Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

Whiteshift 1 april 2015, 393 views

OnePlus One 64GB Zwart

Deze telefoon heeft niet voor niets deze bijnaam gekregen, want met zijn stijlvolle ontwerp, puike hardware en een ongeŰvenaarde prijs kwaliteit verhouding is deze telefoon een serieuze concurrent voor grootte merken. De OnePlus One wordt verkocht in twee varianten, de 16GB Silk White versie en de 64GB Sandstone Black versie.

Pluspunten

• OngeŰvenaarde prijs kwaliteit verhouding
  • Hoge prestaties
  • Lange accu duur
  • Cyanogen S11 software
  • Strak design
  • Robuust

Minpunten

• Beperkt verkrijgbaar
  • Geen SD kaart uitbreiding
  • Kan alleen worden gekocht op OnePlus website (Geen IDEAL betalingen mogelijk)

De OnePlus One, oftewel, the flagship killer! klinkt erg episch vind je niet?

OnePlus is een Chinees bedrijf opgericht in 2013 en is dus pas recent op de markt. Dit maakt het zo buitengewoon dat deze telefoon al zoveel bekijks heeft. OnePlus staat bekend om marketing die ze doen rondom hun producten. Er wordt vrijwel geen reclame gemaakt. Er wordt vooral gebruik gemaakt van social media, mond op mond reclame.

De OnePlus was sinds een paarweken geleden alleen te koop op basis van een uitnodiging. Deze uitnodiging kon verkregen worden door mee te doen aan weg geef actie op bijvoorbeeld facebook. Ook kregen kopers van de OnePlus One uitnodigingen die ze zelf weg konden geven aan bijvoorbeeld vrienden of familie. Momenteel wordt de OnePlus One alleen op dinsdag verkocht zonder uitnodiging.

De OnePlus One specificaties
De OnePlus One wordt verkocht in twee varianten, de 16GB Silk White versie en de 64GB Sandstone Black versie. De OnePlus One wordt geleverd met Cyanogen 11S, dit is een mod op Android 4.4. Momenteel wordt er ook aan een eigen besturingssysteem gewerkt genaamd OxygenOS.
De specificaties van de OnePlus zijn fenomenaal is zijn prijs klasse. Het scherm is een 5.5 incht 1080p Full HD. In dit scherm wordt gebruik gemaakt van LTPS IPS met TOL technologie en Gorilla Glass 3. De CPU is een Qualcomm Snapdragon 801 processor met 4 2.5GHz cores. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van de Adreno 330, 578MHz GPU voor het grafisch vermogen. Om veel applicaties naast elkaar te draaien is er ook veel RAM nodig. Er wordt 3GB aan RAM gebruikt dat draait op 1866MHz.
Dit alles word gevoed door een ge´ntegreerde 3100 mAh lithium-polymeer accu.
Naast alle ingewikkelde specificaties zijn er ook wat beter te herkennen componenten. Zoals een 13 Megapixel camera met dual-LED flitser en een 5 Megapixel front camera. Er kan worden gefilmd met 4K resolutie. Ook kan er in slow motion gefilmd worden met 720p op 120 frames per seconde.
In de OnePlus One worden verschillende technologieŰn ondersteunt zoals, Wi-Fi, Bluetooth 4.1, NFC, GPS en intern kompas.
De telefoon wordt opgeladen doormiddel van een Micro USB 2.0 poort. Daarnaast zit er aan de bovenkant nog een 3,5mm jack voor de audio. Mocht je geen oortjes hebben, maak je geen zorgen speakers en microfoon zijn natuurlijk allemaal ge´ntegreerd. Voor wat betreft de knoppen wijkt de OnePlus One niet af van de gemiddelde smartphone. Aan de rechterkant van het scherm zit een aan en uitknop. Aan de linker kant zitten twee volume knoppen en op het scherm zitten drie capacitieve knoppen voor het menu, home en pagina terug.

De telefoon wordt geleverd met een robuuste micro USB kabel en oplader. Ook zit er een sim verwijder pin bij die makkelijk als sleutelhanger aan de sleutelbos bevestigd kan worden. Normaal gesproken gaat er een Micro SIM kaart in de telefoon maar voor Nano SIM kaarten wordt een speciaal houdertje meegeleverd. Meer specificaties zijn te vinden op de website van OnePlus: https://oneplus.net/nl/one#specifications

Mijn mening
Normaal gesproken hoef ik niet het nieuwste van het nieuwst te hebben omdat ik dit simpel weg vaak te duur vind. De OnePlus One was daar zeker een uit zondering op. Prijs kwaliteit verhouding zal je kwalitatief geen betere smartphone op de markt vinden.

