Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 55" Ultra HD 3D LCD TV met 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Philips 55PUS9109 Zwart Review

AVKuchi 5 april 2015, laatste update op 5 april 2015, 3.851 views

Philips 55PUS9109 Zwart

Super TV! Fantastisch beeld en ook de ambilight beleveing is weer top. Het loont wel de moeite om enige tijd te steken in de instellingen van de tv om een optimaal beeld te krijgen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Bediening

Minpunten

• Prijs is stevig

Na 7 jaar een Philips Full HD LCD tv van 42 inch met ambilight in huis te hebben gehad werd het tijd voor een waardige vervanger. Destijds had ik niet bewust voor de ambilight variant gekozen maar had ik gewoon zeer goede ervaringen met Philips televisies. Initieel zag ik ambilight als een gimmick maar ben over de jaren heen de ervaring behoorlijk gaan waarderen. Het was dus belangrijk dat mijn nieuwe scherm ook ambilight moest hebben en daarmee kom je automatisch weer op een Philips uit. Nu ben ik me er van bewust dat de televisie-club van Philips niet meer dezelfde is als in het verleden maar het bedrijf TP Vision, dat nu verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, is een degelijke club met voor een groot deel dezelfde techneuten. Daarnaast zijn de Philips TV’s niet de meest budget-vriendelijke maar ik vind de prijs-kwaliteit de investering waard. Mooie materialen waarbij er vaak aluminium wordt gebruikt waar Samsung en LG plastic gebruiken. De reviews op internet gaven niet meteen het vertrouwen om naar de winkel/webshop te rennen en een Philips Android TV te kopen. De ervaringen met de software (traag & buggy) waren zeker wel een reden om even af te wachten of er behoorlijke updates kwamen en ook het prijsniveau van rond de ¤ 2800 was een reden voor uitstel. Na de updates van de afgelopen maanden en het inmiddels tot een acceptabel gedaald prijsniveau (¤ 1995) waren goede redenen om eens serieus te gaan shoppen. Op het wensenlijstje stonden 55 inch, Ultra HD, Android OS en op z’n minst 3-zijdig ambilight dus de nieuwe Android TV’s kwamen al snel in beeld. Eerst de 8000-serie bekeken want die leek op papier te voldoen aan alle eisen maar in de winkel viel me de dikke rand meteen op. Niet mooi, en ook niet meer nodig lijkt me gezien de mooie schermen van de concurrentie. De 9109 had deze dikke randen niet en ook nog eens 4-zijdig ambilight en veel meer processor power (16 core!). Meteen ook een smak duurder maar aangezien ik lang met een TV doe was het besluit snel genomen, er komt een 9109!
Nu de eerste ervaringen: in 1 woord geweldig! Supermooi beeld zonder haperingen en vooral bij kwalitatief goed bronmateriaal een fantastische beleving. Het loont de moeite om tijd te steken in de juiste instellingen. Ik weet niet hoe dit bij Samsung of LG is maar bij deze Philips kun je allerlei actieve filters instellen en een juiste instelling maakt echt het verschil. In het algemeen zet ik deze filters uit of op minimaal effect. Voor HEVC decodering biedt Philips gratis een UHD880 decoder ter beschikking aan kopers van een aantal 4K TV modellen. Duidelijk een goedmaker voor de vergissing om dit niet standaard in te bouwen.
De bijgeleverde aparte subwoofer heb ik niet eens aangesloten; de reviews op internet zijn niet heel positief en fatsoenlijk geluid haal je beter uit een dikke surround-set.
Tot nu toe heb ik ook nog weinig met de mogelijkheden van het Android platform gespeeld dus daar heb ik nog geen mening over kunnen vormen. Het reageert allemaal vlot genoeg hoewel er enige vertraging is bij de eerste keer openen van het app overzicht.

Onder aan de streep een super TV zonder de nukken die ik op het internet teruglees. Het is de bekende Philips-kwaliteit, met een iets hoger prijsniveau, en in mijn beleving vooralsnog de beste TV-maker. Dit is dan wel een model uit het hogere segment met alle updates geļnstalleerd.

