Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Jabra Move Wireless (Zwart) Review

Heftytastic 20 april 2015, laatste update op 8 februari 2016, 6.948 views

Jabra Move Wireless (Zwart)

Uitstekende koptelefoon voor de prijs. Voor een relatief lage prijs krijg je een draadloze koptelefoon met prima geluid, erg goede bouwkwaliteit en een lange accuduur.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Uitstekende prijs kwaliteit verhouding
  • Robuust
  • Past goed ook als een groot hoofd hebt
  • Hoog output volume draadloos

Minpunten

• Sluit matig geluid af
  • Draadloos niet te gebruiken met eigen equalizer
  • Headphone controls werken soms niet
  • Stiksel leer laten los na verloop van tijd.

Na verschillend koptelefoons met draad gehad te hebben heb ik toch besloten te overstap te maken. Na wat zoekwerk ben ik ongeveer 4 maanden geleden geŽindigd bij de Jabra Move Wireless. Voorheen heb verschillende koptelefoon gehad waaronder. Ik zal de onderstaande koptelefoon gebruiken als referentie als het gaat om het geluid, bouwkwaliteit en het gebruik.
  • Philips Citiscape Uptown
  • Sennheiser HD 201
  • Pioneer HDJ-1000
Specificaties
Voor de specificaties verwijs ik jullie door naar de productpagina. De specificaties spreken redelijk voor zich:
- pricewatch: Jabra Move Wireless (Zwart)

Technische specificaties
  • Koptelefoon type Koptelefoon (on ear)
  • Minimale frequentie 20Hz
  • Batterijduur (uren) 8u
  • Gewicht (gram) 260g
  • Kleuren Zwart
Unboxing
De koptelefoon wordt geleverd in een stakke box zoals je dat veel ziet bij koptelefoon die je nu zit. In de box zit een korte handleiding, 3.5mm kabel, Micro-USB kabel. In de box zit verder nog goed schuim. Al met al erg goed verpakt en een leuke unboxing.

Design & Bouwkwaliteit
De koptelefoon heeft een prachtig design. Waarbij je bij veel andere koptelefoon vol het merk ziet is de Jabra Move Wireless eigenlijk onherkenbaar. Ikzelf vind dit een pluspunt, het geeft de koptelefoon namelijk een erg strak uiterlijk zonder allemaal onnodig poespas.

De bouwkwaliteit van de koptelefoon is erg goed. De oorschelpen zijn gemaakt van plastic met de hoofdband die van metaal is bekleed met Mesh stof. Het gebruik van metaal zorgt voor een erg sterke koptelefoon. Nadeel wel is dat door de constructie de koptelefoon niet op te vouwen is en dus meer ruimte inneemt in je tas als je hem niet gebruikt.

De mesh die gebruikt wordt op de hoofdband is erg fijn, schuurt niet in de nek en blijft goed schoon, zelf wanneer je altijd wax in je haar hebt. De koptelefoon zelf is wat aan de kleine kan wat mede komt door het on-ear design. De koptelefoon erg goed, is hij zelf voor erg grote hoofden erg comfortabel en is hij niet zwaar..

Op elke oorschelp zit er aan de zij en onderkanten extra knoppen.
op de linker oorschelp zit er een 3 delige knop en een 3.5mm Jack. Deze 3 delige knop kan gebruik worden voor het aansturen van onder andere de muziek.
Op de rechter oorschelp zit een 1 ledje voor status indicatie, de micro-USB ingang en een schakelknop voor het aan en uitzetten van de knoptelefoon. De schakelknop beschikt naar een aan/uit ook over een derde schakelpunt waarmee de koptelefoon mee gepaired kan worden met nieuwe apparaten.

Geluid & Gebruik
Bij het uitkiezen van de koptelefoon zocht ik een koptelefoon die ik dagelijks kon gebruik voor de tijd dat ik in de bus en trein zit. Dagelijks zit ik ongeveer 60 tot 90 minuten in de trein en stream ik van Spotify en Soundcloud muziek.
Bij het aanzetten van koptelefoon krijg je opstart geluidje te horen waarna de computer stem aangeeft "Connected". Hierna is de telefoon direct klaar voor gebruik. Bij de iPhone is het verder mogelijk om rechts bovenin naast de tijd de batterij van de koptelefoon te zien.

