Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

Tim SchuhmacherTestpanel 11 april 2015, laatste update op 14 april 2015, 7.914 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

Met de S6 Edge heeft Samsung een erg mooi toestel gemaakt. Het scherm is fantastich mooi en de afgeronde rand is stijlvol. Ik twijfel wel of het de meerprijs waard is.

Pluspunten

• Design
  • Scherm
  • Vingerafdrukscanner
  • Batterijduur

Minpunten

• Hoge meerprijs voor de Edge tov de normale S6
  • Edge software features zijn niet echt goed

Update 14-04-2015: compatible NFC cips toegevoegd

Iets meer dan twee weken geleden was er een preview-event van de Samsung Galaxy S6 telefoon in het pand van Tweakers. Zestig mensen waren uitgenodigd om dat bij te wonen. Van de bezoekers werden tien uitgekozen om het toestel thuis uit te proberen, het testpanel. Dit werd bepaald aan de hand van je eerder ingestuurde motivatie of de quiz op de avond zelf. Uiteindelijk mocht ik het toestel dus ook thuis uit gaan testen! Ik had zelf een Galaxy S3 die hoog nodig (ten minste dat denk je dan) aan vervanging toe was. Ik was wel benieuwd hoe een modern en sneller toestel met een groter scherm extra gemak zou bieden in combinatie met de domatica die ik thuis heb.

Ik ben zelf niet zo van de exacte specificaties. En samen met de andere reviews en de informatie van Tweakers kun je dat elders wel bekijken.

Het ontwerp, bouwkwaliteit en afwerking

Ten opzichte van alle eerdere telefoons in de Galaxy-serie is Samsung een hele andere richting op gegaan met het ontwerp. Voorheen werd er veel plastic gebruikt en dat oogde gauw goedkoop. Het toestel is nu van aluminium rondom met glas voor en achter. De Edge-versie heeft ten opzichte van de normale S6 een bijzonder vormgegeven scherm. Langs de linker- en rechterkant is die namelijk afgerond. Dat ziet er, vind ik, erg fraai uit. Hij oogt slank daardoor. De kleur zwart vond ik vaak wat standaard bij de vorige telefoons, maar nu is het stijlvol. Ik denk dat het komt door dat het onder een bepaalde kijkhoek een diepblauwe kleur heeft. Dus dit keer geen standaard zwart (ok het heet dan ook Black Sapphire). Blue Topaz & de Green Emerald lijken me eigenlijk nog wel wat mooier. In het zwart zie je de keurmerken en dergelijke op de achterkant nagenoeg niet. Die doen afbreuk aan het ontwerp bij de lichtere kleuren.

Dit is dus de eerste telefoon die niet van plastic is gemaakt, ik hoop niet dat dat betekent dat met het nieuwe productieproces kinderziektes meegekomen zijn. De lage yield van het scherm geeft wel aan dat het lastig te produceren is. De tijd zal het leren. En de plastic voorgangers konden redelijk tegen een stootje. Daar moet de S6 zich ook nog bewijzen. Doe je ding, Gorilla Glass!

(Klik voor groot)

De telefoon voelt zeer degelijk in elkaar gezet. De cameralens steekt wel redelijk uit en daar ligt de telefoon dan ook op te rusten als je hem neer legt. Dat lijkt me een plek waar krasjes gaan ontstaan. Aan de andere kant vind ik het weer zonde om hem permanent in een hoesje te houden. Hij moet gezien worden! De vier drukknoppen (2x volume, stand-by en de home-knop) voelen niet fragiel aan. Door de afgeronde schermrand voelt de zijkant, wanneer je hem omklemt, wat scherp aan, maar dit went gauw.

Gebruikersgemak

Door het afgeronde scherm raak je misschien net wat eerder met je hand het scherm aan en kun je ongewild ergens op drukken. Bij gewoon alledaags gebruik heb ik dat nog nooit gehad. Maar dat gebeurd dan nog wel eens wanneer ik liggend het toestel gebruik. Dat komt natuurlijk omdat ik de telefoon dan net iets meer moet omklemmen om te voorkomen dat hij valt. Maar goed, ik vind het geen groot probleem.

De home-knop is ook een vingerafdrukscanner. Hiermee is de S6 snel te ontgrendelen. Veel handiger dan telkens een pincode invoeren. Ik heb wel gemerkt dat het niet werkt met vingers die door water geribbeld zijn :-) Drama! Handig dat je meerdere vingers kunt gebruiken voor het unlocken. Want als hij op tafel ligt is je duim minder handig te gebruiken dan wanneer je hem in je hand bedient.

Ik denk dat ik nog wel moet wennen aan de apart gevormde oordopjes. Het voelt alsof ze vrij los zitten. Maar dat moet ik nog beter ervaren.

Camera

Door twee keer kort achter elkaar op de home-knop te drukken wordt de camera direct actief, zelfs als de telefoon gelockt is. Je kunt erg snel een foto nemen. Dat is een goede keuze van Samsung. Ik plaatste nog wel foto’s op Facebook, maar dat werd een beetje beschamend naast wat ik van anderen dan zag. De kwaliteit is echt stukken beter. Door de review heen staan wat voorbeelden, en die linken door naar de originele onbewerkte foto’s zoals ze uit de camera gekomen zijn.

