Sony Xperia Z3 16GB Zwart Review

lars_jj 3 april 2015, laatste update op 8 april 2015, 2.014 views

Sony Xperia Z3 16GB Zwart

Mooi en rap toestel met lange accuduur. Open de review voor een uitgebreide beoordeling.

Pluspunten

• Ligt erg prettig in de hand
  • Zeer lange accuduur
  • Waterdicht
  • Aparte camera-knop
  • Uitbreidbaar met Micro-SD

Minpunten

• Speakers lastig droog te krijgen na gebruik in water
  • Achterkant krasgevoelig
  • Camera valt ietwat tegen
  • 16GB krap voor een high end toestel

Na twee jaar met een HTC One M7 op zak te hebben gelopen, was het tijd voor een nieuw abonnement. Uit tevredenheid van de M7 waren de eerste opties waar ik naar keek waren de One M8 en de (toen) nog uit te komen One M9. Echter wilde ik een upgrade maken wat betreft de camera maar de M8 gebruikt dezelfde camera als de M7. Deze viel dus helaas af. Na het lezen van verschillende reviews van de M9 was de keuze om deze niet te nemen snel gemaakt. Vooral de onbewezen CPU, de matige accuduur en de prijs hebben hieraan bijgedragen.

Vervolgens ben ik nog een aantal toestellen langsgelopen waaronder de Google Nexus 6 en de MotoX van 2014. Deze zijn het beide niet geworden wegens (resp.) het exorbitante formaat en het gebrek aan leverbaarheid via mijn provider.

Uiteindelijk is de keuze op de Sony Xperia Z3 gevallen. De Xperia Z2 gooide geen hoge ogen, maar de Z3 bleek het meeste van de nadelen van de Z2 te hebben verbeterd.

Na enige weken het toestel zelf gebruikt te hebben kan ik deze conclusie zeker delen. De Z3 is een goed afgewerkt en degelijk toestel. Het voelt stevig aan en ligt lekker in de hand. De voor- en achterkant zijn volledig van glas en de randen zijn aluminium (m.u.v. de hoekjes). Dit alles maakt dat het toestel echt voelt als een premium product.
De voorzijde is uiteraard van kraswerend glas. Helaas geldt dit niet voor de achterkant. Wil je de achterkant krasvrij houden, dan zul je een hoesje, case of cover zeker moeten aanschaffen. Uiteraard is er zat keuze voor niet al teveel geld. Zeker als er -bijvoorbeeld- op eBay geshopt wordt.

Ik was van te voren ongerust over het (voor mij) flinke displaydiagonaal van 5,2 inch. Uiteindelijk bleek dit reuze mee te vallen. Hij ligt lekker in de hand en ik moet in dezelfde situaties een tweede hand gebruiken als bij de 4,7" HTC One M7. Het scherm heeft redelijk goede kijkhoeken, zeker voor normaal dagelijks gebruik, en de kleurreproductie is zeer goed. Met een resolutie van 1920x1080 voldoet het toestel aan de verwachtingen. Hoger is, voor mij, nog niet nodig. Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken in de korte tijd die ik met toestellen met een hogere resolutie heb mogen spelen.

Een van de punten die het toestel voor extra interessant maakte, is dat hij waterdicht is. Ik kan hier niet heel veel over vertellen, buiten dat gewoon prima functioneert. Uiteraard moet ervoor gezorgd worden dat alle klepjes goed dicht zijn. Ook moet er opgelet worden bij chloorhoudend of zout water. Dit wordt niet direct geadviseerd en als het wel gebeurt, is verstandig het toestel daarna met helder water af te spoelen. Het enige 'probleem' dat ik ben tegengekomen is dat, nadat het toestel nat is geweest, de speakers niet helemaal goed hun werk doen. Dit komt vermoedelijk door het trage drogen van de speakers. Na een tijdje werd de geluidskwaliteit weer normaal.

De camera stelde me een beetje teleur. Hiermee wil ik niet zeggen dat deze slecht is. In gecontroleerde, goed belichte omstandigheden doet deze het zelfs erg goed. Echter valt hij in dagelijks gebruik hier en daar tegen. De camerasoftware heeft wel allerlei toeters en bellen om dit te verbeteren, maar in dagelijks gebruik is het niet praktisch om heir constant tussen te wisselen en in te stellen. In deze situaties is het toch een toestel wat ik wil pakken om snel een plaatje te schieten. Kort gezegd presteert hij dus beter dan de HTC One M7 in goed verlichte omstandigheden, maar bij minder verlichting vind ik het verschil moeilijker onder woorden te brengen. Soms is deze beter en soms is deze minder. Vooral foto's van dichtbij heeft de Z3 wat meer moeite mee.
Buiten dit alles heeft Sony gelukkig wel een knop aan het toestel toegevoegd, specifiek voor het maken van foto's. Deze kan ook half worden ingedrukt om scherp te stellen, alvorens door te drukken om een foto te maken. Ook kan hij gebruikt worden om de camera-app op te starten, ook vanuit stand-by.

