Specificaties 15,6" (3840x2160 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15 (7548) Review

rogierba 12 april 2015, laatste update op 14 april 2015, 4.282 views

Dell Inspiron 15 (7548)

De Inspiron 15 7548 is een prachtige laptop. Hij is dun, licht en stevig gebouwd. Het scherm is met zijn Ultra HD scherm van uitstekende kwaliteit. De kijkhoeken zijn goed en de kleuren op het scherm zijn erg mooi. Wat wel jammer is, is dat het scherm glanst.

Pluspunten

• Het scherm
  • Het design en de bouwkwaliteit
  • Accu

Minpunten

• "Loze ruimte" rond het toetsenbord
  • Geluid
  • Glanzend scherm

Inhoud
• Overig
• Conclusie
• Review geschiedenis

Introductie
Welkom bij mijn review van de Dell Inspiron 15 7548. Ik hoop dat jullie hem goed vinden. De foto's die je ziet heb ik of gemaakt met mijn telefoon (Nexus 5) of heb ik van internet gehaald. Bij sommige foto's kun je erop klikken en dan wordt er een nieuw scherm geopend met dezelfde foto alleen dan op origineel formaat. Veel plezier

Na bijna 4 jaar lang met mijn ASUS N53SV rond gelopen te hebben met een upgrade van 6GB RAM naar 10GB RAM(Ik weet het, 10GB beetje een apart getal voor RAM) en 3 accu's werd het tijd om een nieuwe laptop te gaan halen. Bij mijn oude laptop heb had ik het laatste jaar last van wifi verbindingen die wegvallen en vervolgens geen verbinding meer kunnen maken met geen enkel ander wifi netwerk. Na het verliezen van het wifi netwerk werd de laptop ook erg onrustig als in onverklaarbaar hoog verbruik van de CPU, GPU en RAM met als gevolg dat de laptop nergens meer op reageerde en als het toch lukte om een afsluit opdracht te geven liep hij vast tijdens het afsluiten. In het begin was dit niet heel erg irritant maar na een tijd werd het steeds erger. Afgelopen zomer was het zover gekomen dat ik mijn laptop eerst goed neer moest zetten voor ik hem ging aanzetten want als de laptop ook maar 1cm verplaatst werd als hij aanstond ik het wifi verloor.

Omdat dit mijn laatste jaar van mijn opleiding is en ik volgend jaar een HBO opleiding ga doen wou ik toch nog dit jaar gaan uitzitten met mijn laptop. Het is tenslotte maar een half jaar naar school en de andere helft is stage waar ik hopelijk mijn eigen laptop niet nodig heb. In de zomer wou ik dan een nieuwe laptop gaan kopen en dan kan ik mijn nieuwe opleiding op een nieuwe school goed beginnen.

Afgelopen februari was het dan zover. Ik hoef niet meer naar school alleen nog maar een half jaar stage. Ik had mijn eigen laptop niet nodig op stage dus de laptop kreeg een vaste plek op mijn bureau thuis en hoefde dus niet meer verplaatst te worden.

Eind februari, ik had even niks te doen op stage en was aan het bedenken waar mijn volgende laptop aan moet voldoen. Ik kwam op de volgende specificaties uit:
• Minstens een i7 processor of vergelijkbaar
• Minstens 8GB RAM en moet uitbreid baar zijn
• Tussen de 13" en de 15,6"
• 4K resolutie
• Zeker een SSD

Na het invoeren van deze specs in de Tweakers Pricewatch kwam ik er toch wel achter dat mijn eisen er wel eens voor konden gaan zorgen dat ik een laptop zou gaan kopen van meer dan ¤1000,-. Dat was eigenlijk niet mijn bedoeling. Ik dacht meer aan maximaal ¤1000,-. Dus ik liet mijn eis voor een 4K resolutie vallen en bedacht dat zelf een SSD kopen en inbouwen het ook goedkoper zou maken. Vervolgens ging ik naar de site van Dell. Waarom Dell? Ik heb geen idee, misschien omdat ze op stage ook alleen maar Dell laptop's hebben.

