Acer Aspire E5 55KE Review

Zenjol 1 april 2015, laatste update op 2 april 2015, 2.010 views

Acer Aspire E5 55KE

Super hardware voor een lage prijs. Voor 530 euro gekocht (Mycom) en de HDD vervangen voor een 256GB SSD. Dan heb je voor iets meer dan 600 euro een super snelle laptop met nieuwe i5, goede WiFi, full-HD scherm en een lange accuduur.

Pluspunten

• Broadwell i5
  • Intel Wireless AC-3160
  • 1080p scherm
  • Stil
  • Accuduur

Minpunten

• Behuizing rond het scherm geeft aardig mee
  • Hardware niet makkelijk te bereiken

Ik heb deze laptop aangeraden aan een vriend van mij. Ik heb hem zelf dus niet in bezit, maar heb er wel een korte ervaring mee gehad.

Ik heb namelijk zijn HDD vervangen voor een SSD en er een verse installatie Windows opgezet. Laten we maar beginnen met het vervangen van de HDD, dit was namelijk niet bepaald makkelijk. Je kan bij deze link zien hoe dat ongeveer in zijn werk gaat.

Je moet na het losschroeven dus het toetsenbord eraf halen. Dit ging niet echt makkelijk. De truc is om achter bij de accu te beginnen. Daar kan je wat plastic clips induwen om het toetsenbord los te krijgen. Als je het daar loskrijgt dan gaat het daarna vrij makkelijk. Ik heb er voordat ik zover was er aardig aan lopen sjorren en niks is stuk gegaan, dus echt risicovol is het niet, meer onhandig.

Als het toetsenbord los zit moet je nog even goed opletten dat je de ribbon-kabels onder het toetsenbord eerst losmaakt. Daarna kan je makkelijk bij de HDD en de WiFi module. De WiFi dachten we ook te gaan vervangen, maar dat was achteraf best wel onnodig aangezien de AC-3160 chip van Intel al top is. Als je het RAM wilt gaan vervangen moet je ook nog het hele moederbord eraf gaan halen, dat zit namelijk onderop. Nog meer gedoe, maar 6GB is in de meeste situaties gelukkig genoeg.

Overigens zit er geen DVD-drive in de laptop, maar zit er op deze plek gewoon een stuk plastic. Op deze plek zou je ook nog de extra HDD of SSD kunnen monteren met een HDD-caddy. In ons geval kostte dat zo'n 25 euro voor de caddy en 4 euro voor een frontje. We zijn toen gewoon gegaan voor een 256GB SSD ipv een 128GB SSD + Caddy naast de 500GB HDD.

Bij de installatie van Windows is het irritant dat de product-key van Windows niet meer op een stikker staat. Deze kan je wel uit de BIOS halen met een programma binnen Windows genaamd RW Everything. Gaat tegenwoordig automatisch dus.

Na de verse installatie op de SSD draaide Windows als een trein. Je zou ook nog een beetje kunnen gamen aangezien de nieuwe iGPU van Broadwell weer een stap vooruit is, maar daar was deze laptop niet voor bedoeld. Accuduur leek heel aardig te zijn in de dag dat ik hem had. Ik gok dat het zo'n 6-9 uur op een lading zal zijn afhankelijk van het gebruik. Ik zal het nog even navragen als die vriend er wat meer mee op de accu heeft gewerkt.

Het scherm was heel aardig voor mijn gevoel. Het was wel een TN-paneel denk ik, maar de kijkhoeken waren niet zo rampzalig als ik vaak bij goedkope laptops zie. Het is niet dat als je buurman meekijkt hij het scherm in negatief ziet zeg maar. Verder is de 1920x1080 resolutie zeer fijn op dit formaat scherm. Is echt vele malen fijner dan 1366x768, zeker als je een beetje productief wilt werken. Maximum helderheid leek best fel, maar heb hem niet buiten gebruikt.

De behuizing was op zich prima. Een beetje war ik had verwacht voor dit geld. Toetsenbord tikte prima en was van goed formaat. Touchpad deed het denk ik wel aardig, maar heb zelf een hekel aan werken met een touchpad, dus echt een goed oordeel kon ik niet vellen. Het plastic rond en achter het scherm kan je wel aardig indrukken. Tot slot was de laptop ook aangenaam stil. De zuinige Broadwell CPU lijkt niet echt veel warmte te produceren, want het hardste wat ik heb gehoord was een heel zacht briesje toen de laptop op een deken lag.

Al met al een hele fijne laptop voor het bedrag dat hij kostte.

Heb jij ook een Acer Aspire E5 55KE?

Prima review :)

Vraagje: waarom heb je de key uit de bios (UEFI neem ik aan?) gehaald? In mijn ervaring hoef je enkel de Windows 8(.1) installatie te starten, hij leest dan zelf de key uit tijdens installatie. Zo heb ik al meerdere Lenovo's en HP's van een schone installatie voorzien.
Oooh dat wist ik niet. Ik heb hem na de installatie met de hand ingevoerd, maar vond het al apart dat ik hem niet eerder had hoeven invoeren en zag ook nergens staan dat hij nog geactiveerd moest worden. Ben het niet gewend dat het DRM proces wordt vergemakkelijkt :p.
Haha, ik wist het van tevoren ook niet hoor. Had de key uitgelezen, naar mezelf gemaild en de installatie begonnen met een schone DVD. Na de installatie keek ik bij systeem eigenschappen en ja hoor, geactiveerd. Vet :D
Bedankt voor de review. Paar vragen:

- Wat is het gewicht mt accu? Is ie makkelijk mee te nemen?
- Is het mat scherm makkelijk te lezen in zonlicht/tegenlicht
- Kun je lappen tekst/pdf'jes goed lezen?
- Is deze zonder SSD ook snel genoeg?

