Xiaomi Powerbank 16000mAh Zilver Review

TheLion01 5 april 2015, laatste update op 5 april 2015, 37.867 views

Xiaomi Powerbank 16000mAh Zilver

Een mooie Powerbank die veel stroom levert voor relatief weinig geld. Hij heeft een mooi design en hij straalt kwaliteit uit.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Erg robuust
  • Veel mAh's
  • Goede prijs
  • Twee USB-poorten

Minpunten

• Lastig te verkrijgen
  • Veel webshops verkopen neppe powerbanks die hier op lijken dus het is altijd goed opletten als je deze powerbank wilt kopen
  • Groot en zwaar
  • Opladen duurt lang

Je hoort men wel eens zeggen dat Xiaomi de Chinese Apple is. Om dat zelf te bepalen, en omdat ik een goede powerbank nodig had, heb ik besloten de Xiaomi Mi Pokerbank 16000 mAh te bestellen bij Banggood.com voor ¤28,06.

Hoe het kopen verliep

23 januari 2015: Bestelling geplaatst bij Banggood.com.
24 januari 2015: Netjes een mailtje van Banggood.com ontvangen dat de powerbank verscheept is.
3 februari 2015: De powerbank in ontvangst genomen.

Onderweg is de power bank onderschept door de douane want je zag dat het pakketje open was gemaakt. Ik heb echter geen geld bij hoeven te betalen.

Unboxing
Over de unboxing valt vrij weinig te zeggen. De powerbank wordt geleverd in een witte doos met aan de voorkant een Mi logo en aan de achterkant de tekst: mi.com. Een vrij simpel doosje dat mij eigenlijk wel stiekem aan Apple doet denken, wat in mijn opzicht positief is. Echter wanneer je het doosje openmaakt, dan zie weer iets minder Apple. De powerbank ligt in een soort omhulsel van een schuim-achtig materiaal en het USB kabeltje ligt er zomaar naast, waar het bij Apple meestal in een apart vakje in de doos wordt opgeborgen. Het is niet storend maar het had netter gekund.

Genuine?
Het grootste probleem bij het kopen van Xiaomi producten is het feit dat je erg goed moet uitzoeken of een bepaalde webshop wel 'echte' Xiaomi producten leveren. In China worden namelijk Xiaomi-producten op grote schaal nagemaakt en de kwaliteit daarvan is beduidend minder. Op het doosje van ieder Xiaomi product wordt een speciale sticker geplakt, en als je de bovenlaag daarvan wegkrast zie je een code die je kan invoeren op deze site. In eerste instantie zag ik dat de site in het Chinees was, wat op zich niet zo'n groot probleem is, daar ik automatisch vertalen kan inschakelen in mijn browser. Nadat ik de code op het stickertje netjes had ingevuld zag ik dat je een een Captcha moest invullen. Deze moest je echter invullen met Chinese tekens... :/ Hier hielt het bij mij op.

Je kunt echter ook zonder de site controleren of je powerbank echt is. Dit staat uitgelegd op deze site. Mijn conclusie na het bekijken van deze site, is dat mijn powerbank genuine is.

Vandaag (5 april) wilde ik de site opzoeken voor het schrijven van deze review en ik zag dat de site nu ook in het Engels beschikbaar is. Ik heb de security code ingetikt en de site bevestigde dat mijn powerbank genuine is.

Design
Wanneer je de powerbank voor het eerst oppakt merk je echt dat hij vrij zwaar is. Hij voelt wel kwalitatief hoogwaardig aan door het mooie zilveren aluminium en het Mi logo dat erin gezandstraald is. De overgang van het aluminium naar de bovenkant is netjes afgewerkt. Het had in mijn ogen zo van Apple kunnen zijn. Het witte USB-kabeltje is geen ronde kabel maar meer een platte kabel en ziet er in mijn ogen erg luxe uit.

Gebruik
Het gebruik is nogal recht toe recht aan. Je stopt je telefoon of tablet in de USB-poort van de powerbank en hij laadt op. Door de grote batterij kun je je apparaat heel vaak opladen. Mijn Jolla kan 6 keer volledig opgeladen worden met de powerbank en mijn iPad mini (1st gen.) ongeveer 2,5 keer. Op reis is dit uiterst handig. Het is natuurlijk helemaal fijn dat ik beide apparaten tegelijk kan opladen. Met mijn vorige powerbank (een goedkope van Action) zag ik, dat je niet je telefoon en de powerbank tegelijk kon opladen, dit kan met de Xiaomi powerbank wel. (Het is daarbij ook één van de echtheidskenmerken.). Een nadeel van de grote batterij vind ik wel, dat het opladen van de batterij heel lang duurt. Het kan makkelijk zo'n 5 uur duren. Echter weegt dit nadeel niet op tegen de voordelen van deze powerbank.

Ik ben erg tevreden over mijn aankoop. Het design is erg mooi en de powerbank werkt erg goed. Ik zal deze ook zeker aanraden aan andere Tweakers. Is Xiaomi de Chinese Apple? Nee, maar Xiaomi komt met zijn powerbank in ieder geval wel dicht in de buurt van de 'Apple Experience'.

Zou ik ooit nog een Xiaomi product kopen?
Hierop kan ik volmondig JA antwoorden. Het is dat ik nog zo blij ben met mijn Jolla, maar anders had ik zeker overwogen een Xiaomi smartphone te kopen. Ik heb nog wel een nieuwe headphone nodig, dus de Xiaomi Mi headphones staan zeker op mijn keuzelijst!

Heb jij ook een Xiaomi Powerbank 16000mAh Zilver?

