Specificaties Actioncam, max 2304x1296 @ 60fps, wifi - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Yi Sport Camera Wit Review

Herr Flicker 5 april 2015, laatste update op 23 december 2015, 38.612 views

Xiaomi Yi Sport Camera Wit

De Xiaomi Yi Cam is een perfecte action cam voor beginners. De kwaliteit zoals we gewend zijn van Xiaomi. Simpel, degelijk maar een esthetisch stukje vakwerk.

Pluspunten

• Uniek & esthetisch ontwerp
  • Goede 16MP Sony Beeldsensor
  • Batterijcapiciteit
  • Mooie 60fps & 120fps
  • Wifi & Bluetooth
  • Licht in gewicht
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Geen onboard scherm
  • Lange opstarttijd i.c.m. de wifi
  • Geen accessoires bijgeleverd
  • Geen waterproof case bijgeleverd
  • Geen beeldstabilisatie

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Al sinds het begin van Xiaomi ben ik fan. Fan van hun producten, hun eenvoud en de prijs/kwaliteit verhouding. Nu had Xiaomi begin maart ‘15 een action camera aangekondigd. Ik ben regelmatig in Thailand te vinden en vond dat een goed excuus om deze Yi Camera te kopen.

Xiaomi verkoopt hun producten veelal in AziŽ, maar via de welbekende China ‘shops’ zijn ze eenvoudig te bestellen. De Yi Cam is te bestellen in twee kleuren (army green & white). Naast de kleuren hebben ze twee edities (travel edition & normal). De travel edition heeft als extra de speciale ‘Yi’ selfiepole/selfiestick. Voor een paar duppies meer (tijdens pre-order) heb ik natuurlijk de travel edition gekocht (in wit).

Ik heb de travel editie bij een bekende Xiaomi seller gekocht; ibuygou.com
Ibuygou heeft vaak als een van de eersten de nieuwste Xiaomi producten op voorraad en ze leveren goede service i.m.o.

Tegenwoordig levert Banggood ze voor rond de 60 EURO

Xiaomi producten worden altijd geleverd in een simpele doos, een beetje mysterieus. Het eerste wat mij opvalt is het formaat en het gewicht. De Xiaomi Yi Cam is klein en echt compact. Hij weeg slechts 72gram en heeft het formaat (60mm x 21mm x 42mm - BxDxH) als de gemiddele GoPro. De camera voelt goed en niet goedkoop aan. Bij het unboxen ligt de selfiestick mooi naast de camera. Zo’n kleine selfiestick zie ik niet vaak.

Je ziet dat de verpakking simpel en eenvoudig is. Dit komt ook omdat er geen accessoires worden meegeleverd. Bij een SJCAM zit er een reeks aan handige accessoires bij (waterproof case, verschillende connectors, trekbandjes en noem het maar op). Bij de Yi cam mist dat wel.

De camera is simpel en eenvoudig gebleven. De knop aan de voorkant heeft verschillende functies;
-Aan/uit knop
-Batterij-indicatie (blauw = vol, paars = medium, rood = bijna leeg)
-Modus (foto/video)

De bovenkant heeft alleen een shutterknop. Het starten van een video of het maken van een foto gebeurt met die knop. Aan de linkerkant van de camera zit een led met een wifi + bluetooth knop. De wifi is noodzakelijk om de instellingen van de camera te veranderen, er zit (mocht je dat nu pas opvallen) geen schermpje op. Hieronder zie je ook de rode led's in de camera (boven, achterkant en onderkant). Hiermee geeft de camera aan of hij in de film- of fotomodus zit. Filmmodus wordt aangegeven d.m.v. deze rode led, rode led uit = fotomodus.

De Yi cam heeft verschillende filmmodussen. 1080p is in te stellen naar 60, 48, 30 en 24fps. 960p is in 60 en 48fps beschikbaar. 720p kan 120, 60 en 48fps aan. En de laagste, 480p, resolutie kan in 240 frames per seconde worden geschoten. Al het beeldmateriaal wordt in MP4 geŽxporteerd.

