Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

CarpentoTestpanel 10 april 2015, laatste update op 11 april 2015, 4.173 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

De S6 Edge is in een paar woorden te omschrijven: goed, prijzig en hip. Precies dt wat je van een topmodel kunt en mag verwachten. Is het alln rozengeur en maneschijn ? Nee: Samsung heeft bij het ontwerp een aantal concessies moeten doen en daarover kunnen de meningen verdeeld zijn.

Pluspunten

• Krachtig, supersnel
  • Een display van eenzame klasse
  • Uitstekende camera
  • Solide gebouwd

Minpunten

• Te hoge meerprijs van S6 Edge tegenover 'reguliere' S6
  • Geen mogelijkheid tot geheugenuitbreiding, modellen met meer geheugen zijn onevenredig veel duurder
  • Batterij niet te vervangen
  • USB-aansluiting is slechts USB 2.0
  • Ligt niet voor iedereen prettig in de hand door gebogen randen
  • Glazen achterzijde erg glad, glijdt snel weg
  • 3,5” mm jack op onhandige locatie

Deze review vloeit voort uit het Samsung Galaxy S6 Testpanel wat Tweakers in samenwerking met Samsung heeft georganiseerd. Ik was n van de 60 gelukkigen die aanwezig mochten zijn op deze avond (en n van de 59 gelukkigen die zonder autopech daadwerkelijk aankwamen ;) ). Vooraf was ons gevraagd een korte motivatie te schrijven waarom je vond dat jij de S6 nog eens twee weken langer zou mogen testen.

Op de avond zelf werden de zes mensen bekendgemaakt die op basis van hun motivatie aan deze mooie klus mochten beginnen en ik was daar n van (werd als zesde genoemd maar geen idee of daar nog conclusies aan te verbinden waren qua motivatie).
Zoals ergens in het forumtopic over deze actie aangegeven ga ik mijn motivatie gaandeweg de review gebruiken. In mijn motivatie heb ik een aantal vragen benoemd, nu is het tijd voor de antwoorden. Mijn motivatie begon als volgt:
De Android-versies hebben allemaal namen van zoetigheid meegekregen. In feite is dat wel treffend: voor een rechtgeaard Tweaker is een Android-toestel als een snoepwinkel waarin je je kunt uitleven qua instellingen, tweaks en aanpassingen.

Ik zou graag mijn review-ervaring weer uit het stof halen nadat ik alweer een aantal jaar geleden gestopt ben met het schrijven van hardware-reviews voor een inmiddels terziele gegane website (dat lag overigens niet aan mijn reviews ;) ). Ik heb het altijd een uitdaging gevonden om een potentiele koper een eerlijk beeld te geven van een stuk hardware, of dat nu een processorkoeler, een behuizing of in dit geval een potente smartphone betreft.

Uitpakparty

Als we de verpakking openen vinden we als eerste het toestel zelf, nog in een jasje van plastic. Verder levert Samsung een snellader mee, een in-ear headsetje, een tooltje om de simkaarttray los te maken en een en ander aan goedbedoeld papierwerk.

Uitpakparty
Uitpakparty - VerpakkingUitpakparty - Telefoon in verpakkingUitpakparty - Uitgepakt
Uitpakparty - OverviewUitpakparty - OpladerUitpakparty - USB-kabel
Uitpakparty - Sim toolUitpakparty - HeadsetUitpakparty - Papierwinkel

De oplader lijkt een standaard USB-lader maar is stiekem meer dan dat. Waar de USB-specificatie een voltage van 5 volt voorschrijft kan deze lader zonodig ook een hogere spanning uitspugen: 9 volt, bij 1,8 ampere. De oplader detecteert zelf of het aangesloten toestel hier mee overweg kan en past zich daar op aan. Zo heb je binnen twee uur de accu weer helemaal vol zitten.

Verder levert Samsung een headsetje mee van het in-ear-type. In de draad zit een drietal knopjes verwerkt voor respectievelijk volume verlagen, volume verhogen en opnemen/ophangen. De geluidskwaliteit is alleszins acceptabel maar verwacht er ook geen wonderen van.

