animatie snelheid Sneller dan het licht in en er gaat een wereld voor je open, zo heerlijk snel reageert je toestel!

4. Als laatste nog even een snelle browser installeren als CM Browser and go!

De camera maakt uitstekende foto's en full HD video's, ook bij weinig licht. Enige nadeel aan de camera vond ik dat de foto's vaak te donker waren bij tegenlicht, waarbij handmatige focus niet mogelijk was. Dit heb ik opgelost door verschillende alternatieve camera apps te proberen. Uiteindelijk gekozen voor de A Better Camera Unlocked app en wat een verschil! De foto's worden veel sneller genomen en zijn niet meer te donker bij enig tegenlicht. Werkt super!

De accu houdt het met gemak een lange dag vol, zeker wanneer je de meest energie slurpende zaken even uitzet wanneer je ze niet gebruikt op dat moment. Denk aan Locatie (gps), Bluetooth, synchronisatie even handig instellen etc. En oh ja, stel even een pikzwarte achtergrond in op je startscherm en download WiFi-Matic even in de store, dan gaat je accu stuk langer mee!

Al met al kan ik je dit toestel van harte aanbevelen. Een beest van een smartphone voor een vriendelijk prijsje!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S5 Plus Zwart?

Hallo. Ik heb gekozen voor de S5+ omdat de prijs/kwaliteit verhouding gewoon beter is! Niet alleen 4g+ en de processoren zijn beter (ik haal ook 51000 UnTuTu), maar ook opslag, waterdicht, batterijduur (is vervangbaar, waardoor levensduur toestel in eigen hand blijft.) Ik heb hem getuned (art ipv dalvik, alle animatie naar 0,5 etc. Zoek op Beast-mode). Ringke Flex en Pavoscreen glas erop maakt hem mooi en Action 3 launcher vervangt touch wiz. Top toestel met betere batterij dan S6! Succes met kiezen!
Art ipv Dalvik (ontwikkelaars opties) heb ik ook geprobeerd maar zou ik niemand adviseren. Mijn toestel werd loeiheet en verbruikte veel meer stroom. Sneller werd ie er ook niet van. Mooi teruggezet naar Dalvik.

[Reactie gewijzigd door edwardo op 11 mei 2015 08:51]

bedoel je s5 of s5 plus want ben heel erg aan het twijfelen tussen die 2.
Want ik las dat die al met simpele spelletjes al heet woord.
maar welke speltjes moet ik dan aan denken.
of is non plus versie gewoon beter??
Hoi edwardo,

Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen de S5 Plus en de S6 :)
Een van de pluspunten van de S6 is de uitstekende camera, die vooral erg sterk is in het donker.
Nu zie ik jou het volgende schrijven:
De camera maakt uitstekende foto's en full HD video's, ook bij weinig licht.
Met name dat laatste is volgens veel reviews juist een achilleshiel van de S5? Kun je daar een verklaring voor geven? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de S5 Plus dezelfde camera als die van de Note 4 heeft, die wel goed presteert in het donker, maar dat kan ik niet 123 terugvinden. Please elaborate! ;)
Ik denk niet dat de S5 Plus dezelfde camera heeft als de Note4. Wel hebben beide een aperture size van F2.2 dus heel veel beter zal de Note4 dan toch niet zijn bij weinig licht?
Toch las ik wel ergens dat de camera in de S5 Plus beter is dan in de gewone S5. Misschien omdat de snellere processor de beelden beter kan verwerken? Lastig om complete uitgebreide info te krijgen over de S5 plus inderdaad, het is mij ook niet geheel duidelijk.

Mijn ervaring met weinig licht is in elk geval prima. Maar goed, misschien Note4 en/of S6 nog veel beter, wie zal het zeggen. Ik zal proberen een gewone S5 ergens te lenen en foto's te maken bij weinig licht ter vergelijk.

[Reactie gewijzigd door edwardo op 20 april 2015 14:07]

Prima review +2 en ben het eigenlijk helemaal met je eens :)

Ik heb nu nog een redelijk antieke Galaxy R (destijds het goedkope broertje van de S2) en zit ook al een tijd naar een waardige opvolger te kijken en ben toch wel gevoelig voor bouwkwaliteit. De nieuwe S6 (non-edge) zou dan mijn keuze worden ware het niet dat ik hem gewoon veel te duur vind en ook nog eens geen SD slot heeft en een bedenkelijke accucapaciteit. Dat 1440p scherm is qua resolutie natuurlijk pure overkill op 5,1 inch. Natuurlijk is dat toestel weer zuiniger, maar had hem verdorie een millimeter dikker gemaakt en er gewoon een dikke accu in gezet! Denk dat mensen eerder een langere accuduur willen dan een nog weer dunnere telefoon. Die camera steekt er dan ook zo lelijk uit als een puist. Lijkt mij ook dat dat gaat beschadigen op den duur.

Maar ondanks de prachtige glazen bouwkwaliteit van de S6 is dat feitelijk toch van minder belang dan ik denk. Waarom? Ik denk dat je een dergelijke telefoon niet "naakt" gebruikt. Veel te link, één keer uit je handen laten glippen en het is gebeurd. Je zou er een verzekering voor afsluiten!