Vrijwel direct toen ik op de site van Dell kwam viel mijn oog op een reclame bericht van de Inspiron 15 7000 reeks die vernieuwd was. Ik klikte erop en het was liefde op het eerste gezicht. Ik zag een laptop die er mooi en strak uitzag, een ultrabook was en nog eens de specificaties heeft die ik zocht tegen een redelijke prijs ¤1.199,-. Maar hoe redelijk deze prijs ook was, het is wel boven de ¤1000,-. Ik zat niet vast aan de ¤1000,- maar het was wel mijn doel. Toen keek ik voor de middelste variant, in plaats van een SSD heeft ie een 1TB HDD met een prijs van ¤1.045,- ¤45 boven budget, niet slecht. Zelf een SSD kopen van ongeveer ¤100,- en ik ben ¤50,- goedkoper uit en heb er een 1TB externe schijf bij.

Ik was verliefd, maar wou hem toch nog niet gaan kopen omdat ik het nog vroeg vond. Straks in de zomervakantie komen er veel aanbiedingen en misschien wel leukere laptop's. Dinsdag 24 maart, ik moet iets opzoeken op de site van Dell voor stage en besluit even te gaan kijken bij "mijn" laptop. Ik open de pagina en een grote rode balk bovenin het scherm valt mij op. Er staat dat er acties zijn nu en ik klik erop. 3 Keer raden wat ik daar zag staan. "Mijn" laptop met een korting van ¤100. Dat zou betekenen dat hij nu maar ¤949 kost. Het was al bijna 17.00uur. Ik sloot mijn pc af en zei tegen mijn collega's dat ik het wel weer had gezien voor deze dag. Mijn werk was af dus het kon wel. Ik ben naar huis gefietst, kwam thuis ben meteen naar mijn oude laptop gegaan, aangezet, naar de site van Dell gegaan, "mijn" laptop geselecteerd en op bestellen geklikt. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die ooit zo blij kunnen zijn dat ze zojuist ¤949 hebben uitgegeven aan een laptop. Ik gaf er niks om want ik zou die zelfde week nog mijn nieuwe laptop binnen krijgen volgens de site van Dell.

Levering
De volgende dag na het bestellen stond de status van mijn bestelling nog altijd op "Verwerking van bestelling". Na wat onderzoek op internet kwam ik erachter dat Dell 3 dagen doet over het verwerken van een iDeal betaling. Vrijdag 's ochtends kijk ik weer naar de status van mijn bestelling. De status is nog altijd het zelfde. In mijn pauze om 13.00 uur op stage kijk ik weer en zie ik tot mijn blijdschap dat de status is veranderd naar "Werk in uitvoering". Mijn betaling is dus goed aangekomen en ze zijn nu bezig met het verzamelen van de hardware. Om 14.00 uur kijk ik weer en zie ik de status staan op "In productie", mooi. Misschien wordt hij nog wel vandaag verzonden en heb ik hem morgen binnen, zo dacht ik. Helaas, mooi niet dus. Zaterdag nog altijd dezelfde status. 's Maandags kom ik op stage en zie ik dat de status nog altijd niet veranderd is. In de pauze kijk ik weer naar de status en zie dat de status nu op "Verzonden" staat. Bijna tegelijkertijd krijg ik ook een mailtje binnen van Dell met daarin de tracking informatie. Ik ga naar de site van UPS en zie dat mijn laptop echt onderweg is maar dat hij wel nog in China is. Waarom in China, wat doet MIJN laptop is China? Na even nadenken bedenk ik dat Dell waarschijnlijk een fabriek in China heeft staan en dat mijn laptop vers van de fabriek komt. Geen probleem ik kan nog wel even wachten. Weer even zoeken op internet hoelang het duurt om iets vanuit China naar Nederland te bezorgen. Ik vond veel berichten tussen de 4 tot 6 dagen. Gelukkig zag ik woensdag avond dat mijn laptop ondertussen was aangekomen in Tilburg en dat het de volgende dag geleverd zou worden.