Niet zo spannend maar wl belangrijk: een tooltje om de sim tray uit het toestel te kunnen halen. Nuja, dat zou met een paperclip in principe ook kunnen. De S6 en S6 Edge slikken beiden nano-simkaartjes.
Als laatste vinden we nog wat papierwerk in de verpakking: de Quick Start guide in twee talen (serieus, moet dat ?), een kattebelletje over garantie en een uitleg dat het toestel geactiveerd moet worden met een Europese simkaart vanwege de 'regional lock'. Het nut daarvan ontgaat me enigszins, ongetwijfeld is dit bedoeld om grijze import wat minder interessant te maken.

Design, Bouwkwaliteit en afwerking

Dat de S6 Edge een 'echte' Samsung is verloochent het toestel niet: de kenmerkende vormen van de eerdere toestellen in de Galaxy-reeks zijn ook hier weer duidelijk aanwezig. Uiteraard onderscheidt de S6 Edge zich door het gebogen scherm maar de verwantschap is treffend.

Design
Design - CameraDesign - OnderzijdeDesign - Rechterzijde
Design - BovenzijdeDesign - Linkerzijde

De ruggengraat van het toestel wordt gevormd door het aluminium frame, mat afgewerkt met een geslepen randje aan weerszijden. In dit frame zijn de hardwarematige knoppen ondergebracht. Aan de linkerzijde vinden we de twee volumeknoppen, rechts bevindt zich de powerbutton. Aan de bovenkant van het toestel zien we het traytje voor de nano-simkaart, de infraroodpoort en de tweede microfoon die gebruikt wordt voor ruisonderdrukking.

De koptelefoonaansluiting (in het vertrouwde formaat van 3,5 millimeter) vinden we aan de nderzijde van het toestel. Een keuze die mij niet zo bevalt want als je een koptelefoon ingeplugd hebt is het vasthouden van het toestel direct een stuk minder prettig. Dat vasthouden vraagt sowieso wat gewenning, door het gebogen scherm wat iets dieper ligt aan de zijkanten voel je een 'scherpe' rand. De S6 Edge voelt in de hand duidelijk anders dan andere toestellen. De scherpe rand heeft wel tot gevolg dat het toestel nog slanker 'aanvoelt' dan het daadwerkelijk ook is.

Een nadeel van de glazen achterzijde is dat deze behoorlijk glad is. Dat is geen bezwaar als je het toestel in de hand houdt maar bij het wegleggen moet je wel even opletten dat je het toestel vlak weglegt. Om geluidsoverlast door een trillende telefoon te voorkomen was ik al een tijdje gewend om mijn telefoon bovenop mijn portomonnee te leggen in plaats van direct op het werkblad van mijn bureau. Dat ging met de S4 prima, de S6 is simpelweg te glad en die glijdt er langzaam vanaf. In dit geval geen probleem maar de kans bestaat dus ook dat het toestel van andere oppervlakken af schuift en zo met iets te veel enthousiasme met de vloer kennismaakt. Overigens zou dit 'probleem' prima te verhelpen zijn met een cover naar keuze.

Ondanks dat het toestel zo slank is voelt het wel zeer solide aan. Wat je ook met je S6 uitspookt, speling voel je nergens, piepjes of kraakjes blinken uit in afwezigheid. Nergens vind je grote naden of kieren. Dit toestel zit in elkaar zoals je van een topmodel mag verwachten: gewoon heel goed.

Scherm

D blikvanger van de Galaxy S6 Edge is natuurlijk het scherm. Vooral de gebogen randen springen direct in het oog, zelfs als het scherm uitstaat. Met een resolutie van 2560x1440 op een scherm van 5,1 inch heeft het scherm een onovertroffen pixeldichtheid. Het resultaat mag er zijn: een haarscherp display waar de kleuren vanaf spatten.

