Nokia 6300 Zwart Review

APClll 9 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.893 views

Nokia 6300 Zwart

Pluspunten

• Geheugenkaart wisselen zonder accu verwijderen
  • Groot, helder scherm
  • Robuste behuizing

Minpunten

• Kleine knopjes
  • Slecht passende oordopjes meegeleverd

Deze telefoon heb ik aangeschaft in combinatie met het omzetten van m'n abonnement. (lees: "gratis telefoon"). Hierdoor heb ik geen mening wat betreft "features vs prijs". Op het moment van schrijven heb ik deze 6300-zwart een week in gebruik.

In de doos
De telefoon wordt geleverd in een doosje, met daarin de telefoon, accu (BL-4C), lader (AC-3E), oordopjes/handsfree set(HS-47), CD-rom met Nokia PC Suite, geheugenkaart (Micro-SD 512MB) en uiteraard een uitgebreide handleiding, zoals we van Nokia gewend zijn. (twee boekjes, een NL en F versie).
bron van deze foto

Buitenkant
De telefoon is voorzien van een beschermfolie op het scherm en over de cameralens. De lijst rondom de knoppen en het scherm is van metaal, evanals de batterijcover. Aangezien het metaal niet magnetisch is, vermoed ik dat het zwart gecoat RVS is. Aluminium is het in ieder geval niet. Het deel aan de achterkant waar de camera en antenne zit, wordt afgedekt door kunststof. Het blijft echter een normale telefoon, geen gepantserde bom-proof versie. Ook qua "look and feel".

Eerste keer gebruiken
De handleiding begint met duidelijke plaatjes hoe je de SIM-kaart, accu en geheugenkaart moet installeren, dit alles met duidelijke plaatjes. Op de volgende pagina wordt de schermindeling weergegeven (plaats van accuweergave, signaalsterkte, netwerknaam etc.) De handleiding behandeld vervolgens alle menu's in dezelfde volgorde zoals je ze tegenkomt wanneer je door de telefoon bladert. Alle normale functies worden goed (en stap voor stap) uitgelegd, van de meer speciale instellingen wordt alleen vermeld welke opties aanwezig zijn.

Gebruiksgemak
Mijn persoonlijke mening is dat de knopjes wat aan de kleine kant zijn. In de breedte zijn de knoppen goed, maar de hoogte is wat weinig. Even opgemeten: de cijfer 5-toets: hoogte = 6mm; breedte = 13mm.
Als ik dat dan vergelijk met m'n oude Nokia 6230i is de ruimte onder het scherm bij beide telefoons even groot, echter is bij de 6300 ruimte tussen de navigatietoetsen en de cijfertoetsen gehouden.
Misschien is het een kwestie van gewenning, maar de vierweg-knop is naar drie richtingen goed te bedienen, echter bij "omhoog" druk je snel de midden-knop in. Vooral bij spelletjes vervelend, tijdens het bladeren in menu's komt het niet voor. Het lijkt te komen door het geringe hoogteverschil tussen de vierweg-knop en de rand van het scherm. Hierdoor ben je geneigd harder te duwen, waardoor je ongemerkt ook de midden-knop indrukt.
De menu's zijn erg overzichtelijk, het hoofdmenu is naar eigen smaak in te delen. Zowel qua weergave (lijst of rooster) als volgorde.

Foto's
Zoals zo'n beetje elke telefoon, neemt ook deze foto's. Tja, wat moet ik ervan zeggen... Zoals elke telefoon: verwacht er geen wonderen van. Ook de witbalans heeft 't zo af en toe moeilijk.

Om de hoeveelheid ruis te laten zien heb ik de volgende situatie genomen: De lichtmeter van m'n SLR geeft voor deze situatie/kadering aan: (bij ISO400) 1/6 sec, F/4. Dit bij een beeldhoek van 35mm. (FF)

Accu levensduur
Over het accugebruik kan ik nog niets zeggen. Ik heb de telefoon nu een week en het gebruikspatroon is in die eerste week toch anders. Een volle week accu-tijd heb ik in ieder geval niet gehaald.

