Ozone Blast 4HX Review

Foritain 9 april 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.426 views

Ozone Blast 4HX

De Ozone Blast 4HX toonde zich een uitstekende game-headset met goed geluid, een hoog niveau van comfort en een mooie uitstraling. Hij is bruikbaar op PC, Xbox 360 en PS3&PS4, en komt met een keurig pakket extra's om die installaties mogelijk te maken. Een prima koop.

Pluspunten

• Meer dan prima game-prestaties
  • Bovengemiddelde muziek- en film geluidweergave voor een game-headset
  • Prettige pasvorm, oorschelpen passen zich uitsteken aan aan je oren.
  • Compatible met PC, XBOX 360, PS3 & PS4
  • Stevige materialen en solide uitstraling. Tevens een leuke LED feature.
  • Keurige in-line control, extra's zoals tal van kabels, en ook de verpakking is keurig
  • Prijs-prestatieverhouding goed.
  • Eventueel leverbaar in Ocelote-Oranje

Minpunten

• Zoals veel andere game-headsets is de kleinste afstelling niet bijster klein. Kleine kinderen of dames met een 'laag' hoofd kunnen buiten de boot vallen.
  • Ozone hardware is soms lastig te krijgen in NL
  • Geen Xbox One ondersteuning.
  • Ondanks de goede prijs-perstatieverhouding zal de Blast 4HX onder druk staan van de in NL bekendere merken.

Features Score: 4

- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Ozone

De Ozone Blast 4HX is inmiddels de derde koptelefoon van Ozone die ons huisje bereikt. De eerste was de Strato Evo die iets meer dan een jaar terug een plaatsje naast mijn pc in nam en daar nog altijd ligt. De nieuwste hoofdtelefoon van deze Spaanse fabrikant (Of althans, Ozone is Spaans, de fabriek zal iets verder naar het oosten staan) is de Blast 4HX. Gezien Ozone een ‘gaming’ merk is zal het niet als een verrassing komen dat de Blast 4HX ook een game-headset is met een opvallende uitstraling en zowel PC als console functionaliteit.

De Ozone Blast 4HX heeft een adviesprijs van 69,90 euro , en is momenteel voor iets meer dan 65 euro (inclusief bezorgen) in de winkels te vinden. Overigens is er ook een Ocelote editie met oranje details voor liefhebbers van deze Spaanse League of Legends (ex) Pro-gamer.

De specificaties en features van de Ozone website:

De Ozone Blast 4HX is wat zij noemen een ‘universele headset’, dat wil zeggen compatible met PC, Playstation 3 en 4, en de Xbox 360. Xbox One ontbreekt echter in het rijtje. Het betreft een headset met een USB aansluiting voor de computer, maar met de benodigde 3.5mm, 2.5mm en RCA kabels voor de consoles.

De speaker specificaties laat ik aan de speaker-specs helden over. 44mm drivers lijken in elk geval in lijn met de verwachtingen van een game-headset in deze prijsklasse. De kabel is 3 meter lang wat ruim voldoende zal zijn voor de meeste PC gamers, maar wel een overweging kan zijn voor console gamers, al zijn USB verlengkabels niet echt een noemenswaardige investering.

Met 300 gram is de headset ongeveer even zwaar als de ROCCAT Kave XTD Stereo, iets zwaarder dan de populaire SteelSeries Siberia V2, maar weer lichter dan bijvoorbeeld de Razer Kraken headsets. Geen uitzonderlijk hoog of laag gewicht.

Het aansluiten van de Ozone Blast 4HX is niet bijster complex. Voor PC en MAC gebruikers is er geen software aanwezig, dus is het letterlijk plug & play. Xbox360 en Playstation 3 of 4 gebruikers zullen de Blast 4HX moeten aansluiten zoals praktisch alle console headsets worden verbonden.

Van Ozone ben ik inmiddels wel leuke verpakkingen gewend, ook niet heel vreemd omdat Ozone in veel landen wel ‘gewoon’ in de schappen ligt, waar wij in de Benelux het vooral via webshops moeten krijgen. Een lekker stevige doos met een leuke print doet het natuurlijk nooit verkeerd. Het draagkoffertje van de Ozone Onda Pro ontbreekt bij de Blast 4HX, maar het uitpakken is zeker geen straf. Onder de headset zelf vinden we de (allemaal zwarte) benodigde kabels voor de console connectiviteit.