Scherm
Scherm - 1Scherm - 2Scherm - 3

Het scherm van de S6 Edge is een amoled-scherm van Samsung en n van de veelgehoorde kritieken is dat de kleuren oververzadigd zijn bij dergelijke schermen. De S6 lijkt daarop geen uitzondering maar gelukkig heeft Samsung ook deze kritiek ter harte genomen: in het instellingen-menu is bij de S6 de keuze te maken voor diverse weergavestanden. Die weergavestanden zijn:
  • Aanpasbaar display
  • AMOLED-bioscoop
  • AMOLED-foto
  • Basis
De term 'Aanpasbaar display' lijkt wat ongelukkig gekozen. Het woord 'aanpasbaar' doet vermoeden dat de gebruiker met deze voorkeuze invloed heeft op het scherm, dat is niet zo: juist de telefoon bepaalt wat het beste is voor de weergave. Concreet merk je dit vooral in fel zonlicht: dan wordt de helderheid van het scherp af en toe fors opgeschroefd, hoger dan handmatig is in te stellen. De kleurechtheid is in dat geval minder maar de leesbaarheid van het scherm wordt wl flink beter.

De andere winst van dit scherm zit juist aan de andere kant van het spectrum: hoe donker kan het scherm ingesteld worden ? Het antwoord: behoorlijk donker. Zeker voor een middernachtelijke surfsessie of het versturen van een berichtje in het donker kan dat van pas komen.

Een ander voordeel van het scherm in de S6 Edge is dat het uitstekend leesbaar blijft als je het door een polaroid zonnebril bekijkt. Zeker in de auto, als het toestel gebruikt wordt voor navigatie of bijvoorbeeld Flitsmeister een prettige bijkomstigheid. Het scherm van de Galaxy S4 werd in deze situatie vlekkerig, de kleuren klopten niet meer en het scherm leek dan ook fors donkerder. Het scherm van de S6 blijft perfect afleesbaar.

Onder dit kopje past ook n van de vragen die ik in mijn motivatie heb meegenomen:
Hoe bevalt een toestel van 5" met een resolutie van een 60" TV ? Voegt de hoge PPI daadwerkelijk wat toe of vreet het vooral capaciteit van het toestel ? Wint Samsung de wedren qua schermen en hoeveel profiteert de consument er uiteindelijk nog van ?
Laten we dit alinea in drien hakken:
Hoe bevalt een toestel van 5" met een resolutie van een 60" TV ?
Het antwoord kan kort zijn: uitstekend. Het scherm is verbluffend scherp en zelfs de kleinste lettertjes blijven perfect leesbaar. Bijvoorbeeld bij de widget van S Planner is dat goed te merken: de beschrijvingen van afspraken blijven haarscherp, ondanks het feit dat de lettertjes nog geen vierkante millimeter per stuk groot zijn.

Al op de presentatieavond van Samsung viel me op dat het scherm van de S6 en S6 Edge scherper is dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Na een goede week gebruik weet je niet meer beter. Tenminste: tot je een ander toestel in handen gedrukt krijgt… Dan pas blijkt weer hoe fraai het scherm van de S6 is.
Niemand weet hoe de S6 gepresteerd zou hebben als er een scherm met lagere resolutie geplaatst was geworden. Naar alle waarschijnlijkheid had het vast nog wel sneller en soepeler gekund maar er is geen moment dat de keuze van Samsung tot ergernis leidt. Het toestel is snel, de beeldopbouw is altijd soepel. Zelfs met zware 3D-spellen blijft de S6 prima meedraaien.
De eerste vraag is geen uitgemaakte zaak maar het is veilig om te stellen dat Samsung met dit scherm absoluut in de top meedraait qua schermen. Het veelgehoorde argument dat de amoled-schermen van Samsung oververzadigd zijn snijdt geen hout meer: met de zelf te kiezen beeldscherminstellingen is het scherm naar wens aan te passen. De basisstand heb ik weinig gebruikt: dan lijken de kleuren erg flets, alsof er een vintage Instagram-filter actief is. In werkelijkheid zijn de kleuren juist in de basisstand het meest natuurgetrouw. Wat je als gebruiker als prettig ervaart is heel persoonlijk maar het is hoe dan ook een voordeel dat Samsung de gebruiker zelf de keuze geeft hoe de kleuren worden weergegeven.

