Humax IRHD-5000C Review
3g80YIy2 Inleiding Naar aanleiding van een kortingsactie van Ziggo voor Digitale Decoders, is de Humax IRHD-5000C in een spontane bui aangeschaft als aanvulling op een nieuwe LCD-TV. De verwachting was dat dit apparaat een geweldige beeldkwaliteit ging leveren in een gebruiksvriendelijk jasje. Op enkele punten na heeft dit apparaat aan die verwachtingen voldaan. Uiterlijk De Humax is een aardig apparaat om te zien, is niet agressief vorm gegeven en is goed weg te zetten onder of naast de tv. De overwegend zwarte voorkant zal natuurlijk wel bij de rest van je set moeten passen. De kast is netjes afgewerkt; de smartcard en alle knoppen zitten verborgen achter twee degelijke plastic klepjes. Er zijn...
Pluspunten
Net Uiterlijk Stil Status Display Eenvoudige Installatie Digitale en Analoge Aansluitingen Upscaling Beeldkwaliteit LipSync aanpassingen EPG en Mini-EPG Update -> 5 sec. opstarttijd; meer stroomverbruik
Minpunten
Wordt te warm in gesloten omgeving Gedimd rood ledje tijdens Standby Geen 1080p Ongebruikte USB en Ethernet-aansluitingen Navigatieprobleempjes met de Mini-EPG Vrij Prijzig voor 'slechts' een decoder Lange Opstarttijd in standaard standby-modus
Eindoordeel
Inleiding
Naar aanleiding van een kortingsactie van Ziggo voor Digitale Decoders, is de Humax IRHD-5000C in een spontane bui aangeschaft als aanvulling op een nieuwe LCD-TV. De verwachting was dat dit apparaat een geweldige beeldkwaliteit ging leveren in een gebruiksvriendelijk jasje. Op enkele punten na heeft dit apparaat aan die verwachtingen voldaan.
Uiterlijk
De Humax is een aardig apparaat om te zien, is niet agressief vorm gegeven en is goed weg te zetten onder of naast de tv. De overwegend zwarte voorkant zal natuurlijk wel bij de rest van je set moeten passen. De kast is netjes afgewerkt; de smartcard en alle knoppen zitten verborgen achter twee degelijke plastic klepjes. Er zijn drie status leds, waarvan er één gedimd rood blijft na het uitzetten van de decoder. De overige twee ledjes kleuren groen, afhankelijk van de keuze voor Radio of TV. Onder de leds zit een statusdisplay die het huidige kanaal weergeeft. Het apparaat wordt niet erg warm, mits goed geventileerd. In een gesloten ruimte warmt de passief gekoelde decoder namelijk snel op.
Installatie
Met een bestaande Coax-aansluiting en een nieuwe HDMI kabel is de installatie een fluitje van een cent. Na de juiste configuratiegegevens te hebben ingevoerd, slaat de decoder binnen een paar seconden alle gevonden signalen op en haalt hij meteen de Elektronische Programma Gids binnen. Andere instellingen zoals de beeldverhouding van de TV en mogelijke uitgangssignalen zijn gemakkelijk in het menu aan te passen. Ik heb momenteel helaas niet de mogelijkheid om de Digital Dolby geluidsmogelijkheden te testen, evenals de analoge aansluitingen voor beeld en geluid.
Mogelijkheden
De Humax IRHD-5000C biedt de standaard mogelijkheden die je van een HD-Decoder verwacht. Hieronder vallen de ontvangst van Radio en (HD)TV, de EPG, Digitale Teletekst, Sortering van zenders, Favorietenlijstje, Kinderslot, (Slaap)Timer, Beeldinstellingen. Extra mogelijkheden zijn het aanpassen van beeld en geluid om Lipsynchroon geluid te verkrijgen en de mogelijkheid om 4:3 beeld in te zoomen naar 16:9 zodat je geen verticale zwarte balken meer hebt. De decoder kan naast de standaard SD-formaten ook 720p en 1080i HD-signalen uitspugen. 1080p behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Qua geluid is PCM en Dolby Digital mogelijk, over HDMI én de optische SPDIF aansluiting. De volgende AV-aansluitingen zijn aanwezig: HDMI, Composiet, Scart, Coax, Component, Tulp en Optisch SPDIF. Fysiek aanwezig zijn ook USB en Ethernet, zij het niet functioneel.
[img=620]Lzs7bx6q[/img]
Beeldkwaliteit
Het signaal dat dit huis binnenkomt, is van zeer goede kwaliteit. Het analoge beeldsignaal was vrijwel storingsvrij en redelijk scherp. Het digitale signaal is dan ook goed te ontvangen en levert een haarscherp plaatje op. Er is geen teken te zien van MPEG-2 compressie, tenzij je nadrukkelijk op snelle bewegingen gaat letten waarbij soms kleine "ribbeltjes" te zien zijn, vóór de beweging. Bij normaal gebruik valt dit echter totaal niet op. Vooral egaal gekleurde vlakken zijn digitaal stukken mooier. De Humax past niet overdadig veel verscherping toe en in alle beelden is veel detail te zien.