Donderdag middag ik kijk naar de status van UPS en zie dat ze langs zijn geweest thuis maar dat er niemand thuis was. ik zie staan 12.38 uur. Het was op dat moment 12.45 uur. Ik baalde maar kreeg ook een sms'je van mijn moeder. Ze zei dat ze net thuis was en dat ze helaas de UPS had gemist. 7 minuten, 7 minuten. Was mijn moeder 3 minuten eerder naar de winkel gegaan en geen rode stoplichten gehad was ze op tijd thuis geweest voor de UPS. Nu moest ik hem gaan ophalen bij een UPS Service Point bij mij in de buurt. Want als het dan toch opgehaald moet worden dan doe ik dat liever zelf en loop ik ook geen kans dat mijn moeder het niet mee krijgt omdat ze een andere voornaam heeft dan op het pakketje staat. Ik kon gelukkig om half 3 al weg op stage en ben meteen de laptop gaan ophalen.

Al met al een levering van 6 werkdagen is niet slecht.

Verpakking en inhoud
De laptop is geleverd in zijn eigen doos. Daarmee wil ik zeggen dat er duidelijk het logo van Dell opstaat en het duidelijk te zien is dat het om een laptop gaat. Er zat verder geen verpakking of iets om heen dus erg discreet is het niet verzonden. Ik heb een tijdje bij een webshop gewerkt bij de technische dienst en heb toen een keer moeten helpen met inpakken van bestellingen omdat ze iemand te kort hadden. Er werd mij toen uitgelecht dat alles zo verpakt moest worden dat je aan de verpakking niet kon zien wat er in de doos zat. alles werd dus ook in dozen zonder opdruk verpakt. Bij Dell is dit dus duidelijk niet van toepassing.

De laptop was netjes verpakt in een anti statische zak (geloof ik) en de kabels voor de oplader in plastic zakjes. Verder zaten er nog 2 kleine boekjes bij, de Quick start guide en een garantie boekje. Beide niet interessant op dat moment. Je krijgt bij Dell waar je voor hebt betaald en krijgt er geen zooi bij die je toch weer meteen in de prullenbak gooit. Dat heb ik wel eens anders gezien.

Specificaties
Hieronder een tabel met de specificaties van mijn laptop.

Eerste indruk
Toen ik hem uit de doos haalde merkte ik pas hoe groot hij eigenlijk is. Ik had verwacht dat hij wat kleiner zou zijn en ook wat lichter. Maar ik was niet teleurgesteld want hij was toch iets kleiner en zeker lichter dan mijn oude laptop. De laptop is lekker dun, bijna de helft van mijn oude laptop, en het aluminium maakt de laptop mooi en strak.

Bij het open doen van de laptop valt het toetsenbord meteen op. Het is vergeleken met de laptop zelf, klein. Er is veel "loze" ruimte, ruimte die niet gebruikt wordt en die best gebruikt had kunnen worden door het toetsenbord wat groter te maken. Verder is er een groot touchpad aanwezig. De binnenkant is zwart en naar mijn menig pas dat erg goed bij de laptop.

Over het scherm zit een glas plaat dia van rand tot rand gaat. Deze glazen plaat weerspiegeld heel erg zoals je ook wel kan zien op de foto. Als dat maar goed gaat straks als ik de laptop ga gebruiken. Hopelijk heb ik daar dan ziet teveel last van.

Even snel met de vingers over het toetsenbord geeft een goed gevoel. De toetsen zijn stevig en niet te zwaar. Het zijn wel gladde toetsen maar dit lijkt me geen probleem.

Installatie
De installatie van Windows 8.1 gaat snel. Binnen een halfuur ben ik al op het bureaublad. Omdat ik veel werk met Hyper-v heb ik Windows 8.1 Pro nodig dus een upgrade is nodig. Ik had een Windows 8.1 Pro Bootable USB gemaakt en wou hem zo gaan upgraden. Na 2 pogingen gedaan te hebben maar telkens de melding na het opnieuw opstarten dat Windows 8.1 geen upgrade kon krijgen maar gekozen voor de optie om Windows te gaan upgraden via instellingen -> Onderdelen toevoegen. Dat werkte wel en ook dat was snel gebeurt. Denk dat de upgrade klaar was in 15min. Een uur later waren alle updates voor Windows gedaan, het een en ander aan meegeleverde software verwijderd en een volledige versie van Office 2013 geďnstalleerd. Vervolgens ben ik in totaal nog 3 tot 4 uur bezig geweest met andere software installeren zoals Visual Studio, Notepad++ en Android Studio.
Dell levert in deze laptop een 1TB HDD en na installatie van Windows 8.1 Pro en software had ik nog 843 GB beschikbaar. Er zijn verschillende partities aangemaakt door Windows zoals de standaard herstelpartitie en een partitie voor de UEFI.