Toebehoren
Bij de telefoon wordt een eenvoudige handsfree set geleverd. Dit is een snoertje met "drukknop/microfoon", een knijpertje en twee oorplugjes. Het knijpertje is handig, zodat het microfoontje op de goede plek op je shirt blijft hangen. De oordopjes vallen bij mij direct uit m'n oor. Minpunten daarvoor.
Bij de telefoon wordt een CD-rom geleverd met daarop het programma Nokia PC suite. Dit programma is echter ook gratis via de nokia website te verkrijgen.
In de doos zat een 512MB Micro-SD geheugenkaartje. Dit is eenvoudig te plaatsen en te verwijderen zonder de accu te hoeven verwijderen. De telefoon hoeft ook niet te worden uitgeschakeld. Het enige wat je moet doen is de accu-cover verwijderen. Eénmaal drukken op de geheugenkaart, en deze springt uit de vergrendeling en naar buiten. Wel goed tegenhouden, anders vliegt 'ie eruit. ...ja, ik spreek uit ervaring...

Duidelijke telefoon door z'n heldere display en duidelijke menustructuur. De knopjes zouden iets groter kunnen voor meer gebruikgemak. De buitenkant kan tegen een stootje, maar het is zeker geen gepantserde uitvoering. Qua fototoestel is het gewoon een middenmoter.

Heb jij ook een Nokia 6300 Zwart?

dit is een zeer fijn toestel heb hem zelf ook gehad heb nu de 6300i is eigenlijk iedentiek met als aanvulling dat er wifi op zit .

ben er zeer tevreden mee kan goed tegen een stootje voelt goed aan miet zo overdreven licht.
heb deze ook gehad en is zeker een prima telefoon, had hem meerdere malen laten vallen niks aan de hand, maar heb nu een iphone dus had hem verkocht :P

mooie review trouwens!
Ik heb helemaal eens met je review, ik heb deze telefoon al een tijd en het werkt nog steeds goed.
Zelf heb ik er een cristalcase omheen zitten. Dat is een stukkie plexiglas die de telefoon zou moeten beschermen. Daardoor is het nog lastiger om de joystickknop omhoog te bedienen. Niet echt een minpunt van deze telefoon, maar toch even rekening mee houden als je er een "omhulstel" voor gaat kopen.

De accu gaat zeker een dag mee met intensief gebruik, en bij normaal gebruik zeker een dag of 3.

ps. het is abonnement ipv abbonement.
Bedankt & aangepast :)
Ik ben het met je eens, de knopjes zijn gewoon te klein en dat komt door die rare rand midden in het toetsenbord. Ik ben hier zelf op afgeknapt en wacht nu op de 6700.
nette review...

alleen accuduur aanvulling van mijn kant: de Telefoon houdt het bij mij maximaal maar 2 dagen uit. vaak heb ik na 1 dag al het idee dat ik de tweede dag niet zal gaan redden... Kan ook aan mijn gebruik liggen (+/-25/30 sms per dag, 15-20 minuutjes bellen en geregeld het agenda controleren (lokalen rooster controleren dus :P)!

Bouw kwaliteit: Subliem op de laklaag na. Deze is er bij mij (zeker op het batterij kapje) heel erg snel gekrast geraakt.

Verder is het een top telefoon voor als je niet veel wilt/nodig hebt
Ik heb hem ondertussen 2 jaar
de batterijduur is idd aan de erg korte kant. Zeker als je van plan bent om 'm als mp3 speler te gebruiken ook.

Dat de knoppen te klein zijn, had ik in't begin ook last van maar je went er echt snel aan. Ik typ nooit meer verkeerd eigenlijk.

Wat me wel nog opvalt is dat hij zo stil is tijdens gesprekken, de andere persoon komt er nauwelijks door (wat ik met andere gsms nooit had).

De mijne is trouwens ook al eens in reparatie gemoeten omdat hij crashte. Blijkbaar kan de telefoon 't niet aan als er meer dan een goeie 2000 smsen in de inbox zitten.
owh haha thanks voor die waarschuwing :P zit nu op de 1664 :P!