Steelseries QcK Mass Review

Romaantje 1 april 2015, laatste update op 3 april 2015, 1.086 views

Steelseries QcK Mass

Een goede muismat. Het heeft een groot oppervlak. Door de dikte en het rubberen voetstuk verschuift het niet en voelt het goed aan de pols. Voor de rest is het hetzelfde als mijn Lågis van IKEA. Je muis glijdt er fijn overheen met voldoende weerstand.

Pluspunten

• Rubberen onderkant (verschuift niet)
  • Dik (zachter ondergrond voor de pols en zwaarder gewicht)
  • Groot oppervlak
  • Volledig zwart (het logo uitgezonderd)
  • Egaal oppervlak

Minpunten

• Eventueel dikte (Zie kopje: Dik of Dun?)

Enkele jaren geleden, kreeg ik een ander bureau. Naast de vele voordelen zoals het grotere oppervlak, was er één bijkomend nadeel: de ondergrond was niet effen en mijn cursor schoot tijdens het verschuiven van de muis naar links en rechts. Na een tijdelijke plastic muismat als oplossing kwam in in de IKEA, na een heerlijk IKEA-ontbijt, de Lågis tegen. Een simpele ronde muismat met een zwarte stoffen muisoppervlak. De onderkant van zacht synthetisch rubber was met 5mm dikte behoorlijk. Voor maar €1,- was het een meenemertje.

Ik heb het ding zo'n vier jaar gebruikt, misschien al wel langer. Uiteindelijk kwam dan toch het moment dat ik voor een andere muismat heb gekozen. Ik speel sinds een maand of 4 CS:GO, in tegenstelling tot vele andere games speel ik hierbij met een behoorlijk lage sensitiviteit. Regelmatig bereikte ik het eind van mijn muismat.

Ik zocht dus een nieuwe muismat. Deze moest eigenlijk min of meer het zelfde zijn, maar dan met een groter oppervlak. Ik kwam uit op de Steelseries QcK Mass. Deze had een groot oppervlak, was ook dik en had ook een geweven stoffen muisoppervlak. Bijna een grotere Lågis.

Een woord aan de lezer:
Over een muismat valt nou eenmaal niet zo heel veel te vertellen. Ik zal de muismat vergelijken met mijn vorige en op sommige vlakken ook met de Steelseries QcK die ik even in handen had.

Specificaties:

Verpakking:
Zowel de QcK als de QcK Mass komen in een kartonnen doos die makkelijk is open te maken.

Boven: Steelseries QcK. Onder: Steelseries QcK Mass

Muisoppervlak:
Het muisoppervlak is van geweven stof. Het is heel fijn (niet ruw) en voel egaal aan. In vergelijking met de Lågis lijkt het iets fijner geweven te zijn, maar ik merk geen verschil in weerstand. De muismat is verder op een logo na geheel zwart.

Boven: IKEA Lågis. Midden: Steelseries QcK. Onder: Steelseries QcK Mass
De Lågis is net wat grover.

Een vergelijking van de grootte. De QcK is net wat minder lang dan de QcK Mass, scheelt 15mm.

Voetstuk:
Het voetstuk van de QcK (Mass) bestaan uit rubber, bij de QcK is het profiel wat grover. Door dit rubber staat de muismat als een huis, als je het wilt verplaatsen moet je redelijk wat kracht zetten of het ding optillen. In tegenstelling tot de Lågis die veel minder grip heeft. Tijdens het intensief gamen verschoof het nog wel eens. Verder voelt de QcK Mass fijn aan je pols.

Dik of dun?
Ik had voor mijzelf en een vriend de QcK Mass gekocht. Terwijl ik er heel positief over was, vond hij het niet fijn, het was te dik. Als je een grotere muismat wilt kopen, moet je o.a. op de dikte letten. Ik leg mijn pols op de muismat en mijn arm gaat daarna omhoog, omdat mijn muismat rechtsvoor mij ligt. Mijn vriend daarentegen, had zijn arm meer gestrekt naar voren, waardoor hij met zijn pols langs de rand schuurde en hij binnen de kortste keren rode striemen had. Zijn QcK Mass heb ik weer omgeruild met de QcK met een dikte van 2mm.

Wel of geen muismat?
Er zijn mensen die een muismat een van de belangrijkste onderdelen is, er zijn ook mensen die beweren dat een muismat een van de onnodigste dingen zijn. Ik ben van mening dat een muismat wel zeker zijn voordelen heeft. Een muismat zorgt voor een egaal oppervlak, op sommige bureaus is dit nodig. Ook geeft het wat extra weerstand. Verder zorgt een muismat dat je stil muist (op een stoffen muismat), je hoort je muis niet over het oppervlak glijden zoals dat wel is op een bureau. Verder vind ik het fijn dat ik wat zachts onder mijn pols heb zitten.

Conclusie:
Ik ben tot nu toe nog erg tevreden met de muismat. Het voelt vrijwel het zelfde aan als de Lågis, maar dan een stuk groter en het verschuift ook niet.

Heb jij ook een Steelseries QcK Mass?

Fijn dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reviewen. Temeer omdat een muismat nou niet het meest sexy onderwerp is. Ik ga de mass uitproberen.