Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

Maven82Testpanel 9 april 2015, laatste update op 10 april 2015, 5.284 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

De Samsung Galaxy S6 Edge is het nieuwe vlaggenschip van Samsung. De hardware is super en het design is vernieuwend, maar ik vraag me af of de edge de meerprijs van 150 euro waard is.

Pluspunten

• Design
  • Scherm
  • Camera
  • Speaker volume
  • Hardware prestaties (snelheid)
  • Minimaal 32GB opslag
  • Vingerafdruk scanner werkt super

Minpunten

• Camera steekt uit
  • Ligt niet fijn in de hand
  • Geheugen niet uitbreidbaar

Samsung Galaxy S6 Edge Review

Inhoudsopgave
Antutu benchmark
Overige opmerkingen
Afbeeldingen
Introductie
Woensdag 25 Maart 2015 mocht ik deelnemen aan het Samsung Galaxy S6 event bij Tweakers en had ik ook nog het geluk om 1 van de winnaars te zijn die de S6 thuisgestuurd kreeg om uitgebreid te testen en te reviewen.
Er zijn geen restricties of iets dergelijks opgelegd die het verbieden om negatieve dingen te schrijven dus wat ik schrijf is ook mijn mening, waarbij ik uiteraard zo objectief mogelijk te blijven. En bij dingen die ik als negatief heb ervaren heb ik ook eerst gevraagd hoe anderen er over denken om te proberen te bepalen of iets mijn mening is, of in de buurt van een feit komt :).
In the box
Ik kreeg een Samsung Galaxy S6 Edge 32Gb Black Sapphire.
Daarin zat:
  • De telefoon
  • Documentatie (Quickstart (NL+EN), Garantie en Regional Lock Guide (Eu sims only phone))
  • Koptelefoon
  • Lader
  • Ejection pin voor de sim

Algemene beoordeling
Mijn algemene beoordeling over de Samsung Galaxy S6 Edge is gewoon zeer goed.
Hij is zeker niet perfect, maar ik stoor me niet genoeg aan de minpunten om te claimen dat ik nog nooit zo enthousiast over een telefoon ben geweest. Het design is revolutionair en qua specificaties behoort de S6 Edge tot de meest uitgebreide smartphones van dit moment. Dat de camera uitsteekt vind ik echt een minpunt maar de kwaliteit van de camera is echt heel goed en de “Tracking” feature werkt behoorlijk goed.
De accuduur valt wat tegen ten opzichte van andere smartphones, maar niet iets waar ik persoonlijk last van heb.
De extra mogelijkheden van de edge features zijn gering, maar wel goed uitgedacht werken prima.
Als ik deze telefoon een cijfer zou moeten geven, zit ik rond de 8,5 tot 9 denk ik.
Punten die het cijfer direct zouden verhogen zijn het vergroten van de accuduur en het integreren van de camera in de behuizing.
Fetureset
Touchwiz
In het verleden heb ik mij wel eens gestoord aan de standaard rommel die je gratis bij je telefoon krijgt. Ik vind het bij de S6 wel meevallen en ze hebben zelfs sommige apps waar je niet vanaf kunt standaard gegroepeerd.
Over de performance van Touchwiz ben ik zeer tevreden. Het swipen gaat zeer soepel, de settings en dialer en dergelijken zijn niet veranderd. Wel hebben ze de mappen waarmee je apps kunt groeperen wat netter gemaakt en je kunt de kleur van de rand aanpassen. Dit is dan tevens de kleur van de achtergrond van de map als hij weer dichtgeklapt is. In het voorbeeld hieronder is de google map blauw en de microsoft map oranje.
Dan nog het notificatie scherm. Met Android Lollypop is het notificatie scherm simpeler geworden. Samsung heeft dat design niet overgenomen. Of je dat fijn vind of niet is persoonlijke smaak, maar opmerkelijk vind ik het wel.
Thema's
In het settings menu zit nu de thema optie.
Daarmee kun je zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, het thema van de telefoon veranderen.
Standaard heb je “Default”, “Pink” en “Space” en je hebt de mogelijkheid om in de “Theme store”
andere thema's aan te schaffen.
De meeste de ik ben tegengekomen waren wel gratis, maar ook behoorlijk little girly pink zeg maar.
Maar goed, als de telefoon wat langer op de markt is, zal daar ook wel verandering in plaats vinden.
Edge features
De edge features. Hier probeer ik wat uitgebreider op in te gaan omdat dit het verschil maakt tussen de S6 en de S6 edge. Dit moet naast het gebogen scherm de 150 euro meerprijs verantwoorden.
Om te beginnen zijn wel beide randen gebogen, maar de functionaliteit van de edge kun je maar aan 1 zeide tegelijk hangen. Je bent wel vrij om te kiezen welke (links en rechtshandigen), dit kun je doen in het settings menu.
Wat ik verwarrend vind is dat er 2 menu's zijn om instellingen van de edge te wijzigen.
Als je het edge scherm opent door met je vinger van de zijkant naar het midden te slepen krijg je een overzicht van contactpersonen met de bijbehorende kleur en een settings knop wat het volgende scherm geeft.
Het andere menu zit tussen de Android settings onder het kopje “edge screen”.
Daar kun je bijvoorbeeld aan of uitzetten dat de rand oplicht als je gebeld word of een bericht krijgt, je kunt aangeven bij welke berichten hij wel of niet aan moet gaan en je kunt de positie van de edge functionaliteit instellen.
Verder zit er nog een nachtklok op.
Deze kun je maximaal 12uur per dag instellen en geeft dan de klok weer en wanneer je wekker af gaat als die ingesteld staat.
Ik vond het vreemd dat je die maar 12 uur per dag aan kan hebben, want ik vind een klokje aan de zijkant best handig. Maar na het testen blijkt dat de klok overdag gewoon niet goed genoeg zichtbaar is omdat hij niet fel genoeg is.
Je kunt wel door middel van de optie “information stream” je abonneren op newsfeeds. De headlines daarvan komen dan op je edge.