Het geluid van de koptelefoon is voor de prijs best wel goed. Als je de koptelefoon opzet dan merk je dat de afsluiting van geluid voor buitenaf matig is. Maar daarentegen is het geluid wel erg hard. Zo heb ik de koptelefoon in de trein op volume 3 a 4 staan van de 10 (10 is trouwens wel af te raden, bij 10 kunnen de buren meeluisteren). Het gebrek aan noise-canceling maakt de koptelefoon dus meer dan goed met zijn harde volume.
Hoewel het volume dik voor mekaar is kampt de koptelefoon wel met equalizer issues. Bij draadloos gebruik lijkt de koptelefoon zijn eigen driver en equalizer te gebruiken waardoor het gebruiken van een eigen equalizer zoals je die in Spotify vindt normaal luisteren onmogelijk maakt. De muziek wordt dan ook erg vervormt en bevat veel ruis bij het toepassen van een eigen equalizer.
Wanneer je de koptelefoon niet draadloos gebruikt kan je er een 3.5mm kabel inprikken. Bij het niet draadloos luisteren valt op dat er meteen een veel lager volume is en dat er wel gebruik van de equalizer kan worden gemaakt.
Als ik het vergelijk met andere koptelefoons zoals mijn Philips Citiscape dan merk ik meteen dat het geluid iets minder is. Hier had ik mij al op voorbereid gezien de prijs en het feit dat het een on-ear wireless headphone is. Het geluid is dus prima maar je moet geen Bose of duurdere Sennheiser kwaliteit verwachten.

…ťn van de belangrijkste eisen van de een wireless headphone moet toch wel de accuduur zijn. Bij het zoeken van een koptelefoon heb ik hier dan ook erg veel rekening mee gehouden. Na de Jabra Move Wireless enige tijd gebruikt te hebben kan ik niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over de accuduur. Ik hoef gemiddeld de koptelefoon 1 keer per week op te laden. Zelf verwacht ik dat je ongeveer 10 uur kan luisteren met 1 lading. Daarnaast zorgt de Micro-USB ingang ervoor dat je de koptelefoon bijvoorbeeld met een powerbank kan opladen.

Verder ben ik echt dik tevreden over het het gebruik van een draadloze koptelefoon. Hoewel je in eerste instantie zal denken dan zo'n kleine stukje kabel niet veel zal uitmaken kan ik niet anders zeggen dat het luisteren van muziek op je telefoon onderweg zoveel relaxter. Een echte aanrader dus.

Ben je een opzoek naar een draadloze koptelefoon met prima geluid, strak design, uitstekende accuduur voor een goede prijs dan is dit een van de beste.

Mocht je iets willen weten laat gerust een bericht achter.

UPDATE:
Ik ben inmiddels overgestapt naar een nieuwe headphone i.v.m. met het dragen van een bril. Verder zijn de stiksel van het leer gaan loslaten. Gezien de prijsdaling lijkt mij dit geen reden tot het aanpassen van de beoordeling.

Heb jij ook een Jabra Move Wireless (Zwart)?

Zou je kunnen testen hoe de kwaliteit van de microfoon is? Ik heb zelf een Jabra Halo 2 waar ik redelijk tevreden over ben maar waarmee ik absoluut niet kan bellen, iedereen klaagt dat ik erg slecht te verstaan ben, ver weg en staande in een holle ruimte. Ik wil wel graag bellen met een draadloze headset dus vandaar. Alvast bedankt! Ik heb de vraag ook bij de andere review gesteld, ik hoor graag verschillende ervaringen :-)
Hi Kassad,

zojuist heb ik het even getest met mijn iPhone 6 dictafoon app. Wanneer je gebruik maakt van de microfoon in een gesloten ruimte (auto, kantoor, woonkamer etc..) zonder andere ruis dan is het geluid prima. Maar er moet wel gezegd worden dan het bij verre na niet de kwaliteit haalt wanneer je bijvoorbeeld gewoon belt of bijvoorbeeld een gaming headset gebruikt. Het geluid is iets wat hol en ik zou het een beetje vergelijken alsof je iemand op de speaker hebt staan. Dit is ook niet heel gek omdat de microfoon 1 gaatje is ter hoogte van je oor.