Laten we rustig naar de headset zelf toe werken. Volgen we de USB kabel dan komen we langs de inline control. Deze heeft een LEDje er in zitten om aan te geven of de microfoon aan of uit staat, een grote mute knop voor de microfoon aan de bovenkant, een algemene volumeknop en een voice chat volume knop voor gebruik bij consoles, en een kleine Game / PC switch. Hoewel die laatste als PC / Console schakelaar bedoeld is lijkt hij opvallend genoeg als een soort Bass-Boost te functioneren bij PC gebruik, het is mij niet helemaal duidelijk wat het doel is, maar ongetwijfeld dat iemand die knop ook op de PC kan waarderen. De LED is wit verlicht wanneer de headset is verbonden, en rood verlicht wanneer de microfoon op mute staat.

De headset zelf ziet er goed uit. Een combinatie van zwarte, antraciet en rode elementen maakt een mooie indruk. Het is een relatief strak vormgegeven headset zoals je aan de hoofdband kan zien, al vinden we hier en daar wel degelijk wat meer opvallende elementen zoals de spiegelende balk op de oren waar tevens een rood LED balkje onder zit.

De hoofdband is erg flexibel, laat zich voldoende stellen voor zowel kleinere hoofdjes als flinke knarren, en ook de verbindingen naar de earpads voelen lekker stevig. Allemaal prima indrukken. De pads rond je oren zijn van wat stugger faux leder, en ze zijn groot genoeg om (nipt) om bovengemiddeld grote oren te vallen. De Blast 4HX is tevens inklapbaar voor transport.

De microfoon is uiteraard inklapbaar en net als de headset zelf voelt ook dit allemaal lekker degelijk. Hoewel mijn persoonlijke mening niet zo bijster interessant is moet ik zeggen dat ik het een aantrekkelijke headset vind.

En onder het motto "je moet toch wat met je tijd" maar even Star Trek zitten RP'en ;)

Net als de indrukken van de buitenkant waren ook de eerste indrukken van de geluidskwaliteit opvallend goed in orde. Het blijft een game-headset, en zeker zonder software om je eigen balans te vinden was het te verwachten dat ook bij de Blast 4HX de balans ligt richting harde knallen en stemmen in games, maar deze headset toonde zich ook een prima allrounder met een bovengemiddelde ervaring bij het luisteren van muziek (althans voor een game-headset) of het kijken van films als het op game-headsets aan komt.

Als ik de game geluidservaring vergelijk met enkele alternatieven welke ik heb kunnen reviewen de laatste maanden houdt de Ozone nog altijd goed stand. Hij bevalt iets beter dan de iets duurdere Onda Pro, klinkt een stuk beter dan de (op dat moment goedkopere) Strato Evo. Klinkt overtuigend beter dan de iets goedkopere SteelSeries Siberia Raw Prism, en iets beter all-round dan de grofweg gelijk geprijsde Cooler Master Sirus-C, welke dan wel weer een flink diepere bass heeft als dat je aanspreekt. Uiteraard krijgt de Ozone het wat lastiger tegen de uitstekende ROCCAT Kave XTD Stereo die iets meer dan een tientje duurder is, en ook de bekroonde Kingston HyperX Cloud (normaliter een tientje duurder met uitzondering van n winkel op dit moment) is een stevige concurrent. Toch is de ervaring bovengemiddeld goed te noemen, en op zijn minst in lijn met de verwachtingen die het prijskaartje schept.

Wat echter een sterke troef is van de Ozone Blast is de manier waarop de headset over je oren valt. Onlangs in een review over de Gioteck HC-5 was dat een puntje van kritiek, en hier laat Ozone zien hoe dat beter kan: de oorschelpen vormen zich uitstekend naar het hoofd bij zowel ‘echte mensen’ als in deze foto een porseleinen model. Het gevolg is dat deze headset, die sowieso al niet echt zwaar is, perfect sluit en een zeer gelijkmatige druk uitoefenen op het hoofd. Het gevolg daar weer van is dat tijdens de uren die ik en mijn dame met deze headset hebben gemaakt er geen momentje van irritatie was over de pasvorm. Tevens zorgt het voor een uitstekende demping van geluiden van buiten, en uitstekende demping van game-geluiden naar je omgeving. Wel kan je merken dat het materiaal van de earpads en de kussens zelf ietwat stugger is dan de stoffen kussentjes van bijvoorbeeld de ROCCAT of Kingston, en de algehele druk misschien nog iets hoger, maar dat is een persoonlijke overweging en lastig eenzijdig te beoordelen. Zelfs met bril in elk geval geen problemen ondervonden bij een langere sessie.

