Pioneer DEH-X8700BT Review

donny007 6 april 2015, 8.165 views

Pioneer DEH-X8700BT

De Pioneer DEH-X8700BT is een zeer goede autoradio met veel nuttige features. De bediening met de twee draaiknoppen is zeer fijn. Dankzij de vele opties op het gebied van audio en verlichting is alles helemaal naar wens aan te passen.

Pluspunten

• Geavanceerde Bluetooth audio
  • Fijne bediening
  • Veel audioinstellingen
  • Duidelijke display
  • USB-afspeelfunctie met iPod ondersteuning
  • Handsfreefunctie
  • Goede FM-radio met veel nuttige features

Minpunten

• De dimmerfunctie van de toetsverlichting had beter gekund.
  • Mixtrax voegt niet veel toe

Geluidskwaliteit Score: 5
Introductie
Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe autoradio om de huidige radio in mijn auto (Audi A4 B5) te vervangen. De Blaupunkt die er in zat is een super FM-ontvanger, maar helaas zonder Aux-ingang of andere moderne features als Bluetooth en USB-playback.

Mijn eisen waren: Bluetooth audio met simpele muziekbediening, fysieke knoppen die je blind kunt bedienen, een goed display en strakke looks.

Tijdens mijn zoektocht vielen de meeste modellen af op looks, de ‘pimp-my-ride’ stijl met flikkerende lichtjes en glimmend plastic lijkt de norm in de single-DIN markt. Alleen in de high-end en super low-budget segmenten vind je radio’s met een strak ontwerp.

Slechte displays was een ander punt van kritiek; de meeste radio’s hebben een segment display waar hooguit 10 karakters op getoond kunnen worden, dat is niet handig met browsen door contacten of muziek.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Pioneer DEH-X8700BT, de strakke looks en het dot-matrix display spraken me aan. Voor een paar tientjes meer is er ook de DEH-X8700DAB met DAB-tuner (hierbij dient ook een DAB antenne aangeschaft te worden). Aangezien ik niet van plan ben om veel naar radio te luisteren vond ik het die extra investering niet waard.
Unboxing
In de doos vinden we de volgende items:
- Pioneer DEH-X8700BT
- Handsfree microfoon met vaste kabel (4m, 2.5mm aansluiting)
- USB-verlengkabel (1m)
- ISO-aansluitkabel
- Inbouwframe
- Ontgrendelsleutels
- Opbergdoosje voor het frontje
- Documentatie
Inbouw
De aansluitingen die gemaakt dienen te worden bestaan uit de twee ISO-stekkers (voeding en speakers), de FM-antenne en de handsfree-microfoon. Om gebruik te kunnen maken van de USB-functionaliteit moet er een verlengkabel naar een toegankelijke plaats gelegd worden (zoals het dashboardkastje), hetzelfde geldt voor de AUX-ingang.

Naast deze aansluitingen zijn er ook nog drie RCA-uitgangen voor eindversterkers (front, rear en subwoofer) en een aansluiting voor de optionele integratie met de stuurwielbediening.

Mocht je auto niet beschikken over de juiste ISO-aansluitingen is er bijna altijd wel een adapterkabel te krijgen.

Bij de installatie dient er extra rekening gehouden te worden met de handsfree microfoon, om de kabel daarvan naar de radio te brengen en netjes weg te werken vereist wat extra werk. Trek hier gerust een middagje voor uit om het interieur te ontmantelen.

De microfoon is in iedere richting te draaien dankzij het kogelgewricht in de basis. Het kabeltje is dun en soepel, maar helaas niet los te koppelen aan de microfoonzijde, dit zou de installatie wat makkelijker maken.

Ik heb er voor gekozen om de microfoon bij de knopjes voor de binnenverlichting te plaatsen. De microfoon pikt hier de stem van de bestuurder en passagier goed op. Met de meegeleverde clip is de microfoon eventueel ook te bevestigen aan de zonneklep.

De microfoonkabel heb ik weggewerkt langs de hemel en door de A-stijl aan de passagierszijde, vervolgens loopt de kabel over het dashboardkastje naar de middenconsole. De USB-verlengkabel en een 3.5mm Aux-kabel komen uit in het dashboardkastje.

Kabels routeren.

Microfoonkabel wegwerken.

Microfoontje plaatsen.

Eerste test.

Eindresultaat
Bediening
Overzicht van de belangrijkste bedieningselementen.
Menunavigatie
De radio wordt voornamelijk bedient met de twee draaiknoppen, een grote functie/volumeknop met daaromheen een bedieningsring, de ‘lever’ zoals Pioneer hem noemt. Links van de lever zitten de telefoonknop en enkele functieknoppen.

