Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

VincentAdam 8 april 2015, laatste update op 8 april 2015, 1.385 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Prima telefoon en camera, maar extreem kwetsbaar scherm. Als het scherm breekt, doet de hele telefoon het niet meer.

Pluspunten

• Camera is heel goed
  • Software werkt soepel
  • Accu gaat lang mee

Minpunten

• Scherm breekt snel
  • Bij breuk scherm werkt hele telefoon niet meer

Ik heb de telefoon nog geen half jaar en heb hem altijd normaal gebruikt. De telefoon is niet gevallen. Ik heb de telefoon in mijn broekzak gehad. Ben normaal opgestaan en weer normaal (zonder grote spanning op mijn broek) gaan zitten. In die tussentijd is er een kleine barst in de onderkant van het scherm gekomen en werkt het touchscreen niet meer (de facto werkt de telefoon dus niet meer).

Ik heb zojuist op internet onderzoek gedaan en mij is gebleken dat er heel veel klachten zijn over de Sony Xperia Z3 en Z3 compact met betrekking tot plotselinge barsten in het scherm. Voor jullie informatie heb ik enkele van de vele meldingen hieronder aangehaald.

1) Myce.com (zie link) meldt op 15/1/2015 dat er extreem veel klachten zijn van Xperia Z3 en Z3 compact gebruikers zijn met betrekking tot barsten in het scherm. Uit een onderzoek onder ruim 1600 gebruikers blijkt dat 25% last heeft van plotselinge breuken in het glaswerk.

"About 25% of the Xperia Z3 and Z3 Compact owners that filled in a survey started by an XDA user have issues with broken glass. Some suffer from just a single crack horizontally, vertically or diagonally but 12% of the complainers report to have multiple cracks and even ‘spiderweb’ resembling cracks."

2) Tros Radar heeft in haar uitzendingen van 20/1/2014, 3/2/2014 en 16/2/2015 uitgebreid aandacht besteed aan de problemen met gebroken schermen van Sony's Xperia.

In de uitzendingen wordt een aantal voorbeelden getoond van gebruikers die precies dezelfde klacht hebben als ik. Namelijk: plotselinge barsten in het scherm na bijvoorbeeld de telefoon gewoon in een broekzak te hebben gedragen.

Volgens de Consumentenbond worden veel klachten ontvangen van gebruikers met barsten in het scherm. Verder betoogt de Consumentenbond op basis van deskundigenonderzoek dat er ontwerpfouten in het toestel zitten waardoor het scherm snel barst.

Een deskundige in de uitzending van 16/2/2015 (Tom Brands - eigenaar van GSM reparatiecentrum) verklaart letterlijk over de Sony Xperia Z3 compact: "In verhouding tot andere fabrikanten is Sony alles behalve stevig. ... Als jij hem in je broekzak hebt en je wilt iets oprapen van de grond en het toestel buigt een beetje, dan zegt hij regelmatig 'knak'. Dan zit je met een kapot scherm en daardoor een onbruikbaar toestel." Dhr. Brands geeft in diezelfde uitzending aan dat hij onevenredig veel reparaties voor Xperia Z3 ontvangt, met name na plotseling gebarsten schermen.

Op de website van Tros Radar staat letterlijk vermeld: "De grootste groep klagers hebben een gebarsten beeldscherm of een kapotte USB poort, waardoor het toestel niet meer te gebruiken is. De klachten ontstaan vaak binnen 6 maanden na aankoop van het toestel. Wettelijk gezien heb je dan recht op een vervangend toestel of een kosteloze reparatie door de verkoper, tenzij hij kan aantonen dat de schade is veroorzaakt door verkeerd gebruik."

en

"Sony Xperia Z3-gebruikers klagen over scheuren en breuken in het scherm van de telefoon. Hoe zijn deze beschadigingen te verklaren? Consumenten zeggen dat ze de Xperia Z3 normaal gebruiken, toch hebben zij schade aan het glas van hun telefoon. In veel gevallen werkt het touchscreen op de plekken waar beschadigingen zitten niet meer. Smartphone-reparateurs herkennen zich in de klachten: ze zien een tendens van kapotte Sony Xperia toestellen, veelal met dezelfde soort schade."