Scherm
Het scherm van de Inspiron 15 is zonder twijfel een van de mooiste schermen die ik ooit heb gezien. De helderheid is goed. De kleuren zijn fel wat zeker positief is naar mijn menig. Omdat het om een QHD scherm gaat staat Windows standaard geschaald. Ik ben zelf nog een beetje aan het experimenteren wat nu precies voor mij het fijnste is maar hij staat nu op 125% en dat bevalt me redelijk goed.

Het scherm is ook voorzien van een touch tot 10 vingers tegelijk. Het scherm reageert goed zoals ook wel te verwachten mag zijn. Ik weet niet of ik het heel vaak zal gaan gebruiken maar heb tijdens het proberen toch wel gemerkt dat iets aantikken met je vinger wat sneller gaat dan er met de muis heen navigeren dus misschien dat ik het toch wel vaker zal gaan gebruiken dan dat ik nu denk.
Het scherm heeft verder nog wel 1 nadeel en dat is dat er een glazenplaat voor zit wat ervoor zorgt dat het geheel best wel eens kan spiegelen zoals je hieronder op de foto kunt zien. Het scherm heeft een heel klein beetje last van backlight bleeding aan de onderste rand van het scherm maar dit is maar heel minimaal, ik heb er geen last van.

Webcam
De Inspiron 15 wordt natuurlijk ook geleverd met een ingebouwde webcam in de boven rand van het scherm. Bij mijn oude laptop had je een schuifje wat voor de webcam kan schuiven. De Inspiron heeft dat niet wat naar mijn menig niet erg vind. Ook denk ik dat als er wel een schuifje of iets dergelijks had gezeten het afbreuk had gedaan aan het design van de Inspiron. De kwaliteit van de webcam is goed, niks speciaals. Foto’s zijn duidelijk en het beeld is ook duidelijk. Meer weet ik niet te zeggen over de webcam dus dit was maar een kort hoofdstuk :9

Toetsenbord
Het toetsenbord van de Inspiron is niet erg groot. Er is veel ruimte naast het toetsenbord. Dell had het nog best een paar centimeter breder kunnen maken waardoor de toetsen misschien wat groter hadden kunnen zijn of er een numpad langs kunnen maken. Aangezien ze dit dus niet hebben gedaan oogt het toetsenbord dus erg klein en heeft de laptop veel loze ruimte.

De toetsen zijn een beetje glad maar typen erg fijn. Ik weet niet precies hoe ik het moet vertellen maar de toetsen zijn een beetje zwaar, je hebt echt het gevoel dat je iets indrukt. Het toetsenbord reageert verder goed. Wel één ding waar ik aan moest wennen waren de FN-functie toetsen. Ik ben gewend om de FN + functietoets in te moeten drukken maar bij de Inspiron 15 7548 (en meerdere modellen heb ik gelezen) is het niet nodig om de FN toets in te drukken. Als je F1, F2, F3, enz. wilt gebruiken moet je wel de FN toets indrukken. Dit kun je aanpassen door ESC + FN in te drukken. Of ik het zo laat zoals het standaard staat weet ik nog niet. Ik gebruik de functietoetsen regelmatig maar ik gebruik de F-toetsen ook met regelmaat dus dat wordt nog even kijken wat ik nu het fijnste vind.

Verder heeft het toetsenbord nog backlight. Je kunt het op 3 standen zetten, namelijk: uit, zwak en sterk. Nu moet je van de stand sterk niet verwachten dat je het 's avonds of 's nachts kunt gebruiken als leeslamp om een boek te lezen maar meer dat je kunt zien welke toets je indrukt. Bij de stand zwak is de backlight iets minder sterk. Als je backlight aan hebt staan dan staat het niet altijd aan. Klinkt misschien wel raar en dat zal wel aan mijn verwoording liggen maar op het moment dat je begint met typen gaat het backlight aan en als je stopt met typen dan gaat het na een paar seconden weer uit. Als je dan weer begint met typen gaat de backlight weer branden.