Tijdens het afspelen zal de functieknop dienen als volumeknop, de lever wordt gebruikt om nummers te skippen of van zender te wisselen. In de menu’s kun je zowel de lever als de draaiknop gebruiken om te navigeren. Bevestigen doe je door kort op de functieknop te drukken.

Met de source knop kan er tussen de verschillende ingangen gewisseld worden, de zoekknop wordt gebruikt om door mediabestanden of contacten te bladeren. Het telefoonmenu kan snel geopend worden met de telefoonknop.

Met een druk op de functieknop kom je in het hoofdmenu, de menuopties zijn afhankelijk van de huidige geluidsbron.

Simpele handelingen als een nummer skippen of het volume aanpassen zijn blindelings uit te voeren.
Display
De DEB-X8700BT beschikt over een dot-matrix LCD met aanpasbare backlight. Op de display worden, afhankelijk van de huidige bron, twee tot drie regels aan informatie getoond. Ook bij directe lichtinval is alles nog goed af te lezen.

Onderstaande foto's van de display zijn gemaakt met een telefooncamera, het display is normaal niet zo reflecterend.
Frontje
Het frontje is afneembaar, rechtsonder zit een klein knopje om het frontje te ontgrendelen. Na het uitschakelen van de radio klinkt er een pieptoon om je er aan te herinneren dat het frontje niet is verwijderd.
Configuratie en personalisering
Na afronding van de eerste installatiestappen staat de radio in de demo-modus, hierbij worden alle features geadverteerd. De demo is uit te schakelen via het menu.
Audio
Qua geluidsinstellingen heeft Pioneer het goed voor elkaar, met de 5-bands equaliser is alles helemaal naar smaak te configureren. Naast de 5 presets (SuperBass, Powerful, Natural, Vocal en Flat) zijn er nog twee plaatsen waar je een eigen equaliser op kunt slaan. De 100Hz, 315Hz, 1.25kHz, 3.15kHz en 8kHz banden zijn aan te passen (van -6 tot +6).

Equaliser voorkeur

Custom equaliser

Fader/balance

Verder is een 6-traps ‘Bass Booster’ om de bas een extra punch te geven, mocht dat nog niet genoeg zijn kun je altijd de ‘Loudness’ nog aanzetten, deze is in drie stappen te regelen.

Met de HPF (high-pass-filter) kun je instellen dat alleen frequenties vanaf een bepaalde hoogte naar de speakers gaan, dit kun je gebruiken om de lage tonen alleen naar een subwoofer te sturen. Voor de subwoofer is ook de cut-off frequentie en het uitgangsniveau te regelen.

Met SLA (Sound Level Adjust) kun je het volume van stillere geluidsbronnen gelijktrekken met dat van de FM-radio, zo blijft het volume gelijk bij het schakelen tussen diverse bronnen.

De instellingen zijn natuurlijk afhankelijk van de speakeropstelling in je auto, de muziek die je luistert en persoonlijke voorkeuren. Zelf heb ik voor de Natural equaliser gekozen met +2 bass boost, zo worden de lage tonen net wat meer geaccentueerd zonder dat het meteen een rommeltje wordt.
Illumination
De verlichting is in twee zones (display en toetsen) te personaliseren, de kleur is volledig aanpasbaar. Eventueel kun je lichteffecten inschakelen zoals het faden door alle kleuren of knipperen bij een inkomend telefoongesprek. Bij het gebruik van Mixtrax reageert de verlichting op de maat van de muziek, dit is in te stellen in het Mixtrax menu.

De verlichting kan automatisch dimmen bij inschakeling van de koplampen, als je altijd met koplampen aan rijdt gaat dit uiteraard niet werken. De verlichting kan ook dimmen op basis van tijd, de tijden waarop de verlichting dimt staan echter vast waardoor het niet altijd goed uitkomt. Graag had ik een lichtsensor gezien om op basis van omgevingslicht te dimmen.

Uiteindelijk heb ik de rode kleur van het dashboard goed kunnen matchen, de lichteffecten staan uiteraard uit.

Naast de voorkeuzekleuren kan er ook een eigen custom kleur gemaakt worden.
Entertainment
Entertainment is de benaming voor de visualisaties, hier kun je kiezen tussen een grafische equalizer, spectrumweergave, niveau indicator of een simpele weergave van datum en tijd. Het ‘entertainment’ wordt getoond in plaats van de huidige artiest/titel /radiostation. Ook kun je er voor kiezen om helemaal niets weer te geven, het scherm is dan helemaal leeg (de achtergrondverlichting blijft wel aan).