Een ander voordeel van de waanzinnig hoge resolutie is dat je met Android 5 Lollipop eenvoudig het scherm kunt splitsen om twee apps tegelijk te gebruiken. In zo'n geval blijft er voor beide apps voldoende resolutie over.

En dat gebogen scherm, voegt dat nog wat toe ? Naar mijn idee niet voldoende. Het nachtklokje wat je op de rand kunt laten verschijnen is een aardige toevoeging maar gek genoeg licht ook de rst van het scherm een heel klein beetje op. Een amoled-scherm zou het ultieme zwart moeten kunnen weergeven en juist voor een nachtklokje is dat extra beetje licht domweg storend. Overigens verschilt te mate waarin dit fenomeen optreedt per toestel, zo leert een inventarisatie onder gebruikers. Het valt te hopen dat dit een softwarematig issue is wat in een volgende softwareversie is opgelost.

De functie om de randen te laten oplichten als je gebeld wordt is een aardige gimmick maar kent ook zijn beperkingen: het werkt maar voor een klein aantal personen en zoveel moeite is het ook weer niet om het toestel op te pakken, te zien wie er belt en vervolgens een besluit te nemen of er wel of niet opgenomen moet worden. De mogelijkheid om nieuwsfeeds op de gebogen rand te tonen lijdt aan dezelfde kwaal: het ziet er leuk uit maar echt sneller of handiger dan bestaande functies is het ook weer niet.

Nu is niet uitgesloten dat er later nog aardige functies of apps beschikbaar gaan komen die de meerwaarde van de gebogen randen weten te benutten. Voor dit moment blijft de conclusie dat het weliswaar een hippe gimmick is maar de extra investering van ongeveer 150 euro niet waard is.

Camera en opnamekwaliteit

De camera van de S6 Edge is letterlijk en figuurlijk uitstekend. Letterlijk uitstekend omdat de camera niet helemaal vlak in de achterzijde verwerkt is. Tijdens de presentatieavond door Samsung werd aangegeven dat de camera niet platter kon zonder kwaliteit in te leveren. De overweging om dan maar het hele toestel dikker te maken heeft men ook weer snel overboord gezet, terecht wat mij betreft: de camera steekt ongeveer n millimeter uit en mede dankzij de afgeplatte randen stoort dat in de praktijk nooit.

Figuurlijk uitstekend is de camera ook. De maximale resoluties van 16 megapixel (achterzijde) en 5 megapixel (voorzijde) zijn dan weliswaar niet uitzonderlijk, de lichtgevoeligheid is dat wel: met een diafragma van F1.9 is dat bijzonder goed voor een smartphonecamera. Verder heeft de camera optische stabilisatie aan boord. Daar voegt de software nog eens realtime HDR, tracking autofocus aan toe. Een recept voor heel acceptabele plaatjes. Bij de voorkeuzestanden kun je bovendien nog eens kiezen voor de de 'Prof'-stand. In die stand heb je als gebruiker alle invloed op de instellingen zoals witbalans, ISO-stand, handmatige focus en de helderheid van de foto. De macro-stand levert in dit geval ook bijzonder goed resultaat op:

Macro-opnamen
Macro-opname 1Macro-opname 2Macro-opname 3Macro-opname 4

Het starten van de camera gaat dankzij wat softwarematige trucs razendsnel. Samsung claimt dat de camera in maximaal 0,7 seconden gestart is. Focussen duurt ongeveer 0,3 seconden dus 1 seconde nadat je de camera opdracht gaf te starten zou je eerste kiekje al vast kunnen liggen. De camera is ook in vergrendelde toestand direct te starten door tweemaal op de home-button te klikken. De verdere functies van het toestel blijven dan onbereikbaar, daarvoor moet het toestel alsnog ontgrendeld worden.