Ik ben zeer te spreken over de de tweebelangrijkste resoluties (1080p & 720p). Vooral de 720p in 120 frames per seconde is erg mooi terug te halen in snelheid zodat slowmotion er echt perfect uit ziet. Kijk hieronder voor de video review waarin ik 120fps flink vertraag (spoel door naar 13min).

Foto’s maakt hij in 16MP met een 155į groothoeklens. Ik ben tevreden over de foto’s maar ik zie bepaalde mensen wel klagen over de focus. De focus ligt namelijk erg naar de voorgrond. Ga je de camera gebruiken voor aerial activiciteiten / drone, dan zullen details wat vager zijn dan bijv. een GoPro Hero 3 of de SJ5000+. Je kan dit natuurlijk tweaken door de lens rechtsom/linksom te draaien.
Hieronder wat foto's, ze zijn klikbaar voor origineel (onbewerkt) formaat.

Hieronder drie foto's, waarbij ik de laatste foto heb ingezoomd naar iets in de voorgrond, midden en verre afstand.

De time-lapse functie is in vele snelheden beschikbaar (0.5s/1s/2s/5s/10s/30s & 60s). Deze functie is nu alleen beschikbaar via de app. Evenals de self-timer en burst-mode. De self-timer begint bij 3s en is in te stellen tot maximaal 15s. De burst-mode bestaat uit 16MP en is in te stellen van 3, 5 of 7 foto’s per seconde. De 2 seconde optie is er ook nog, deze maakt 7 foto’s in 2 seconde tijd. De burst-mode werkt leuk maar is gevoelig op beweging, toch wel iets waar hij juist voor bedoelt is. Hieronder een indoor en outdoor 'selfie'. Je kan deze op 2 manieren maken; met een self-timer (heb je wel de app voor nodig), op deze manier sta je niet zo knullig met je telefoon op de foto. De andere methode is doormiddel van de shutterknop in de app.

De applicatie vind ik erg fijn werken. Hij is overzichtelijk en alles is goed vertaald. In het beginscherm van de applicatie zie je een overzicht met video’s en foto’s van de Xiaomi Yi community, dit zijn nu nog allemaal standaard promo filmpjes.

Connecten gaat simpel door op de cameraknop, onderaan in de app, te drukken. Je telefoon zal automatisch met het wifi netwerk van de Yi cam connecten. Eenmaal verbonden kan je met je telefoon het beeld van de camera bekijken. In de applicatie zijn er 3 opties (foto, snapshot en video). De snapshot functie is voor mij nog onbekend. De kwaliteit ligt namelijk lager en vierkant. Het enige wat ik kan bedenken is zodat je de foto sneller op Instagram en/of Facebook kan posten.

In de applicatie is de videoresolutie makkelijk aan te passen naar o.a.: 1080p in 60/30fps, 720p in 120fps & 480p in 240fps.

De prijs die ik er voor heb betaald is $104,99. De standaard Yi cam (zonder selfiestick) zit vaak tussen de $90 - $95. Dit is zeker een aantrekkelijke prijs, zeker als een GoPro niet in je budget zit. Qua prijs zit hij gelijk aan een goede concurrent; de SJ4000 (Wifi). Het nadeel bij de Yi cam is dat er geen beeldscherm op de camera zit, bij de SJCAM modellen wel. De SJ5000+ die dezelfde Ambarella chipset bevat zit toch een prijsklasse hoger (+- $170).

Het is een goede & goedkope beginners action camera en makkelijk te bedienen. Hij is qua accessoires nog niet uitgebreid maar Xiaomi is hier mee bezig. De waterproof case is aangekondigd voor ergens in april. Ik zit persoonlijk met smart te wachten op de bluetooth-module, zoals bij de GoPro modellen.