'Entertainment'
System
In het systeemmenu zitten de instellingen voor datum/tijd, weergavetaal, inschakeling van de Aux-ingang, firmware updates en de waarschuwingstoon voor het verwijderen van het frontje. De radio kan bijhouden hoeveel minuten er zijn verstreken na inschakeling, je kunt er voor kiezen om iedere 15 of 30 minuten een piepje te horen.
Function
In het functiemenu staan instellingen en functies die betrekking hebben op de actieve bron (Radio, CD, USB, iPod, Bluetooth Audio, App).

Het functiemenu geselecteerd in het hoofdmenu.
Radio
De DEH-X8700BT beschikt over een FM/AM tuner. Met de lever blader je door de radiozenders. Je kunt er voor kiezen om de lever te gebruiken om manueel te tunen of je kunt de lever alleen door de voorkeuzes laten bladeren. Door de lever langer op zijn plek te houden zoekt hij automatisch naar een andere zender.

Verder is er de mogelijkheid op om op basis van programmering een radiozender te zoeken (PTY) en uiteraard wordt RDS ook ondersteund. Op de display wordt naast de zendernaam ook de ontvangststerkte getoond. De laatste drie RDS-berichten zijn op te vragen met de zoekknop.

Door op de ‘Mix’ knop te drukken verschijnt er een lijst met opgeslagen zenders, vanuit daar kun je direct de gewenste zender selecteren. Met de BSM-functie zoekt de radio automatisch naar de zes sterkste zenders in de omgeving, deze worden opgeslagen in het FM1 geheugen. Ook zit er een functie in om automatisch naar de FM-radio te schakelen zodra er een journaal wordt uitgezonden.

De FM-ontvangst is verder prima, ik kan dezelfde zenders oppikken als voorheen.

FM-radio weergave met signaalsterkte en stationsnaam.
Bluetooth
Met een lange druk op de telefoonknop verschijnt het menu voor de Bluetoothkoppelingen, hier kun je apparaten toevoegen en gekoppelde apparaten beheren.

De DEH-X8700BT kan verbinding maken met twee Bluetoothapparaten tegelijkertijd, met de gastmodus kan er tijdelijk een apparaat worden toegevoegd. Zelf gebruik ik de Sony Xperia Z1 (Android 4.4.4) voor de Bluetoothfunctie.

Na de eerste setup wordt de Bluetoothverbinding automatisch opgepikt door de telefoon. De verbinding is tot nu toe nog altijd storingsvrij geweest.
BT Audio
Met BT Audio neemt de radio het geluid van de telefoon volledig over, alle geluiden van alle applicaties worden afgespeeld via de autoradio. Zo kan bijvoorbeeld Here maps netjes Spotify pauzeren zodra er navigatieinstructies uitgesproken worden.

De bedieningsmogelijkheden variŰren van simpele bediening (weergave van titel/artiest/album, volgende/vorige nummer, stop/play/pauzeren) tot het browsen en zoeken/selecteren van nummers. De opties zijn afhankelijk van het toestel en de gebruikte app.

Met Spotify op Android zijn de mogelijkheden vergelijkbaar met wat je op het lockscreen kunt doen (afspelen/pauzeren, vorige/volgende en weergave van titel/artiest/album). Voor mij is dat alle bediening die ik tijdens het rijden wil gebruiken.

Weergave van titel en artiest bij het afspelen van Spotify via Bluetooth
Telefonie
Alle telefoonfuncties zitten onder de ronde telefoonknop, het telefoonmenu geeft onder andere toegang tot het telefoonboek en de inkomende, uitgaande en gemiste gesprekken. Er kan op letter door het telefoonboek gebladerd worden, op de display worden drie regels aan contacten tegelijkertijd weergegeven.

Per letter bladeren door het telefoonboek.

Met een korte druk op de telefoonknop accepteer je een inkomend gesprek, door de telefoonknop langer ingedrukt te houden weiger je een gesprek.

Je kunt er voor kiezen om bij een inkomend telefoongesprek de verlichting te laten knipperen in allerlei patronen. Ook is er een optie om automatisch op te nemen.

De gesprekskwaliteit is prima, de andere partij kan mij luid en duidelijk verstaan. Door de positionering van de microfoon zijn ook passagiers goed te verstaan.
Siri bediening
iOS gebruikers kunnen naast BT Audio en handsfree telefonie ook gebruikmaken van Siri stembediening. Deze feature heb ik niet kunnen testen.
USB-media
Op de USB-poort van de DEH-X8700BT kan een iPod of USB-stick met muziekbestanden worden aangesloten. MP3, WMA, WAV, AAC en FLAC geluidsbestanden worden ondersteund.

