Intel NUC Kit NUC5i5MYHE Review

CrazyBernie 10 april 2015, laatste update op 30 juli 2015, 2.099 views

Intel NUC Kit NUC5i5MYHE

Prettig werken met mijn dagelijkse workload op deze Intel NUC. Ideal voor wanneer je weinig ruimte hebt en je systeem af toe ook nog eens moet verplaatsen. 2 x mini display poort zorgt ervoor dat twee 4K displays aansturen geen enkel probleem is.

Pluspunten

• Bijna geen geluid
  • Snel
  • Hoge kwaliteit behuizing

Minpunten

• Geen uitbreidingsmogelijkheden

Nadat ik deze zelf een paar dagen in bezit heb dacht ik tijd voor een korte review van de zakelijke versie van nieuwe lichting nucs van Intel.

Grootste verschil van deze NUC ten opzichte van de Consumenten I5 gebasseerd op Broadwell CPU's versie is dat deze NUC voorzien is van VPRO. VPRO is de Intel technology waardoor de machine volledig op afstand te beheren is zelfs wanneer er geen operating system aanwezig is. Om VPRO mogelijk te maken is deze NUC voorzien van Intel I5-5300U terwijl de consumten versie een Intel I5-5250U bevat. Daarnaast heeft deze NUC 2 mini display poorten ipv een mini-hdmi en HDMI poort. Nog een verschil is dat dit bord alle virtualisatie opties ondersteunt

Ik heb de NUC getest met de volgende combinatie van componenten:
16Gb LDDR3 1600Mhz
Intel 240GB 530 M2 SSD (helaas nog geen PCIE SSD)

Uitbreidingsmogelijkheden:
4 USB 3.0 poorten rechtstreeks op moederbord
2 USB 2.0 poorten via een header op moederbord
TPM chip
Seriele Poort via header op moederbord
1 Sata poort
M2 Slot
mini-pcie slot --> standaard al gevuld met AC7260 wifi adapter wanneer je de kit koopt. --> Edit bij de tweede batch die ik binnen kreeg zat deze er niet meer op.
EDP poort --> Embedded display poort deze is bedoelt om rechtstreeks een beeldscherm aan te koppelen zonder de display een converter of LCD bord nodig heeft.

Netwerk performance:
Als eerste heb ik de netwerk verbindingen getest en die prestaties zijn prima zowel ingebouwde Intel AC7260 wifi adapater danwel de Gigabit controller behalen bij mijn tests waarbij ik een 10Gb grote file kopier vanaf het lokale netwerk in allebei de gevallen bijna 100% throughput.

SSD performance:
Zoals te zien wordt ook bij ATTODISK zo ongeveer de maximale snelheid behaald die er te halen is met deze SSD.

CPU :
De CPU wordt netjes door CPUZ herkent en correct uitgelezen. Een CPU benchmark volgt nog.

GPU :
GPU benchmark volgt nog maar op basis van mijn eerste ervaringen lijkt het allemaal net iets vlotter te gaan dan bij de vorige generatie NUC I5.

Geluidsproductie:
Hier is echt een enorme stap gemaakt door Intel de vorige versie was bij normaal gebruik van mij (meerdere visual studio instances open met projecten van meer dan 200.000 lines of code) bijna altijd geluid aan het produceren maar deze versie heb ik tot nu toe nauwelijks gehoord. Ook wordt de behuizing minder warm dan de vorige versie.

Duurtesten:
Inmiddels heb ik ongeveer tien units in het veld staan met deze NUC's en tot nu toe nog geen problemen. Wel een belangrijke opmerking over de M2 ssd deze moet absoluut voorzien zijn van een koel element dus hou hier rekening mee bij de keuze voor een alternatieve behuizing.

Heb jij ook een Intel NUC Kit NUC5i5MYHE?