Normale foto's
Buitenfoto - Brug en blauwe luchtTwee bruggen en een restjeBinnenfoto - kijkje in de keuken
Foto bij kunstlicht en schitteringenFoto - rijdende auto'sFoto van passerende trein - sportstand

Video opnemen gaat ook prima, tot maximaal 4k-resolutie (al is op die resolutie bijvoorbeeld geen beeldstabilisatie beschikbaar). Bij het opnemen van video kan de S6 niet verbloemen dat er gebruik gemaakt wordt van een CMOS-sensor: zeker bij snelle beeldwisselingen of bewegende objecten zijn er wel wat rolling-shutter-effecten op te merken. Een kwaal waar in principe elke CMOS-sensor mee te maken heeft dus het is niet helemaal eerlijk om de S6 daarop af te rekenen. Aan de andere kant heeft Samsung de lat z hoog gelegd dat dit soort dingen, hoe onontkoombaar dan ook, gaat opvallen:

Rolling-shutter-effect - Foto gemaakt uit rijdende auto, bij ongeveer 80 km/h
Rolling-shutter-effect

Overigens, wanneer je opnamen maakt op 4K-resolutie verstook je zo rond de 5,8 MB per seconde aan opslagruimte. Dat is zo'n beetje 1 gigabyte per 3 minuten. Mijn advies: als je wilt filmen, doe dat dan op lagere resoluties. Op het scherm van de S6 zelf ziet een 4K-filmpje er absoluut indrukwekkend uit maar op andere apparatuur is de toegevoegde waarde een stuk minder.

Featureset

De S6 is stevig geprijsd maar wat krijg je daar voor terug ? In elk geval een bloedsnelle telefoon met een uitzonderlijk goed scherm.

De geluidskwaliteit van de ingebouwde speaker (ja, enkelvoud) is meer dan voldoende. Ook als het volume omhoog gaat blijft de geluidskwaliteit prima. Samsung zet er geen records mee maar je hebt met de S6 alsnog weinig te klagen op dit vlak. Hooguit valt op te merken dat stereo-geluid prettig had geweest maar dat had weer andere overwegingen met zich meegebracht qua ontwerp. Ik gebruik verder liever een koptelefoon, dat is ook voor je omgeving minder storend.

In de home button zit net als in de Galaxy S5 een vingerafdrukscanner verwerkt. Dit exemplaar werkt wel fundamenteel anders: bij de S6 is het voldoende om je vinger op de knop te leggen, het toestel ontgrendelt dan vanzelf. Je hoeft dus niet je vinger over de knop heen te vegen. De gevoeligheid van de sensor is prima. Vingerafdrukken worden ook herkend als je je vinger niet helemaal recht maar iets gedraaid op de scanner legt. Een prettige toevoeging.

Hoe goed de hardware ook is, ook de software van een toestel heeft een belangrijke rol in de gebruikerservaring. Samsung heeft Android 5.0 traditiegetrouw weer gecombineerd met hun eigen Touchwiz-schil. Ten opzichte van de vorige versies van Touchwiz is men wel een stuk terughoudender geweest: de software is minder zwaar, veel overtollige software is achterwege gelaten en het uiterlijk heeft -in lijn met Android 5.0- een opfrisbeurt gehad. Het resultaat is een modern ogend besturingssysteem wat vol zit met talloze slimmigheidjes en instellingen. Ziedaar: de snoepwinkel voor een Tweaker, waar ik in mijn motivatie al over repte.

Valt er dan alleen maar te juichen over de S6 ? Nee. Samsung heeft in de ontwerpfase een aantal concessies gedaan, bijvoorbeeld om die zogenaamde 'premium feel' te bereiken en om de stevigheid en snelheid van het toestel te waarborgen. Daarin is men ver gegaan, erg ver. Zo biedt de S6 niet de mogelijkheid om een MicroSD-kaartje te gebruiken. De achtercover is niet verwijderbaar en zodoende is ook de accu niet te verwisselen. Verder is de USB 3.0-aansluiting die de Galaxy S5 wl had weer ingeruild voor de beduidend tragere USB 2.0-variant. Jist bij een toestel zonder SD-kaartslot zou een snellere USB-verbinding een bruikbare toevoeging zijn.

