Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

BallebekTestpanel 13 april 2015, laatste update op 26 april 2015, 1.915 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

Voor mij is een mobiel een (ver)bruiksvoorwerp, een stuk gereedschap. Is de Galaxy S6 Edge even functioneel als dat ie mooi is, ik was er erg benieuwd naar.

Pluspunten

• Fantastisch scherm
  • Wifi bereik is zeer goed
  • Accuduur
  • Opgeladen van leeg naar vol in anderhalf uur

Minpunten

• Bereik 4G
  • (Te) smalle randen
  • Bloatware die toch niet te verwijderen is

Ik was een van de 10 gelukkigen die een S6 Edge mee naar huis mocht nemen na de preview bij Tweakers.

- Featureset

Zoals altijd zit het flagship model van Samsung vol met de de laatste features zoals een fingerprintsensor, camera met een aperture van F1.9 en 16MP en een QHD scherm met 2 gebogen randen. Natuurlijk zijn er nog veel meer (nieuwe) features zoals het snelle opladen van het toestel (anderhalf uur van 10 > 100%) en de camera die binnen een seconde opstart.

Touchwiz, dat vooral bekend staat als een stropige en met bloatware volgepropte interface, is stuk volwassener geworden. Samsung heeft geluisterd naar gebruikers die vaak helemaal niet zitten te wachten op bergen exotische apps die niet verwijderd kunnen worden.

Ondanks dat ik de nieuwe Touchwiz een verbetering is zijn snap ik niet dat er fixed 4 iconen per rij zijn en de grootte van de iconen die niet meeschalen wanneer je de tekst op zijn kleinst zet.
Wel is het fijn dat je apps die je niet wil kan uitschakelen (helaas niet alle). Ze worden dan niet verwijderd maar verdwijnen wel uit het menu. Ook is er nu de mogelijkheid om thema's te installeren.

- Bereik

4G bereik buiten de randstad bij Vodafone (mijn provider) is een stuk minder dan op mijn Note en Windows Phone met dezelfde provider.
Af en toe heb ik zelfs helemaal geen bereik op de Edge, maar wel 2 of 3 streepjes op de andere toestellen.
Navraag bij Vodafone lijkt het erop dat er in de Randstad ("dichtbevolkte gebieden") andere frequenties worden gebruikt dan in de rest van Nederland.
Binnen de randstad heb ik hier geen last van en kan ik via Lync bellen en videoconferences houden zonder dat ik maar iets van latency te kunnen ontdekken.
De Wifi in de Edge is op zowel 2.4 als 5Ghz band ge-wel-dig. Ik heb door heel het huis bereik en zelfs bij de overburen kan ik nog via mijn eigen access point internetten.
Mijn andere telefoons en laptop geven het halverwege de straat al op dus ik ben onder de indruk van deze prestaties.
GPS: Ik heb binnenshuis in direct een fix, zelfs in ruimtes zonder ramen (en nee, daarmee bedoel ik niet het kleine kamertje).
Bluetooth: De eerste Samsung telefoon die uit de doos met mijn carkit wil pairen! Jammer alleen dat je de naam niet kan veranderen (is nu Samsung Galaxy S6 edge) want mijn oude nameloze Bluetoothspeaker snapt namen met spaties niet.

- Accuduur

Ondanks dat de capaciteit van de accu is verkleind tov de vorige S modellen, kan ik ruim een dag op pad zonder bij te laden.
Volgens de Edge is de grootste verbuiker email synchroniseren en Lync, daarna pas het scherm.
Spotify via Bluetooth wel een flinke verbruiker wat ik niet terug zie bij mijn Note 3, misschien een firmware issue?
Het toestel wordt met een nieuw soort lader geleverd die zowel 9 als 5 volt kan leveren waarbij de eerste wordt gebruikt om het toestel snel op te kunnen laden.
Met de nieuwe lader is de S6 Edge een half uur sneller opgeladen dan met de standaard Samsung lader die bij de Galaxy Note 3 wordt meegeleverd.
In de auto heb ik een Nokia Qi houder waarin de S6 Edge opgeladen wordt terwijl ik Tomtom gebruik. Uiteraard een stuk langzamer dan met de normale lader maar zeer acceptabel.
Helaas heb ik de nieuwe draadloze lader van Samsung niet kunnen testen aangezien deze nergens verkrijgbaar was (lees: voor de officiele verkoopdatum van de S6 Edge), ik hoop er 2 te ontvangen in de launchweek.

