Specificaties Mini-pc / HTPC met Cel 2957U en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Revo One RL85 SYUEH.002 Review

CopyCatz 11 april 2015, laatste update op 9 juli 2015, 5.867 views

Acer Revo One RL85 SYUEH.002

Stijlvolle mini pc geschikt als mediacenter of nas device. Heb deze ingezet als nas device met een extra 2 TB harddisk naast de al ingebouwde SSHD, de celeron versie was daarvoor voldoende. Deze uitvoering wordt helaas maar met 2 sata poorten geleverd, er zitten verder ook geen accessoires bij.

Pluspunten

• Snelheid
  • Afmetingen
  • Design

Minpunten

• Derde HD sata poort niet aanwezig

Features Score: 3
Als verzamelaar van mini pctjes had ik de Revo One al een tijdje op het oog. Een paar dagen geleden kwam de celeron uitvoering op amazon.de beschikbaar voor 269 euro (in NL vanaf 349) dus de bestelling was snel geplaatst ;)

De One arriveert stevig verpakt in een overmatige hoeveelheid plastic, maar dat zorgt er wel voor dat ie in al zijn glimmende glorie op tafel staat uiteindelijk. Over het witte uiterlijk valt te twisten, maar ik vind 'm zeer strak ogen. Een zwarte variant komt later op de markt. In alle reviews en specs op internet was het me een beetje onduidelijk wat er nu eigenlijk in de celeron versie aanwezig was. Helaas geen input devices (geen remote of kb/muis set) maar dat maakt niet uit aangezien ie als storage server dienst gaat doen.

Wat wel een tegenvaller was is dat de derde sata poort fysiek niet aanwezig is. Om de One te openen druk je aan de onderkant een knop in waardoor de kap verwijderd kan worden. Je kijkt dan naar een zwart binnenwerk, wat aan een sata-extensie-bodemplaat vast zit met 4 schroefjes. Na deze losgemaakt te hebben kan het geheel uit de bodem en blijft de sata plaat achter (foto 3). SATA2 is niet op de print gesoldeerd, de vraag is of dit nog te realiseren valt waardoor een derde disk kan worden geplaatst.

Het binnenwerk kan losgeschroefd worden, aan de onderzijde moet een fragiel stukje metaal (foto 4) aan een kant worden losgeschroeft zodat de zaak los kan. Je kunt dan ook de SSHD die zich binnenin bevindt vervangen, en tevens de wifi card en het geheugen (4 gig). De wifi card heeft ook een eigen klepje aan de zijkant om er makkelijker bij te kunnen (foto 2).

Alhoewel het plan was om er 3x2 TB in te stoppen gaat dat momenteel helaas niet met de celeron uitvoering. Momenteel draai ik de standaard 1 TB SSHD die vlot opstart dankzij de 8 gig ssd cache, samen met een 2TB disk uit een externe seagate drive. Let op dat de 1,5 cm drives niet in de Revo One passen, alleen de 97mm varianten.

De afwerking is erg strak, aan de bovenzijde leds voor netwerk en de 2 of 3 drives, en een poort voor de cardreader. Aan de voorkant schijnt een witte power led op de tafel. De meegeleverde adapter heeft een mooi klein formaat en ziet er ook goed uit. Aan de achterzijde 2x USB 2.0, 2x USB 3.0, hdmi, displayport en gigabit lan, audio uitgang en een pc lock.

Na de eerste boot (bij mij in het duits vanwege amazon) blijkt Windows 8.1 (met bing) vergeven van de meuk; veel Acer bloatware maar ook reclame, games, ebay. etc. Het kost even wat werk om dit op te schonen maar niet zonder resultaat; in eerste instantie geeft het downloaden van de US language pack errors en wil niet installeren. Pas na het verwijderen van alle bloatware en de bijgeleverde McAfee trial kan ik Windows uiteindelijk omzetten naar Engels. Resultaat is een cleane, engelse windows op een klein vlot machientje voor zo'n 80 euro minder dan in Nederland. Ik ben tevreden, nu is het wachten op de hardware mods voor sata (hopelijk).

Update 20/4: er begint een spare part ACER BOARD RL85-DC SATA op te duiken, nog geen images van maar hopelijk is dit een board met de extra port. Gaat voor rond de 20 euro...

Update 20/5: 55.SYUD5.001 ontvangen maar heeft helaas ook geen derde sata poort..
Update 9/7: 55.SYYD5.001 is het correcte partnummer.

Heb jij ook een Acer Revo One RL85 SYUEH.002?

Hallo CopyCatz. Ook de i3 versie heeft maar 2 sata aansluitingen en dat is balen.
Van ACER BOARD RL85-DC SATA - 55.SYUD5.001 zie ik op bestelwebsites nergens foto's. Wel website gezien met foto van dit onderdeel met 3 sata aansluitingen.
Heb de review aangevuld, helaas heeft onderdeel 55.SYUD5.001 ook maar 2 poorten.. Ik vraag me af wat het correcte onderdeel moet zijn.
Ik heb het sata board in bestelling staan, bij de meeste leveranciers komt ie volgende week beschikbaar. Gokje van 30 euro, maar we zullen zien :)
Hoeveel lawaai maakt deze min pc (ik neem aan dat die niet passief gekoeld is)?
Zou ik dat als htpc kunnen gebruiken?
Is het mogelijk de RAM te upgraden naar 8 of 16GB? En als dat kan hoe moet dit bij dit model?
Beste CopyCatz,

is het ook gelukt om met het 55.SYYD5.001 board een 3e SATA drive aan te sluiten en werkend te krijgen op de Celeron uitvoering?
Volgens de specsheet van Intel ondersteunt deze Celeron, en ook de i3 maar 2 sata aansluitingen. Dus het bordje van de i5 met meer sata lanes toevoegen lijkt zinloos op de goedkope modellen.

zie http://ark.intel.com/prod...r-2957U-2M-Cache-1_40-GHz