Accu

Sinds ik de S6 heb, gebruik ik niet meer de Facebook app (notoire batterijverbruiker) maar heb daarvoor in de plaats wel Google Now (Cards?) geactiveerd samen met locatievoorzieningen. Ik ben zeer tevreden over de batterij. Een eerdere poging op mijn S3 om met Google Now te werken heb ik na een paar dagen toen gestaakt, omdat ik toen niet een normale dag op een lading kon doen. Nu lukt dat prima. En niet eens net. De batterij houdt het ruim vol. Overigens game ik niet, of kijk ik veel video.

De batterij is inderdaad helemaal vol in ongeveer 80 minuten met de meegeleverde lader. Zeer vlot dus!
(Telefoon is nog aan het opstarten, vandaar het uitroeptekentje)

Geheugen

Het geheugen is niet uitbreidbaar. In eerste instantie dacht ik dat 32Gb voldoende voor mij zou zijn. Maar ik ben daar wel wat over gaan twijfelen. Ik had er niet bij stil gestaan dat een normale foto niet meer 1-2Mb groot is, maar eerder 5-8mb. Dat is nog wel een verschil! De tijd zal het leren. Foto’s worden al automatisch geŘpload naar de cloud, maar ik zal oude foto’s dus dan waarschijnlijk ook moeten gaan verwijderen. Dan is het jammer dat de standaard Gallery app van Samsung niet kan verbinden met cloud-diensten om de van het toestel verwijderde foto’s toch te bekijken. Enter QuickPic.

Scherm & Edge-features

Het scherm is erg mooi. Er komt zeer veel licht vanaf in de helderste stand. Standaard heb ik hem ingesteld op ongeveer 25-30%. Binnenshuis is dat meer dan voldoende. Buiten in de zon is het hoogste stand handig. Dus ook dan is het scherm prima te bekijken. Langs de afgeronde randen is er een licht kleurverandering merkbaar. Logisch en niet storend. En ideaal is de laagste helderheid voor ‘s nachts, no more Sunglasses at Night.

De Edge heeft wat specifieke features gekregen om er notificaties en de datum & tijd op de tonen. Verder kan de rand oplichten wanneer je telefoon op de kop hebt liggen in de kleur van enkele gekoppelde contactpersonen. Eigenlijk zie ik het nut van die laatste optie niet zo. Dan moet je geregeld in de situatie komen dat je door net 1 van die personen gebeld wordt op momenten dat je eigenlijk niet maar misschien toch ook wel wilt opnemen. Nou ja.

De klok op de rand lijkt ook een aardig idee, maar het aparte daarmee is dat de rest van het scherm dan niet uitstaat, maar heel lichtgrijs is. Als klok ‘s nachts naast je bed, is dat gauw een baken van licht. Had ik al geschreven dat het scherm mooi was?

Touchwiz & thema’s

Er wordt best wat gemopperd op de grafische schil van Samsung, Touchwiz. Qua kleuren vind ik het er wel ok uit zien. Ik ben daar niet zo uitgesproken over. Ik vind het jammer dat met sommige keuzes van Samsung inconsistentie is ge´ntroduceerd. Het hamburgmenu (de 3 boven elkaar liggende streepjes / stipjes) hebben ze vervangen door ‘More’. Terwijl, volgens mij, het menu-icoontje al aardig ingeburgerd is geraakt. (ha ingeburgerd hamburgermenu).

Het is mogelijk om met thema’s je telefoon een andere look te geven. Het aanbod nu is nog wat karig, waarbij de twee andere thema’s wel wat kinderachtig zijn. Maar daar schijnt verandering in te komen

Stabiliteit, betrouwbaarheid & bereik

Wat betreft wifi wordt er snel verbinding gemaakt met mijn router en is de verbinding snel en constant. Geen problemen hiermee ervaren dus.

Via Pushbullet krijg ik de notificaties van mijn telefoon ook als popup op mijn desktop te zien. In de twee weken heb ik nu een paar keer gezien dat de verbinding met Hollandnieuwe verloren was en dat alleen noodoproepen mogelijk waren. Maar keek ik dan op mijn telefoon dan werd er op dat moment direct weer verbinding met de provider gemaakt. Ik weet niet ze goed of dit een echt probleem is. Ik heb niets vernomen van bellers dat ik moeilijk bereikbaar was of dat mijn eigen verbinding tijdens het bellen verbroken werd.

Ook heb ik geen crashende apps of Android ervaren.

En op verzoek heb ik de AnTuTu benchmark gedraaid.

De Samsung Galaxy S6 staat voor 700,- in de pricewatch en de Edge voor ongeveer 150,- meer. Het scherm maakt de Edge echt een stuk mooier, maar ik weet niet of dat het extra geld waard is. De specifieke software features voor de Edge in ieder geval niet. 700,- is nog steeds veel geld, maar ik meen dat ik dat destijds ook voor de S3 heb betaald. En die heb ik drie jaar gebruikt. Dus dat vind ik het wel waard.

