HTC One M9 Grijs Review

Heyman 3 april 2015, laatste update op 19 april 2015, 359 views

HTC One M9 Grijs

De HTC blijft een juweeltje van een telefoon, ondanks opnieuw wat kleine eigenaardigheden.

Pluspunten

• Mooi design
  • Zeer robuust gebouw
  • Hoge kwaliteit

Minpunten

• Kan iets opwarmen (niet hinderlijk)
  • Accu
  • Niet gecentreerd oplaadpunt

De HTC One M9.
Allereerst een stukje voorgeschiedenis: Mijn ervaring met HTC is fantastisch, ik ben begonnen met een HTC Desire, toen de HD en HD2, daarna de One (M7) daarna een OnePlus One en nu weer terug naar de HTC One M9. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een HTC-'fanboy' ben. Wel is het belangrijk dat ik een redelijk gadgetfreak ben, waarbij ik inmiddels de meeste toestellen wel heb gebruikt en mogen bewonderen.

Algemeen M9.
Als je de telefoon bekijkt, lijkt het alweer dezelfde telefoon van HTC, een stevige behuizing, een mooi groot scherm, de opvallende speakers etc. etc. Iedereen heeft in de loop van de afgelopen jaren wel een mening en idee bij de HTC. Over de bouwkwaliteit is daarentegen gewoon niks te zeggen, het is robuust, sterk, kan tegen een stootje (of zelfs een modderpoel op safari in Zuid-Afrika) en ziet er gelikt uit. Ja, dat grote HTC-logo voorop is niet het mooiste van de telefoon, maar mag de telefoon niet één kleine imperfectie hebben?

Gebruik M9.
HTC maakt wederom gebruik van haar eigen Sense, de versie ben ik ondertussen kwijt (versie 7.0 ongeveer) en dat maakt de telefoon als een makkelijk te hanteren. Sense zit slim in elkaar en hierbij is alles mogelijk. Sense is één van de redenen geweest voor mij, om over te stappen van de OPO (OnePlus One) naar de M9, het gebruiksgemak is verleidelijk hoog, over de snelheid hoef je al helemaal niet te klagen en de 32GB standaard geheugen is voor mij in principe genoeg. (natuurlijk ook nog met max. 128 GB uit te breiden).

Dagelijks gebruik.
Ik gebruik mijn M9 natuurlijk voor alle standaard dingen: SMS, bellen, whatsappen, mail checken, mijn agenda, een keertje de nu en nos app, een beetje facebook en twitter, noem zo maar op. Ik ben geen hardcore spelletjes speler, maar meer de zakelijk ingesteld. Spelletjes spelen we op een console, pc of iPad. In het dagelijks gebruik merk ik gewoon dat de HTC klopt, op alle mogelijke manieren. Wil je je telefoon even snel op stil hebben, dan hoef je hem niet volledig te ontgrendelen. Ben je te lui om elke keer je telefoon te ontgrendelen, dan zet je gezichtsherkenning of "veilige zones" in. Dit laatste is een manier om thuis je telefoon te kunnen gebruiken zonder te ontgrendelen. Bellen is als vanouds, goed, duidelijk en nooit gezeur.

Positieve punten:
Er zijn een heleboel positieve punten te bedenken voor de HTC M9, natuurlijk het gebruiksgemak en de robuuste kwaliteit. Maar daarnaast vind ik de camera een grote verbetering ten opzichte van de ultra pixel camera (welke voorop zijn functie wel waarmaakt). De camera werkt snel en gemakkelijk en in combinatie met ZOE heeft het leuke extra functies. Ook vind ik het makkelijk dat het geheugen snel en simpel is uit te breiden en de telefoon zichzelf altijd wel redt, ook met het instellen er van of als je toe bent aan een compleet nieuwe indeling, het is zo gepiept.

Negatieve punten:
De perfecte telefoon bestaat niet, zeker niet voor HTC. Maar dat maakt voor mij de keuze voor HTC juist makkelijker. Ja het is waar dat de telefoon een beetje warm wordt (streamen van netflix ongeveer na 25 min, aan een 2.1mA ipv 1.5mA oplader na zo'n 20 min) maar is het hinderlijk? ik vind zelf van niet. of het goed is voor de telefoon, dat laten we maar even in het midden. De accu beschikt ook niet over de grootste capaciteit, maar ook dat is eigenlijk niet een heel groot probleem, met inschakeling van energiebesparende modus, of extreem energiebesparende modus, hou ik al snel na een dagje bellen, whatsappen en social media, zo'n 50% over. (bel dan ongever 25 min, whatsapp regelmatig en check social media eens in de 2 uur).

Veel mensen zullen misschien willen dat hun telefoon waterdicht is, ik vind dit een van de meest overschatte features. Ik ga niet douchen met mijn telefoon, ik gooi hem ook niet in de wc, ik was hem niet af en leg hem ook niet op de bar in een plas bier. Ik gebruik mijn telefoon gewoon netjes en heb zelf ook niet de behoefte aan een waterdichte telefoon. Daarnaast weet ik uit ervaring dat de HTC niet "waterdicht" is, maar verdacht veel kan hebben, zoals bijvoorbeeld een modderpoel.

Eindordeel:
Ik ben blij dat ik weer vertrouwd bij HTC ben, je weet dat het werkt, je weet hoe het werkt en je weet wat je er mee kan. Een robuuste uitstraling en gewoon een goede kwaliteit telefoon. Geen grote veranderingen qua uiterlijk, maar is bij HTC ook niet nodig, wat ze maken is goed en sterk en ziet er gewoon goed uit. Ja, het is waar, de telefoon wordt warm, maar zeker niet hinderlijk en de accu lijkt misschien wat klein, maar voor normaal gebruik gaat hij prima een dag mee. Al met al, zelfs voor deze prijs, een aanrader!

Update 19 april 2015:
Inmiddels ben ik een paar weken verder en zijn mijn bevindingen een heel klein beetje veranderd. Nog steeds werkt de telefoon in mijn ogen waarvoor die dient. Echter struikel ik heel erg op 1 punt: Het oplaadpunt (waar het snoertje je telefoon in zou moeten) zit niet gecentreerd in de onderkant, maar wijkt hier maar heel miniem van af. Dit lijkt misschien wat vreemd, maar je bent geneigd om het stekkertje in het midden er in te prikken, of iets meer naar de buitenkant, maar nu zit het er precies tussen in. Het grote gevolg? Een klein beetje irritatie, maakt het iets lastiger als je bijvoorbeeld je telefoon in een carkit (houder) hebt en je dus eigenlijk zou moeten kijken waar je het stekkertje er precies in moet drukken.

Heb jij ook een HTC One M9 Grijs?

Reviews door de redactie