Dus je gebruikt een dergeljk duur toestel met een cover of hoes. Welnu, de S5 is minder mooi en vooral die lelijke "aziatische" chromen rand is ronduit lelijk. Maar als je toch een cover of hoes gebruikt dan valt dat nadeel ook meteen weg en is de S5 eigenlijk een heel mooi alternatief voor de mooie S6 die als je het goed bekijkt eigenlijk vol met compromissen zit zoals het ontbreken van een SD slot. Dit maakt dat je eigenlijk alleen de 64GB versie moet kopen wil je je muziekcollectie altijd bij je hebben. Terwijl daar het tragere geheugen van een SD kaartje prima voor is. Dat hoeft voor opslag van audiobestanden geen super snel UFS geheugen te zijn.

En toen was daar de Plus versie van de S5! Het is jammer dat Samsung dan niet meteen de behuizing heeft aangepakt en deze gemaakt zoals de A-serie of de Alpha. Want dat zijn ook hele mooie toestellen, maar alleen hebben die dan weer een 720p scherm en een tragere SoC. Aleen de A700 heeft een 1080p scherm, maar dat is met zijn 5,5 inch formaat meer een phablet, dus geen reden deze toestellen te overwegen.

Uiteraard ook toestellen van andere merken overwogen, maar die halen het dan niet bij het mooie Super AMOLED scherm van de S5 en het feit dat met de Plus versie de laatse bugjes er waarschijnlijk uit zijn gehaald. Alleen mag de prijs nog wel even wat lager en als de S6 gaat zakken binnenkort, zal de S5 Plus wel volgen verwacht ik. Zo rond het begin van de zomer wil ik overgaan tot aankoop. Jammer dat de voorkant van de S5(Plus) niet de kleur heeft van de behuizing zoals de S6, maar altijd zwart, tenzij je de witte neemt. Anders was de blauwe of gouden wel erg mooi. Nu wordt het om deze reden waarschijnlijk de witte. Hopelijk zit er tegen die tijd ook Lollypop op ;)

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 1 mei 2015 20:45]

Leuke reactie. Ik merk wel dat jij er ook de nodige uurtjes speur- en vergelijkwerk in hebt zitten. Erg herkenbaar ;-)

Uiterlijk S6 idd iets beter maar daar zul je toch bescherming omheen moeten hebben idd.

Heb zelf gewoon ultra dunne transparante tpu case om mijn S5 plus. Niemand die ziet dat het geen echt alu of chrome is en toch goed beschermd.

Succes met je keuze!
Dank je voor je reaktie!

Moest vandaag bij de MM zijn voor een cadeau voor mijn moeder en die hadden ze niet bij de MM in Hoorn, dus naar de MM in Heerhugowaard dan maar. Ik ben bij beide winkels meteen even naar de telefoonafdeling gegaan om daar een aantal toestellen te bekijken en in m'n handen te houden.

Wat me opviel was het werkelijk prachtige scherm van de S6. Wit is echt wit, super helder en uiteraard super scherp en de kleuren spatten van het scherm af. Toen het scherm van de S5 bekeken. Wat meteen opviel was dat deze een stuk minder wit was maar meer naar geelachtig neigde en ook was hij niet zo helder als de S6.

Waar ik echter nog het meest van schrok was inbrandverschijnselen van het Super Amoled scherm van de S5. Je kon duidelijk "oude" balken e.d. zien zitten. Alle S5 toestellen die daar lagen hadden er last van, in beide winkels! Ik ben hier best verbaasd over, want ik dacht dat dat probleem bij Amoled al lang verleden tijd was. Ik ken het nog van de S2 die vrienden hadden (en nog eentje heeft) Die hebben ook ingebrande schermen, het lijkt wat dat betreft net plasma! Dat inbranden (en de kleurzweem) was destijds de reden dat ik voor de Galaxy R had gekozen. Die was nagenoeg hetzelfde als de S2, maar dan met een Super LCD scherm. Die is nu na drie jaar nog net zo mooi als toen hij nieuw was. Als ik deze naast de evenoude S2 van een maat van me legt schrik je je dood. Wat een lelijke kleuren en ingebrande bovenkant (infobalk).

Dus tja, slaat de twijfel weer toe. Moet ik nog wel voor de S5 gaan? Ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Ook stonden er LG 3G toestellen, ook met een fantastisch helder en superscherp LCD scherm en deze toestellen waren echt mooi afgewerkt en stond er ook een mooie goudkleurige bij. Echt mooi!

Wel wil ik even opmerken dat de S5 toestellen die daar lagen allemaal de non-plus versies waren, dus hoe lang die daar al liggen weet ik niet. Misschien wel een jaar..
Ok dat is niet zo mooi natuurlijk. Komt misschien omdat de toestellen daar soms dagen/weken/maanden aan staan met veelal langdurig dezelfde afbeeldingen die getoond worden. Mijn scherm heeft er in elk geval geen last van. Het 4K scherm van de S6 is zeker nog mooier, maar komt wel tegen een prijs. De 2500 mAh accu zal het waarschijnlijk met moeite een dag volhouden. Ook denk ik dat het tzt vervangen van de accu zeker bij de Edge een kostbare zaak zal zijn.