Deze beeldkwaliteit is natuurlijk wel afhankelijk van de TV waarop gekeken wordt. In dit geval is dat de HD-Ready (768p) Philips 32PFL5322 die via een standaard HDMI-kabel aangesloten is. Deze TV geeft in de 1080i modus geen goed beeld. Hiervoor is een FullHD TV beter geschikt. Via het 720p signaal komt er wél een strak plaatje binnen op de TV. De Humax is erg goed in het omhoog schalen naar dit 720p-signaal. Van kartelrandjes is vrijwel geen sprake en de beelden zijn vloeiend en rustig.
High Definition
De enkele HD-zenders die beschikbaar zijn, worden goed weergegeven, maar zijn helaas wel interlaced. Het downscalen naar 720p gaat erg goed. Helaas worden op de HD-kanalen voornamelijk andere programma's uitgezonden dan op hun SD-tegenhangers. De enige vergelijking die ik enigszins kon maken was via het Film1 en Film1HD kanaal dat standaard in het proefpakket zit. Het HD-kanaal bevat wat meer detail, maar niet zo opzienbarend veel dat de SD-films van slechte kwaliteit lijken. Om veer verschil te merken, zul je in het bezit moeten zijn van een voldoende groot FullHD toestel. Mijns inziens loont het niet om HD te kijken (lees: te betalen) zonder een bijpassend FullHD-scherm.
[img=620]7PczSLx6[/img]
Gebruiksgemak
Over het algemeen werkt de bediening van de decoder goed. Het wisselen van zenders gaat snel, het volume is goed af te stellen en is onaangepast ten opzichte van het origineel. Beiden zijn zowel via de navigatietoetsen te bedienen als via exclusief toegewezen knoppen. Ook de EPG is eenvoudig te bereiken en te bedienen. De EPG is ook als "Mini-EPG" onderaan in beeld oproepbaar en bedienbaar. Deze geeft onder andere de volgende zaken duidelijk weer: Kanaal, Programma, Ingangssignaal, Beeldverhouding, Geluid, Tijd, Datum en een Visuele indicatie van resterende tijd. In deze "Mini-EPG" is ook te navigeren naar volgende programma's en een beschrijving van het huidige programma is eenvoudig op te roepen.
In deze "Mini-EPG" gaat het echter ook geregeld fout. Bij het openstaan van de "Mini-EPG" is het niet meer mogelijk om met de navigatietoetsen het volume en het kanaal aan te passen. Dit werkt niet altijd even intuitief, net als de Back en Exit toets, waarvan soms één de goede knop is en de andere niet werkt. Een andere vervelende knop is de V-Format knop waarmee te wisselen valt tussen interlaced en progressief 576-720-1080 signalen. Over het algemeen zul je dat nooit willen veranderen en is het erg vervelend als je er per ongeluk op drukt.
Opstarttijd
Een belangrijker nadeel is de opstarttijd. Deze is om precies te zijn onuitstaanbaar lang. Zelfs Vista Media Center is sneller opgestart dan deze decoder. Ook vergeleken met een goedkope Samsung decoder of normale TV duurt het erg lang. Vanaf het drukken op de standby-knop tot aan het moment dat er beeld en geluid is, duurt het dertig seconden, die dus als erg lang worden ervaren.
Update 15-4
Inmiddels is er een update voor de Humax IRHD-5000C beschikbaar die een optie toevoegt aan het instellingenmenu. Hier kan nu de stroombesparingsfunctie tijdens standby uitgeschakeld worden. Dit leidt tot een opstarttijd van slechts vijf seconden, maar ook tot fors meer stroomverbruik tijdens standby.
Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid valt na een korte gebruiksperiode nog weinig te zeggen, maar het apparaat voelt degelijk aan en de software lijkt goed in elkaar te zitten.
[img=620]YRJmXq3D[/img]
Alternatieven
Er zijn niet zoveel alternatieven voor deze decoder. In de Pricewatch is één Samsung decoder te vinden die een redelijke score toebedeeld krijgt. Afgaande op de specificaties verliest de Samsung het, maar voor een goede vergelijking zouden beide decoders naast elkaar bekeken moeten worden. In deze review gaat dat helaas niet meer lukken.
De Humax IHDR-5050C is een uitgebreider exemplaar met PVR-mogelijkheden en aansluitingen voor de computer. Kwalitatief zal deze waarschijnlijk gelijkwaardig zijn aan dit model. Vergeleken met een standaard decoder is de Humax interessant vanwege zijn upscaling-mogelijkheden, alwaar de Humax ook uitstekend presteert. Analoge televisie als laatste, verliest de strijd onmiddellijk op beeldkwaliteit. Ook met een uitstekend analoog signaal blijft er een duidelijk voordeel voor de digitale decoder. Daarnaast is de EPG een uitstekende en gebruiksvriendelijke toevoeging.
Prijs
De Humax IRHD-5000C is momenteel voor ongeveer 200 euro te krijgen. Via een kortingsactie van je Digitale Televisie Provider kun je misschien nog wat geld besparen.