Wil je degelijkheid, dan zou ik voor de Xiaomi Yi camera kiezen. De kwaliteit van Xiaomi producten ben ik zeer over te spreken. De prijs/kwaliteit verhouding maakt de camera beschikbaar voor bijna iedereen.
Daarnaast heeft Xiaomi een leuke community van liefhebbers. Ik denk dat ze straks met hun app dit naar een volgend level gaan brengen. Het zien van andere video’s & filmpjes maakt je enthousiast en brengt je op nieuwe ideeŽn. SJCAM heeft de plank hier helaas mee misgeslagen, zij werken niet aan een community.

Pro’s:
-Licht
-Makkelijk te bedienen

Con’s:
-Geen onboard scherm
-Wat lange opstarttijd i.c.m. de wifi
-Geen accessoires bijgeleverd

Edit historie:
14 april: Selfie foto's toegevoegd op aanvraag
6 mei: Titels visueel gemaakt
5 december: Meer foto's toegevoegd + scherm accessoires toegevoegd

Heb jij ook een Xiaomi Yi Sport Camera Wit?

Je hebt een foto van mijn huis gemaakt. Tof.

Ik zit zelf een beetje tussen de Yi, 5000+ en de ubergoedkope Maxxter van Action te twijfelen. Verder goede review iig :) .

Weet je toevallig waar die Maxxter-camera op gebaseerd is?

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 7 april 2015 18:59]

Ik ken de Maxxter-camera niet. Maar elektronica wat van de Action weg komt heb ik niet zo heel veel vertrouwen in.
De keuze tussen de Yi, 5000+ (en misschien 4000?) kan ik je mee helpen. Ik bezit ze allemaal. De SJ5000+ is nog niet altijd te vertrouwen en zijn op diverse fora problemen mee. De SJ4000 is daarentegen perfect voor mooie huis, tuin & action gebruik ;), goedkoop, veel accessoires maar wel veel neppe varianten op de markt.

De Yi Cam is een mooie aanvulling met ongeveer dezelfde prijs, alleen zonder accessoires. De vraag is of je werkelijk de accessoires ook gaat gebruiken. De Sony lens met Ambarella chipset is een mooie combi en klaar voor de toekomst. Voor het filmen onderwater zul je moeten wachten tot de case beschikbaar is.
Ik zat ook te twijfelen tussen de SJ5000+ en de Xiaomi Yi, maar na het lezen van je review leun ik toch meer naar de Xiaomi Yi.

Bij SJCAM krijg je er welliswaar *veel* extra's bij maar uiteindelijk gaat het toch om de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van het opgenomen geluid en beeld.

Bij de SJCAMs lees ik overigens best veel negatieve dingen m.b.t. de firmware (en de app) maar deze zou wel (beter) aan te passen c.q. modden zijn?

Verder zou (als ik de Play Store reviews moet geloven) de app voor de SJCAMs ook slecht werken.

Een nadeel van de Xiaomi Yi is wellicht dat je de instellingen enkel via de app kunt benaderen/veranderen. In het algemeen zijn dergelijke bijgeleverde apps vaak bedroevend in gebruik maar in de review kon ik geen negatieve punten erover (terug)vinden dus wellicht valt het mee ;-)

WiFi zal de accu denk ik wťl sneller leegtrekken dan bluetooth (waar diend de bluetooth eigenlijk voor te worden gebruikt?).

Ik kijk nog even verder en hoop spoedig tot een besluit te komen. In ieder geval bedankt voor de mooie bijdrage! :-)
De extra's zijn inderdaad ook makkelijk erbij te bestellen (Banggood en andere Chinashops natuurlijk).

Je kunt in de app ook de instellingen opslaan, zo gebruik jij je videoresolutie zoals jij hem wilt. Op deze manier heb je niet constant je telefoon nodig voor het bedienen. Laten we eerlijk zijn; je wil toch lekker je camera pakken en met hooguit 1 of 2 knoppen lekker wat opnemen? Daar gebruik ik hem wel voor in ieder geval.