De software van Sony is altijd prettig in gebruik. De schil over Android 4.4.2 (op moment van schrijven nog steeds geen Lollipop beschikbaar) is erg beperkt. Daardoor is de ervaring dicht bij die van stock Android. Ook zet Sony er niet veel extra software op en de software die ze meeleveren, is redelijk praktisch. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om profielen aan te maken met behulp van NFC tags of aansluiten van bepaalde apparaten. Ziet het toestel bijvoorbeeld mijn autoradio, dan start de muziek app, of als ik de lader aansluit, dan verschijnt Night Clock. Dit is uiteraard helemaal naar wens te configureren. Verder loopt de software lekker vlot, maar dat is vandaag ook wel te verwachten van een Android toestel met een SD801 CPU.

Helaas beschikt de Sony Xperia Z3 over 'slechts' 16GB geheugen. Iets wat ik vandaag de dag niet meer acceptabel vind voor een toestel in deze klasse. De Sony Xperia S van begin 2012, had al het dubbele. Sony heeft er dan wel goed aan gedaan om een Micro-SD slot toe te voegen. Waar ik zelf wel tegen aan loop is dat ik de meeste ruimte gebruik met apps. Deze kunnen echter niet standaard naar de SD kaart geplaatst worden.

Als laatste wil ik het nog kort over de accu hebben. Dit is een van de beste punten van dit toestel. De accu gaat twee dagen mee, mits hij niet teveel gebruikt wordt. Daar bovenop beschikt de Z3 over een "Stamina-mode", die de accuduur wezenlijk kan verlengen. In de normale stand ben ik echter nog geen situatie tegen gekomen, dat ik het einde van een dag niet haalde. Zelfs niet toen het toestel nog een paar dagen oud was en er nog veel mee gespeeld werd.

Conclusie:

De Sony Xperia Z3 doet alles goed wat zijn voorganger ook al goed deed, en verbetert op alle punten waar dit niet het geval was. Alles loopt vlot en plezierig en Sony heeft niet teveel aan Android gesleuteld en goed gelaten wat goed is. De camera is prima, maar wil soms nog wel eens teleurstellen. De accu is een van de beste die ik ooit gezien hebt en zal altijd het einde van de dag halen en meestal zelfs nog een tweede dag uitzingen.

Ben je dus op zoek naar een high-end toestel met fijne features, prima processor en lange accuduur, maar wil je niet direct de hoofdprijs betalen, dan is de Sony Xperia Z3 een zeer goede keuze!

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze review, dan hoor ik ze graag hieronder of in een PM. Dit geldt ook als je type- of spelfouten tegenkomt.

Hieronder nog wat voorbeelden van de camera.
(Houd er rekening mee dat de foto's verkleind en extra gecomprimeerd zijn om voor uploaden geschikt te maken).

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 16GB Zwart?

heb ook de Z3 maar ben zeer tevreden over de camera! in handmatige modus met beeldstabilisatie maak ik erg mooie foto's. Wel vind ik dat wanneer beeldstabilisatie uit staat in handmatige modus dat het erg moeilijk is om geen bewogen foto's te krijgen. Ben het wel eens met de opslag, 16GB is gewoon te weinig voor 4k videos en veel applicaties. gelukkig is hij wel uitbreidbaar met een sd slot. goede review!
Thnx!

Klopt inderdaad, als je met de hand gaat instellen zijn de foto's zeer goed. Het is op de automaat dat ik er niet helemaal tevreden over ben.
jaa dat merkte ik ook. in automatisch heb je ook maar 8MP in handmatig kan je tot 20MP maar wel alleen in 4:3 ratio.
Toffe review, maar hoe vind je het scherm? In de review van tweakers is heet een minpunt wat kleuren betreft, maar in de gebruikersreviews is het scherm vaak prachtig en ik neem aan de kleuren dan ook.
Ik ga over een tijdje waarschijnlijk voor deze of de HTC M8.

Bedankt voor de review.
Thnx :)

Dat had ik inderdaad ook gelezen en ik deel deze ervaring niet. Wellicht dat tweakers een pre-release model heeft gereviewd. Ik vind de kleuren erg mooi. Er zijn natuurlijk schermen die erboven uit komen, maar deze presteert zonder meer erg goed.

Ook in andere reviews zie ik dit regelmatig terug komen en tweakers lijkt als enige af te wijken in deze mening.

De M8 is ook zeker een mooi toestel. Het was uiteindelijk de keuze tussen de M8 en Z3. Echter is de M8 dikker en heeft een lagere camera resolutie. Ook is hij niet waterdicht, in tegenstelling tot de Z3. Ook de accu presteert stukken beter. Deze punten hebben er bij elkaar voor gezorgt dat de M8 was afgevallen voor me.

Ik ben ook nog steeds zeer tevreden en vooral over de accu ben ik erg positief!
Je hebt me net (bijna) over gehaald :+ . Het is echter de prijs die me nog wat tegenstaat en de HTC Sense schil zou toch ook lekker snel en goed moeten zijn, al spreekt de geringe Sony schil me ook erg aan. Eens op het werk vragen of ik met de M8 mag spelen :P , Z3 hebben we helaas niet. Tijd dat de Z4 uitkomt en de prijs daalt :9
Van beide toestellen zul je in ieder geval geen spijt krijgen. De CPU/GPU is gelijk en de schermen wijken ook niet veel van elkaar af. Echter zijn de punten die ik noemde -voor mij- de paar tientjes prijsverschil meer dan waard.

Laat maar horen wat straks uiteindelijk de keuze is geworden. :)
In ieder geval fijn dat ik je hierbij heb kunnen helpen. :)