- Scherm

Als je kijkt naar het (idioot) aantal PPI van dit scherm kan je je niet voorstellen dat je nog verschil ziet tussen 1920x1080 en 2560x1440.
Ik moet toegeven, je ziet het verschil wel degelijk. In vergelijking met een S5 lijken de kleuren en letters nog meer aan het oppervlak te zitten en is het alsof je naar gedrukte tekst kijkt.
Ook lijkt het scherm een hogere refreshrate te hebben dan de meeste toestellen, het beeld zit op je scherm geplakt.

Er zijn meerdere kleurinstellingen mogelijk op het toestel waarbij ik dynamisch te overdreven vind.
De fijnste modus vind ik zelf AMOLED Bioscoop, de kleuren zijn nog steeds wat overdreven maar schroeien niet je netvlies weg.

De helderheid van het scherm is overigens ook ongelofelijk; op de hoogste stand kan je in vol zonlicht nog prima alles lezen op het scherm.
Het lijkt erop dat het scherm geen polarisatiefilter heeft en dus in elke hoek met een gepolariseerde zonnebril is af te lezen.
Anders dan op mijn andere toestellen is het scherm niet de grootste verbruiker.

- Design

De bouwkwaliteit van het toestel is zeer goed te noemen en vreselijk strak, ik ben er verliefd op in elk geval!
Het toestel voelt stevig aan, maar bij grotere handen (zoals ik zelf heb) is de rand net iets te smal, alsof je niets beet hebt en oppakken van het toestel moeilijker maakt.
Ik heb dit zelf opgelost door een Clear Cover te gebruiken waardoor het geheel iets dikker wordt aan de zijkanten.

- Beeldkwaliteit opname

Een half jaar geleden is er een Mini Bal in ons leven gekomen en natuurlijk worden er vele GB's aan foto en videomateriaal gemaakt met zowel de telefoon als de Gopro.
De laatste 2 weken hebben we hiervoor de S6 Edge gebruikt en vooral foto's binnen zien er veel beter uit dan met een van mijn andere toestellen.
Even snel een kiekje maken is ook een stuk makkelijker; 2x op de home button en de camera is gelijk opgestart en klaar voor actie.
Als de camera dan is opgestart is de camera ook gelijk klaar voor gebruik om een foto te schieten.
HDR is een mooie toevoeging aan functionaliteit wat erg mooie plaatjes oplevert.
De filmfunctie heb ik een paar maal geprobeerd en de optische stabilisatie is een erg fijne functie.
Wel jammer dat HDR, AF en beeldstabilisatie bij hogere resoluties (alles boven standaard 1080P) niet ingezet kan worden.
Desondanks pakken we nu wel een mobiel om even een filmpje te maken ipv dat we Gopro erbij pakken.

De frontcamera wordt ook veelvuldig gebruikt wanneer ik en videocall via Lync heb.
Ik hoor van iedereen dat ik haarscherp op het scherm te zien ben, beter dan menig ingebouwde laptopcamera. Vooral in omgevingen met wat minder licht blijft het beeld verrasend helder en ruisvrij.

- Prijs & Conclusie

Een flagship model krijgt altijd een hoge release prijs mee, in het geval van de S6 Edge is dit 849,- voor een 32GB model. Met een Antutu score van meer dan 70000 is het op dit moment het snelste Android toestel wat er te krijgen is.

