Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

NitroglycerineTestpanel 9 april 2015, laatste update op 9 april 2015, 827 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

Een mooie telefoon met dunne randen die ervoor zorgen dat je de telefoon zonder hoesje niet fijn in landscape oriŽntatie vasthoudt. Door de glazen achterkant is de telefoon verder zeer glad en glijdt hij van de kleinste schuine ondergrond af. Touchwiz zit prima in elkaar, beter dan de S4/5

Pluspunten

• Nieuwe TouchWiz
  • Snel opgeladen, bovendien draadloos laden mogelijk
  • Beeld lijkt bovenop de telefoon te liggen door het gebogen scherm
  • Prima camera voor smartphone
  • Glas rondom geeft mooie uitstraling

Minpunten

• Dunne randen aan zijkant, niet fijn vast te houden in landscape
  • Gladde achterkant door de glazen achterkant
  • Aluminium gevoelig voor butsjes

Tijdens het Tweakers/Samsung review evenement bleek ik 1 van de 10 gelukkigen te zijn die de telefoon thuis langer mocht uitproberen. Ik gebruik al jaren met veel plezier Samsung Android telefoons (na met de Nokia N8-00 als laatste in 2011 mijn lange Sybian tijdperk afgerond te hebben): S2, S4, sinds recentelijk de G360 als backup telefoon en dus nu de S6.
Ten opzichte van de S4 is de S6 een grote stap vooruit: de bediening gaat vloeiender (door de snellere CPU maar ook de verbeterde touchwiz), veel betere camera en een vernieuwend maar toch gewaagd uiterlijk.

Ik heb op verzoek van Tweakers AnTuTu tests gedraaid, in totaal 10, welke een gemiddelde totaalscore van 69500 opleveren. Laagste score was 68210 en de hoogste was 70473.

Featureset

De S6 edge wordt geleverd met een snellader (hiermee kan de telefoon in 70 minuten van leeg naar volledig opgeladen worden), oordopjes en een soort prikker om de sim kaart slede te kunnen openen. Hier moet overigens een nano-sim in. Dit is wel iets om rekening mee te houden - nu kun je een ander formaat bij laten knippen of een nieuwe sim van je provider vragen, maar het zou kunnen betekenen dat je niet direct met je nieuwe telefoon aan de slag kunt. Ik heb zelf mijn sim bijgeknipt aan de hand van een template die ik online vond (http://www.technobuffalo....no_SIM_iPhone_5_guide.png).
Ik vind het verder verfrissend dat Samsung de TouchWiz schil heeft opgeschoond en niet veel standaard applicaties meeleverd. Het is in het begin wel even wennen diverse Google applicaties in het Google mapje te vinden (de eerste keer "even snel de navigatie opstarten" was er niet bij).
ik vind wel de afwezigheid van een SD kaartje een gemis. De uitleg van Samsung dat weinig kaartjes de snelheid van de S6 bij kunnen houden mag dan wel zo zijn (zeker bij het maken van een serie van foto's wordt er snel veel data gegenereerd) maar er zijn diverse mogelijkheden om op de achtergrond toch gebruik te kunnen maken van extra opslagruimte. 32 GB lijkt veel, maar als je foto's van 16 MP gaat maken (wat de camera wel uitnodigd) en een mp3 collectie erop bewaart, kom je al snel aan de grenzen van de mogelijkheden.

Bereik

Het bereik is goed te noemen. Ik heb hiervoor een vergelijking gemaakt tussen de 2 Samsung telefoons die ik gebruik, beiden met een Vodafone sim: privť de S6, werk de S4, beiden 4G abonnement. Waar ik met de S4 4G bereik heb, heb ik dat ook met de S6. Waar ik geen 4G bereik heb met de S4, heb ik dat ook niet met de S6. Helaas is het zo dat de dekking van Vodafone in mijn regio voor wat betreft 3G en 4G nog niet optimaal is.
Als beide telefoons naast elkaar op de eetkamertafel thuis liggen, dan heeft de S4 (met Android 4.4.2) een signaalsterkte van -97 dBm met 43 asu, de S6 (met Android 5.0.2) heeft een signaalsterkte van -93 dBm met 10 asu.

Accuduur

De accuduur is goed te noemen: als ik de telefoon licht gebruik (voor 1 uur mp3 luisteren, 4x reisplanner xl geraadpleegd, 5 tot 10 mailtjes gelezen en verder een beetje browsen) dan heb ik 's avonds om 11 uur, na 17 uur van de lader geweest te zijn, nog 30 tot 40% van de accu beschikbaar. Als ik de telefoon zwaarder belast (bijvoorbeeld voor een uur tot 2 uur spelletjes speel) dan is de accu tegen 8 uur op 15 tot 20%.
Ik heb nog geen ervaring met het draadloos opladen, daar ik nog niet zo'n oplader thuis heb.