Meer advertenties

Hier dezelfde ervaring :) Een erg goed product voor een goede prijs. Ook hun bluetooth speaker verraste me enorm. Het geluid wat uit dat ding komt is echt verbazingwekkend :)
Ik hoop dat de Mi Headphones ook zulk goed geluid produceren. Ik zit nog erg te twijfelen of ik ze wil bestellen.
Ik zou het gewoon doen. Mochten ze niets zijn kan je ze vaak verkopen tegen de prijs waarvoor je ze gehaald hebt, omdat jij de risico's van het importeren gedragen hebt en jouw koper niet. Mijn ervaring met alle producten van Xiaomi is dat ze écht goed zijn voor de prijs.

Die ervaring deel ik :)
Heb zelf de Mi Piston 2 headphones. Ik heb in de jaren veel in ear's versleten maar deze komen echt bovenaan de lijst, geniaal geluid!
Ik heb zelf ook een aantal verschillende varianten van XiaoMi bluetooth speakers, ik moet zeggen dat deze:

Echt wel mijn favoriet is, goede basweergave lekker geluid en hoeft amper opgeladen te worden. Een flinke stap omhoog van het kleine zwarte speakers. Ik heb deze vergeleken met Bose Soundlink mini, die is duidelijk nog een stapje beter. Maar qua design, portability en vooral prijs (1/10e van de Bose!) toch echt de winnaar.
Duidelijke review.
Wat voor oplader heb je gebruikt om de battery op te laden?
Ik heb de oplader gebruikt die ik bij mijn Jolla heb gekregen. Gewoon een standaard 5V 1.0A telefoon-opladertje. Ik denk echter dat wanneer je een tablet-oplader gebruikt, de powerbank sneller vol zit.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb er net ook 1 besteld, dus ben benieuwd. Als ik je review zo lees denk ik niet dat hij tegen gaat vallen.
Hij zal zeker niet tegen gaan vallen. Voor de prijs die je ervoor betaald krijg je gewoon een steengoed product. Zeker met de mogelijkheid om nóg een apparaat op te laden heb ik de mensen in mijn omgeving erg blij gemaakt op reis ;)
Ik las laatst zelfs dat iemand zijn labvoeding gebruikte. Laden met 7Ah wat geen probleem was omdat de controller van de accupack er voor geschikt was. Binnen 3 uur vol.
Ik heb ooit eens een xiaomi powerbank (die van 10400) besteld via DX maar deze is onderschept ergens vermoed ik door de douane. Kreeg namelijk een leeg doosje :?
Zou dit niet te maken hebben gehad met de strengere regels voor batterijen in het vliegtuig?
Zet dit gewoon even erbij wat mijn ervaring is via DX.
DX zei gewoon kei hard: je hebt getekend voor ontvangst dus we geven geen geld retour.
Leuk als je buren het pakketje voor je aannemen ;(
Sindsdien eigenlijk nooit meer een powerbank van daar durven te bestellen.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Frishe1992 op 1 juli 2015 14:47]

Ongeveer een half jaar terug de powerbank van de review besteld via DX. Geen probleem met de levering gehad.
Ik heb trouwens nooit iets hoeven te tekenen wanneer ik bij DX bestel.
Ja klopt, ik heb normaal ook nooit problemen gehad bij DX. Toch nog maar eens een gokje gewaagd en eentje besteld via banggood :)
Ik koop niks meer bij DX, zeer slechte service, je trekt altijd aan het kortste eind.
Net deze powerbank binnen, besteld bij dx.com voor nog geen 25 euro. Geen enkel probleem!
Als het goed gaat is er ook niks aan de hand, als het een keer mis gaat heb je pech...
Ik vond de vergelijking met Apple een beetje ver gezocht in deze review, maar hij is ondanks dat erg nuttig. Bedankt daarvoor! Ik waardeer het ook dat je een alinea hebt geschreven over onderscheid ten opzichte van imitatie artikelen! :)

Wat ik nog mis is een uitspraak over de laadtijd van een apparaat dat in gebruik is, versus de laadtijd van een apparaat dat uit of standby staat. Heb je daar een beeld bij?

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 4 juni 2015 14:50]

Ik zit nu op m'n werk maar ik ga asap naar de laadtijden kijken! :)
Heb deze powerbank ook onlangs gekocht, wat een pracht van een apparaat. De lader van mijn DV8P (Dell Venue 8 Pro) wordt wel allemaggies warm. Is dat normaal, want zo extreem warm heb ik nog nooit een adapter meegemaakt die heel bleef? Anders dan dat, geen enkele klacht over deze powerbank.
Ik kan wel beamen dat de lader inderdaad erg warm wordt als ik een apparaat oplaad. Ik denk dat het normaal is.
Volgens mij kan deze lader met 2 Ampere opladen. Als je dan een USB-lader hebt die maar voor 1 Ampere bedoeld is, vraagt de powerbank alsnog 2 Ampere van de USB-lader. Hierdoor worden dit soort apparaten veel warmer dan bedoeld, dit soort dingen kunnen brand veroorzaken.
Het is een 10W oplader (5v 2a). Dat zou dus in theorie geen probleem moeten zijn
Thanks voor review. Vanmiddag heb ik er ook eentje besteld.
Opladen duurt lang
Ja, wat denk je met zo'n capaciteit? :P
Mooi ding, mooie kort maar krachtige review.
Ik heb de 5000mah versie van deze powerbank, die bevalt ook erg goed. Niet al te groot en zwaar, en ziet er nog mooi uit ook. Voor 12,50 gekocht :D
Nice review. Ik had hem reeds binnen toen ik m las en gelijk de doos uit de vuilnis geschept en ja hoor. Een echte gelukkig. Voor de lezers: ik heb hem besteld op gearbest.com Daar is 23.92 euro. Duurt wel een maand dat je hem krijgt. http://www.gearbest.com/mobile-power-bank/pp_144271.html
dat is de link voor de code te controleren in het engels