Heb jij ook een Philips 55PUS9109 Zwart?

Deze TV hangt sinds 3 weken ook hier in de woonkamer en ik ben het volledig met je review eens. Prachtig beeld met standaard instellingen, zelden een vastloper (gebeurde mij eenmaal vanwege spelen met 3D), automatisch in/uitschakelen van mijn Denon 3100 incl. bediening van volume vanaf de afstandsbediening TV. En dat die HEVC-codec er nog niet in zit is geen ramp. Op de kabel geven ze 7 jaar na aanschaf van mijn vorige full hd TV nog niet eens full hd door....
Ik ben wel benieuwd naar jouw instellingen; op internet kan ik geen 'voorkeurs setting' vinden.
Bedankt voor je reactie! Net nog gekeken maar stiekem had ik toch een hoop zaken wel aan staan maar dit is de tussenstand:
Beeldstijl: natuurlijk
Gamma: 0
Scherpte
- Ultraresolutie: aan
- ruisreductie: medium
- mpeg artefact reductie: medium
- perfect natural motion: minimum
- clear LCD: aan

Met deze instellingen ga ik nog wel spelen maar het is me niet altijd duidelijk wat de effecten zijn. Beeldverbeteraars zijn meestal goed voor analoge inputs of kwalitatief minder bronmateriaal. Zelf speel ik bijna alleen DVD's af, of kijk HD tv dus meestal goed beeld.

Succes weer!
En natuurlijk bedankt voor je 'lijstje' :)

Resultaat: niet veel afwijkingen; belangrijkste was helderheid (was 50), want hier werd het 'Natuurlijk' beeld als iets te donker ervaren.

[Reactie gewijzigd door ROMiJo op 9 april 2015 22:32]

Hoe zit dat nu met die HEVC. Is dat door die (gratis meegeleverde?) externe decoder wel mogelijk?
Ik kijk enorm veel Netflix en vind het wel erg zonde als ik deze 4k televisie zou kopen, en dan geen Netflix in 4k (wanneer beschikbaar) heb....
Dat zou moeten lukken met de losse decoder: http://www.philips.nl/e/p...so_&remember_locale=nl_nl

De actie loopt tot eind juni, daarna is deze niet meer gratis. Zelf heb ik me wel aangemeld maar behalve een bevestiging van registratie nog geen box ontvangen.

Groeten & succes
Zojuist ging de deurbel: in plaats van de Philips mediaplayer UHD880 is nu de nVidia Shield Android mediaplayer geleverd. Gezien de specificaties zou dat een mooie vervanger moeten zijn.
Hoe zit het met input lag voor gaming? En dan vooral voor shooters, want voor andere genres is dat niet zo erg.
Goed te doen, zolang je de extra beeldverwerkers uitzet zoals Perfect Natural Motion.
Ik krijg deze TV niet op UHD resolutie via HDMI en een PC, jullie ook last van?
Probeer HDMI 1, de overige HDMI poorten ondersteunen geen 4K ;)
Goedemorgen,ik heb(na ongelooflijk veel slechte recensies) toch maar eens de 65pus9109 gekocht.En wat een beeld,ik heb meteen over internet zelfs de laatste update erop gezet subwoofer los gekoppeld die is waardeloos eerst had ik de 7000 serie en was dan wel altijd met beeldinstellingen bezig,maar bij deze had ik een beetje zitten spelen en had meteen perfect beeld ik heb dan ook glasvezel van kpn misschien dat het scheelt,ook met Android geen enkel probleem nog geen enkele vastlopers gehad.
Gefeliciteerd, goede keus!
Ik heb de tv sinds gistermorgen, al die kritiek die ze geven op deze tv kan ik niet terug vinden. Alles gaat soepel, apps werken prima, vastlopers nog niet gehad. Beeld weergave is subliem !

Bediening vanaf je telefoon, streamen het lukt allemaal!

Ik kan iedereen deze tv aanraden! Zeker nu de prijs gedaald is tot 1595 euro voor de 55" en 1888 voor de 65"

Mocht ik nog slechte ervaringen opdoen zal ik dat zeker melden hier.