Specificaties Laser printer (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-1640 Review

Guardian Angel 8 april 2009, laatste update op 10 april 2009, 3.434 views

Samsung ML-1640

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Afdrukkwaliteit
  • Snelheid
  • Prijs per pagina

Minpunten

• Geen (gezien de prijs)

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Algemeen
Op het moment dat de toner van mijn ouwe trouwe HP Laserjet 6P (Bouwjaar 1996?) opraakte, had ik drie mogelijkheden:
  • Tonercardridge vervangen voor een originele van HP
  • Tonercardridge vervangen voor een refill exemplaar
  • De printer vernieuwen
Optie 1 is erg kostbaar (¤ 59,=, optie 2 een stuk interessanter (¤ 30,=) maar optie 3 (¤ 45,=) toch slimmer want met de huidige technieken is er veel verbetering te bespeuren.

Die vind je terug in de afdrukkwaliteit die met 1200x600 dpi en dat is net even beter is dan de 600x600 dpi van de HP. De opwarmtijd is ook aanzienlijk sneller en het stroomverbruik lager mede door de energiebespaarstand van de Samsung.

Featureset
De printer is minimaal uitgerust, geen echte papierlade maar een ruimte achter een klepje dat open moet als je A4 papier wilt gebruiken en dat is meestal wel het geval. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat het papier stoffig kan worden evenals het binnenwerk.

Door het kleine, maar wel handige, formaat is er bovenop de printer ook een klepje wat extra ruimte geeft voor de uitvoer van A4 papier.

Achterop zijn twee aansluitingen, 1 voor de USB en 1 voor de stroom. Aangezien dit echt een printer is voor gebruik in een huishouding is dat wel voldoende. Er zijn uiteraard andere manieren om een printer aan een netwerk te koppelen.

De stroomkabel heeft voldoende lengte maar dat hangt er natuurlijk wel vanaf waar het dichtsbijzijnde stopkontakt zit.

Afdrukkwaliteit
Met de afdrukkwaliteit is niets mis en dan merk je absoluut wat er de laatste jaren is verbeterd. Teksten zijn goed zwart en strak.

Tussen foto's op gewoon en fotopapier zit aardig wat verschil. Op fotopapier oogt het wat mooier maar is het toch niet denderend. Logisch natuurlijk gezien de maximale resolutie en het feit dat dit soort laserprinters hiervoor niet is bedoeld.

Tekeningen daarentegen zien er prima uit en de grijswaardes komen aardig overeen met een origineel op mijn beeldscherm.

Afdruksnelheid
De afdruksnelheid is voor mijn gevoel prima zowel bij tekst als bij een foto of tekening. Of het nu 5 seconden of de door Samsung beloofde 16 seconden ppm is zal thuis weinig uitmaken. Als 10 seconden langer voor iemand een probleem is ligt dat meestal aan een gestresste gebruiker.

Inktverbruik
Ik heb krap 3 pagina's afgedrukt, enkel voor deze review, dus kan ik daar niets over zeggen. Ik kom aan de hand van de informatie van Samsung uit op een prijs van ¤ 0,036 volgens de norm die daarvoor wordt gehanteerd.

Een nieuwe tonercardridge is op dit moment iets duurder ten opzichte van een nieuwe printer. Daar staat tegenover dat je daarmee wel dubbel zoveel mee kunt afdrukken. Alle printerfabrikanten verdienen pas aan de supplies, zo ook Samsung. Mij is het een raadsel omdat ik me niet kan voorstellen dat er enige winst wordt gemaakt op een printer zoals deze.

Wat zal gebeuren is dat de gemiddelde consument i.p.v. een nieuwe cardridge, een nieuwe printer koopt die waarschijnlijk net weer iets beter is. Voor het milieu is dat een minder goede zaak omdat een aantal onderdelen zeker niet hergebruikt kunnen worden. :'(

Drivers en stabiliteit
Vista herkende de printer direct en had alle drivers al. Mocht dat nu een keer niet lukken dan is de meegeleverde CD met drivers en een monitoringprogramma de oplossing.

Dunnet levert deze printer voor ¤ 45,= + ¤ 5,= bezorgkosten aan huis. Dat is absurd laag. Ter vergelijking, vergeleken met mijn oude HP 6P is dat maar 8,6% van de nieuwprijs.

Ben je op zoek naar een eenvoudige printer die doet wat'tie moet doen, printen in zwart/wit, is dit een prima aankoop.