Als laatste nog heb je de optie om een oproep weg te drukken door je vinger op de hartslagsensor te houden.
Je kunt aan de kleur van de edge zien wie je belt en door de oproep dan weg te drukken kun je een bericht sturen naar die persoon. Ik kan alleen nergens settings vinden om dat bericht in te stellen.
Het is nu een standaard sms, maar bijvoorbeeld een whatsapp bericht zou ik fijner vinden.
Verder heb ik mijn telefoon altijd op de engelse taal staan en krijgt de ontvanger dan ook het standaard engelse bericht.
Fingerprint scan
Deze werkt prima. In de vorige versie moest je over de home-knop swipen om te unlocken, nu hoef je je vinger er alleen maar op te houden.
Tijdens het instellen, moet je een keer of 20 je vinger op de home-knop leggen om hem in te leren en mocht je toch een keer je vinger kwijtraken, dan heb je je backup password nog om je telefoon te unlocken en 1 van je overige vingers in te stellen.
Het detecteren van je vingerafdruk werkt echt goed.
Knox
Knox staat niet standaard geïnstalleerd op de Galaxy S6, maar toch wil ik deze app even behandelen. Hij werd ook aangestipt tijdens de presentatie die Samsung bij Tweakers gaf tijdens het event.
In het kort is Knox een app die het mogelijk maakt om meerdere profielen in te stellen op je telefoon.
Privé en zakelijk bijvoorbeeld, of een normale omgeving en 1 voor de kinderen of het voorbeeld tijdens de presentatie en profiel voor vriendin A en vriendin B.
Je kunt zoals te zien is in de afbeelding dingen verbergen voor het andere profiel.
Op zich vind ik dit een leuke feature, maar wat ik toch enorm jammer vind is het feit dat ze dan geen dual sim ondersteunen.

Ik loop al jaren met een privé en zakelijke telefoon rond en in combinatie met deze software zie ik een hele berg mogelijkheden om zakelijk en privé te combineren in 1 telefoon.
Tijdens het Samsung event heb ik dat ook aangekaart en kreeg ik als reactie dat het probleem hierin vooral zit bij te telecom providers.
Die zouden dual-sim telefoons tegenwerken en verder kreeg ik ook nog te horen dat het netwerk in Nederland hier niet klaar voor is.
Dat laatste is opmerkelijk, want als je moeite doet om aan een dual sim telefoon te komen, dan werkt dit prima in Nederland.
Ik spring in ieder geval een gat in de lucht als de S7 wel dual-sim is.
Hartslagmeter
Op de achterkant zit ook nog een hartslagmeter.
Hiermee kun je oproepen wegdrukken als je de telefoon met het scherm op de tafel hebt liggen.
Verder kun je je hartslag meten met onder andere de health app die standaard op de telefoon staat.
Door je vinger op de hartslag sensor te houden krijg je dan binnen enkele seconden je hartslag te zien.
Ik heb de waardes vergeleken met een borstband van Polar i.c.m. het RCX3 sporthorloge van Polar.
De S6 gaf steeds 1 of 2 hartslagen meer aan, maar gezien mijn hartslag op dat moment 93 was, is dat behoorlijk netjes.
Bereik
Het testen van het bereik vind ik lastig.
Ik heb een Vodafone sim en een KPN sim en met de Vodafone sim heb ik altijd slechte dekking thuis en dus ook met de S6. Met de KPN sim geen enkel probleem. Dat heb ik al zo lang als ik op mijn huidige adres woon dus dat zal niet aan de S6 liggen.