Wil je perse een 4K scherm, dan is de LG G3 zeker het overwegen waard denk ik. Sowieso is dat een leuk toestel met prima specs en 3000 mAh accu voor een scherpe prijs van net boven de 300 euro. Het overwegen waard. Ik heb alleen wel eens iets gelezen over de kleurweergave van de G3, die zou niet optimaal zijn.

Wat dat betreft zou je ook nog een LG G2 kunnen overwegen, gloednieuw voor slechts 230 euro. Nog steeds een razendsnelle telefoon met full hd scherm van 5,25 inch en mooie smalle bezel. Tevens voorzien van dikke 3000 mAh accu en uitstekende camera. Voor dat geld misschien wel de beste koop....
Naar de G2 heb ik ook gekeken. Het is jammer dat de G3 QHD resolutie heeft, dat hoeft van mij niet zo nodig, daarom hoef ik ook geen S6. Alleen zijn de kleuren van de S6 wel weer om door een ringetje te halen. In reviews lees ik ook dat de LG G3 eigenlijk een Snapdragon 805 zou moeten hebben aangezien die een GPU heeft die net ff krachtiger is dan de GPU van de 801 waar de G3 nu mee is uitgerust en die min of meer ontworpen is voor FHD.. Wat dat betreft is de S5 Plus, die wel de SD 805 heeft, natuurlijk in het voordeel en die heeft FHD.

Is het scherm van jouw S5 plus wel net zo wit als die van de S6 of is die ook heel iets gelig? Jammer dat er bij de MM geen Plus versies lagen om mee te vergelijken.
scherm van s5 plus veel beter en wit dan normale s5 en ook beter dan van note4 ik heb van all bij vergeleken tot nu toe beste scherm is van s5 plus ook in wit beter dan van s6, nog nadeel in s6 3gb ram maar wordt 85%verbruikt en 32gb memory wordt 14gb alleen door samsung TW rom gebruikt mijn advies koop geen s6 wacht verbetert versie of komende s sereis.
Hier een tip om je Samsung (vrijwel elke Galaxy) flink te versnellen.

3. Ga naar de app store en download Nova Launcher (gratis) of Nova Launcher Prime (3 euro). Binnen Nova Launcher kunnen al je app instellingen zoals je die had eenvoudig worden overgenomen vanuit Touchwiz, die optie wordt ook direct aangeboden. Vervolgens kun je zoveel instellingen doen als je wilt en ben je niet meer beperkt door Touchwiz. Bij Animatie snelheid stel je bijvoorbeeld in Sneller dan het licht en er gaat een wereld voor je open, zo heerlijk snel reageert je toestel!

4. Als laatste nog even een snelle browser installeren als Chrome als standaard browser.

Ik heb het zo gedaan op zowel mijn Galaxy S5 Plus als op de S3 Neo van mijn zoon, beide zijn onherkenbaar veranderd is supersnel reagerende smartphones! Kind kan de was doen…
Inbranden scherm S5? Misschien omdat ze soms dagen/weken/maanden aan staan met veelal langdurig dezelfde afbeeldingen die getoond worden. Mijn scherm heeft er in elk geval geen last van.

Wil je perse een 4K scherm, dan is de LG G3 zeker het overwegen waard denk ik. Sowieso is dat een leuk toestel met prima specs en 3000 mAh accu voor een scherpe prijs van 350 euro. Het overwegen waard. Ik heb alleen wel eens iets gelezen over de kleurweergave van de G3, die zou niet optimaal zijn.

Wat dat betreft zou je ook nog een LG G2 kunnen overwegen, gloednieuw voor slechts 260 euro. Nog steeds een razendsnelle telefoon met full hd scherm van 5,25 inch en mooie smalle bezel. Tevens voorzien van dikke 3000 mAh accu en uitstekende camera. Voor dat geld misschien wel de beste koop....
Minpunten:
"Foto's te donker bij tegenlicht. Opgelost met 'A Better Camera' app."

Heb je HDR al geprobeerd?
Ik ben het helemaal eens met deze review. Daarnaast gaat de batterij heel lang mee. Anderhalf tot 2 dagen bij normaal gebruik. Let wel: Met KitKat!
Had de 5.0.2. Lollipop gedownload en dat verminderde de levensduur van de accu met zeker de helft.
Blijf bij KitKat, doe de bovengenoemde tweaks en je hebt een Super Phone welke gemakkelijk mee kan met de laatste generatie high end smartphones.
Tot op de dag van vandaag uiterst tevreden met de S5 plus. Wat een genot. De S7 is zeker een waardige opvolger, maar zolang de prijzen achterlijk hoog zijn zie ik geen reden om de S5 plus te verruilen voor een S7. Mooie review. Bedankt.