Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 2.0 geluid - Bekijk alle specificaties

Focusrite Scarlett 2i2 Review

echtwaarisdatzo 12 april 2015, 2.336 views

Focusrite Scarlett 2i2

Een prima geluidskaart voor de budget studio. Wil je echter high-end koptelefoons gebruiken of DJ'en, dan is deze geluidskaart niet voor jouw bedoeld. Gebruik je ze net als ik met een setje monitor speakers, en neem je graag audio op. Dan is het absoluut een aanrader!

Pluspunten

• Opname mogelijkheden zijn uitstekend
  • Uiterlijk (Red brushed metallic)
  • Geluidskwaliteit zoals het hoort

Minpunten

• Knopjes zijn wat fragiel, plastic
  • Bijhorende drivers zijn matig
  • Niet geschikt voor DJ werk

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 2
CPU-belasting Score: 4
Echt een prima geluidskaart, wel bedoeld voor geluidsbewerking. Je kunt twee maal een microfoon of gitaar aansluiten, met de direct monitor functie sla je de PC over en luister je direct naar je gitaar of microfoon. De opname kwaliteit is verrassend zuiver, dus je hoort elk foutje of valse noot echt prima :P

In Ableton live zit ik nog met 13ms latency, na de audio buffer naar 1 ms ingesteld te hebben. Dit is nog wat hoog, maar heb na google geraadpleegd te hebben geconcludeerd dat het niet veel lager gaat zonder in te leveren op audio kwaliteit of een veel prijzigere geluidskaart te kopen. Daarbij heb je overigens nog geen garantie op lagere latency.

De geluidkwaliteit is prima, mijn monitor speakers (mackie MR5) klinken zoals het hoort. Werk je veel met igh-end koptelefoons dan mis je waarschijnlijk wat volume of zelfs kwaliteit. Of als je graag plaatjes draait als DJ, dan kun je beter verder zoeken naar een andere geluidskaart.
Nogmaals in gebruik met monitor speakers, helemaal top en ook de wat meer "standaard" koptelefoons zullen het prima doen.

Een echte bang for buck budget studio geluidskaart!

Heb jij ook een Focusrite Scarlett 2i2?

Heb deze ook een jaartje in gebruik, onderschrijf je review helemaal. Voor dat geld prima mogelijkheden/prestaties!
Draai hem op 96khz als je minder latency wil. Die 13ms round-trip komt door een interne fixed USB buffer. Zodra je hem op 96khz zet is die buffer nog steeds hetzelfde in samples, maar dus korter in tijd. Ik heb hem met een round-trip tester naar +/- 8ms gekregen. Maar je moet dan wel in 96khz willen werken...

Headphone output heb ik hier geen kwaliteits-ergenissen mee gehad, absoluut niet zelfs. Alleen ze zullen idd niet de power hebben om > +/- 100 ohms goed aan te sturen.

Het is wel de vreemde eend in de berg van Focusrite. De 2i4 kwam er al erg snel achterna welke niet heel veel meer bied (op de 4 outs dan) maar wel dingen fixed zoals de veel-te-gevoelige instrument inputs (zelfs passieve gitaar pickups doen niks anders dan clippen met de gain op 0, maximum input level van de instrument-ins is veel te laag) en daarna kwam de scarlett solo voor mensen die nog meer naar de budget kant willen (met maar 1 combi-input, maar dus wel het nieuwere design / revisie van binnen in).

Ik heb met de drivers voor de rest geen gekke dingen meegemaakt, draaide best netjes zelfs... zolang je met ASIO werkt. De DirectSound drivers praten alleen in 16bit wat beetje jammer is (aangezien ASIO wel in 24bit werkt). Maar als je in Windows je DirectSound default-output op dezelfde samplerate zet als je ASIO werk / DAW, dan gaat het sharen ook gewoon netjes. Ik kan gewoon spelletjes starten terwijl mij DAW nog draait en aan het spelen is bijvoorbeeld (waarom je zoiets zou willen heb ik nooit begrepen, heb het nooit erg gevonden dat mijn DAW exclusief de audio pakt. Het is niet alsof ik wil dat Youtube geluid blijft maken dan of zo).

In mijn mening valt het dus beetje onder 'you get what you pay for' maar het is zeker niet slecht wat je krijgt. Input en output duidelijk helderder dan goedkope gitaar-input rommel bijvoorbeeld (Line 6 GX-2, Behringer guitar link of nog goedkoper spul) maar persoonlijk zou ik het of bij 1-input spullen houden die nog goedkoper zijn, of gelijk maar beter en duurder halen omdat er een moment komt dat je er toch naar gaat upgraden.

(Ik ben zelf beetje bij beetje door 4 audio interfaces heen gegaan, ik had beter in 1x mijn uiteindelijke keuze kunnen halen :P).