Specificaties 5,96" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Nexus 6 32GB Blauw Review

Dr.Dragonfly 3 april 2015, 527 views

Motorola Nexus 6 32GB Blauw

Goed high end toestel met weliswaar wat opmerkelijke product design keuzes

Pluspunten

• Groot scherm
  • Speakers aan voorzijde
  • Stock Android

Minpunten

• Ronde achterzijde
  • Geen verwisselbare accu
  • NIet mogelijk om een geheugenkaart te plaatsen

Na de Note 2 was ik toe aan een nieuw high end toestel met groot scherm. De voor de hand liggende keuze was misschien de Note 4 geweest maar deze was behoorlijk aan de prijs en via m'n zoon had ik inmiddels kennis gemaakt met Motorola en was hierover te spreken. Dus bestelde ik bij Coolblue een Nexus 6.

De volgende dag ontving ik de telefoon, maar ook hier het gebrek wat eerdere reviewers constateerde; de case week van de accu. Ik wijt dit aan knullig product design, ik kon duidelijk zien dat dat achterkant van de case verlijmd had moeten zijn en dat vind ik nou niet echt een stevige bevestiging. Ik heb de telefoon teruggestuurd en een nieuwe Nexus gekregen. Deze was wel in orde.

Het eerste wat opvalt aan het toestel is dat het scherm lekker groot is. Niet alleen is het groot maar het heeft ook een goede kleurdiepte en contrast. Bij halve helderheid biedt het al genoeg contrast om het scherm goed te kunnen aflezen.

De speakers aan de voorkant zijn een plus bij het kijken van Netflix of Youtube onderweg. Ik vind het geluid prima, maar ik ben niet zo veeleisend qua geluid. Ik kan me voorstellen dat het wellicht bij echte audiofreaks tekort schiet.

De snelheid van het toeste is echt _/-\o_ je van het! Ik wordt er helemaal vrolijk van als ik merk hoe snel de Nexus 6 reageert en hoeveel vensters je tegelijkertijd kan openen zonder probleem. Ook 4G internet is een super ervaring. Het leek me en beetje een dooddoener dat 4G omdat de Note2 vaker niet dan wel iets met 3G kon verwachtte ik dat 4G net zo'n wassen neus zou zijn. Niets is minder waar en ik gooi vaak zelfs de wifi uit omdat de 4G sneller is dan m'n thuisconnectie in een boerendorpje.

De camera achterzijde vind ik prima. Het is een camera die doet wat hij moet doen en natuurlijk is het geen Leica maar hij is ruim voldoende voor een telefooncamera. De flits is erg goed, niet alleen qua bereik maar ook qua felheid voor objecten/mensen nabij en geeft minder snel dan bij andere smartphone camera's een uitgebeten/overbelicht effect.

De camera voorzijde is een maandagmorgenmodelletje en je moet er niks van verwachten behalve dan dat je er mee kan Skypen of videobellen. Voor selfies zou ik toch echt de camera achterzijde gebruiken, tenzij je graag pixelportretten la minecraft maakt.

Over de software valt niks bijzonders te vermelden. Het is Android zoals ik hem het liefst zie; naakt! Geen gekke fratsen of touchwiz..

Dan tot slot de batterij en oplader. Bijgeleverd is een snellader die voor mij het toestel binnen het half uur oplaad en vaak nog wel sneller dan dat. Bovendien heeft de batterij een lang leven en bij alleen een beetje browsen kan ik er wel twee dagen mee doen.

Dus al met al, het is voor mij een ideaal toestel maar wellicht is het niet voor iedereen weggelegd. Het heeft wat fundamentele flaws in het uiterlijk, maar de voordelen van een stock Android met deze resolutie, snelheid en kwaliteit wegen voor mij zwaarder. Desalniettemin denk ik dat de Note 4, S6 en de HTC M9 behoorlijke concurenten vormen en dan vooral op design vlak.

Heb jij ook een Motorola Nexus 6 32GB Blauw?