Touchpad
De touchpad werkt erg goed, misschien zelfs een beetje te goed. Ik heb een paar keer gehad dat ik iets opzocht op google en dat ik met mijn vinger op het touchpad had en over de links heen aan het gaan was om te kijken welke link mij goed leek en dat ik mijn vinger verschoof en dat dan de link werd geladen waar ik op dat moment met de muis overheen ging. Het is even wennen dat het touchpad zo gevoelig is maar ik heb er niet meer zo'n last van.

Het touchpad bestaat uit één geheel. er zijn geen echte linker- en rechtermuisknop. Als je wilt klikken met een linker- of rechtermuisknop moet je gewoon de linker- of rechteronderhoek indrukken. Je kunt als je dat gewend bent ook meer in het midden van het onderste deel van de touchpad klikken want dat is helemaal muisknop. In het midden van het onderste gedeelte staat wel een witte streep zodat je wel weet waar de linkmuisknop eindigt en de rechter begint. Het geeft ook aan tot hoe hoog de linker- en rechtermuisknop lopen. Misschien is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel en dat zou kunnen want vind het een beetje lastig om het uit te leggen. Hopelijk snappen jullie het wel met behulp van de foto’s.

Software
Standaard wordt Windows 8.1 op de laptop klaargezet met gratis 12-maanden McAfee Live Safe Consumer abonnement, een proefversie van Office 2013 en een paar software dingen van Dell zelf zoals een registratie programma en verschillende update programma's en back-up en recovery software. Na dat ik zelf een upgrade naar Windows 8.1 Pro heb gedaan ben ik begonnen aan het verwijderen van McAfee en een paar programma's van Dell die ik toch niet ga gebruiken. Ook stond er Dropbox al op geďnstalleerd wat ik ook weer verwijderd heb want dat gebruik ik bijna niet meer. Van Office heb ik ook een upgrade uitgevoerd naar een volledige versie want ik heb daar een key voor.

Naast de meegeleverde software zijn er ook een paar apps al geďnstalleerd zoals Flipboard, Kindle en Amazon. Deze heb ik ook verwijderd.

Batterij
De batterij is naar mijn menig goed. Ik heb de installatie van Windows, de upgrade van Windows, de updates, het verwijderen en installeren van software waar ik ongeveer 4 á 5 uur mee bezig ben geweest geen oplader gebruikt. Aangezien dit toch wel wat dingen zijn waar een batterij snel aan leeg loopt vind ik het niet slecht. Ik weet niet of ik nog een echte batterij test ga uitvoeren maar ik gok dat de batterij met normaal gebruik wel zo'n 6 á 7 uur volhoudt zonder oplader.

Dell levert nog software mee waar je verschillende dingen kan instellen over het verbruikt van de batterij. Je kunt er ook de gezondheid van je batterij zien. Het programma zorgt er ook voor dat de batterij zo lang mogelijk leven heeft. Hoe dit precies gedaan wordt weet ik niet.

Warmte
De Inspiron wordt bij gebruik niet heel erg warm. Er zit een goede ventilator in die je ook duidelijk hoort als die aanstaat. De laptop zelf wordt niet warm bij langdurig gebruik of zwaar gebruik. Wat wel vervelend kan zijn is dat je warme benen krijgt als je de laptop op je schoot houdt. De ventilatie gaten zitten namelijk aan de onderkant. Het wordt niet heel erg heet maar het wordt wel warmer. In de winter zal niemand dat erg vinden maar in de zomer kan dit wel eens als vervelend gevonden worden. Ik zelf heb er niet zo'n last van want ik heb 95% procent van de tijd dat ik de Inspiron gebruik een bureau voor me staan waar ik dan de laptop opzet.

Geluid
De Inspiron heeft 2 kleine speakers. Het geluid van deze speakers komt vanaf de onderkant van de laptop. De onderkant ja. Hoewel ik het vaker gezien heb dat fabrikanten de speakers aan de onderkant van hun laptop's bouwen blijf ik het een raar iets vinden. Maar goed, de speakers van de Inspiron geven niet een geweldig geluid en erg hard zijn ze ook niet. Van mijn vorige laptop ben ik gewend om het volume wel eens op 40 te zetten om de muziek al best hard uit de speakers te laten komen. Wil ik met de Inspiron de zelfde geluidsproductie halen moet ik ze toch zeker al op 50 zetten. Nu ben ik misschien wat verwend geraakt door mijn oude laptop want ik heb verschillende keren gehoord van mensen dat mijn laptop goed geluid had voor een laptop.