Persoonlijk blijft de prijs voor mij net een stapje teveel terwijl ik de laatste 5 jaar elk toestel los heb gekocht (Note 1, 2, 3 en S1, 2, 3).
Dit neemt niet weg dat ik het een erg geslaagd toestel vind welke ik zeker kan aanraden.
Echter, als ik de keuze zou hebben welk toestel ik zou willen dan zou het toch de normale S6 zijn geworden zonder de gebogen randen. Ik vind de gimmick simpelweg de 150 euro niet waard. Misschien dat er nu appontwikkelaars wakker worden en een killerapp ontwikkelen voor de Edge maar ik kan er op dit moment weinig mee.

Omdat twee weken ietwat kort is om een goede review te schrijven heb ik hierboven alvast een korte review gemaakt. Deze wordt nog uitgebreid met foto's en ander materiaal de komende weken en natuurlijk de test van de nieuwe Samsung draadloze laders.

Update 14/04/2015: Sinds vandaag wordt er een update voor de S6 Edge gepushed van maar liefst 250MB.
Hierbij worden helaas ook de apps Facebook, Instagram en (Facebook) Messenger geinstalleerd, welke niet uit te schakelen zijn zoals de meeste meegeleverde apps. Ook is de Antutu score terugggelopen naar 65000 terwijl deze een dag terug over de 70000 was.
Verder lijkt de vingerafdrukscanner slechter te reageren; waar het toestel eerst gelijk je vingerafdruk herkende moet ik nu soms 3 a 4 keer opnieuw mijn vingerafdruk scannen.

Ook voordelen: Het toestel wordt niet meer bloedheet tijdens het gebruik van TomTom Go en ook het accuverbruik lijkt beter te zijn icm Spotify en Bluetooth.

Update 26/04/2015: Inmiddels weer 2 weken verder met het toestel en de geinstalleerde update. Bereik buiten de randstad en dat met name 4G lijkt verbeterd. Ik heb nu op zowel mijn Note als op de S6 Edge hetzelfde danwel beter bereik. Vingerafdrukscanner blijft helaas een drama sinds de update en ik heb daarom deze uitgeschakeld en een ouderwetse pincode gebruikt (een van deze methodes wordt afgedwongen door de Exchange server).

Ik heb mijzelf voor genomen nog meer van de meegeleverde software te gaan testen en dan met name Samsung Knox. In de volgende update van mijn review kom ik hier op terug.

"Email synchroniseren" blijft goed voor tussen de 10 en 15% van het accuverbruik.
Nou heb ik hier geen referentie voor en ben ik erg blij dat ik dat de accu het zeker een dag uithoudt, ook wanneer ik het toestel veel gebruik.

Wel heb ik nog 1 softwarematige irritatie en (nog steeds) 1 hardwarematige irritatie: Wanneer ik gebeld wordt laat het toestel niet de naam van diegene zien als deze alleen in je Exchange adresboek hebt. Dit heb ik ook met mijn Note onder Android 4.4.4, dus niet aan te rekenen op de S6 Edge.

Wat ik wel nog irritant blijf vinden zijn de smalle randen; het toestel vliegt nog regelmatig door de lucht omdat ie uit mijn handen glijdt.
De clear cover is een must have in mijn ogen wanneer je grote handen hebt, alleen doet het wel afbreuk aan het strakke design.

Nu ook Tomtom een nieuwe update heeft uitgebracht voor hun Go applicatie ben ik helemaal tevreden (minder verbruik en sneller).
Al met al kan ik nu het volgende statement maken: De S6 (Edge) is zeer zeker geschik voor de zakelijke gebruiker die veel onderweg is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Je kunt je toestelnaam toch gewoon aanpassen? Mij is het gelukt onder instellingen->toestel info -> naam apparaat aanklikken. ;)
Die wist ik, echter had ik het iets uitgebreider moeten beschrijven.
Het was idd mogelijk om de naam te veranderen van het toestel, echter bleef wel de oude naam gebruikt voor bluetooth. Met de nieuwe update (en na een fabrieksinstelling) heb ik hier idd geen last meer van. :)