De bluetooth is nog niet actief met de huidige firmware. Er komt als het goed is deze maand, of in juni, een remote control aan. Deze klik je op de selfiestick en heb je een mode & shutterknop binnen handbereik zonder telefoon of de camera in je hand. (je kan overigens ook std je foto shutter op 3 of 5sec timer zetten, mocht je in een selfie-mode zitten ;) )
Bedankt. Ik heb uiteindelijk voor de Yi gekozen puur omdat ik al behoorlijk wat accessoires heb die ik kan gebruiken m.b.t. bevestiging. Ik vermoed dat de Xiaomi support iets beter zal zijn dan die van SJCam. En bovendien vind ik dat de beelden van de Yi over de breedte net iets beter zijn dan die van de 5000+.

De case is nu al te pre-orderen op Aliexpress voor rond de $30, en daarmee is het totale prijsverschil nog wel te groot voor een paar accessoires die ik toch niet zo vaak gebruik.

Edit: Maxxter heeft trouwens voor de prijs nog wel eens aardige producten. Ik heb een 2400dpi Maxxter gaming muis van §5, en hij functioneert naar behoren. Maxxter is een Nederlands bedrijfje (wellicht onderdeel van Action) dat Chinese elektronica rebrand. En ze zijn vaak niet eens zo veel duurder dan wat je op de Chinese webshops vindt.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 8 april 2015 15:45]

Mooie review, ben aan het twijfelen om dit apparaatje te kopen!
Ik heb niet specifiek een voorkeur. Maar heb al wel wat ervaring met Xiaomi producten (Pistons en powerbank) en ik ben daar zeer tevreden over! Dus waarom het niet wagen ;).

*edit: Heb jij iets specifieks gedaan om douanekosten te ontwijken?

[Reactie gewijzigd door insaniteit op 5 april 2015 22:24]

Bij ibuygou kan je 5% extra betalen zodat zij de 'eventuele' douanekosten betalen. Ik heb niks hoeven te betalen uiteindelijk. Banggood heeft ze meen ik ook in UK warehouse, dan ben je denk ik nu wat goedkoper uit.
Ik had graag wat selfy pics gezien eigenlijk!
Iets later als de bedoeling, maar hij is geupdate met jouw verzoek :D
Hoe verbind je de apparaat met wifi? Via WPS? Wat als je geen WPS hebt?
Het apparaat zelf is de 'router'. Hij maakt een wifi netwerk aan en je telefoon connect je met dat netwerk. Ook in de middle of nowhere kan je dus connecten ;)
Aaah, dus de camera is dus een AP, handig.
Zodra er wťl een waterproof behuizing is zal dit een zeer goed alternatief zijn voor de GoPro. Helaas is het altijd afwachten wat de bijkomende kosten zijn (en ůf er bijkomende kosten zijn) wanneer je zoiets importeert. En dan is het misschien toch weer goedkoper om hier een GoPro te kopen. Maar mooi is dit apparaatje zeker :)
Het is mij ook de vraag waarom de behuizing pas later komt.. ik had het liever toegevoegd gezien in de 'travel edition'.

Die bijkomende kosten kan je laten verzekeren bij ibuygou (tegen betaling van 5% van je orderwaarde).
Dat wist ik niet. Da's best een prima regeling voor 5%, die ga ik onthouden :).

En inderdaad. Als die waterdichte behuizing er wel was geweest was de kans best aanwezig dat ik 'm al had gekocht. Jammer, maar even afwachten dus.
Ik heb gisteren deze camera besteld via Banggood. Alleen krijg ik vandaag de melding dat ze een kopie van mijn paspoort en creditcard willen. Dat was ik niet van plan.
Weet iemand waar je ook deze camera kan bestellen zonder dat ze al die kopieŽn nodig hebben of heeft iemand er ervaring mee?