Op het moment dat je je bevindt op een plek met veel achtergrond geluid dan neemt de kwaliteit drastisch af. De microfoon kan slecht tot niet omgaan met windruis en hij pakt eigenlijk al het omgevingsgeluid op. Dat is dan ook de reden dat ik nooit bel met de headphone. Mensen verstaan mij slecht of het achtergrond geluid overheerst teveel. De enige keren dat ik hem gebruik is als ik aan het bellen ben met Skype tijdens het koken thuis. Al moet ik wel zeggen dat ik dan ook sneller geneigd ben om mijn Razer Kraken Pro even in mijn telefoon te pluggen voor de betere kwaliteit microfoon.

Persoonlijk zou ik je dan ook niet adviseren om de koptelefoon te kopen als je er veel mee gaat bellen. Enerzijds omdat de kwaliteit van de microfoon net niet goed genoeg is en anderzijds omdat de microfoon in veel situaties onbruikbaar is (rijdens op de snelweg, op de fiets, op het station etc..)
Dank je wel voor de Moeite Quendo! Het is jammer om te horen dat de kwaliteit te laag is, dat wordt dus nog even doorzoeken :-) Het klinkt alsof de microfoon ongeveer presteert als de Halo 2. Ik denk dat ik dan toch eens moet gaan kijken naar een dedicated headset om mee te bellen.
Kan je mij aangeven welke hoofdtelefoon je hebt gekocht? Ik ben namelijk ook (voornamelijk) brildrager en twijfel of ik deze koptelefoon moet aanschaffen of een segment hoger moet gaan kijken naar Sennheiser Momentum 2.0 of een V-Moda XS.
Hi,

ik heb deze koptelefoon langere tijd gehad maar ben uiteindelijk overgestapt naar de Bose AE Wireless. Ik krijg bij On-Ear headphones na verloop van tijd erg veel pijn aan mijn oren als ik een bril op had.

Als je echt hoog draagcomfort wilt hebben dan kan je het beste kijken naar Bose of naar het hogere segment van Sennheiser. Ik zou dus zeker kijken naar een segment hoger.
Beste Guendo,

Ik had nog een aantal vragen over de Jabra Move; zijn de earcups van echt leder of is dit namaak? En is er toevallig memory foam gebruikt?

Als laatste zou ik graag willen weten of je last hebt gehad van druk op de oren na een langere tijd van gebruik?

Ik hoor graag van je!

Groetjes,

Bram
Hi Bram,

sorry voor de later reactie zag de notificatie nu pas.

De earcups zijn gemaakt van namaak leder en is zover ik het kan beoordelen gebruik gemaakt van een wat lagere kwaliteit memory foam.

Ik gebruik momenteel de koptelefoon alleen voor bij het sporten. Voornaamste reden hiervan was dat ik tegenwoordig altijd een bril op moet. Wanneer je een bril draag in combinatie met een on-ear headphone dan krijg je al zeer snel last van pijnlijke oren. Maar als ik hem zonder bril draag dan kan ik hem zonder enige problemen langere tijd dragen. Ik moet ook zeggen dat het het leer van de headphones bij de stiksel los is gaan laten. Gezien de prijs was dit te verwachten maar het is wel jammer.

gr Lennard
Om hier nog even op terug te komen:

Ik heb vandaag mijn koptelefoon binnen gekregen en blijkbaar hebben ze bij Jabra de vele klachten over het loslaten van de leren oorschelpen serieus genomen. Mijn koptelefoon heeft namelijk genaaide stiksels in plaats van gelijmde.

Overigens kan je op de website van Jabra nieuwe oorschelpen kopen voor 10 euro incl verzendkosten. Dus mocht je nog gelijmde oorschelpen hebben die loslaten zou je altijd nieuwe kunnen bestellen.
Hey bedankt voor je review, ga hem mede vanwege jouw review ook bestellen.

p.s. Betreffende de stiksels heeft fabrikant op amazon bij een review aangegeven dit te hebben aangepast zodat dat niet meer gebeurd.