Wat ik wel vind is dat de verbinding snel tot stand komt en de kwaliteit van het gesprek goed is. Ook bij slechts 1 streepje bereik.
Daar heb ik met de Iphone 5 zoveel klachten over gehad dat ik blij ben dat ik daar vanaf ben, maar dat was denk ik meer een minpunt van die telefoon, dan een pluspunt van de S6.

Over wifi kan ik ook niet klagen. Ik heb een testje gedaan met 3 telefoons tegelijk. Op zolder gaan zitten met een Iphone 6, een Galaxy S4 en de S6 en de signaalsterkte was daar op alle telefoons 3 streepjes. Daarna ben ik de straat op gegaan en gaan lopen om te kijken welke telefoon daar eerder op 3/4G over zou schakelen, maar ook daar zag ik geen noemenswaardige verschillen.

Lang verhaal kort, bereik is prima. Ik denk dat je er pas klachten over krijgt als je je stoort aan de kwaliteit van de verbinding of als het lang duurt om een verbinding tot stand te brengen, maar dat is niet het geval.
Accuduur
Specificaties
Voordat ik over accuduur in ga, wil ik eerst even ingaan op een puntje waar veel mensen over vallen: "je kunt hem niet vervangen".
De S6 achterkant kan niet los en dus kun je de accu zelf niet vervangen. Samsung geeft aan dat de accu 4 jaar mee moet kunnen en over het verval kreeg ik niet een heel duidelijk antwoord.
Ik kreeg er in ieder geval geen harde cijfers over. Een voordeel wat je nu wel hebt is dat je langer garantie hebt op de accu. Samsung geeft net als op de telefoon 2 jaar garantie op de accu.

Nu het laden
Het is een 2600mAh accu die volgens de specificaties van Samsung als volgt laadt.
Met draad:
Van 0% tot 100% duurt 80 minuten.
Van 0% tot 50% duurt 30 minuten.
Van 50% tot 80% duurt 20 minuten.
Van 80% tot 100% duurt 30 minuten.

Draadloos gaan de prestaties met een factor 2,5 naar beneden.
Het draadloos laden is voornamelijk toegevoegd met de volgende gedachtengang:
Bedrijven als Starbucks, McDonalds, maar ook Ikea zijn bezig om het draadloos laden mogelijk te maken door je smartphone bij hun op de tafel te leggen.
Je drinkt ergens 10 minuten koffie terwijl je telefoon ligt te laden en je kunt hem weer langer gebruiken.

“10 minuten laden = 4uur gebruik” was de slogan op de Samsung presentatie. Daar heb je uiteraard wel een draad en een behoorlijk lege telefoon voor nodig. De vraag is uiteraard of deze cijfers in de praktijk haalbaar zijn. Vandaar het volgende onderwerp.

Ik heb de telefoon leeg laten lopen en heb hem daarna aan de lader gehangen.
Vervolgens heb ik iedere 5 minuten gekeken wat de status van de accu was.
Dit heeft de volgende cijfers opgeleverd.

MinutenPercentage
7093%
7596%
8099%
81100%

Precies volgens de specificaties van Samsung dus.
Draadloos heb ik helaas niet kunnen testen.
Accuduur in de praktijk
Ik heb met dit onderwerp behoorlijk wat moeite gehad om de volgende redenen.
Ik heb de ene dag het gevoel dat hij behoorlijk presteert en de andere dag juist helemaal niet.
Ik ben niet iemand die 24-7 met zijn telefoon in zijn hand zit en toch hield hij het lang niet iedere dag volledig vol.
Een rede hiervoor zal zijn dat het scherm in mijn broekzak steeds aan gaat, waardoor hij behoorlijk wat verbruikt en soms ook erg warm wordt. Zo warm dat ik daadwerkelijk voel dat hij weer aan staat aan mijn been.
Zoals op de onderstaande afbeelding te zien is, gaat hij behoorlijk lang mee als je hem standby laat staan. De sterke daling naar beneden was zo'n broekzak aktie waarbij ik geen idee heb wat hij precies gedaan heeft.