Ik wil nu niet zeggen dat het geluid van de Inspiron slecht is want dat is het niet. De speakers gaan misschien niet zo hard maar omdat de speakers aan de onderkant van de laptop zitten wordt het geluid weerkaatst op het bureau wat ervoor zorgt dat het toch wel wat meer geluid geeft. Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met je telefoon in een Pringles doos doen. Het geeft een boost of iets aan het geluid omdat het weerkaatst wordt. Overigens heb ik geen idee of dat mijn vergelijking klopt want ik heb daar verder totaal geen verstand van.

Dus nogmaals de speakers zijn niet slecht het geeft een prima geluid. Voor het afspelen van muziek en films is het goed genoeg. Het geluid kan misschien niet zo hard naar mijn mening maar ook dat is goed genoeg. Om het wat duidelijker te maken geef ik de speakers van de Inspiron op een schaal van 1 tot 10 waar 1 het slechtste is en 10 het beste een ... 6,5 ... misschien een 7,0.

Benchmarks
Ik heb 2x een benchmark met gfxbench gedraait. 1x voor de CPU en 1x voor de GPU. Ook heb ik nog Cinebench R15 laten draaien. De scores die daarbij gehaald zijn vinden jullie hieronder. Jullie zullen zelf je conclusie eruit moeten halen want ik heb vrij weining verstand van GPU's.

GFX Bench CPU:

GFX Bench GPU:

Cinebench R15 CPU:

Cinebench R15 GPU:

Overig
De versie van de Dell Inspiron 15 7548 die ik heb gekocht heeft een 1TB HDD. Het liefste wou ik een SSD erin hebben maar dan zou ik dus ¤150 meer moeten betalen dus ik heb ervoor gekozen om voor deze versie te gaan en zelf een SSD in te gaan bouwen. Ik ga er binnenkort een Crucial MX100 256GB SSD inzetten voor de prijs van rond de ¤100. Als de SSD is ingebouwd heb ik dus door ¤150 euro te besparen op de laptop bij Dell zelf voor ¤100 een SSD gekocht. Een besparing van ¤50 en je hebt er dan een externe HDD van 1TB bij (HDD die je uit de laptop haalt) als je er voor ongeveer ¤20 een HDD behuizing voor koopt. Dus dan wordt de totale winst ¤30 en een 1TB externe HDD. Misschien een kleine besparing maar toch. Overigens zoals je misschien gemerkt hebt, ik heb de SSD er nog niet ingebouwd dit omdat ik er geen haast mee heb, maar dit ga ik wel binnen 3 maanden doen :9

Omdat de Inspiron 15 7548 geen LAN aansluiting heeft heb ik er nog een Netwerk Adapter van Lenovo gekocht voor ¤20 bij de 4Launch. Dit omdat bij mij thuis de wifi niet al te best is en op de kabel wel (een nieuwe router komt binnenkort want de huidige is heel erg aan vervanging toe). Verder weet ik ook niet hoe de wifi verbinding is op de school van mijn volgende opleiding die ik in september start maar de ervaring die ik heb gedaan op mijn huidige opleiding mij heeft geleerd dat dat best wel eens heel erg slecht kan zijn.

Verder heeft de Inspiron alleen een HDMI aansluiting om een extern scherm of iets dergelijks op aan te sluiten dus is het misschien wel handig om een convertor kabel of blok te kopen als je denkt dat alleen een HDMI aansluiting niet goed genoeg is. Deze kabels of blokken kun je al vanaf ¤10 kopen zag ik na een snelle zoek actie op Google. Misschien kun je het dus nog wel goedkoper krijgen. Ik zelf weet niet of ik zo'n kabel of blok nodig heb dus ik wacht ermee tot ik weet dat ik er een nodig heb.

conclusie
De Dell Inspiron 15 7548 is een prachtige laptop. Hij is dun, licht en stevig gebouwd. Het toetsenbord had misschien wat groter gekund maar werkt fijn. Het scherm van de Inspirion is met zijn Ultra HD scherm van uitstekende kwaliteit. De kijkhoeken zijn goed en de kleuren op het scherm zijn erg mooi. Wat wel jammer is, is dat het scherm glanst. Het touchpad werkt ook prima en reageert goed, soms te goed.

