Scythe Andy Samurai Master Review

Seraphyn 10 april 2009, laatste update op 10 april 2009, 598 views

Scythe Andy Samurai Master

Pluspunten

• Koelt goed.
  • Standaard stille fan.
  • Gereedschapsvrije installatie.
  • Koelt rondom de CPU ook.

Minpunten

• Zwaar.
  • Bevestigingmechanisme oogt kwetsbaar.
  • Alleen socket 775 bevestiging laat alle opties open.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik zat laatst CPU Coolers te browsen in de pricewatch en het viel me op dat deze nog geen review had. Aangezien ik deze koeler zelf een jaartje heb gebruikt en deze inmiddels nog steeds goed zijn ding doet in mijn vaders PC zet ik hier maar even mijn ervaring met de Andy Samurai Master uit.

Inhoud van de doos:

De verpakking was de meest lelijke en onrustige ooit. Het was ook niet echt stevig, maar omdat ik hem via een webshop had gekocht was er nog een doos met vulling eromheen gedaan dus was alles geheel aangekomen.
In de doos zat de heatsink, de Scythe DFS122512L 1200rpm 120mm Fan en een drietal bevestiging setjes. Daarnaast nog een klein papiertje met daarop de uitleg voor de install en dat was het.

Installatiegemak:

Ik heb de Andy in combinatie met een redelijk oud systeem gebruikt, met een socket 478. Aangezien mijn vaders systeem ook een socket 478 is heb ik alleen ervaring met de installatie op deze socket. Ik heb verder vaak zat andere koelers op andere sockets gemonteerd.
Welnu het installeren was op zich net te doen met het mobo al in de kast. Ik zou het echter niemand aanraden. De 2e keer dat ik em plaatste in mijn vaders PC heb ik het mobo er dan ook gewoon ff uit gehaald. Zo veel moeite is dat niet en het scheelt een hoop gepriegel.
De socket 478 bevestigingen heb ik met de hand bevestigd aan de heatsink. Deze heeft namelijk inkepingen waar de bevestigingen zich in vasthaken. Daarna nog wel even met een tang aangedrukt voor de zekerheid. Hij maakte echter duidelijke klikken bij het vastzetten dus waarschijnlijk was dat niet eens nodig.
Daarna mijn eigen TIM aangebracht (Arctic Silver 5), in de socket geklikt en het geheel zat mooi stevig erop.

Compatibiliteit:

Ik had zelf een ‘probleempje’. Ik had origineel in gedachten om de lijn van de heatsinkfins parallel aan de luchtstroom te doen. Op mijn Pentium 4 mobo kon dat echter niet omdat de bevestiging voor socket 478 je eigenlijk maar twee opties geven. Aangezien van de 2 opties die ik had er 1 betekende dat de condensators rondom de CPU socket verbogen werden hield ik alleen de optie over om de Andy dwars te monteren op de luchtstroom en met de heatpipes over/naast het RAM.
Met de AMD bevestiging heb je hetzelfde probleem, maar de socket 775 laat je compleet vrij om de Andy te installeren hoe je wil.

Koelvermogen:

Hier was het natuurlijk allemaal om te doen. Ik wou een goede koeler hebben die met een hele stil draaiende fan zijn werkt goed deed. En dat deed ie. Volgens Everest haalde ik tijdens normaal gebruik temperaturen tussen de 25-30C, afhankelijk van hoe warm het die dag was (lente). Tijdens het gamen (Oblivion vooral) werd ie max 42C. Warmer dan 45C heb ik hem nooit gekregen.
Ik heb hem in mijn vaders PC passief getracht te draaien, buiten het systeem werd de heatsink best wel warm dus hij heeft op zijn minst een beetje airflow nodig. Een langzame en stille 120mm fan erop zou ik in ieder geval sterk aanraden.

Geluidsproductie:

De meegeleverde fan was op zich prima, maakte bijna geen lawaai en je hoorde hem niet op 1m afstand. Echter had ik in de rest van het system al Nexus Real Silent 120mm fans, dus had ik de originele fan vervangen met een van deze, en ondergevolt via een fancontroller. Op 600 toeren draaiende Nexus fan bovenop deze heatsink is een zo goed als geruisloze combinatie met meer dan adequate koeling.

Modbaarheid:
Zoals hierboven al aangegeven heb ik er een andere fan op gezet. Dit was uitermate makkelijk te doen. Gewoon even de bevestigingsclips los trekken en de andere fan erop, dan weer de clips erop en klaar is kees.

Prijs:

Voor de huidige prijs van 38 euro ongeveer is het een prima geprijsd product. Vooral als je socket 775 hebt, aangezien je dan eigenlijk bijna geen nadelen hebt.

Conclusie:

Een prima koop als je een CPU heatsink zoekt voor de inmiddels wat oudere sockets. Hij is wellicht wat zwaar (bijna 700 gram) en het bevestigingsmechanisme oogt wat goedkoop, maar functioneert naar behoeven.

Heb jij ook een Scythe Andy Samurai Master?