Maar los daarvan zijn ook de benchmark tests behoorlijk tegenstrijdig.
Ik heb 3 verschillende tests gedraaid van Antutu. De eerste was een 80% test waarbij de telefoon 100% geladen was en de test heeft gedraaid tot 20%. Daarbij kwam de Edge als 1 na slechtste telefoon uit de test.
Vervolgens een 4% test gedaan, met ongeveer 70% accu. Daarbij kwam hij als beste uit de test.
En als laatste een 20% test gedaan met ongeveer 50% accu. Daarbij was hij 3e.

Omdat dit zo schommelde heb ik nogmaals de 80% test gedaan.
Gezien de prestaties van de accu voor mijn gevoel en tijdens de testen zo schommelen vind ik het moeilijk om hier op dit moment een oordeel over te geven.
Het enige wat ik me kan bedenken voor de lage score bij de eerste keer dat ik de 80% test deed is dat hij gedeeltelijk in de auto heeft gedraaid en dus geen wifi verbinding meer had. Maar dan nog is dat resultaat wel erg slecht vergeleken met de andere metingen.
Ik hoop dat het te maken heeft met een firmware bug en dat het in de toekomst beter wordt, want de potentie zit er wel. Hij is alleen niet consistent genoeg. Vandaar ook dat ik dit niet bij plus of minpunten vermeld heb.

Zodra de accu de 5% aantikt, schakelt de telefoon over naar een energie zuinige modus (“Ultra power saving mode”). Dat zie je aan het scherm wat direct minder fel is en een aantal functionaliteiten worden uitgeschakeld. Je kunt bijvoorbeeld geen foto's meer nemen. In deze modus wordt de accu met een ruime factor 2 zuiniger.
Gebruikersgemak
99% van de tijd zit je uiteraard aan het scherm. Dit werkt soepel en daar heb ik verder ook niets op aan te merken.
Alleen heb ik af en toe wat moeite met de Edge. Je kunt de Edge-features aanpassen door op de juiste plek op de gebogen rand naar het midden te vegen. Dit moet ik vaak meerdere keren doen omdat hij niet lekker “pakt”. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het met mijn vinger en pen geprobeerd, maar ik krijg het scherm niet altijd in 1 keer tevoorschijn getoverd.
Eenmaal ingesteld, werkt de toevoeging van de Edge prima. De kleuren zijn duidelijk en ook het ophangen/wegdrukken van een oproep gaat zonder problemen.

Een klein puntje wat ik hier aan wil stippen is het vervangen van de functionaliteit aan de home-knop. Bij vorige modellen schakel je de voice functionaliteit in als je hem 2x achter elkaar indrukt.
Nu krijg je de camera. Vind ik persoonlijk vele male nuttiger, met als keerzijde dat ik aardig wat foto's in mijn broekzak heb gemaakt. Je kunt namelijk ook foto's maken zonder de telefoon te unlocken.
En als laatste stoor ik me aan de plek van de aan/uit knop. Normaal gesproken zit deze in de buurt van de bovenkant van de telefoon, zodat je duim er tegen zit als je hem vast houd.
Bij de S6 edge zit hij net boven het midden (in ieder geval verder naar beneden). Ik merk dat ik dan af en toe “aan het zoeken” ben met mijn duim als ik hem wil bedienen.
Scherm
Hier kun je haast een losse review over schrijven, maar ik zal mijn best doen om het kort te houden.
Eerst de specificaties:
Het is een 5,1” Quad HD Super AMOLED scherm met een resolutie van 2560 x 1440 en 577 PPI.
De resolutie is scherper dan wat men kan waarnemen met het blote oog en het Super AMOLED scherm houdt in dat zwart ook echt zwart is, doordat pixels uitgeschakeld worden i.p.v. een combinatie van kleuren om zwart te benaderen. Het AMOLED scherm houdt verder in dat het heel zuinig is en grote resoluties aan kan.
De Super series houdt in dat er minder zon weerkaatst wordt (20% van het normale AMOLED scherm). Het VIVID display draagt bij aan heldere kleuren en verbeterd beeld in direct zonlicht.