Software
Software is zeker een van de positieve punten van de OnePlus One. Zoals al verteld wordt er gebruik gemaakt van Cyanogen 11S. Dit is een mod op Android 4.4. Het voordeel van deze mod is dat ongeveer je hele telefoon is in te richten na jou smaak. Bijna alles is aanpasbaar en er is voor elk wat moois. Zo kan je templates downloaden zodat je gemakkelijk tussen verschillende uiterlijke kan switchen maar je kan ook handmatige het uiterlijk veranderen.
Wat ik ook erg belangrijk vind aan een mobiel is dat ik zelf moet kunnen bepalen wat voor besturingssysteem ik wil draaien. Net als alle andere Android toestellen kan de OnePlus One geroot worden om er vervolgens een andere ROM op te installeren. Nou lijkt dit misschien niet interessant maar steeds meer grootte producten willen software voor mobiele telefoons uit gaan brengen op ROM’s. Zo is bijvoorbeeld Ubuntu al druk bezig met een besturingssysteem voor telefoons maar ook Microsoft heeft iets verklapt over het uitbrengen van een Windows 10 ROM voor Android toestellen.
Meer informatie over de software hier vinden: https://oneplus.net/nl/one#software

Hardware
Uit de specificaties blijkt als dat de OnePlus One onder de motorkap een echt beest is. Toch zijn er nog wel een paar puntjes waar op gelet moeten worden. Er is geen uitbreidingsmogelijkheid voor een SD kaart. Nou had dit weinig invloed op mijn keuze omdat ik 64GB op een telefoon toch niet vol krijg.
Waar ook op gelet moet worden is dat er alleen 4G ondersteuning is op de 1800MHz frequentie. Deze frequentie worden niet door alle providers gebruikt voor 4G. In Nederland maken T-Mobile, Vodafone en KPN hier gebruik van. Meer informatie hierover kan je op deze link vinden: http://www.4gdekking.nl/alles-over-4g

Prestaties
De prestaties van de OnePlus One zijn fenomenaal, in het bijzonder voor zijn prijsklassen. Het eerste wat ik heb ge´nstalleerd om mijn OnePlus One is Antutu Benchmark. Dit is een benchmark programma wat de prestaties van je telefoon meet hieruit een score berekend. Deze score wordt dan in een ranglijst geplaatst zodat vergelijkingen kan trekken met andere telefoons. De OnePlus One kwam als beste uit de test, ruim boven de Samsung Galaxy S5 en andere gelijkwaardige telefoons die in een hogere prijsklassen vallen dan de OnePlus One.

Uiterlijk
Wat mij het eerste opviel aan deze telefoon is zijn elegante ontwerp. Een merkwaardige eigenschap van deze telefoon is de materiaal van de achterkant, genaamd Sandstone. Zoals de naam al beschrijft, voelt de achterkant ruw aan, maar niet ruw op een ongemakkelijke of negatieve manier. In tegenstelling, deze eigenschap doet de telefoon robuust aanvoelen en zorgt gelijktijdig dat de telefoon minder snel uit uw handen valt.

Scherm
Van te voren was ik sceptisch over de grootte van deze telefoon. Gelukkig was ik snel gewend aan het 5,5 inch scherm! Waar rekening mee gehouden moet worden is dat het scherm op de telefoon ligt. Dit maakt het scherm kwetsbaarder voor krassen of barsten. Zorg dat je een kwalitatief goed hoesje hebt.
Het contrast en resolutie zijn erg goed. In vergelijking met de nieuwste generatie telefoons heeft de OnePlus One geen QHD resolutie (2560 x 1440) maar een Full HD (1920 x 1080). Na mijn mening is het geld verspilling om een QHD scherm in een telefoon te plaatsen omdat het kwaliteit verschil minimaal is.
Waar ik vooral erg tevreden ben is de minimale en maximale helderheid waarop het scherm ingesteld kan worden. Normaal werd ik s ’nachts in bed altijd verblind door mijn telefoon en overdag buiten kon ik niks meer op het scherm lezen, dit is gelukkig allemaal verleden tijd!

Accu
Ik heb deze telefoon gekocht zonder ook maar enig sinds te informeren naar de accuduur. Zoals velen andere hang ik mijn telefoon toch elke nacht aan de oplader. Daarom was ik blij verrast dat ik hem nu niet elke nacht, maar om de nacht aan de oplader kon hangen zonder dat ik ook enig sinds inlever op de prestaties!
Het enige nadeel van de accu is dat deze ge´ntegreerd zit. Hiermee bedoel ik dat je zelf de accu niet uit de telefoon kan halen.

Camera
De camera kwaliteit van de OnePlus One zijn niet zijn sterkste kwaliteit. Nou wil ik het ook geen negatief punt maken. Mocht je echt hoge kwaliteit foto’s en video’s willen maken met een telefoon dan kan ik je adviseren om naar de high end Lumia toestellen te kijken. Deze toestellen worden ontwikkeld in samenwerking met de bekende lenzen producent ZEISS en zullen kwalitatief betere beelden schieten.

Al met al is dit bij verre de beste mobiel die ik gekocht heb. Prijs kwaliteit zijn er vrijwel geen gelijkwaardige producten te vinden. De prijs is de afgelopen weken wel met 50.- euro gestegen en ligt nu op 350.-. Vooralsnog is dit een koopje voor dit toestel. Een paar min puntjes zijn de ge´ntegreerde accu. Geen volledige 4G ondersteuning. Daarnaast is de OnePlus One nog beperkt verkrijgbaar.
Ik hoop jullie genoeg te hebben ge´nformeerd, mochten er nog vragen zijn kan je altijd reageren!

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties

Het verwisselen van de batterij is mogelijk,
echter moet je het toestel hiervoor wel losmaken.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=O0cOAGvYbnM