Overigens: met de USB 2.0-aansluiting duurde het overzetten van 2 GB aan foto's en video's nog geen anderhalve minuut. Met een kopieersnelheid van plusminus 24 MB per seconde is dat ook niet schokkend traag te noemen.

Heb je meer geheugen nodig dan de standaard 32 GB dan ben je veroordeeld tot de aanschaf van een toestel met meer geheugen en dat is relatief duur: de meerprijs voor 32 GB extra ligt op dit moment zo rond de 90 euro.

Goed, dan rijst natuurlijk vanzelf de vraag: hoe presteert dat nu ? Harde cijfers willen we zien. In de Antutu benchmark die ik gedraaid heb boekt de S6 haast bizarre resultaten, de maximale score die ik wist te behalen was 71147 punten. Vooralsnog staat de S6 Edge hiermee op eenzame hoogte.

Antutu-scores
Antutu score - Deel 1Antutu score - deel 2

Gebruikersgemak, stabiliteit & betrouwbaarheid

Opnieuw een wat prikkelende stelling uit mijn motivatie:
Is een dergelijk groot toestel eigenlijk berhaupt wel prettig in gebruik ?
Deze vraag is ergens wel veelzeggend. De smartphones van de laatste tijd lijken alsmaar groter te worden, een ontwikkeling die ik persoonlijk niet zo prettig vond. Iets meer dan een half jaar geleden ben ik toch overstag gegaan en heb ik de overstap gemaakt naar een Samsung Galaxy S4. Mijn verwachting -zonder me al te veel verdiept te hebben in de Galaxy S6- was dat die ongetwijfeld weer een stk groter zou worden, een aanname die ook wat gevoed werd door de enorme schermresolutie. De waarheid is anders: hoewel de Galaxy S6 Edge een behoorlijk stuk langer is dan de S4 scheelt de breedte niet meer dan 0,3 millimeter in het voordeel van de S6. Juist de breedte van een telefoon bepaalt nogal of je een toestel prettig met n hand kunt bedienen en dat levert bij de S6 dan ook geen problemen op. Verder is het toestel slank en glad (eigenlijk voor het mooie t glad, daarover later meer) en dat voorkomt in elk geval dat je broekzakken uitpuilen als je de S6 daarin opbergt.
Hoeveel heeft Samsung geleerd van de opmerkingen over al te veel meegeleverde en voorgeinstalleerde apps ? Is dat beter geworden ? Of is men juist t rigoureus geweest en leidt de gebruikerservaring er nu onder ?
Deze vraag heeft een duidelijke aanleiding. Eerdere toestellen van Samsung leden steeds meer onder de behulpzaamheid van Samsung: op een nieuwe telefoon kreeg je standaard een heel assortiment aan apps en programma's genstalleerd. Het nut van al die apps wisselde nogal, wat voor de ene gebruiker een uitkomst is kan voor een ander juist een doorn in het oog zijn. Een bijkomend nadeel was dat de meeste voorgeinstalleerde software zich ook niet zomaar liet verwijderen. Met de S6 gooit Samsung het over een andere boeg. De hoeveelheid standaard software is flink uitgedund en de gebruiker heeft de vrijheid gekregen om om bepaalde extra's wel of niet te installeren. Dat is weliswaar iets meer werk maar je zit dus niet meer ongevraagd met een hele lijst software die in het slechtste geval alleen maar snelheid kost.

Deze keuze van Samsung zal niet de enige reden zijn dat de S6 zo idioot snel aanvoelt maar een stap in de goede richting is het zeker. Mijn zorg dat er essentile dingen ontbreken blijkt gelukkig niet terecht, Android biedt standaard al heel wat mogelijkheden en Samsung heeft in TouchWiz nog talloze handigheidjes ingebouwd. Qua apps voldoet de Galaxy S6 Edge ook moeiteloos. Naast de standaard Google Play Store biedt Samsung ook nog de zogenaamde Galaxy Apps aan. Daar vind je ook nog de zogenaamde 'Galaxy Gifts': applicaties die normaliter betaald zouden zijn maar nu door Samsung gratis worden aangeboden.