Hier zien we het uitstekende aansluiten van de earpads:

Pakken we de eerder gereviewde modellen er weer bij dan staat de Ozone Blast 4HX erg hoog op het lijstje van comfort. De superlichte BitFenix Flo merk je echt amper in gebruik, maar past duidelijk minder strak om de oren. De SteelSeries Siberia Raw Prism dito, de Cooler Master Sirus-C valt met zijn veel hogere gewicht absoluut meer op in gebruik, en met zijn andere Ozone broertjes en zusjes heeft de 4HX hier in huis toch de voorkeur. De voornaamste concurrent op gebied van comfort is dan toch weer de ROCCAT Kave XTD Stereo die welliswaar iets minder mee vormt, maar met grote en vooral zachte stoffen kussentjes dat wel weer goed maakt. Die is echter wel een tientje duurder en niet compatible met consoles, dus zo blijven beide eigenlijk wel interessant.

Ook de LED verlichting mag er zijn, en maakt de Blast 4HX een stoer ding om te laten zien.

En nog een 'normaal' plaatje om mee af te sluiten

Ik vraag mij wederom af wat Ozone moet doen om meer voeten aan de grond te krijgen in Nederland, want ook de Ozone Blast 4HX laat bij ons weinig te wensen over. Het is absoluut strakke headset om te zien, de afwerking is keurig in orde, en alles voelt prima degelijk aan. Bij 65 tot 70 euro verwacht je een bepaalde fysieke kwaliteit, maar die krijg je ook. Daarnaast is de Blast 4HX compatible met de meeste recente consoles (met opvallende uitzondering van de XBOX One), wat een fijne extra is.

Ook de geluidsweergave, subjectief of niet, is meer dan prima voor de prijs, en als ik hem vergelijk met mijn betere game-headset ervaringen houdt de Blast 4HX ook goed stand. Uiteraard kan je wat beters krijgen voor (wat) meer geld, maar bij de goedkopere door mij geteste modellen lever je altijd wel iets in ten opzichte van deze Ozone. Het blijft een headset met gamen als primair doeleinde en dat is ook zeker de categorie waar het geluid het beste tot zijn recht komt, maar ook muziek en film deden het bovengemiddeld goed voor een game headset in deze klasse en ondanks dat ik in de gelegenheid ben de prestaties direct te vergelijken met een degelijke muziek-headset en DAC vond ik weinig om over te klagen wat de muziekkwaliteit betreft. Maar toch even voor alle duidelijkheid: als games je niet interesseren kan je altijd beter een niet-game-headset overwegen, het gaat er bij een game-headset om of deze secundaire zaken wel gewoon goed te doen zijn.

Looks, prima geluid, en dan wil je enkel nog een goede pasvorm zou je zeggen? Ook dat heeft Ozone bij deze headset goed voor elkaar en de kantelende earpads geven op verschillende koppies hier in huis een praktisch perfecte drukverdeling wat bij langdurig gebruik de belangrijkste factor is. Het faux leder en de iets stuggere kussentjes geven bij het opzetten een iets harder gevoel dan de headsets met opvallend zachte stoffen, maar hij sluit goed (en als gevolg sluit geluid goed uit), zit goed, en zelfs na uren gebruik was er geen momentje van irritatie. Een praktisch volledige en gelijkmatige afsluiting lijkt ook de geluidservaring ten goede te komen want geluid lekt zeer beperkt, je hebt ook weinig last van je omgeving, en kan dus prima blijven doorspelen wanneer het eten al lang op tafel klaar staat en je wordt geroepen. Laten we eerlijk zijn, je multiplayer game afmaken blijft prioriteit #1 toch?

Al met al een keurig en vooral comfortabel product met een meer dan meer dan redelijke prijs-kwaliteitverhouding (uitgaande van 65-70 euro retail) en laten we niet vergeten: toch wel hele leuke looks!

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Ozone Blast 4HX?

Leuk ding :D Pakte mijn beurs al om te kopen, zag ik dit staan:
Geen Xbox One ondersteuning.
-O-
Op een iMac heb je er vrij weinig aan :+

O ja, top review d:)b

Heb je toevallig een aanrader voor de Xbox One? O-)

[Reactie gewijzigd door MK1998NL op 9 april 2015 11:45]

Een iWhat? For gaming??? ;)

Valide punt inderdaad.