Domotica

Thuis kan ik al mijn verlichting met behulp van een webinterface of app bedienen. Hiervoor maak ik gebruik van een Vera Lite z-wave controller. Naast de verlichting kan ik ook de gordijnen er mee openen en sluiten of de thermostaat bedienen. Het bedienen kan vanaf mijn pc of iPad, maar het meest gebruik ik toch mijn telefoon. Naast het simpel schakelen van de lampen of het open en sluiten van de gordijnen kun je ook scenes maken, bv thuiskomen of vertrekken en daar acties aan koppelen. Dit allemaal is een aardige samenspel met verschillende apps (Llama, Tasker, AutoVoice, AutHomationHD, Nest, Trigger, Notify My Android) en mijn server en Vera Lite waarbij het prettig is dat dat betrouwbaar en snel werkt.

Het ontgrendelen van de telefoon met mijn vingerafdruk gaat nu opmerkelijk sneller ten op zichte van een pincode invoeren. Dus dat is een mooie verbetering.

Verder heb ik scenes gekoppeld aan het verbinden of verbreken van de wifi verbinding. Verbind mijn telefoon met mijn router, en was ik daarvoor minstens een paar minuten niet verbonden, dan kom ik blijkbaar weer thuis. Is het avond, dan kunnen dus de lichten in huis automatisch aan gaan. Zo kom ik nooit in een donker huis aan. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de scene snel geactiveerd wordt. Dus dat de verbinding op straat al gemaakt wordt, nog voordat ik de deur open. Met mijn oude telefoon was dat niet altijd het geval. Nu lijkt dat altijd goed te gaan.

Jammer is dat mijn oude NFC stickers waar de oude S3 wel mee werkte (Mifare S50 FM08 chip) nu niet meer ondersteund worden. Inmiddels heb ik van Samsung gemaild gekregen dat ze zelf succesvol TecTiles NFC tags met de volgende chips hebben getest:
  • NXP MIFARE DESFire EV1 tag – Type 4
  • NXP NTAG203(F) tag – Type 2
En wat een verrassing voor me was, was dat er een ingebouwde IR Blaster in de telefoon zit. Met de meegeleverde Peel Smart Remote app werden mijn televisie, setup box en versterker herkend. Dus nu kan ik die ook nog met mijn telefoon bedienen, althans de basisfuncties als kanalen wisselen, volume en in- en uitschakelen.

Ik ben op dit moment nog aan het experimenteren met Tasker en AutoVoice om met gesproken commando’s alles aan te sturen. Dit kan gecombineerd worden met het commando ‘Ok Google’ en zelfs vanaf het lockscreen. Zo is ontgrendelen niet eens meer nodig. Veel belovend!

De domotica-gerelateerde voordelen zijn misschien niet allemaal toe te dichten aan de S6 specifiek, maar ook aan de nieuwste versie van Android. Maar al met al is het allemaal weer een stukje makkelijker geworden.

(Klik voor groot)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

De kleur weergave in de foto's ziet er echt goed uit.. Heb je hiervoor veel moeten bewerken? En heb je ze bewerkt met software van de samsung zelf of met een programma op de computer?
Ik heb niets bewerkt!
Mijn excuse! Door deze zin dacht ik dat je foto's in de review bewerkt waren en die van de link onbewerkt :D ( Net wakker draai nachtdiensten )
Mooie review!

Mag ik vragen hoe jij het toestel in de hand vind liggen? En dan vooral na langere tijd vasthouden of steviger vasthouden als je ermee over straat loopt bijvoorbeeld.
Ik heb in The Phonehouse een replica/dummy in mijn hand gehad en vond het erg tegenvallen. De randen achterop waar de afwerking lijkt samen te komen voelt erg oncomfortabel en zelfs irriterend aan de huid. Het lijkt een soort van ruwe afwerking of gewoon omdat het scherm zo ontworpen is dat de achterkant hierdoor minder smooth kan worden afgerond zoals bij de S6 wel het geval is.

Ik vond het dusdanig irritant dat ik het toestel erdoor niet meer interessant achtte.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 12 april 2015 01:09]

Tsja, dat kan ik lastig voor jou bepalen. Ik bel niet zo lang dat stevig vast houden noodzakelijk is. En ik kan me voorstellen dat je dan toch af en toe even je hand verzet. Maar Inderdaad is de rand 'scherper' dan de normale s6. Ik kon er gauw aan wennen.
--verkeerde plek gereageerd, excuses, maandagochtend-perikelen ;)--

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 13 april 2015 14:03]

Fijne review die vooral over het gebruik gaat en niet over de technische mumbo-jumbo :) Misschien wat foto's toevoegen van de specifieke features die betrekking hebben op de rand? Dat is feitelijk het USP van deze telefoon natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Wom op 15 april 2015 09:15]

Dank, Ik had wel een foto van de rand gemaakt met een leentelefoon. Maar die waren niet goed gelukt.
Pracht toestel maar ik ga toch maar voor de S5 Plus, een opgevoerde S5 voor 435 euro. Ook bloedjesnel, grotere en verwisselbare accu, microSD, waterdicht.
meegeleverd lader
Meegeleverde :)