Indrukwekkende cijfers en mooie woorden, maar wat je niet kunt meten is de wow factor als je hem aan zet.
Het ziet er gewoon goed uit en ook anderen die ik de telefoon heb laten zien vinden het scherm strak, mooi en haarscherp. Verder heb ik bij de vorige modellen nog wel eens puntjes van critiek gehad over de kijkhoek.
Daar heb ik bij de S6 Edge echter totaal geen klachten over.

Waar ik wel wat moeite mee heb is over de edge.
In het gebogen randje kun je informatie weergeven zoals:
  • Een klok
  • Nieuwsheadlines
  • Het weerbericht
  • Notificaties
Samsung noemt dit “information stream”.
Dit is ook zichtbaar met hoes, maar ik vind deze niet echt duidelijk te zien en van wat ik ook hoor van anderen is het leuk, maar niet de reden om de meerprijs neer te leggen voor de Edge.
Verder is de klok tijdsgebonden. Het is een nachtklok die je maximaal 12 uur per dag aan kan zetten. Ik snap de reden voor die restrictie niet.
Het is overdag niet goed zichtbaar, maar ze hadden er ook voor kunnen kiezen om het overdag iets feller weer te geven. Nadeel van de nachtklok is nog dat het hele scherm zachtjes brand. Het is niet alleen de cijfers van de klok zeg maar.
Design
Wat mooi is en wat niet is uiteraard lastig te bepalen, maar innoverend is hij zeker.
De Samsung Galaxy S6 Edge is s'werelds eerste smartphone met dubbel gebogen display.
Verder probeert Samsung zich te onderscheiden door de kleuren van het toestel net een beetje anders te maken.
Op dit moment is de S6 verkrijgbaar in de volgende kleuren:
  • Black Sapphire
  • White Pearl
  • Golden Platinum
  • Green Emerald (alleen voor de Edge)
  • Blue Topaz (alleen voor standaard S6)
De zwart is zwart, maar toch kun je zien dat er een soort paarlemoer effect doorheen zit.
Daarnaast zijn de afmetingen ook nog eens super netjes (de edge is slechts 2,9mm dik) dus al met al vind ik het een super strakke telefoon :).
Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing is metaal, met een scherm van gorilla glas. Ik was bang dat het scherm kwetsbaarder is geworden doordat het gebogen is, maar mij laten verzekeren door Samsung dat het scherm niet zwakker wordt door het buigen. Voor als nog geen reden om te denken dat dit niet waar is, dus daar gaan we dan ook van uit.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de camera uitsteekt.
Met de huidige specificaties van de camera, kan hij niet kleiner volgens Samsung en het glas van de lens raakt de tafel niet als je hem plat neerlegt. Maar erg stabiel ligt hij niet. Als je op de randen drukt, kun je de telefoon heen en weer wippen. Een klein voordeel is dat hij nu eenvoudiger is op te pakken, want als hij helemaal plat op tafel zou liggen, zou je door het gebogen glas en de dunne rand moeite hebben met oppakken.
Verder zijn de randen van het toestel wat aan de boven en onderkant wat aan de dikke kant en voelen de randen aan de zijkant wat scherp aan.
Dat ik niet de enige ben die dit opgevallen is blijkt wel uit de volgende afbeelding:

Ik persoonlijk heb er geen last van, maar een aantal mensen die ik de telefoon heb laten zien, vonden hem niet echt lekker in de hand liggen. Alleen had de aan/uit knop van mij iets hoger gemogen.

