HTC One M9 Grijs Review

peter1311 4 april 2015, laatste update op 4 april 2015, 622 views

HTC One M9 Grijs

Gewoon een prima toestel. Zeker een verbetering als je van de One M7 afkomt!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Geluid
  • Camera
  • Heel compleet; ik mis niks

Minpunten

• Voorlopig: batterij
  • Dot View Case Ice nog niet leverbaar

Na twee jaar met veel plezier gebruik te hebben gemaakt van de HTC One M7 liep deze afgelopen maand een barst op en begon de accu achteruit te gaan. Tijd voor een opvolger dus!

Ik heb lang getwijfeld tussen de Nexus 6, de Moto X en de One M9. Uiteindelijk vond ik de Nexus toch te groot en won mijn liefde voor HTC Sense het van de goedkopere Moto X. De One M9 werd in de eerste reviews nou niet bepaald heel warm ontvangen maar tot nu toe heb ik eigenlijk niets te klagen.

Men vond het beeld minder helder dan dat van de M8, maar ten opzichte van de M7 merk ik geen verschil. De M9 is zelfs wat beter afleesbaar in de zon. Sense 7 voelt heel vertrouwd maar heeft wel een aantal leuke toevoegingen zoals de Theme app en de Foto Editor. Ook de snelheid is prima in orde, maar dat was met de M7 ook al zo. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje verschil merk maar dat het niet schokkend veel is. Nu nog wachten op de Dot View case met transparante achterkant..

Direct na het opstarten staat er al een OTA update klaar die het warmteprobleem verhelpt door de processor een beetje terug te klokken als het toestel opwarmt. In de praktijk werkt dit prima, hij wordt niet warmer dan m'n M7 werd en ik heb nog geen vertragingen in gebruik gemerkt.

De camera is wel een flinke stap vooruit ten opzichte van de M7. Beter beeld, meer opties en vooral een natuurlijker resultaat. Vooral als je in moet zoomen zie je meer detail op de foto's van de M9.

Het geluid is weer prima. Minstens zo hard als de M7, maar wel wat helderder. Helaas is sommige gevallen ook wat scheller maar nog steeds indrukwekkend ten opzichte van andere toestellen. Dik in orde dus!

Het design is nauwelijks veranderd en dit vind ik zowel een voordeel als een nadeel. Voordeel, omdat het design gewoon goed is. Het ligt fijn in de hand en de toestellen zijn robuust. Nadeel, omdat het niet echt onderscheidend is. Zo merkten de mensen in m'n directe omgeving niet dat ik een nieuw toestel had. Het is geen "eyecatcher" meer zoals de M7 destijds wel was (in mijn ogen - en duidelijk ook in de ogen van alle mensen die hem bewonderden om z'n looks toen ik 'm net had).

Enige kleine nadeel tot nu toe is voor mij de batterij. De M7 haalde na twee jaar nog steeds het einde van de dag en met de M9 kom ik helaas niet verder. Nou heb ik hem de afgelopen dagen natuurlijk wel intensief gebruikt om alles naar wens in te stellen en te ontdekken. Ik zal de review updaten als het nieuwe er een beetje af is - hopelijk speel ik er dan wat minder mee en blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Al met al is de M9 dus weer een prima toestel met een flink aantal verbeteringen ten opzichte van de M7. Ik denk dat ik hier de komende twee jaar weer veel plezier aan ga beleven!

Heb jij ook een HTC One M9 Grijs?

Reviews door de redactie

De DotView Ice case is (was?) wel al beschikbaar in de officiŽle HTC shop. Er staat nu een verwachte datum bij, maar ik heb hem er op dinsdag 31 maart bestelt en had hem zaterdag 4 april in huis.
Stond die verwachte datum er toen ook bij? Vind 'm veel mooier met transparante achterkant!
Dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen... :/ Er stond wel een datum, maar volgens mij toen half april.
Jammer van het uiterlijk, vind het een nogal 'lomp' model.
Tja dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind LG's en Samsungs weer niet mooi en Lumia's te hoekig.
Dankzij de ronding van de achterkant ligt dit toestel net als de Motorola's en vorige HTC's wťl lekker in je hand!