Bedankt alvast!
Dat klopt zeker weten niet. Via Banggood kun je via PayPal betalen.
Als dat niet goed gaat zou ik eerst even kijken of je geen malware/virus op je computer hebt.
hmm.. laat ik dat maar even checken dan.
heb trouwens niet gekozen voor paypal maar bewust voor creditcard. gebruik geen paypal.
Ik krijg de camera niet fatsoenlijk aan mijn macbook air gekoppeld? Als ik de camera via usb aansluit blijft telkens de laptop vasthangen als ik door de finder navigeer (in de map met foto's & video's). De app etc werkt prima op mijn iPhone maar vanzelfsprekend wil ik de camera via de laptop " leegmaken " en bestanden archiveren.

Als de laptop vast hangt moet ik vervolgens de batterij eruit halen want ik krijg de camera niet meer op de juiste manier uitgeworpen.

Iemand tips?
Ik heb hem zelf nog nooit gekoppeld aan mijn Mac. Ik zal het zo eens proberen Ik zelf haal altijd de SD kaart eruit en stop deze vervolgens in mijn Macbook. Overdracht is naar mijn idee ook sneller met SD naar SSD.

Heb je dat al geprobeerd? (Of heeft een Air geen SD slot?, anders een USB naar SD dongel?)
Ik ga op zoek naar een sd adapter zodat ik de micro SD in mijn macbook air kan steken. Ik zal mijn bevindingen delen.
Mooie review. Is het mogelijk om in te stellen dat hij na een x-aantal seconden van geen gebruik, automatisch uitgaat? Mijn GoPro 2 gaat vaak in mijn jas/zak aan, en doordat hij na een minuutje weer uitschakeld, kost het niet zoveel batterij.

Dit zoek ik ook in een nieuwe action cam en zie de Xiaomi Yi als een mooie vervanger van de GoPro 2.
De Xiaomi Yi is zeker een mooie vervanger. Auto shutdown is een functionaliteit inderdaad. En dat kan ook al na een minuut.
Waar ga je hem bestellen?
Bedankt voor je antwoord! Handige functie.

Goede vraag, ben nu aan het rondkijken. Heb nog nooit wat op deze manier besteld. Op dit moment spreek banggood me wel aan, aangezien je daar ook meteen wat accesoires erbij kan bestellen (waterproof casing). Heb jij wat dat betreft nog tips?

Heb jij toevallig ook een GoPro2 in je bezit? Zo ja, hoe doet de Yi het in vergelijking met deze camera?

Verder lees ik over eventuele focusproblemen met de Z22 versie, in tegenstelling tot de Z23 versie van de camera. Dat maakt het ook een gokje!

[Reactie gewijzigd door Reynouts op 30 september 2015 15:15]

Hoe groot zijn de films (bijv. 10 minuten) in de verschillende resoluties?
1080p - 60fps (11min film) = 1,85GB
720p - 120fps (3,5min film) = 440MB
480p - 240fps (1min film) = 100MB

Het RAW materiaal is wel te vinden op mijn channel, met een DL.
Mooie review! alleen vraag ik me af of hij het zelfde formaat heeft als een Gopro hero 3 weet jij dat toevallig?
De Hero 3 heeft als formaat: 58 x 40 x 21mm. De Xiaomi Yi Cam heeft: 61 x 42 x 22mm (BxHxD)
Erg jammer:( dan moet er toch een Gopro komen bedankt voor je antwoord !
Want die paar millimeters zijn een wereld van verschil?
Hij moet in een drone. en de Glimbal heeft vaste afmetingen helaas...
precies gemaakt voor een Gopro hero 3
Goed bedacht ! ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn ! thx!
Top review, ik zit er ook aan te denken om er zo een te kopen.. alleen de geruchten waren dat ie nog een stuk goedkoper zou zijn? 65 euro dacht ik?
Dat kost hij in China ook. Maar als je 'm wil bestellen moet dat toch via een onofficiŽle reseller, en die willen er ook iets aan verdienen.