Verder heb ik wel de indruk dat je een robuuste telefoon in je handen hebt die op deze puntjes na, netjes is afgewerkt.
Je kunt er alleen wel op blijven poetsen omdat de voor en achterkant van glas zijn, zit hij binnen enkele seconden onder de vlekken.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb in de periode dat ik hem getest heb, 1 keer een probleem gehad met mn OS. Er werden geen apps meer geopend. Na een reboot deed alles het weer. Geen idee wat de oorzaak was en daarna ook niet meer voorgekomen.
Om toch tot een meetbaar oordeel te komen heb ik een stability test gedraaid met Antutu Benchmark. De Resultaten waren als volgt:
Als ik het goed heb is dit een normale score.
Beeldkwaliteit opname
Wow! Is de korte samenvatting voor dit onderwerp.
Toen ik bij het unboxen wat foto's probeerde te maken met mijn Galaxy S4 was ik aan het prielen om hem scherp te krijgen. Dat probleem ga je met de S6 niet tegenkomen.
De back-camera is 16Mp met een diafragma van 1.9 wat zorgt voor meer licht in je foto's (hoe kleiner het getal hoe beter) met real-time HDR.
Waar Samsung verder nog trots op is, is het feit dat de camera app in 0,7 seconden start en je 0,3 seconden later een foto hebt genomen.
Verder zitten er nog een paar leuke features bij zoals het het toevoegen van een effect (vintage, cartoon e.d.) en Tracking AF waarmee je een object kunt focussen wat dan gevolgd wordt als het beweegt. Zelf als het even buiten beeld gaat en weer terug komt.
Dit werkt bijzonder goed. Ik heb het geprobeerd met de vissenkom door een vis te focussen. Hij had alleen wat moeite met vergelijkbare objecten te onderscheiden van elkaar.

Verder kan ik er nog aan toevoegen dat ik tot de slechtste fotografen van het land behoor en toch het gevoel heb dat ik met deze telefoon mooie foto's kan maken.
Retail
Ik persoonlijk heb nooit een smartphone betaald zonder ook een abonnement af te sluiten. Dus voor mij is het vooral de vraag hoe hij in combinatie met een provider wordt aangeboden.
Maar goed volgens Tweakers zijn de kosten voor de Samsung Galaxy S6 als volgt:
De prijs van de Edge (32GB) ligt rond de 850 euro.
De prijs van de "normale" S6 (32GB) rond de 685 euro.
Samsung zelf geeft aan dat het verschil 150 euro zou moeten zijn, op het moment van de review is het verschil dus iets groter.

Om even de iphone 6 te pakken, die ligt volgens de apple store op 699 euro voor de iphone 6 16GB en op 799 euro voor de Iphone 6 plus of de iphone 6 64GB
Een Samsung vertegenwoordiger heeft mij verteld dat ze de S6 iets scherper gaan aanbieden dan de Iphone 6.
Dan vind ik het toch belangrijk dat je 32GB krijgt bij Samsung omdat je niet kunt uitbreiden.
Inclusief abonnement
De S6 edge moet gaan concurreren met de Iphone 6 Plus. Ondanks dat deze los iets duurder is in aanschaf, zou je hem dus bij dezelfde abonnementsvorm moeten kunnen krijgen.
Zoals aangegeven ben ik niet iemand die de volle prijs voor een smartphone betaald, maar gezien de concurrentie vind ik de prijs (ook in combinatie met de abonnementsvormen) zeker gerechtvaardigd. Neemt nog steeds niet weg dat ik nooit zoveel geld voor een telefoon zou betalen.
Project Zero
Als we gaan kijken naar zijn voorganger heeft hij namelijk aardig wat verschillen en ontbreken er dingen die de S5 wel had.
Vragen om klachten als je het mij vraagt en dat werd ook duidelijk tijdens het Samsung Galaxy S6 testevent:
"Waarom is de S6 niet meer waterdicht"
"Waarom is de accu niet meer te vervangen"
"Waarom kan er geen microSD in"
Ondanks dat Samsung prima kon onderbouwen waarom dit niet meer kon bij de S6, begrijp ik de vragen wel.
Je schept een bepaald verwachtingspatroon als je een nieuw toestel maakt binnen een bestaande lijn en door features weg te halen voldoe je niet aan de verwachtingen.
Samsung heeft de S6 achter de schermen "Project Zero" genoemd.
Het idee was: "We beginnen vanaf 0 opnieuw met het ontwikkelen van een nieuwe smartphone".
Als de opzet van het project is om een compleet nieuwe telefoon te maken, waarom noem je hem dan S6?
Antutu benchmark
Ik heb een Antutu benchmark gedraaid. De resultaten waren als volgt:

Hardware technisch gezien staat de S6 ver boven de rest dus, volgens mij komt dat voornamelijk door de 8-core processor maar om heel eerlijk te zijn heb ik daar niet heel veel onderzoek naar gedaan. Ik heb me laten vertellen dat zijn prestaties ongeëvenaard zijn en uit de test blijkt dat nog waar te zijn ook.
Overige opmerkingen
Zoals bij de introductie aangegeven heb ik de telefoon gewonnen op voorwaarde dat ik een review over de telefoon zou plaatsen.
Ik zal vast niet alles getest hebben, maar ik heb vooral gekeken naar de onderwerpen die ik interessant vind.
Dit is de eerste keer dat ik op deze manier een review geplaatste heb. Op zich een leuke ervaring, maar er gaat stiekem toch meer tijd in zitten dan ik dacht :).
Indien er vragen, opmerkingen of tips zijn hoor ik het graag.
Ik ben zeer enthousiast over dit nieuwe vlaggenschip van Samsung.
Wat vooral indrukt maat is het design, het scherm, de camera en de prestaties van het toestel.
Of deze telefoon zijn prijskaartje waard is, daar zullen de meningen over verschillen.

Wat ik wel zeker weet is dat je voor het geld een van de meest uitgebreide en best presterende smartphones van dit moment in huis haalt. En alleen het design zal voor sommige al reden genoeg zijn om de prijs neer te leggen.

Waar ik in het kort vooral onder de indruk over ben zijn toch wel het scherm, de kwaliteit van de foto's en hoe soepel alles werkt (op het tevoorschijn toveren van het edge scherm na).
De S6 edge is zeker niet perfect, maar als ik de pluspunten en de minpunten tegen elkaar heb afgestreept, blijf ik nog steeds zeer enthousiast.
Afbeeldingen

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Nette review! bedankt.

Vind de kwaliteit van de foto's zeker netjes!

Ga je deze mobiel nu blijven gebruiken voor prive gebruik of stap je over/terug naar een ander?
Ik gebruik hem vanaf morgen prive want die gebruik ik vaker.
Tijdens het testen heb ik hem zakelijk gebruikt.
Hele mooie review inderdaad, mooi al die plaatjes er ook bij, zo kom je ze niet dagelijks tegen! :)
Wel een dingetje:
Al met al heb ik gemengde
en toen hield de zin ermee op. ;)
Dank je,
Heb een beetje zitten klooien met hoe ik dat accu verhaal ging neerzetten. Dat was ik vergeten weg te halen :D
Fijne review. Alleen het feit dat de telefoon niet lekker in de hand ligt en daarvoor ook nog eens een premium van 150,- moet betalen is het niet waard. De software ziet er voor een Samsung telefoon overigens een keer wel goed uit. Misschien toch dit jaar de Galaxy 6 (non-edge) overwegen.
Dat in de hand liggen is subjectief he.
Zoals ik al zei ik heb er geen last van. En helemaal nu ik een hoesje heb gehaald. Dan is de zijkant niet scherp meer en de camera steekt ook niet meer uit :)
Ziet er goed uit! Wel één opmerking :D
Toen ik op de testdag was heb ik ook mijn hartslag gemeten en die kwam uit op 115 en een minuut later op 63. Dat was natuurlijk niet echt nauwkeurig, dus of het komt door een softwareupdate dat het gefixt is of door iets anders... Maar blijkbaar is het dus gefixt. Mooi! :)
dank je

Ik heb het meerder malen getest omdat ik het gevoel had dat mn hartslag veel te hoog was.
Maar dat was niet zo. Sterker nog, hoe lager de hartslag, hoe kleiner de afwijking.
Nette review :) kan niet wachten tot ik hem straks heb, nu moet ik het nog even doen met de mooie reviews :)
Wat is r eigenlijk zo uniek aan die hartslag meter? Er zijn verschillende apps die de camera van je toestel kunnen gebruiken en min persoonlijke ervaring (HTC one s) is dat dit exact overeen komt met mijn Scosche Rhythm+ hartslag band ( overigens ook optisch).
alle plaatjes werken niet meer of licht dat aan mij?
Dropbox zit te zeuren dat ik teveel traffic genereer. Heb hem er afgehaald, maar ik moet helaas een andere plek gaan zoeken
misschien google drive?
Die afbeelding van de blade edge is geen kritiek afbeelding...
dat is de 1 april grap van samsung zelf....
Pure zelfspot natuurlijk.
Ook al doen ze het in de vorm van een grap, dan nog zit er een kern van waarheid in.
Maar los van die afbeelding is het de mening van de meerderheid van het aantal personen die ik hem heb laten zien. Vandaar dat ik naar die afbeelding heb verwezen.