Mbt de XBOne, hmm.. ik heb er geen, en weet 1-2-3 ook niet uit mn hoofd welke nu compatible waren. Heeft zo'n ding niet gewoon een optie om analoog uit te gaan ofzo (of via je versterker) zodat je praktisch elke betere headset kan kopen?
Jaaa, dat gaat hem niet worden :P Njah, Minecraft zonder mods werkt prima :P

Nou, de controller kan een 3,5mm aansluiting hebben m.b.v een adapter, Xbox zelf heeft een optical uitgang :) Verder heb ik echt 0,0 verstand van headsets/stereo of wat dan ook :)
er bestaan losse 'optical decoders', specifiek voor headsets zelf. Heb zo'n ding bij m'n PS3 omdat ik hem meer achter m'n gaming desk dan op de TV gebruik.
Dus een klein dingetje wat USB powered is, waar optical in gaat, en vervolgens 3 analoge jacks uit zodat je 'elke standaard' 5.1-analoge headset er op kan aansluiten.

Toegegeven, ik weet even niet hoe het dan zit met de mic op de Xb-one, hoe dat werkt. Misschien toch even verder zoeken :).

Ik had ooit deze: pricewatch: Sharkoon Sound Control Unit maar wat er tegenwoordig is en voor welke prijs... don't know
Bedankt voor de tip :)

Ik kwam net echter tot d geniale ingeving dat draadloos op een console vele malen makkelijker is :p Maar ik neem het in overweging, bedankt! :)
hehe. Draadloos is juist voor de woonkamer beter meestal.
Maar draadloze headsets moeten opgeladen worden eens in de zoveel tijd, en ze zijn doorgaans zwaarder. Dingen die niet altijd op prijs worden gesteld. Make your own choice zou ik zeggen :).
Oof, daar zou ik hem ook niet mee kunnen helpen. Geen idee wat die dingen wel/niet kunnen en hoe dat allemaal werkt, maar er lijken dus wel oplossingen te zijn. Sowieso een interessante toevoeging!
Als je 'gewoon' een analoge stereo headset aan kan sluiten is dat best interessant. Keuze genoeg in dat geval. Als je wat specifieker aankoop advies wilt drop gerust een PM of link mij het forumtopic als je er eentje maakt.

Toevallig net mn gloednieuwe DAC uitgepakt. SST EB01-E, specifiek voor analoge headsets te reviewen. Doet helaas weinig met een USB headset als deze ;)
Hoera, een muziekdoos! :D

Top reviewtje weer. *O*
(Alsof dat niet altijd het geval is. ;))

Wat ik me stiekum afvraag: waar haal je al die spulletjes vandaan? Als ik alles wat jij reviewt zou verkopen, dan was ik nu miljoenair. :9
Hahaha, i wish. Zo veel is het allemaal niet waard hoor, dit is gewoon een leuke hobby, echt niet meer dan dat.

En daar is inderdaad de muziekdoos, leuk dat je em ook leuk vindt :D

Source wisselt per product. Deze headset komt bij een normale webshop/distributeur vandaan (CaseKing, is volgens mij de exclusieve shop in EU voor Ozone, sommige NL webshops kopen daar wel gewoon in overigens), andere producten worden soms aangeboden voor een review door een fabrikant, en anderen worden weer gewoon van zuurverdiende eurotjes betaald aan een webshop uit de pricewatch. Van alle hardware/componenten die mij hier passeert is zeker 90%+ gewoon bij een webshop gekocht, waarbij ik wel moet zeggen dat het meeste direct bestemd is voor iemand anders. Ik bouw namelijk aardig wat systemen voor de omgeving, en dan zoek ik bijv. nieuwe/andere behuizingen uit om te reviewen.
Ah ok, dat verklaart een hoop. :) Maar zeker bij reviews van items als de MSI GTX980, die zijn niet gratis, 2 jaar zakgeld voor mij. :D
Die is enkel eventjes geleend en moest weer terug :) Niet geheel onverwacht natuurlijk :D
ASDF! 7(8)7 Wat een goed idee! Daar was ik nog niet eens op gekomen eigenlijk.. :$

Misschien dat ik ook nog wel 'ns zo'n review maak.. of meer als ik heel veel tijd heb. :P
Tja, als iemand GPU's weg geeft laat het mij gerust weten natuurlijk ;)

Voordeel dat ik dan weer heb met GPU's is dat ik er flink wat heb kunnen testen op hetzelfde platform, althans flink veel voor een 'user'. Helpt wel met de beeldvorming.

Maar! Meer reviews kunnen we enkel aanmoedigen, doen! :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 9 april 2015 15:56]