Over de stabiliteit van de S6 valt weinig bijzonders te melden, en dat is veelzeggend. De S6 laat nergens steken vallen, vastlopers heb ik gedurende de testperiode niet meegemaakt en ls er al dingen niet lekker liepen was dat met name omdat apps moeite hadden met de extreem hoge resolutie van het scherm.

Bereik

De S6 Edge beschikt uiteraard over 4G en HD Voice. De geluidskwaliteit bij gesprekken is prima. Daar valt ook niet zo gek veel over te zeggen. Zoals waarschijnlijk het gros van de smartphonegebruikers ben ik geen grote beller, vooral het versturen van Whatsapp-berichten en surfen over internet zijn de belangrijkste zaken die een telefoon bij mij te doen krijgt.
Hoe snel is het toestel voor internet en streaming als ik gebruik maak van de glasvezelverbinding die ik sinds kort thuis gebruik ?
De Galaxy S6 ondersteunt alle moderne versies van Wi-Fi, dus ook de IEEE 802.11ac-standaard die op 5 GHz werkt en voor uitstekende doorvoersnelheden garant staat. Nu wil het noodlot dat de router die mijn provider bij de glasvezelverbinding heeft geleverd (een FritzBox 7360) deze standaard nog niet eens ondersteunt. Evengoed is een downloadsnelheid van 34 Mbps en een upload van 42 Mbps helemaal niet vervelend. De telefoon weet prima raad met de stroom aan bitjes: het binnenhalen van streaming video levert geen centje pijn op en ook browsen over het internet werkt soepel.

Een slimmigheidje wat Samsung in de S6 gestopt heeft is de zogenaamde Downloadbooster: wanneer je deze activeert worden downloads tegelijk via de WIFI-verbinding en de 4G-verbinding uitgevoerd en wordt de snelheid gecombineerd voor ng snellere downloads. De toegevoegde waarde is wat mij betreft wat twijfelachtig: ik kan me niet veel situaties inbeelden waar de downloadsnelheid zodanig kritisch zou zijn dat dergelijke 'kunstgrepen' meerwaarde zouden hebben. (Overigens weegt daar wellicht ook in mee dat ik gezegend ben met een bovengemiddeld vlotte internetverbinding over WIFI en een juist wat onderbemeten databundel over 4G…)

Onder het kopje bereik is het ook wel terecht even te kijken naar de GPS-ontvangst. In vergelijking met de Galaxy S4 is mijn ervaring dat je beduidend sneller een fix hebt en dat de GPS bovendien wat preciezer is. Bij de S4 kwam het nogal eens voor dat tijdens het navigeren Google Maps het idee had dat je op een parallelweg reed, bij de S6 is dat niet voorgevallen.

Merkwaardig genoeg lijkt het ingebouwde kompas van de S6 een beetje de kluts kwijt. Als je Google Maps open hebt staan zonder ingestelde navigatieroute volgt het toestel wl netjes je locatie maar de orientatierichting van de telefoon komt niet met de werkelijkheid overeen. Het gevolg is dat je op het scherm 'achteruit rijdt'. Of dit te wijten is aan Google Maps of aan de S6 heb ik niet kunnen ontdekken.

Accuduur

Opladen gaat razendsnel met de meegeleverde lader, in twee uur zit het toestel weer helemaal vol. Zonder me ooit om de accuduur bekommerd te hebben tijdens de reviewperiode moet ik zeggen dat er geen dag geweest is dat voortijdig opladen nodig is geweest. Alle dagen had ik nog accucapaciteit over en ik ben niet voorzichtig geweest qua gebruik. De helderheid van het scherm staat bij mij standaard op z'n hoogst (en dat is behoorlijk fel, standje 'Gezichtsbruiner', ongeveer).