Gebruiksgemak

De vingerafdruk lezer maakt het snel ontgrendelen eenvoudig, verder is de camera door 2x snel op de startknop te drukken direct te openen. Af en toe werkt de applicatie-overzicht knop niet, daar ik van een telefoon hou zonder veel actieve programma's gebruik ik deze functie regelmatig.
De achterkant is, zoals al eerder aangestipt, erg glad. Hierdoor glijdt de telefoon makkelijk van een licht hellend oppervlakte af. Als je de telefoon zonder hoesje gebruikt moet je dus oppassen waar je hem neerlegt.
Door de dunne aluminium rand vind ik de telefoon niet fijn vast te houden in landscape oriŽntatie. Dit is vaak bij een spel de oriŽntatie, wat dus de irritatie (en pijnlijke vingers) vergroot. Zodra de hoesjes op de markt komen ben ik voornemens om de clear view cover te gaan halen. Hiermee hoop ik de eerder genoemde irritatie weg te nemen en zal de telefoon minder snel overal vanaf glijden.

Scherm

Tsja, wat moet ik ervan zeggen: ik vind het een prima scherm. Kleuren zijn heel mooi, helder en een foto lijkt er als het ware op te liggen. Dit komt denk ik mede door de gebogen schermranden, ik heb dit niet kunnen vergelijken met een non-edge S6. Het scherm is identiek, dus qua kleuren zal het goed zitten, maar ik denk dat de beleving van het beeld op het scherm anders zal zijn.
Tot op heden maak ik nog weinig gebruik van de extra functionaliteiten die het gebogen scherm bieden: als ik de nacht stand aanzet dan lijkt het scherm in het duister van de slaapkamer hjuist op een LCD scherm wat aan de randen licht lekt: het zwarte is niet helemaal zwart, wat wel zo bij de presentatie werd genoemd. Hopelijk wordt dit in een software update opgelost.
Een minpuntje toch over het scherm: de gebogen randen zorgen ervoor dat bepaalde schermvullende programma's bedieningsonderdelen net op de gebogen rand hebben zitten - denk hierbij bijvoorbeeld aan spelletjes. Dit maakt het gebruiken van die onderdelen soms wat lastig en zit je er in eerste instantie net naast door de curve van het scherm.
Omdat ik verwacht dat het nachtbeeld van de telefoon nog in een update aangepast zal worden en je niet continue spelletjes zult spelen heb ik het scherm toch de volle 5 punten gegeven.

Design

Je hebt zeker veel bekijks met de telefoon: iedereen wil hem eens vasthouden en probeert hem ook te gebruiken (lang leve de vingerafdruk scanner!). Het glas rondom en het gebogen scherm zorgt ervoor dat de telefoon opvalt tussen de 13 in een dozijn telefoons. Het verschil in design met de voorgaande Galaxy S modellen is ook dusdanig groot dat de S5 in vergelijking tot de S6 edge jaren oud lijkt. Ook in vergelijking met de non-edge S6 wat ik me herinner van de review avond ziet de S6 edge er een stuk meer high-tech uit.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ik heb weinig geks met de telefoon gedaan om de bouwkwaliteit te testen, ik heb de telefoon bijvoorbeeld niet bewust op een stenen vloer gegooid om te kijken hoe de telefoon het doorstaat. Als ik de filmpjes op youtube moet geloven doorstaat de telefoon deze echter goed, zelf vind ik het een test te ver. De afwerking is over het geheel goed te noemen, het enige puntje hier is de eerder genoemde dunne rand.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Dit vind ik een lastig punt om te beoordelen na een week gebruik. De telefoon is niet vastgelopen in de periode en heeft slechts 2x een reboot gehad omdat er notificatie icoontjes bleven staan (1e keer van whatsapp en de 2e keer van ontvangen mail). Wel reageerde de taakbeheer-knop soms niet even goed, terwijl ik wel mijn vinger er goed op had liggen. De knop lichtte ook niet op, dus ik vermoed dat de telefoon op dat moment ergens druk mee was om de aanslag niet te registreren.

Hier beoordeel ik de S6 edge toch als slecht: 850 euro voor een telefoon is in mijn ogen gewoon veel geld: zeker als je een gezin met 2 opgroeiende kinderen moet onderhouden is dat geen uitgave die je zonder overleg kunt doen. Als ik een nieuwe telefoon zou kopen zou ik twijfelen tussen de non edge S6 32 GB en 64 GB en waarschijnlijk voor de 32 GB zijn gegaan. De edge is een zeer mooi toestel, daar niet van, maar ik vind de hogere prijs van 150 euro voor de edge toch teveel van het goede als ik het zelf zou moeten betalen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Hoe erg negatief vind je de afwezigheid van een SD-kaart? Je geeft de telefoon namelijk wel 4 sterren voor de featureset.
Als er een sd kaart in had gepast kreeg de telefoon 5 sterren voor zijn feature's.