Conclusie
Voor dat geld krijg je een net afgewerkt kastje die een strak digitaal beeld op je TV tovert. De Humax schaalt SD-kanalen erg goed op naar 720p en werkt over het algemeen zeer prettig. Het belangrijkste nadeel is de erg lange opstarttijd. Dit hoeft echter geen probleem te zijn als je vrijwel continue TV kijkt of over het algemeen een geduldig persoon bent. Een andere overweging is de noodzaak van een HD-Decoder bij gebrek aan voldoende HD-materiaal, dat bovendien pas tot zijn recht komt bij een (grote) FullHD televisie.
Persoonlijk zou ik eerder voor een PVR-apparaat kiezen, of een HTPC, dan voor enkel een (HD)-decoder. Die apparaten bieden nou eenmaal meer functionaliteit dan deze decoder.
Heb je behoefte aan een kastje dat een groot LCD of Plasma Scherm van een strak digitaal beeld kan voorzien, dan is de Humax IRHD-5000C een zeer geschikte oplossing!
Meer informatie en gebruikerservaringen vind je in het Humax IRHD-5000 HD Decoder Topic.
Reacties (29)
Wat ik me wel afvraag: je noemt het zoomen van 4:3 naar 16:9. welkeoptie bedoel je hiermee?
Het enige minpunt aan deze decoder vind ik dan ook de automatische detectie van deze decoder, die niet bij alle kanalen of uitzendingen goed werkt, of besluit niets te doen.
Verder heb ik niets te klagen over de kwaliteit van het beeld of apparaat zelf.
@IceEyz:
De ongebruikte ethernet en USB aansluitingen worden wellicht nog geactiveerd na een firmware update.
1080p voegt niets toe, aangezien er nooit op 1080p zal worden uitgezonden. Bovendien accepteren ook HD-ready TV's 1080i (meestal goed genoeg
Waarom ik toch 1080p mis, is het feit dat het apparaat zo netjes kan upscalen en deinterlacen.. Als de Humax dat ook tot 1080p zou doen, ben je met elke TV verzekerd van een goed FullHD signaal. Nu is dat nog afhankelijk van hoe de TV omgaat met 1080i, en in dit geval was dat redelijk slecht.
Dat gedoe met die zwarte balken bij een 4:3 uitzending laat je je haren uit je kop trekken zo knettergek wordt je ervan.
En ik kan op zoom drukken wat ik wil, de balken blijven. heb nu elke setting geprobeerd met zoom, zonder zoom, wide niet wide, 1080i, 720p ja zelfs de SD resolutie heb ik het mee getest.
Dus als je tips hebt voor dit waardeloze probleem dan hoor ik het graag. Als ik TV kijk wil ik niet constant op zoom te hoeven drukken, dat hoort automatisch te gaan in 2009, met de vorige decoder speelde dit probleem namelijk totaal niet.
Sorry van de toon, ik ben lichtelijk gefrustreerd... ben je met je breedbeeld eindelijk voorzien van een knap breedbeeld HD signaal en dus af van je zwarte balken, krijg je het de andere kant op ipv. boven onder krijg je het links rechts. wat een armoede.
Heeft iemand een advies omtrent het voorkomen dat ie zo warm wordt?
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 15:48]
Als ik een tikje op het apparaat geef of wat met de kabels speel komt het geluid weer terug. Kan dit aan de warmte liggen?
Voor de commerciële HD zenders is dat standaard niet het geval, maar dat is vast op te lossen d.m.v. de favorietenlijst.
die voegt ook een optie toe om energie besparing in standby uit te schakelen waarna opstarten nog maar circa 5 seconden duurt =]
Heb zelf hier de Humax 9200C en deze heeft een (meen) 160GB HDD en kan je dus via de USB met je laptop verbinden (nooit gedaan nog) schijnt best goe dte gaan.
Rode ledjes vind ik ook erg irritant. Je hebt ook sommige die gaan dan knipperen..
Ik heb wel eens zoń Humax open gezien en vooral de decoders vind ik eigenlijk veel tegroot voor wat er nu eigenlijk inzit. Het is vaak het merendeel maar 1 plaatje chips. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan 2 plaatjes opelkaar bouwen.
Heb mijn Humax met HDD dan geen hitteprobleem trouwens vind ik toch wel bijzonder staat ook in een afgesloten kast.
[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 25 juli 2024 15:48]
Tja, toen de 5000 krap in de kast stond er er weer even uit moest voor de bekabeling, brandde ik zowat mijn vingers eraan. Sindsdien staat 'ie naast de kast, op een zwarte HiFi speaker.Heb mijn Humax met HDD dan geen hitteprobleem trouwens vind ik toch wel bijzonder staat ook in een afgesloten kast.
Ik heb geen optische aansluiting op de Denon receiver. Weet iemand hoe de aansluitingen moeten lopen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/122621/crop55c7668cf1772_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/69185/hekking2small.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/14934/crop603ea4d50303f_cropped.jpg?f=community)
/u/27373/crop5d7b3ffd40b78_cropped.png?f=community)
/u/217414/dev.png?f=community)