De resterende hoeveelheid batterijlading varieerde wel, van enige procenten na een avondje spelletjes installeren en spelen, tot een procent of dertig op een wat minder intensieve dag. Kort gezegd: voor normaal gebruik volstaat de accu ruimschoots. Aan de andere kant: een nachtje overslaan lijkt me wl een utopie.

Overigens ondersteunt de S6 ook draadloos opladen maar daarvoor moet apart een draadloze lader worden aangeschaft. Aanschafwaarde van een dergelijke lader zou rond de 50 euro liggen en daarvoor krijg je dan een lader die beduidend minder snel is. Wat mij betreft geen must-have dus.

Met een verkoopprijs van 810 euro op dit moment voor het instapmodel van 32 GB is de Galaxy S6 Edge simpelweg duur. Daar staat heel wat tegenover: je krijgt voor dat geld wel uitstekend toestel. De door Samsung zo beoogde 'premium feel' is absoluut aanwezig. Aan de andere kant hebben een aantal ontwerpkeuzes zijn weerslag gehad: een SD-kaartslot ontbreekt en de accu is niet te verwisselen. Verder is de meerprijs voor de Edge ten opzichte van de 'gewone' S6 behoorlijk fors. Daar staat (nog te) weinig toegevoegde waarde tegenover. Aan de andere kant: dit soort vernieuwing heeft altijd tijd nodig om te rijpen, wellicht dat er in de toekomst meer nuttige toepassingen voor verschijnen. In die zin ben je als S6 Edge-gebruiker misschien gewoon proefkonijn.

De eindconclusie

Proefkonijn zijn was nog nooit zo lekker !

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Goede review, ik heb sinds vrijdag de S6 edge 32 gb.
Ik kwam binnen voor de 'gewone' S6, maar zag de edge liggen en ging toch overstag.
Wat wel erg handig is, is dat wanneer je navigatie aan staat en je wordt gebeld, gaat het navigeren gewoon verder en je telefoontje wordt in de rand weergegeven. Verder heb ik al heel veel smartphones gehad, maar deze is echt ongelooflijk SNEL. Super smartphone!
Bij mijn Note 4 is dat al, maar dan een klein balkje bovenin het scherm. Gaat navigatie ook gewoon verder.

Overigens wel een leuke en interessante review! Jammer dat het ronde scherm nog niet echt wat toe kan voegen.
Valt me nu pas op :) Het gesprek komt dan in een soort van pop-up aan de bovenkant van het scherm, niet speciaal in de gebogen rand. Komt op mij over als een 'standaard' functie van Android 5 eigenlijk.
Duur is relatief. Toen de eerste iPad op de markt kwam heb ik meteen de versie met 64gb 3G gekocht. De prijs ? Schandalig duur ! Vond ik dat een argument ? Nee ik moest en zou hem hebben. Nooit spijt gehad van die beslissing.
Nu ga ik de S6 Edge kopen met 64 gb. De prijs ? Schandalig duur ! Is dat een argument ? NEE ! Ik wil hem hebben.
Dat ben ik met je eens inderdaad. Mijn mening is dan ook wel dat de hoge prijs voor de S6 an sich wel terecht is. Net zoals een Italiaanse sportwagen duur kan zijn maar er ook wat gaafs tegenover zet. In die zin had ik misschien beter kunnen stellen dat het weliswaar veel geld is, maar niet t duur. Dat geldt dan wel voor de geheugenuitbreiding, die vind ik in verhouding echt wel te prijzig :)
Om precies die reden heb ik een Note 4 edge gekocht. :-)
Goede review en je hebt volgens mij alle punten goed kunnen verwoorden vanuit een gebruiker.
als appel aanhanger denk ik dat dit toch de telefoon gaat zijn die mij weer terug naar samsung trekt ;)
Heb ik net alles apple (ipad / macbook / mobiel) kan ik weer opnieuw beginnen, nu alles android ;D