3) Op de Facebookpagina Xperia Z Cracked Screens staan honderden testimonials van gebruikers die een gebroken scherm hebben met een Sony Xperia. Op de 'about'-pagina staat:

"A page for Sony Xperia Z owners who have a found a crack in their smart phone. Who have been let down by their sony xperiance".

4) Op de support-pagina van Sony staan onder het kopje "Xperia Z glass back cracked on its own" honderden berichten van mensen met dezelfde klacht als ik heb. Namelijk dat het glas spontaan, althans zeer snel, breekt.

Als je op hetzelfde forum zoekt met de termen: "Xperia Z screen cracked" krijg je meer dan 400 discussie onderwerpen (waar bovenstaande discussie slechts 1 van is).

5) Het BBC consumentenprogramma Watchdogs heeft ook in meerdere uitzendingen aandacht besteed aan de brekende schermen van Sony's Xperia. In de BBC uitzending worden verschillende gevallen getoond waarin het scherm ook "spontaan" is gebroken. Overigens zou Sony volgens de BBC hebben toegezegd de gebroken schermen kosteloos te vergoeden.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

To be honest, verbaasd met dat je dit niet wist, want het z3 en z3c (en ook z1c en z2) ervaringen-topics staan er vol mee :P.

De Radar uitzending is wel 'vol met sensatie' en vooral alleen maar bullshit, had veel beter in hart-van-nederland gepast. Je van de uitzending niks aantrekken dus.

Maar de telefoon heeft wel echt issues:

1) De glasplaat (vooral de achterkant) kan snel krassen krijgen. Sneller dan normaal bij andere telefoons. Dit gaat om krassen (geen barsten) en is dus cosmetisch defect.
Ben je iemand die altijd zonder screenprotectors kon en nooit problemen met je scherm hebt gehad? Grote kans dat (vooral dus de achterkant van) de z3/z3c je daar in doet veranderen.

2) Het grote probleem, is dat er _spontane_ barsten zijn. En dan praat ik niet over de mensen die op maandag met de telefoon in de broek tegen een tafel aanbotste, en dan woensdag zich afvragen waarom de telefoon 'spontaan' een barst gekregen heeft. Nee, er zijn ook echte spontane barsten.
Waarschijnlijk (maar unconfirmed) door temperatuurverschillen. Veel warm/koud/warm/koud en dingen gaan uitzetten in de telefoon waar de glasplaat niet tegen kan. Druk van de twee zijkanten tegelijk en glas barst nou eenmaal.

Serieus euvel van de telefoon (heb net mijn nieuwe z3c hier uit de doos dus ik blijf ook heel voorzichtig :)) maar er zijn ook zat die heel blijven.
Sony ziet het (misschien onterecht, maar toch) dus niet als een ontwerp fout maar iets wat helaas kan gebeuren en hem dan fixed (als je geen andere schade hebt, en het binnen 6 maanden na aanschaf gewoon via de retailer regelt). 25% (ik verzin hier nummers voor de duidelijkheid) van de glasplaten kan dus niet tegen het uitzetten van de andere behuizing-componenten en dat is veel, maar het is dus niet altijd zo.

De telefoon is voor de rest _niet_ bijzonder zwak of anders. Hij buigt en zegt 'knap' net zo snel als elke telefoon met een glasplaat er in (dus elke smartphone).
Dat stukje op Radar is dus ook beetje bullshit. Ja er komen veel reparaties binnen, ja de telefoon heeft een probleem, nee het heeft _niks_ met sterkte van de behuizing te maken.
Wat hij demo'd is door de telefoon deels los te halen (en dus de sterkte van de behuizing weg halen) en vervolgens heel veel flex op het scherm te geven. En dan zegt de glasplaat 'knap'.. joh, laat mij een telefoon zien die daar wel tegen kan.
Dat is een beetje iets als de deksel van een schoenendoos er af halen en dan klagen dat de schoenen doos zo wobbelt. Ja d'uh.
Glas is niet buigzaam, het hoort daar niet tegen te kunnen :). Sony's probleem zijn dingen die uitzetten, en zo van de zijkanten tegen het glas aanduwen. Niet mensen die de telefoon in twee handen nemen en gaan kijken hoeveel graden hij kan buigen.