Heb jij ook een Samsung ML-1640?

Samsung heeft de bijgeleverde toner afgeknepen op een paar honderd pagina's.

Het schijnt dat er genoeg in zit om veel meer pagina's te printen maar dan moet je een 'ml 1640 downgrade' of 'reset' uitvoeren.

Heb dit zelf gedaan nu het tonerlampje begon te branden bij ongeveer 635 pagina's. Resultaat is dat het lampje uit is en de software zegt dat er nog zat inkt in zit. Toner count staat nu weer op 1. Ik zal nog wel laten weten na hoeveel pagina's hij er echt mee stopt.

Door de knop bovenaan de printer een hele tijd in te drukken terwijl hij aanstaat en dan weer los te laten gaat hij een firmware en page count raportje printen.

Samsung Nederland speurt actief op publicaties hierover. Helaas komen door de prijsstelling een hoop printers vroegtijdig bij het grof vuil te staan.

Voor het mooie zou het fijn zijn als iemand een initiele toner, een los verkrijgbare toner en een écht lege toner eens op een goede weegschaal kon leggen om zeker te weten hoeveel verschil erin zit.

[Reactie gewijzigd door stefanv op 28 juli 2010 08:14]

Voor degene die geen drivers voor zijn besturingssysteem kan vinden: de drivers voor een ML-2510 doen het ook prima! Ik heb 'm overigens aan een Sitecom 306 printerservertje hangen en dat werkt ook prima. Geavanceerde installatie van de printer kiezen en de printermonitor uitvinken want dat werkt niet over het netwerk maar verder werkt het allemaal naar behoren.
Je hebt foto's geprint en je vond de qualiteit niet denderend.
Klopt het dat je die dan in zwart-wit hebt geprint?
Want volgens mij (en volgens de pricewatch) kan deze geen kleur aan.
Zo ja: Foto's zullen dan inderdaad niet "je van het" zijn, aangezien zwart-wit fotos normaalgesproken wel mooier en gedetailleerder zijn, maar dit soort laserprinters daar niet voor gebouwd is.

Nette review verder, kort maar krachtig en alles wat erover gezegd kan worden komt wel aan bod.

Veel succes met je printer!!!

[Reactie gewijzigd door Merethil op 9 april 2009 07:36]

Dankje.

Foto's afdrukken is natuurlijk niet de bedoeling met deze budget printer maar het kan wel, ik sprong met mijn tekst eigenlijk in op de andere reviewer.
Die Samsung ML-16** printertjes kun je sowieso beter opnieuw aanschaffen dan een toner kopen. Voor een beetje meer geld heb je een nieuwe (ja, wel met minder toner inhoud, maar oke).
Nette review :) Ik kijk ook al een tijdje naar een laser printer. Maar dan als netwerkprinter. Toch goed om te lezen dat zo'n goedkope printer toch goede resultaten haalt. Samen met een kleine print-server is het een leuk alternatief.

even voor de puntjes op de i:

vindt je = vind je

kost op dit moment iets duurder = kost meer, of is duurder.
Een redactionele review moet foutloos zijn, een user review kán foutloos zijn maar dat hoeft niet natuurlijk. :)

Ik ga het herstellen want ik hecht veel waarde aan een juist gebruik van onze moerstaal.
Goede preview! bedankt.
Ik vroeg mij af hoe het zit met de drum. M'n vader had het erover dat deze bij laserprinters zo nu en dan ook vervangen moeten worden (naast het vervangen van de toner). Nu is m'n vader al wat ouder en kan het zijn dat alleen laserprinters uit zijn tijd dat moesten.. Weet iemand daarvan af? Ik kon in ieder geval losse drum online vinden, dus ik neem aan dat deze dan ook niet vervangen hoeft te worden.
dit soort tonervervanging is inc. de drum

vandaar dat de vervanging evenzo duur is als de printer zelf
voor windows 7 gebruikers:
werkt ook onder windows 7 64bit build 7100 :)

standaard drivers van cd, wel manual install.

[Reactie gewijzigd door BaatZ op 30 september 2009 15:40]

Of het nu 5 seconden of de door Samsung beloofde 16 seconden ppm is
volgens mij staat ppm voor Pagina's Per Minuut, en niet voor iets dat op seconden per pagina doet lijken. 5 ppm is dus 12 seconden per pagina, en 16 ppm een kleine 4....