De bediening is vrijwel gelijk aan die van Bluetooth audio. Bladeren door de muziek kan op basis van de bestandsstructuur of op basis van artiest, album of genre. Ook kan er alfabetisch gezocht worden op artiest, titel of album.

Bij gebruik van een iPod krijg je ook toegang tot afspeellijsten en audioboeken (getest met een iPod Nano V4).

Hoofdmenu voor de iPod-functie.

Tijdens het afspelen worden de gegevens van het huidige nummer getoond.

De iPod wordt volledig overgenomen door de radio.
CD-speler
De CD-speler ondersteunt naast reguliere audioschijfjes ook MP3 en WMA CD’s, CD-text kan ook worden weergegeven.

Deze functie hadden ze van mij weg mogen laten… Ik kan me niet voorstellen dat je een radio koopt met zoveel multimediafunctionaliteit om vervolgens CD’s te gaan luisteren. De ruimte van het CD-loopwerk was beter besteed aan een uitvouwbare smartphonehouder, of een set bekerhouders :)
Aux-ingang
De DEH-X8700BT beschikt over een 3.5mm Aux-ingang aan de achterzijde, hier kan een willekeurig audioapparaat op worden aangesloten. De display laat in de Aux-stand verder niets zien.
Mixtrax

Mixtrax is een automatische mixer voor je muziek, deze functie is alleen beschikbaar bij het afspelen van USB-media of een iPod.

Mixtrax mixed je muziek ‘zoals in de club’, de tracks worden kort achter elkaar afgespeeld met mixeffecten. Om het disco effect te versterken kun je allerlei lichteffecten inschakelen die reageren op de muziek.

Mixtrax wordt geactiveerd door op de Mix knop te drukken. In het Mixtrax menu zijn onder andere de afpeellengte en lichteffecten te configureren.

Met EDM muziek is de mix best om aan te horen, maar verwacht vooral geen Armin van Buuren in je dashboard… De ‘mixeffecten’ passen niet altijd even lekker bij de nummers, op die momenten komt het wat rommelig over.
De Pioneer DEH-X8700BT is een zeer goede autoradio met veel nuttige features. De bediening met de twee draaiknoppen is zeer fijn, tijdens het rijden hoef ik niet eens naar de radio te kijken om een nummertje te skippen. Dankzij de vele opties op het gebied van audio en verlichting is alles helemaal naar wens aan te passen.

De Bluetoothverbinding wordt altijd netjes automatisch opgepikt, nog geen 10 seconden na het starten van de auto begint de muziek al te spelen. Telefoneren gaat erg makkelijk dankzij de dedicated telefoonknop, de gesprekskwaliteit is ook uitstekend.

Media afspelen van een USB-stick of iPod gaat ook uitstekend, navigatie is vrijwel zonder lag. De FM radio gebruik ik maar weinig, maar ook die is goed doordacht met veel nuttige features.

Mixtrax is meer een gimmick dan een feature, de mix is vrij rommelig en de effecten voegen niet veel toe.

Een minpuntje is de dimmerfunctie van de verlichting, ik had graag gezien dat die werkte met een lichtsensor.

Heb jij ook een Pioneer DEH-X8700BT?

Prima review.
Beetje vreemd dat je DAB+ links laat liggen, terwijl de middengolf al per 1 sept. wordt afgeschakeld en FM ook aanstaande is.
Tof! Was op zoek naar een review van deze radio. Ben met TS eens dat een mooi design en een goed display lastig zoeken is.
Daarbij wil ik graag de kleuren volledig in kunnen stellen zodat ze matchen met de kleuren van mijn dashboard (lichtgroen) dat lijkt bij deze unit 100% instelbaar te kunnen zijn.

De mogelijkheid voor DAB heb ik nog even onderzocht, voor 3 tientjes meer heb je de DAB versie van deze radio. Maar er moet ook nog zo'n plak DAB antenne bij (a 25,-) en zo lopen de kosten weer flink op. Bovendien lees ik best wel negatieve reviews over die plak DAB antenne's, ze zijn lastig netjes weg te werken + de storingen zijn niet van de lucht als ik de reviews zo lees.

