Specificaties Full HD met 30x opt. zoom, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Handycam PJ620 Zwart Review

bymy141 5 april 2015, laatste update op 5 april 2015, 2.405 views

Sony Handycam PJ620 Zwart

De balanced steady shot is veel beter dan enige camera in deze prijsklasse. Het maakt 60x zoom uit de hand mogelijk. De relatieve brede groothoek lens (ca 27mm FF equivalent) is wat iedere video camera zou moeten hebben. Dit voorkomt gedoe met voorzet lenzen en zo.

Pluspunten

• Steady shot is een klasse apart
  • Groothoek lens van 27mm
  • Gewicht en omvang

Minpunten

• Foto kwaliteit valt erg tegen, incl de 9.2 Mp foto's
  • Opladen en USB disk functie werken niet gelijktijdig via de USB kabel

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Wat is goed / positief:

De optische stabilisator is echt buitengewoon goed!
Echt zeer veel beter dan de 4 jaar oude Sony die we vervangen hebben. Meer dan 1 klasse beter!

De projector hebben we in het begin een paar keer gebruikt, maar is denk ik geen blijvertje.
Leuk om snel wat te laten zien, maar het haalt het niet bij een TV of computerscherm.

Het batterij gebruik is heel erg goed in vergelijk met de vorige generatie camera's.
Jammer dat je het het mSD kaartje er niet uit kunt halen zonder de camera aan te zetten. (Scherm open klappen en zo)

Het gewicht van de camera is gering, zo ook de omvang.

De camera werkt ook bij weinig licht erg goed. AF is dan wat minder nauwkeurig of snel.

De camera is (helaas) een paar keer gevallen en heeft al dat geweld zonder problemen overleeft...

Minder goed / niet ok:

En de USB disk functie is onstabiel. Schakelt soms spontaan uit en aan. Erg vervelend.

Helaas worden er geen aparte batterijlader en camera voeding meegeleverd. Gelukkig werken de oude spullen hier wel op. Ondanks dat er een nieuw type batterij gebruikt word, werkt de externe lader van het vorige type uitstekend. En zo ook de oude externe camera voeding,

Helaas is de foto kwaliteit is van dezelfde kwaliteit van die van een eenvoudige foto camera, of soms zelfs van een telefoon. Het lijkt erop dat Sony dit haast moedwillig heeft beperkt.

Er zitten veel functies op de camera die voor een min of meer gewone vakantiefilmer ver buiten het gebruik liggen. Meerdere camera's kunnen verwerken in 1 film of zo. Voor een camera in deze prijsklasse overbodig ingewikkeld.

Conclusie: een zeer goede koop. Wij zijn erg tevreden met deze camera.

Heb jij ook een Sony Handycam PJ620 Zwart?

Hoe lang kun je filmen/foto's maken met een volle batterij?
Daarnaast hoe zit het met het dolby surround geluid?
Heb je dat kunnen testen?
En welke type sd kaart is het beste om te gebruiken?
Tja, hoe lang je een batterij kunt gebruiken is afhankelijk van diverse settings (helderheid display etc).
Laat ik je een ervaring beschrijven. We hebben de camera mee genomen op een reis van 5 weken door Nieuw Zeeland en Fiji. We hadden de standaard FH50 en een FH100 meegenomen. Eigenlijk hebben we nooit een dag gehad dat de camera meer dan de FH50 batterij nodig had. Ik had wel ook een externe (goedkope) lader meegenomen, ook niet echt nodig gehad.
Met de camera is ruim 8 uur film gemaakt en ook vele honderden foto's op 1 stuks 64Gb Class 10, 40Mb+ Samsung kaartje. Maar er was nog precies 1 minuut opname tijd over bij aankomst. Ik gebruik 1080i AVCHD als filmkwaliteit en 9 Mp voor de foto resolutie.
De andere 2 kaartjes die ik had meegenomen zijn niet gebruikt. De camera kan parallel aan de AVCHD opnamen ook MP4 opnemen om eenvoudig en snel via Internet uit te wisselen. Dat heb ik uitgezet.
Het dolby surround werkt redelijk, maar ik vind het niet echt doorslaggevend. Je hebt toch altijd wel windruis, dat maakt het niet eenvoudiger om de kwaliteit te horen op onze 5.1 set.
Hi
Bedankt voor delen van je ervaringen. Ik heb nog nooit een videocamera gehad, wel ervaring met fotografie. Zou je deze aanraden voor een beginner? Welke accesoires zu je aanbevelen? Past het op mijn DLSR statief?
Hoe zijn de bevindingen na een jaar in gebruik?
Ik sta op het punt eentje te kopen. Raad je hem nog steeds aan?
Ja,
Nog wat ervaringen:
- We hebben (ook bij veel filmen) nooit meer dan 2 batterijen op een dag nodig gehad. Erg prettig.
- We hebben een extern ladertje gekocht, kan je gelijkertijd in camera en extern laden.
- We hebben een filter op de camera geschroeft, om tegen spatten en waternevel (regen, watervallen, etc) beschermd te zijn. Filter zorgt wel voor reflecties van zonlicht, als je zoiets doet, koop dan een goed genoeg filter.
- Foto's maken blijft tegenvallen, tenzij je ze klein afdrukt, en de steadyshot ingezoomd blijft imponeren.
- De projectiefunctie is leuk als je ergens bent en 's avonds bent samen op bed ligt kijken naar een projectie op het plafond, maar de resolutie en lichtopbrengst haalt het niet bij die van een echte projector
- We hebben een high end 55 SUHD TV, maar ik kan geen echt verschil zien tussen XAVC S en "gewone" AVCD opnamen, tenzij de film stopzetten en zo. Zal wel aan mijn ogen liggen.

Goede koop geweest. Veel plezier ermee.
thnx voor de respons.
Had de nieuwe HDR-CX625 gezien, maar die lijkt identiek aan de HDR-PJ620, maar zonder projector. En gezien de prijs dezelfde is, is de keuze snel gemaakt. :)
Ik las dat de XAVC S codec overbodig is met dit toestel gezien de sensor de bottleneck is. Ik kan er wel in komen. Dit format is voor het professioneel circuit, niet voor het huis-tuin-keuken gebruik. :)

Foto's nemen doe ik met mijn dslr. Ik wil een videocamera om te filmen gezien filmen met een dslr toch wel flinke nadelen heeft.
Denk maar aan het gebrek aan scherpte en het scherpstellen tijdens opname en zo.

Dat 5.1 geluid, is dat bruikbaar? Of kon het zowel stereo zijn?
50p only zeker?

[Reactie gewijzigd door Jurgen.D op 23 april 2016 23:19]