Dus begrijp me niet verkeerd, het is k*t en een serieus nadeel van de telefoon(s) want het geeft je een onbruikbare telefoon als je pech hebt. Maar het is 'simpel' wel dat je 'een unlucky exemplaar' hebt. Dus blijven opsturen en nieuwe terugkrijgen of laten repareren. Ook als het nog een keer gebeurd. Er zijn gewoon goede glasplaten daar bij Sony, helaas minder dan je zou verwachten :S.
En het is geen telefoon om zonder backup te gebruiken blijkbaar.

Toen ik vroeg om een alternatief was de beste optie nog de oudere Z1 Compact. Die heeft geen glazen achterplaat... maar hier op het Tweakers ervaringen topic zijn er ook best wat mensen met spontane problemen in de voorglasplaat van het touchscherm. Dus de z1C had het ook al.. De z2/z3/z3c hebben het gewoon meer omdat ze ook nog eens glas op de achterkant hebben.

Dus let goed op in de reports dat je mensen die hem daadwerkelijk ergens tegen aan hebben gestoten (of hebben laten vallen) wel weg filtert. Verhalen van 'ja daar moet een telefoon toch tegen kunnen' heb je niks in dit geval, dat zijn mensen met andere verwachtingen dan de realiteit maar die hebben niks met het probleem van de Sony's te maken (hoe bot en naar het ook klinkt voor die mensen).
Maar er is dus daadwerkelijk wel een probleem met de telefoons.

Er zijn op XDA ook zat mensen die zeggen 'je lult en dit is een troll topic' in het topic over spontane barsten. "Spontaan barsten kan niet, je hebt hem gewoon ergens laten vallen en dat verzwijg je nu". Je ziet het best veel dat dit gezegd wordt... en dat zijn dus onbenullige mensen wat het kan echt en vaak :).

Ik noem altijd het voorbeeld van de HTC One Mini's. In plaats van de aluminium unibody behuizing van de One, zitten er plastic randjes / streepjes door. De behuizing is dus een mix van metaal en plastic. Als door opwarmen en afkoelen (wat de Mini's helaas best veel doen) dus beginnen uit te zetten gaat het plastic anders (trager of juist sneller, weet niet) uitzetten dan het metaal. De twee materialen zijn tegen elkaar aan aan het duwen en wrijven. Uiteindelijk barst het plastic een beetje (de zwakkere van de twee materialen) en krijg je haarscheurtjes in de plastic randjes.
Er zijn duizenden reports van dit, en ik heb het zelf bij drie (3!) One Mini's gehad totdat ik het zat was om op te sturen.

Daar bij de One Mini's is het 'aanvaard' dat dit kan gebeuren en heeft HTC zelf gezegd dat het waarschijnlijk door temperatuur verschillen komt. Dus waarom niet hetzelfde bij de z3/z3c, alleen dan met plastic / glas of metaal / glas? Als er net een beetje verkeerd druk op het glas komt te staan van de zijkant zal het barsten als je toevallig een zwakke plaat had. Ik geloof dus echt wel dat het 'spontaan' kan gebeuren (en bij de HTC One Mini's heb je dan nog een bruikbare telefoon, met de Sony's kan je pech hebben dat het je touchscreen-glas is en kan je niks meer:S).

Ik heb uiteindelijk de gok dus wel maar genomen. Er was weinig anders met de specs/looks/afmetingen wat kan tippen aan de z3c (Samsung Galaxy Alpha was nog het beste alternatief wat ik gelezen heb hier op Tweakers. Ding is compacter dan je zou verwachten van iets wat 'Galaxy' heet), en ik heb goede return ervaringen bij CoolBlue dus ben er maar voor gegaan. Maar ik heb dan ook mijn oude telefoon nog als backup. Het is wel de eerste telefoon ooit voor mij die screen protectors krijgt (alhoewel dat niet zal helpen tegen de spontane barsten als ik pech heb).

edit: typo's en leesbaarheid want het is beetje veel geworden

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 8 april 2015 15:17]