Niet helemaal duidelijk: dit is dus alleen een moederbord?
Nee, het is de Kit, dus met behuizing en adapter dus.
bij 1e prijs in prijswijzer kom ik op MB terecht. Dat klopt dus niet. Vandaar de verwarring. Sorry

[Reactie gewijzigd door BramV op 13 april 2015 16:40]

Het is de kit. Maar ik heb het bord al volledig uit zijn behuizing gesloopt. Heb deze alleen maar laten bestellen omdat de losse borden nog niet goed leverbaar zijn vanuit Intel. Heb hiervoor ook de normale I5 versie gehad om te testen of we hem zonder koeler konden laten draaien, wat trouwens prima gelukt is. Ik heb alle i5 NUC's de afgelopen jaren wel op mijn bureau gehad en het is indrukwekend hoe snel intel hier vooruitgang mee gemaakt heeft vooral op het gebied van geluids en temperatuurs productie.

[Reactie gewijzigd door CrazyBernie op 13 april 2015 19:34]

Qua uitbreiding zou je misschien het mini PCIe slot kunnen gebruiken, je zal er geen hardcore GPU in kunnen prikken, maar SATA, ethernet, wifi, usb enz. zijn ook in mini PCIe uitvoering beschikbaar.
Ja ik heb een NUC I3 vorige versie, alles bekend. Alleen wist ik niet (en nooit ook iets over gelezen...) over die V-PRO versie... Nu wel.
Wat deed jou besluiten om niet de NUC5i3RYH (met hdmi + extra HD 2.5) te nemen.

[Reactie gewijzigd door BramV op 13 april 2015 17:02]

Ik gebruik deze NUC zakelijk en heb hem vooral gekocht omdat ik het board wil testen enige reden waarom ik een review heb aangemaakt en wil volmaken is omdat ik deze testen toch allemaal doe en het misschien voor sommige mensen interessant is de uitslag te weten.

Wat betreft VPRO het was orgineel de bedoeling dat de D54250WYB (haswell I5) ook geleverd zou gaan worden met een VPRO cpu maar daar heeft intel uiteindelijk vanaf gezien.

Zelf vind ik trouwens persoonlijk displayport belangrijker dan een HDMI aansluiting aangezien mijn UHD monitoren allebei geen HDMI hebben maar wel displayport.

[Reactie gewijzigd door CrazyBernie op 13 april 2015 19:44]

De kit versie wordt geleverd met onboard WIFI in het mini-pcie express slot. Dus wanneer je die er niet uit haalt dan heb je geen uitbreidings mogelijkheden meer.
Zelf van de week deze NUC opgebouwd, maar daar was geen wireless kaartje in voorge´nstalleerd. Staat ook niet (meer?) op de specs die Intel zelf vermeldt. Enkel dat er een antenne in zit en dat je een M2 wireless kaartje kan bijprikken.
Misschien dat er een revisie is geweest? Kaartje heb ik inmiddels besteld.
Ik heb het even nagevraagd en het was inderdaad zo dat we bij de eerste batch NUC kits wel wireless kaartjes zaten en bij de batch tweede niet. Ik zal mijn contact person bij Intel eens vragen of de SKU gewijzigd is.
Hey CrazyBernie, vraagje: heb je voordat je het board uit de behuizing haalde, de geluidsproductie van de CPU-fan nog kunnen optekenen/testen? Da's voor mij een belangrijk aankoopargument. Alvast dank voor je respons!
Ja, is echt enorm veel beter dan de vorige nucs. Ik heb geen geluidsmeeting uitgevoerd aangezien ik hem toch passief ga koelen dus is niet zo van belang. Maar subjectief de vorige nuc kon ik niet op mijn bureau hebben wanneer die echt aan het werk moest terwijl ik deze de 2 dagen dat ik hem getest terwijl het bord nog in behuizing zat eigenlijk niet gehoord heb terwijl die vol continue FFmpeg aan het draaien was en de CPU dus op 100% stond.

En aangezien de variatie in de doorlooptijden van het re encoden minimaal waren werd de cpu niet echt gethrotled.
Thanks! Goed te horen...aanschaf komt weer een stap dichterbij.

Ben intussen ook met de NUC5i7RYH bezig in een fanless Cirrus7 Nimbini variant; zeer fraai, maar kost dan ook het e.e.a....