Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

BTO P-BOOK 15CL54 FULL HD IPS, Basis Review

Denny Hopper 3 april 2015, laatste update op 4 april 2015, 376 views

BTO P-BOOK 15CL54 FULL HD IPS, Basis

Goede en snelle machine. Behoorlijk uitgebreid qua specs. Voordeel bij BTO is dat je alles zelf kunt samenstellen. Uitgebreid met het volgende; Processor: i7-4910MQ (snelst mogelijke, 8MB cache) RAM: 8GB SSD: 500 GB Netwerk: AC7260 Windows: 8.1 2 jaar pixel garantie Extra adapter Totaal: circa 1.800,-

Pluspunten

• FH IPS scherm (half mat)
  • Alles naar wens aan te passen
  • Gratis accessoires
  • Goede prijs/waliteit
  • Snel (opstarttijd circa 8 sec.)
  • Schoon opgeleverd (zonder producentensoftware zoals bij Asus/ Acer
  • 2 x USB 3.0
  • Aardig uiterlijk

Minpunten

• Zwaar
  • Toetsenbord niet verlicht
  • Geluid is slecht (ook al is het een laptop)
  • Ondanks prijs/kwaliteit, geen 'apple feel'

Op zoek gegaan naar een nieuwe werklaptop. Huidige voldeed niet meer aan de wensen en er waren beperkingen. Lang gezocht en eerst naar diverse A-merken gekeken als Asus, Dell, HP, Toschiba. Uiteindelijk zijn dit laptops welke goedkoper zijn, echter zit je vast aan een vaste configuratie. Een gemiddelde processor met SSD of een lage processor met HDD. De ultieme configuratie was mogelijk, maar dan liggen de prijzen tussen de 2.300 - 3.000. Ondanks de uiteindelijke prijs a 1.800,- was 500,- extra net 500 euro's teveel.

Het gaat niet om het uiterlijk van de bakbeest, maar om de inhoud. Het moest gewoon een supersnelle machine worden. Het gaat puur om de rekenkracht. Daarom gekozen voor de snelste processor (mogelijk in deze laptop). Gemiddeld zie je de 4710mq/hq of 4810mq. Deze zijn al zo'n 400,- goedkoper. Dus 1/3 van de totale prijs is eigenlijk alleen al de processor.

Het voordeel is dat je de overige specs iets lager kunt inzetten en toch heb je nog uitbreidingsmogelijkheden. Snellere SSD en Meer RAM. Beeldscherm is mat, waardoor je zicht beter blijft dan bij een glanzend scherm. De hoge resolutie icm IPS geeft een mooie weergave. Af en toe slaat de fan aan wanneer je de laptop niet intensief gebruikt. Reden weet ik niet, maar het is niet storend. Mede doordat ik het voornamelijk op mijn werk gebruik, valt het nog minder op. Qua geluid hoef je niks te verwachten. Het zou hetzelfde zijn als wanneer je een led tv koopt en loopt te klagen over het geluid. Zinloos. Desalniettemin is het geluid dermate slecht dat een goedkopere asus (oude werklaptop) beter geluid had. Maar ook hier geldt smaak.

Ondanks de hoge specs qua processor, IPS scherm vind ik dat de batterij aardig lang meegaat op 1 lading. Op mijn werk gebruik ik een extern scherm, dus dat bespaart een hoog. Hier gaat de laptop zonder externe voeding zo'n 5 uur mee (ook bij hoge prestaties). Zonder extern scherm en gebruik van de laptop gaat het zo'n 3,5 uur mee. Zit toch nog een behoorlijk verschil in.

Lang afgewogen of ik een Geforce (840m) moest kiezen of een quadro K1100m of K2100m. Geforce voornamelijk voor snelheid in games en Quadro voor 3D (autocad etc). Probleem is dat je (weer) aanzienlijk meer betaalt voor een Quadro. Uiteindelijk support gevraagd van BTO en naar aanleiding van mijn gebruik (voornamelijk berekeningen en analyses) hebben zij aangegeven dat het instapmodel (Geforce 840m) voldoende is.

Het is in ieder geval een machine waar ik nog jaren plezier aan zal beleven.

Heb jij ook een BTO P-BOOK 15CL54 FULL HD IPS, Basis?

Wel jammer dat er geen toetsenbord verlichting op zit. Als je dat eenmaal gehad hebt wil je niet meer zonder. Dan maar een bureaulamp ;) (Ik neem mijn laptop toch nooit mee.)

Zet er alleen even wat meer informatie bij, zoals: beeldkwaliteit, slaat fan steeds aan enz.

Ik hang aan mijn laptops altijd de soundbar van Logitech, de Z305.
Desalniettemin,

Ik heb de review iets uitgebreid. Bedankt voor de heads up ;-)
Jammer dat ze deze niet leveren met 3k paneel. Dan moet je toch naar die X serie met flauwe octagon techno gamers vormgeving. Ik heb dezelfe configuratie overwogen maar als vormgever telt het scherm dan toch net nog zwaarder, dus denk ik dat ik toch naar Dell XPS 15 neig.
Jojakim,

Heb zelf ook naar de Dell XPS 15 gekeken. Begint volgens mij bij 1.800,-. Zoals ik in mijn review al had vermeld, mis ik de look and feel van bijv een macbook pro bij zulke prijzen. Maar het blijft een afweging. Deze laptop heeft geen mogelijkheid om een video output van 2440 x 1600 (zoals bij Dell schermen van 27 inch). Dan moet je voor de Geforce 960m kiezen (x book inderdaad) en dan ben je met mijn samenstelling (processor, geheugen, ssd, windows 8.1) zo'n 2.200,- kwijt. Is weer 400,- meer, maar ook het beeldscherm is maar 13,3 inch en mijn vereiste was minimaal 15 inch.

De Dell is een mooi apparaat voor 1.849, maar zoals ik al vermeld had heb je dan een gemiddelde processor van intel 4712hq. Maar, wel weer touchscreen ;-)

Het blijven keuzes. En zoals je al zei als het scherm het belangrijkste is (bij mij zeker niet) dan heb je wellicht betere alternatieven.

Succes!