Dank voor je Coolblue tip. Ik heb van meer mensen gehoord dat zij een goede aftersales hebben
resultaten van 1 iemand spreken niet voor de resultaten van anderen, remember that :).
In andere woorden, ik ben niet verantwoordelijk als jij opeens een rot ervaring hebt :P
Ik heb4 maanden een Z3 Compact gehad. Die heeft het, op inderdaad krasjes aan de achterkant na, netjes overleefd. Zelfs als ik het toestel van een kleine hoogte, zo'n 20-30 cm liet vallen. Heb echter meerdere vrienden die niet zo'geluk hadden. Bij een overleefde het toestel een "val" van 5 cm op een zachte ondergrond niet eens. Dan kan je zeggen wat je wilt, een toestel hoort daar gewoon tegen te kunnen :P Hoewel waarschijnlijk inderdaad een ander issue, maakt dit het euvel niet minder kwalijk. Vooral omdat bij hem het touchscreen ook niet meer deed, en omdat reparatie door Sony >¤150 euro kostte. Daarnaast heb ik in levende lijve gezien dat de voorkant van een Z3 compact brak terwijl iemand die in zijn handen had om te filmen...

Al met al zou ook ik huiverig zijn om het toestel opnieuw te nemen. Hopen dat er snel een S6 mini uitkomt met een Exynos/Snapdragon 801/805 of een Z4 mini waar dit probleem niet optreedt...
Ondanks het feit dat dit geen echte review is, ben ik toch blij met jouw bijdrage!

Toevallig had ik afgelopen week precies hetzelfde met mijn Xperia Z van anderhalf jaar oud.
Ik heb het toestel via de Mediamarkt naar Sony laten versturen. Ik ben benieuwd hoe Sony en de Mediamarkt er mee omgaan!
Kleine update:

Mediamarkt zegt dat het mijn eigen schuld is. Dat zou overigens best kunnen omdat de druk in mijn broekzak weleens te hoog opgelopen zou kunnen zijn. Ik laat het er echter niet bij zitten!

Sony zelf is inmiddels gecontacteerd. Ik ben benieuwd of zij nog iets voor me kunnen betekenen.
Overigens las ik op de site van de consumentenbond dat er al meer dan 1000 klachten (!) verzameld zijn over het spontaan breken van het Xperiaglas. Ben benieuwd hoe hiermee omgegaan wordt door Sony!
Ik moet zeggen, mijn Z2 is goed stevig. Wat lakbeschadigingen, maar verder kan die aardig wat hebben. Wellicht komt het doordat ik er een skin op heb zitten voor en achter, dat kan wat spanning wegnemen. Daarnaast heeft een Z3c een kunststof behuizing, die tordeert ook meer dan een normale Zx of Z1c. Ik verbaas mij echt hoe lang dit scherm heel is gebleven hoe vaak ik ook bukte met de telefoon in mijn broekzak.

Om terug te komen op jouw review... Die zuigt natuurlijk van alle kanten :+ . Dit is meer een klaagzang dan een review. Maar ik voel je wel hoor. Ik ben destijds simpelweg wel tegengehouden door de Tweakers-review-screening ;) .

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 8 april 2015 08:33]

Deze review is inderdaad een klaagzang, maar toch zou ik willen dat ik hem gelezen had voordat ik dit toestel kocht. Ik heb hem nu ook één ster gegeven omdat het display ´spontaan´ gebarsten is. Ik heb redelijk wat ervaring in product ontwikkeling en ik begrijp dat dit design en de constructie wat gevoeliger is voor breuk dan andere designs. Het is echter mijn mening als consument (daar is dit forum voor) en als product ontwikkelaar dat als een scherm breekt onder de conditie ´dragen in de broekzak´ dat het product niet voldoet. Ook al werkt de telefoon voor de rest prima. Dus één ster.

Verder denk ik dat de vele klachten bij consumentenorganisaties een goede indicatie is dat hier echt iets aan de hand is. Waarschijnlijk blijft er nog een substantieel deel over als je alle ´meelifters´ eruit filtert.
En om dan toch nog zelf even mee te klagen: Ik vind het echt jammer dat Sony het probleem niet erkent en met 2 maten meet. Ik hoor van een aantal partijen dat zij goed geholpen zijn met glasbreuk problemen (met name als ze het via een bepaald Retail kanaal spelen). Ik kreeg pas garantie toen ik de rechtsbijstand inschakelde.