Aangezien FM radio toch nog wel 10 jaar in de lucht zal blijven kies ik derhalve voor een niet-dab radio; ik luister maar weinig radio en over 10 jaar gaat de auto waar deze radio in zit waarschijnlijk toch de deur uit (die is dan 25 jaar oud) :)

EDIT: zie dat ik paar maanden geleden ook al tijdens een zoektocht op deze radio was uitgekomen en deze review had gewaardeerd :z Kennelijk toch een bevestiging dat ik deze echt moet gaan kopen. Via Amazon uit DE nu niet duur (nog geen 150 euro)

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 27 april 2016 13:22]

Inmiddels heb ik deze radio meegenomen naar een andere auto, nog steeds zeer tevreden mee.

Ik luister altijd naar internetradio of Spotify via 4G, DAB+ is een beetje een achterhaald concept in de tijd van streaming media.
Ik luister altijd naar internetradio of Spotify via 4G,
Had ik zelf nog niet aan gedacht (radio luisteren via internet) Goeie tip! :)
Dank voor de heldere review!

Fijn dat je de mogelijkheden mbt de kleuren van de display verlichting ook hebt uitgelegd en getest!

@jsnl FM wordt nog lang niet uitgeschakeld. Eerste plannen (alleen als er minimaal 50% apparaatpenetratie in 2016 is gehaald*) omvatten op z'n vroegst 2023... (!) *anders nog later.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 23 december 2015 20:23]

Fijne review, ik wil eigenlijk de DAB-variant aanschaffen. Voor mij is belangrijk dat twee iPhones aangesloten kunnen worden voor gesprekken Ún Siri Eyes Free en dat muziek via USB of Bluetooth afgespeeld kunnen worden.

Echter weet ik niet of ik het voor elkaar krijg om mijn hippe Dacia uit elkaar te halen voor Ún een DAB antenne, USB-kabel en Microfoon... lijkt me nogal een werk.
Tot slot, de autoradio heeft nog wel een adapter nodig voor stuurbediening? Tenminste dat lees ik overal.

Overigens is de JCV KD-DB95BT mijn alternatief.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 21 januari 2016 11:35]

He jongens, een tip: bij Correct in Rotterdam is de DAB+ versie scherp geprijsd op het moment; het trok mij net over de streep om toch de DAB+ versie te nemen. Voor 169,- incl gratis verzending had ik 'm thuis.

Coolbleu had 'm onlangs ook in de aanbieding voor 209,- inclusief gratis DAB+ antenne. Op dit moment zijn beide modellen (DAB en gewone) daar gewoon weer 189,- (gek genoeg) zonder DAB antenne (die kosten al gauw drie tientjes los)

Ik wil echter absoluut geen DAB+ raamantenne. Dus ik ga kijken of de huidige dak antenne van mijn auto kan omruilen voor een DAB+ variant. Geen idee of dat gaat lukken, maar dat maakt me heel eerlijk gezegd niet zoveel uit gezien de kleine meerprijs die ik maar betaald heb voor deze radio met DAB mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 16 juli 2016 16:12]

Bedankt voor deze review! Mijn oog was ook gevallen op deze (mss met DAB) voor m'n vrouw. Jij wilt geen raamantenne, zijn die zo slecht? Je krijgt 'm bij CoolBlue erbij. Ik heb wat rond zitten kijken en eigenlijk is het te hoog qua aanschafwaarde, maar ik wil een autoradio voor haar die ook mooi is en ik ben het met je eens dat er nogal wat kermisknoppen op andere radio's zit. Misschien toch maar wat meer betalen voor design dan maar? Ook het aanpassen van de kleuren op het dashboard is mooi.

Voor jou was hoofdzakelijk de reden dat hij er clean uit zag als ik het zo lees, correct?
Reageer je op mijn reactie of op de reviewer? (Sorry als ik dat niet snap)

Voor mij waren de aanpasbaarheid op dashboard kleur en USB aansluiting op de achterzijde 2 belangrijke doorslaggevende punten.

Overigens wat die kleur betreft; de inkijk hoek van het scherm bepaald nogal wat je beleving van de kleur is. Ik heb zelf groene dashboard lampjes (skoda) en als ik een bijpassende kleur samenstel, is die recht van voren kloppend, vanaf de zijkant bestuurderstoel is die donkerder groen, en vanaf de andere zijkant vanaf de bijrijdersstoel is het meer geel qua kleur.....

Ik heb zelf zowel positieve als negatieve reviews gelezen over zo'n DAB raamamtenne. Ik 'durfde' het risico op een slechte ervaring niet aan; had er ook de moeite niet voor over. Ik heb dus wel de DAB versie maar gebruik gewoon de FM radio voor de sporadische momenten dat ik radio luister....