De Inspiron heeft een goed processor aan boort en met zijn 16GB werkgeheugen zit je daar voorlopig ook wel goed mee. Waar je wel rekening moet houden is dat de Inspiron geen gaming laptop is en dat games op hun hoogste prestaties spelen hoogst waarschijnlijk een no go is.

Het vervangen van de HDD is ook geen probleem. Het verwijderen van de onderkant van de laptop kan zonder moeite los geschroefd worden en je kunt dan de HDD eruit halen en vervangen door een snellere HDD of een SSD. De accu kan ook vervangen worden mocht dat nodig zijn. Verder is er geen plek om nog een extra HDD of SSD in te bouwen.

Ik hoop jullie met deze review voldoende geďnformeerd te hebben en als jullie nog op en aanmerkingen hebben zijn die welkom.

Review geschiedenis
- Afbeeldingen aangepast. Wat op mijn scherm kleine afbeeldingen waren, waren op een Ful HD scherm erg grote afbeeldingen. Nog even wennen aan het UHD scherm denk ik :+
- Afbeeldingen even tijdelijk weggehaald omdat ze niet correct weergegevn worden.
- Afbeeldingen zijn weer terug.
- Sommige afbeeldingen klikbaar gemaakt. (Ja alweer bezig geweest met de afbeeldingen maar dit was de laatste keer :9 )
- GFX Bench en Cinebench R15 benchmarks toegevoegd

Heb jij ook een Dell Inspiron 15 (7548)?

Prima review! Wel vind ik dat je erg veel tekst hebt getikt, en eigenlijk uiteindelijk niet al te veel 'nieuws' of interessants verteld over de laptop voor de toekomstige beslisser. Je hebt vooral je persoonlijke ervaring en emoties op papier gezet (leuk) maar uiteindelijk maar 40% over de laptop getikt :D

Voorbeeld:
Wat meer proberen met de interne GPU vs de radeon
Fotos van de reflectie vanuit bepaalde hoeken (buiten/binnen)
FHD scaling bekijken/proberen (en eventueel effect op battery life)
Meer objectieve informatie over de fan. Sommigen zeggen nl dat de laptop heel stil is, andere juist van niet.

Verder dus toch leuk om weer eens iets te lezen over het apparaatje!
Bedankt voor je tips. _/-\o_

Wat betreft over de fan. Hij is erg stil je hoort hem bijna niet. Soms slaat hij voor een paar seconden aan en dan hoor je hem wel heel erg goed maar dat komt ook waarschijnlijk omdat het van geen geluid naar veel geluid gaat waardoor het harder lijkt dan het eigenlijk is. Als de fan aangaat is hij bij mij nog nooit langer dan 5 seconden aangeweest(benchmarks daarbuiten gelaten natuurlijk).
euh ... fan erg stil ? Als je doof bent dan toch zeker ? De fan produceert een heel luid geluid en slaat veelvuldig aan, zelfs met normale taken...
Bij mij is dat toch echt niet het geval. Hier gaat hij alleen maar aan als hij het echt zwaar heeft en zelfs dan staat hij maar voor een paar seconden aan.
Van de fn+ F-key kan je normaal gezien aanpassen in de BIOS, althans bij mijn inspiron 17 7720. Verder mooie en uitgebreide review!
Ik zit nu precies in dezelfde situatie. Exact het zelfde behalve het kopen want dat moet ik nog doen.
Ik kon maar geen beslissing nemen tussen de MSI GS70/GE70/GP70, Lenovo Y50-70 en Toshiba Qosmio series. Ik bekeek net een paar uur de website en ik zag de aanbieding. Ik hoopte al op een 4k scherm met aanraakfunctie. Het is het geld absoluut waard. Alleen vind ik persoonlijk wel jammer dat er geen optische drive in zit en die extern moet aansluiten (en nog moet aanschaffen). Het zelfde geldt voor de ethernetaansluiting. Dan heb ik nog redelijk goed internet... Het kan lastig zijn als ik weer naar een hacklab ga waar de internet crappy is. Door de review heb ik meer inzicht in de laptop kunnen krijgen en een beslissing kunnen maken. Dit wordt het! :)