Ik twijfel tussen de E5, V5 (http://www.scheerenfoppen...8555121takk-laptop/p58632) en deze HP (http://www.mycom.nl/laptops/laptops/586008/hp-13-b220nd).

Hopelijk kun je mij verder helpen ;)
ik ben ook wel benieuwd naar de leesbaarheid van het scherm in zonlicht/tegenlicht. Sta ook op het punt om de laptop aan te schaffen namelijk.
Ik heb hem net ook aangeschaft, vooral de full HD scherm icm mer 5200u was voor mij doorslaggevend, alle andere rond deze prijsklasse hebben 1366x768.

Heb nog een HDD caddy liggen, 4 euro van ebay, acer heeft gewoon standaard dvd formaat zo te zien, komt dus nog ssd bij. :)

@Richh008
Accu is vrij klein en licht,

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 april 2015 14:15]

ik ben benieuwd hoe de x-rite scores zijn voor de laptop met het full hd scherm. Notebookcheck geeft bij veel reviews de xrite scores van het scherm aan met daarbij de helderheid en contrast etc. Alleen kan ik die scores voor deze laptop niet vinden.

Informatie X-Rite i1Pro 2:
Maximum: 228 cd/m
Gemiddelde: 211 cd/m
Helderheidsverdeling: 86 %
Helderheid in batterij-modus: 225 cd/m
Zwart: 0.33 cd/m
Contrast: 691:1
(waardes zijn van een andere laptop).

als iemand deze waardes nog heeft / kan draaien voor deze laptop ben ik wel benieuwd!
Ik lees dat je een frontje hebt gekocht voor 4 euro, maar bij navraag bij MyCom blijkt zo'n cover niet te bestaan. Waar heb jij die gekocht? Ik zit nu met een open sleuf waar ik de SSD in een caddy heb zitten, en zou die graag afsluiten zonder dat ik daarvoor moet gaan zagen en lijmen in de dummy die erin zat..
Ik had het gevraagd bij HDD Caddy en kreeg dit antwoord:
-- do not edit --

Beste Daniel,

Bedankt voor je bericht.
Het origineel frontje hebben wij helaas niet maar als alternatief zou je dit kunnen gebruiken (dit is het frontje dat we wel kunnen leveren):

Met vriendelijke groet,
HDDCaddy support
Ik heb deze laptop ook gekocht bij MyCom voor 530 euro. Ik gebruik hem nu 2 weken en helemaal niets te klagen. Accu gaat bij mij tussen de 8 en 9 uur mee, mooi Full HD scherm, toetsenbord werkt heel fijn, alles is supersnel en 10 tot 15 tabbladen in mijn browser kan ie makkelijk aan. Voordat ik hem in de winkel ging bekijken dacht ik dat bij deze specs en lage prijs vast wel een lage bouwkwaliteit zou horen, maar niets is minder waar. Het plastic voelt zowaar premium aan! Acer heeft goed werk afgeleverd met deze laptop en er een aangenaam prijskaartje aan gehangen. Top!
Bedankt mad_max234

Vraagje voor jullie allemaal: hoe vinden jullie de touchpad? Als ik bijvoorbeeld op het kruisje druk in een venster, dan wil de aanwijzer vaak wegspringen. Ik heb de instellingen nu veranderd naar 'snel', 'langzaam' ook geprobeerd maar het wegspringen blijft.

Ook heb ik een testje gedaan met youtube en dan 1080P aan. Speelt soepel af, alleen het beeld is een beetje korrelig.

Hoe ervaren jullie dit?
Touchpad is na mijn mening goed, lekker groot, win8 functies.

Wat ik wel tegen vind vallen is het geluid, dat komt vanaf onderen en dat is wel wat blikkerig.
Voor rest bevalt die prima, 5200u is lekker snel en zeer zuinig, fan draait op zeer lage snelheid of staat uit, hoor alleen de HDD als ik aan browser open heb staan.

Als je game start dan is die nog steeds zeer stil, fan draait dan wel uiteraard maar is nog steeds zeer stil.

Bouwkwaliteit is redelijk, scherm kan je wat buigen zoals in review ook werd gemeld. Voor rest voelt die prima aan, netjes afgewerkt. Zoek je robuuste notebook die je overal mee naartoe wilt slepen in een rugzak dan zou ik deze niet aanraden.

1080p draait soepel met de i5200u in laagste power state(800MHz) met +-25% cpu use, fan gaat dan amper harder van draaien. :)
4K op youtube lukt ook nog soepel maar dan zit je aan de +-60% cpu gebruik en springt de fan wel aan, maar 4K heeft geen nut, want volgens mijn is er geen mogelijkheid om dat naar buiten te krijgen en notebook zelf heeft een 1080p scherm.

Mis alleen een HDD lampje. :P

Edit/
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, als je je vinger los laat van touchpad dat die dan nog net klein stukje verspringt? Maar dat had ik ook bij mijn vorige laptop, denk dat dat normaal is of aan mij ligt. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 5 april 2015 17:34]

Ook ik heb afgelopen week deze laptop gehaald, en tot nu toe zeer tevreden. De kleuren van het scherm goed krijgen was nog wel een puntje, maar is nu goed genoeg.

Wel ben ik opzoek geweest naar mogelijkheden om een SSD in te bouwen, en ben daarbij ook de caddy tegengekomen. Ik zie alleen hier berichten dat een frontje 4 euro kost? Ik kom ze erg weinig tegen, en al helemaal niet onder de 30 euro, waardoor een complete dvd drive kopen nog voordeliger is. Heeft iemand een link? O-)
Verder is er toch een onderdeel nodig om de bracket vast te schroeven? of mis ik hier iets.
Zie de reactie hieronder.
Super, bedankt!